LED erfaringer søges
Fra : Lars Grønlykke

Dato : 14-11-05 10:22

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at høre om nogen har erfaringer med de nye
LED cannister lygter. F.eks. dem fra FaMi eller GreenForce?
Jeg har nemlig hørt at lyset er for diffust og spredt til at de lyser
ret langt. Så de måske er bedst som videolys ell lign.?

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-05 11:34

Det kommer vel an på hvilken parabol der sidder på den. Dem jeg har set som
cannister har været til video og har derfor spredt en del. Jeg har en alm.
håndlygte og den spreder ikke. Man kan få alle mulige forskellige paraboler
til LEDs.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Torben

Dato : 14-11-05 12:07

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som cannister har været til video og har derfor spredt en del. Jeg har en
> alm. håndlygte og den spreder ikke. Man kan få alle mulige forskellige

Er der nogle der ved hvor man kan købe løse LED´s til brug i byg selv lygte
?

Mvh. Torben

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-05 13:23
Fra : Lars Grønlykke

Dato : 14-11-05 13:24

Man kan købe LEDs på www.luxeonstar.com

Fra : ahp

Dato : 14-11-05 22:35

On Mon, 14 Nov 2005 12:07:02 +0100, "Torben" <trp@(remove)hajq.dk>
wrote:

>Er der nogle der ved hvor man kan købe løse LED´s til brug i byg selv lygte
>?

Dette kunne være en mulighed:
http://www.dotlight.de/shop/

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 14-11-05 13:23

Men selvom man køber en parabol med lille spredning, f.eks. 12 gr. så
kan lyset jo stadig godt
være dårligt på lange afstande. De sætter jo ofte 3-5 dioder ved siden
af hinanden, giver det
ikke en stor kegle?
Jeg vil jo gerne kunne lyse ind i vragene

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-05 13:45

> være dårligt på lange afstande. De sætter jo ofte 3-5 dioder ved siden
> af hinanden, giver det
> ikke en stor kegle?
> Jeg vil jo gerne kunne lyse ind i vragene

Jeg har 3 dioder i min, ingen problemer i det. De sidder jo tæt sammen så
det betyder ikke noget for spredningen at der er flere. De "rammer" jo samme
sted.

Som det er nu får du det kraftigst lys med en HID med høj farve temp. Den
giver, synes jeg, et meget kedeligt lys og kan ikke bruges til meget andet
end at lyse langt. LED lygter, synes jeg, er ikke kraftige nok endnu til
hoved lys men rigtigt godt til backup og video lys. Min favorit er stadig
XEON halogen og variable kegle. Jeg har alle tre typer.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : HKN

Dato : 14-11-05 14:05

> [...]
stadig
> XEON halogen og variable kegle. Jeg har alle tre typer.

Du mener formentlig XENON halogen, som blot er en HID "lookalike" pære?

XENON = HID

-Henrik (som undskylder for sin signatur)

It has removed 59 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-05 14:23

> Du mener formentlig XENON halogen, som blot er en HID "lookalike" pære?

Ja og nej.

> XENON = HID

HID og Xenon er vidt forskellige ting.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : HKN

Dato : 14-11-05 14:33

> HID og Xenon er vidt forskellige ting.

Forklar hvor "vidt" forskellige de er?

Mvh
Henrik

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-05 14:44

> Forklar hvor "vidt" forskellige de er?

HID = High Intensity Discharge. Det er den teknik der bruges, HID er et
gnistgab og høj spænding
XENON = er den gas der er i pæren, det behøver ikke at være Xenon det kan
også være argon, neon og andre ikke aktive gasser(helium?).

I starten da HID kom frem var der nogle der kaldte dem Xenon og det hænger
stadig ved dem.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : HKN

Dato : 14-11-05 20:27

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> [...]
kan
> også være argon, neon og andre ikke aktive gasser(helium?).

Så der er ikke xenon gas i en HID?

-Henrik

It has removed 60 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-05 23:05

> Så der er ikke xenon gas i en HID?

Det kan der godt være, men det gør ikke HID = XENON.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : HKN

Dato : 14-11-05 23:26

> Det kan der godt være, men det gør ikke HID = XENON.

Kan der da være anden gas i HID pæren?

-Henrik

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-05 23:30

Det skrev jeg lidt længere oppe i tråden, argon og neon kan også bruges.
Selv om man kun brugte Xenon i HID pærer så gør det stadig ikke HID = Xenon.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : HKN

Dato : 15-11-05 08:00

> Det skrev jeg lidt længere oppe i tråden, argon og neon kan også bruges.
> Selv om man kun brugte Xenon i HID pærer så gør det stadig ikke HID =
> Xenon.

Det konkluderer du udfra at man også bruger Xenon i andre typer pærer?

Hvis man nu bestiller en bil; Mercedes, BMW, Alfa el.lign med Xenon -
hvilken type pærer får man så?

Fra : Henrik Manley

Dato : 15-11-05 08:13

Du famler!

Man bruger også Xenon i Halogen og lysstofrør.

Man brugte Xenon i Halogen før man opfandt HID, så vidt husker bliver det
også brugt i halogen bilpære så som H4.

Prøv nu at forstå at Xenon er et grundstof som bliver brugt som inaktiv
fyldgas og HID er en teknik til at lave lys i stedet for at prøve at
overbevise dig selv om at HID = XENON.

Smarte bil fabrikanter har synes at XENON lyder bedre end HID.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Bo Poulsen

Dato : 15-11-05 17:03

Det korte af det lange er

En HFI pære er to elektroder hvor i mellem der er mellem rum, når der bliver
sat strøm til elektroderne så opstår der en lys bue, samme princip som når
man svejser. I en halogen pærer og for så vidt almendlige pærer så er der
inden i pæren en gløde tråd der kan bestå af flere forskellige martialer,
det kan være kulstof eller volfram. omkring denne tråd er der en glas kuppel
inde den er der en inaktiv gas, dette kan som Henrik nævner være Xenon,
Argon.
Så skulle den ged vist være pelset.

Bo

Fra : Bo Poulsen

Dato : 15-11-05 20:30

Ja ja ja

Jeg ved det godt det er ikke en HFI pære jeg mener der er en HDI pære, så
skulle eventuelle misforståelser vist være ryddet af banen

Fra : HKN

Dato : 15-11-05 21:56

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message
> Du famler!

Er det dit bedste bud? Jeg er ærlig talt skuffet over den holdning fra en
iøvrigt erfaren og respekteret dykker.

> Man bruger også Xenon i Halogen og lysstofrør.

Korrekt - men her er det ikke gassen der danner en lysbue, som det er i en
HID pære.

> Man brugte Xenon i Halogen før man opfandt HID, så vidt husker bliver
det
> også brugt i halogen bilpære så som H4.

Ja, og? Det er ikke et relevant argument i denne forbindelse. Det er i H7
pærer man bruger xenon.

> Prøv nu at forstå at Xenon er et grundstof som bliver brugt som inaktiv
> fyldgas og HID er en teknik til at lave lys i stedet for at prøve at
> overbevise dig selv om at HID = XENON.

Jeg forstår skam ganske godt. Det er desværre dig som ikke vil acceptere
hvad den almindelige opfattelse af en XENON er.

> Smarte bil fabrikanter har synes at XENON lyder bedre end HID.

Eller også er det smarte dykkerudstyrsproducenter, som syntes at HID lyder
bedre en XENON?

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 15-11-05 23:49

Hvis den almindelige opfattelse af xenon er HID, så er de da helt galt på
den på denne side: http://www.lightlens.com/bulbs.htm

Eller Sylvania der skriver dette:
"Atmospheres of tungsten-halogen lamps comprise an inert gas with about 0.1%
to 1.0% of a halogen vapor added. The inert gas may be xenon, krypton,
argon, or nitrogen, or a mixture (e.g., krypton/argon or argon/nitrogen)
having the highest atomic weight consistent with cost as well as
arc-resistance suitable to the lamp design and the operating voltage. The
halogen vapor may be pure iodine (I2) or a compound of iodine (e.g., CH3I)
or of bromine (e.g., HBr, CH3Br, or CH2Br2). Iodine is still used in
long-life lamps for general illumination but bromine is now used in most
tungsten-halogen lamps, especially those for photographic and reprographic
applications. "

På dette link:
http://www.sylvania.com/ConsumerProducts/AutomotiveLighting/Products/Halogen/HowHalogenWorks.htm

Jeg tror kun det er i autobranchen at xenon er en betegnelse for
gasudladningslamper.

Jan Kisak Rasmussen

Fra : HKN

Dato : 16-11-05 08:10

"Jan Kisak Rasmussen" <kisakSLET@mail.dk> wrote in message
> Hvis den almindelige opfattelse af xenon er HID, så er de da helt galt

> den på denne side: http://www.lightlens.com/bulbs.htm

Dette er Halogen pærer - ikke HID

> [...]
> long-life lamps for general illumination but bromine is now used in most
> tungsten-halogen lamps, especially those for photographic and

Dette omhandler halogen pærer - ikke HID

> Jeg tror kun det er i autobranchen at xenon er en betegnelse for
> gasudladningslamper.

Disse links har intet med HID at gøre, det er begge producenter som løber
med på bølgen om at lave xenon lookalike lys til biler, som brian så kan
købe hos T. Hansen m.fl. - men det ændrer ikke på at det i dykkerlygter er
xenon der skaber lysbuen!

Fra : HKN

Dato : 16-11-05 08:51

> Ja, og? Det er ikke et relevant argument i denne forbindelse. Det er i
H7
> pærer man bruger xenon.

Rettelse - det er "også" i H7 halogen, man bruger xenon......

Fra : Henrik Manley

Dato : 16-11-05 11:54

> H7
>
> Rettelse - det er "også" i H7 halogen, man bruger xenon......

Jeg har opgivet dig! Husk at dykke med makker linie ellers kan du være svær
at nå.....

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : HKN

Dato : 16-11-05 13:53

> Jeg har opgivet dig! Husk at dykke med makker linie ellers kan du være
> svær at nå.....

Det skal jeg gøre........og så kan vi jo bare lege at det som vi i
dykkerkredse kalder HID, men som man i andre forbindelser kalder Xenon, er
2
"vidt" forskellige ting........

Det er nok din halogen (undskyld, "xenon halogen") lygte der ikke kan få
dig
oplyst nok dernede på bunden....

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-11-05 14:19

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> wrote in

> Det er nok din halogen (undskyld, "xenon halogen") lygte der ikke kan
> få dig
> oplyst nok dernede på bunden....

Nu skyder jeg nok mig selv i foden ved at blande mig i denne debat... men
jeg kan nu ikke lade være alligevel

En halogen lampe er en form for glødetrådspære der _kan_ indeholde xenon
gas, den virker ved at du får varmet glødetråden op og dermed udsender
den lys.

En HID lampe _kan_ indeholde Xenon gas men har ikke nogen glødetråd men
istedet laver den en lysbue ved at lave tilpas stor spænding mellem to
metal-'pinde'. Afhængig af gassen i pæren har lysbuen forskellig farve og
egenskaber.

Så ultra kort oprids er at bare fordi man siger Xenon betyder det _IKKE_
at det drejer sig om en HID lygte, det kan også være en alm. halogen. En
HID kræver en del elektronik for at starte lysbuen op mens en xenon
halogen pærer bare skal have en passende spænding over glødetråden (fx.
12V).

Thomas

Fra : HKN

Dato : 16-11-05 15:09

> Nu skyder jeg nok mig selv i foden ved at blande mig i denne debat...
men
> jeg kan nu ikke lade være alligevel

Hvorfor skulle du også det?

> En halogen lampe er en form for glødetrådspære der _kan_ indeholde xenon
> gas, den virker ved at du får varmet glødetråden op og dermed udsender
> den lys.

Rigtigt - men den giver ALDRIG det lys en Xenon/HID giver - det ændrer
blot
lysets farvetemperatur, hvilket skaber et lys, der for nogen "ligner"
Xenon/HID.

> [...]
> istedet laver den en lysbue ved at lave tilpas stor spænding mellem to
> metal-'pinde'. Afhængig af gassen i pæren har lysbuen forskellig farve

Rigtigt - de pærer de pærer man bruger til dykkerlygter indeholder Xenon.
Der findes lignende pærer m. andre gasser til industrielle formål.

> [...]
> HID kræver en del elektronik for at starte lysbuen op mens en xenon
> halogen pærer bare skal have en passende spænding over glødetråden (fx.

Hvor mange kender du som siger "orv - fede xenon halogen lygter" ?? Hvis
man
ser en bil med "rigtigt" xenon lys (og et 10-årigt barn kan skelne lysbue
fra halogen) - siger man så "fede HID lygter"?

"Rigtigt" Xenonlys er HID lys, fordi lysbuen er skabt af gassen.

EOD

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-11-05 15:24

> Rigtigt - men den giver ALDRIG det lys en Xenon/HID giver - det ændrer
> blot
> lysets farvetemperatur, hvilket skaber et lys, der for nogen "ligner"
> Xenon/HID.

Enig

> [...]
> lysbue fra halogen) - siger man så "fede HID lygter"?
>
> "Rigtigt" Xenonlys er HID lys, fordi lysbuen er skabt af gassen.

For dælen da, de xenon-halogen pærer du kan købe er da også rigtige,
hvis de havde været forkerte så var der vel ikke kommet lys ud af dem,
for vores vedkommende kan der være megen ide i at vælge xenon-halogen
for at få den mere kolde farve (hvis man er til dette) uden at skulle
betale en større formue for HID pærer. Personligt omtaler jeg så også de
(for dig rigtige Xenon) Xenon-HID pærer som bare HID pærer (at de så
ikke altid er fede på biler er noget helt andet).

Thomas

Fra : HKN

Dato : 16-11-05 16:04

> For dælen da, de xenon-halogen pærer du kan købe er da også rigtige,
> hvis de havde været forkerte så var der vel ikke kommet lys ud af dem,

Hehe

> [...]
> (for dig rigtige Xenon) Xenon-HID pærer som bare HID pærer (at de så
> ikke altid er fede på biler er noget helt andet).

Altså - min pointe er at det er Xenon'en der skaber lyset i en HID
dykkerlygte - derfor er Xenon=HID. Det er jo ikke Xenon'en der skaber lyset
i en halogen pærer, som du selv siger.

Men altså igen - EOD - vi kommer ikke længere, da visse vil gøre HID til
noget helt særligt og specielt, hvilket det ikke er.

-Henrik
(der vil udfordre Manley med mit Xenon-sværd på dækket af Robert

Fra : Henrik Manley

Dato : 16-11-05 16:08

> -Henrik
> (der vil udfordre Manley med mit Xenon-sværd på dækket af Robert

Du glemmer vist jeg har et 30 watts HDI sværd....

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : HKN

Dato : 16-11-05 16:55

> Du glemmer vist jeg har et 30 watts HDI sværd....

Altså et diesel sværd...??

(skal vi tage en diskussion om common rail?)

Fra : Henrik Manley

Dato : 16-11-05 17:33

> Altså et diesel sværd...??

Hastefejl. Nej jeg tror ikke vi skal tage HDI op, det ved du sikkert mere om
end HID. Det kan jo være derfor at bilfabrikanter vælger at kalder HID
lygter for Xenon, man kunne jo forveksel dem med HDI.

Da du iøvrigt har defineret pære hvor man bruger gassen Xenon til at lave
lys med har jeg forfremmet flere af mine sparepære og lysstofrør hjemme til
HID pærer. De virker heller ikke ved glødetråd.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 17-11-05 03:08

> [...]
til
> HID pærer. De virker heller ikke ved glødetråd.

***Bare for å sette ting litt på plass:

(klippet fra welch allyn sine sider)

"HID is the acronym for High Intensity Discharge. It refers essentially to
any arc (filamentless) lamp with high intensity. There are many types of HID
lamps. Most highway and parking lot lamps could be described as HID as well
as sports stadium and warehouse lighting."

og

"Xenon is actually a misnomer for automobile headlights. The technology
can be more accurately described as metal halide arc lamps. Xenon is only
added to them to provide instant on and instant re-strike features. "

Desverre HKN, det er nok ikke gassen Xenon som skaper lysbuen i "Xenon"
lamper, og Henrik Manley har nok rett.

mvh
/H

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-11-05 19:30

> [...]
> lys med har jeg forfremmet flere af mine sparepære og lysstofrør hjemme
> til HID pærer. De virker heller ikke ved glødetråd.

Jeg har nogle overheadprojektorer som er mindst 30 år gamle. Pæren (
stiftpære med fatning 6,35 ) hed i gamle dage en projektorpære også betegnet
som en xenonpære. Nutidens pære som passer i den er en Osram Xenophot også
betegnet som en hlx pære ( heldigvis passer den i vores dykkerlygter med
halogenpærer )
Selvom det ville lyde godt så er mine overheadprojektorer altså ikke HID.

Allan Hansen

P.S. Der findes også stiftpærer med krypton som gas. De kaldes for
kryptonpærer. De kan også anvendes i dykkerlygter

Fra : Bock

Dato : 15-11-05 20:06

Hej Henrik,

Har disse Xenon pærer samme fatning som en standard halogen pære ?

Hvis i såfald de har, hvor købes de da til rimelige penge ?

mvh Lars

Fra : Henrik Manley

Dato : 15-11-05 20:27

> Har disse Xenon pærer samme fatning som en standard halogen pære ?
>
> Hvis i såfald de har, hvor købes de da til rimelige penge ?

De har 2 ben som mange andre, koster 30-40 kr. Jeg plejer at købe dem hos
min elektrikker de bestiller dem hos solar og har et katalog man kan finde
dem i. Osram HLX 50 w. De findes også i 25, 35, 100, og 150 watt.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : anders

Dato : 14-11-05 14:16

Hej Henrik,

Hvordan "kedeligt" lys?
Og hvorfor kan det kun bruges til at lyse langt?

mvh
lygtejægeren anders

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-05 14:25

Dræber farver, der imod gør det blå lys at man kan lyse længre igennem vand.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 14-11-05 14:43

Hvor kraftige er dine respektive lygter som du sammenligner?

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-05 14:48

> Hvor kraftige er dine respektive lygter som du sammenligner?

LED 3x2 watt (svare til ca. 20 watt) farve temp 5500 k
HID 30 watt (svare til ca. 120 watt) farve temp 5300 k
Halogen Xenon 50 watt (svare til ca. 90 watt) farve temp 4600 k

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 14-11-05 14:57

Hvor køber man xenon 50 watt og lille spredning?

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-05 15:12

> Hvor køber man xenon 50 watt og lille spredning?

Det er jo bare en pære som alle andre og den lyser i alle retninger så man
skal have en parabol til den og den laves af de forskellige lygte
fabrikater. Jeg ved ikke hvor man i større udvalg kan købe paraboler.

Min lygte er med variabel parabol hvor pæren flyttes op og ned i forhold til
parabolen de giver lys fra spot til ca. 70 grader. Dog kommer der en del
ringe i lyset når den spreder meget.

http://www.jmdtechnologies.co.uk/ (dejlig lygte)

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 14-11-05 15:26

Okay, så er jeg med. Jeg troede det var sådan en pære med fast
parabol, ligesom alm.
halogenspots man har i stuelamper etc.

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 15-11-05 03:55

(svare til ca. 90 watt) farve temp 4600 k
***Hmpf... Halogen med en farvetemp på 4600K? Er du sikker på at du ikke
mener en HLX/Xenophot pære på 3200K ? Eller ofrer du lysmængde for
farvetemperatur ved å bruke filter?

/H

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-05 19:18

> mener en HLX/Xenophot pære på 3200K ? Eller ofrer du lysmængde for
> farvetemperatur ved å bruke filter?

Jo jeg huskede forkert, den er opgivet til 3400k og når jeg bruger den med
noget overspænding sætter jeg til 3800 k på mit kamera.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 15-11-05 09:09

Hvad med de nye kraftige LED-lamper på 3-5 gange 5Watt som mal-
light og FaMi laver? Er de heller ikke mget bevendt eller...?

Fra : Henrik Manley

Dato : 15-11-05 16:13

> Hvad med de nye kraftige LED-lamper på 3-5 gange 5Watt som mal-
> light og FaMi laver? Er de heller ikke mget bevendt eller...?

De begynder at ligne noget, jeg har set den store FaMi med 5 dioder i. Jeg
vil tro den lyser som en 50 watts Xenon halogen så den er fin. Jeg er også
ret sikker på at LED lygter er fremtiden da de er de mest effektive
lyskilder der findes lige nu. Og man skal ikke glemme at de kan tåle næsten
alt og har en levetid på ca. 100000 timer.

Det burde jo kunne ses hvor meget de lyser, jeg synes jeg husker 120 lumen
for den kraftigest diode. Så 5 skulle give 600 lumens. En 50 watt osram
Xenon halogen skulle give ca. det samme.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 14-11-05 16:45

Henrik Manley skrev i Message-ID: <0LlL7FS6FHA.5900@gud.bends.dk>:

> [...]
> XENON = er den gas der er i pæren, det behøver ikke at være Xenon det kan
> også være argon, neon og andre ikke aktive gasser(helium?).

Korrekt.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 14-11-05 22:19

Henrik Manley wrote:
> Dræber farver, der imod gør det blå lys at man kan lyse længre igennem vand.

Det lys der har et spektum der er tættest på sollys må vel være det
bedste.
Er sagen ikke bare, at du synes at et større indhold af rødt i lyset
gør tingene "kønnere".
I de efterhånden temmelig mange år jeg har haft min HID har jeg
aldrig oplevet døde farver.

Jens Olsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-05 23:11

>Det lys der har et spektum der er tættest på sollys må vel være det
>bedste.

Klart! Så skal vi bare finde ud af hvad sollys er, der er også overskyet,
eftermiddagslys og smukke solnedgange. Så er det nemmere bare at vælge det
man synes bedst om og jeg mener at mit Halogen lygte giver det bedste lys
under vandet til mit brug.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : clausm

Dato : 16-11-05 12:35

Jeg kan kun sige: ha' tålmodighed.
Produktet er på vej og med en hel anden kapacitet, lysstyrke,
brændtid, kvalitet osv. end man tidligere har set.
Se en lille smagsprøve på: www.wiseled.com

Claus

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 17-11-05 02:13

"clausm" <csmadsen@gmail.com> wrote in message
[...]

Spændende. Da har de altså større kapasitet og lysstyrke end disse også da?

www.dragonsub.com

Interressant....

/H