Så kom sierraen i hus.
Fra : Dak

Dato : 14-11-05 09:37

Nu er jeg den lykkelige ejer af en Ford sierra 2.0i azur. Ja ifølge den
tidligere ejer. Men nu bliver jeg i tvivl når jeg skal ringe til
forsikringsselskabet. Der står nemlig kun Ford Sierra 2.0 på min reg.attest.
Så er det en 2.0i eller 2.0 bare? Der står ihvertfald azur på siden af bilen
når jeg kigger på den. men det er hellere ikke nævnt i reg. attesten.

Og til andre sierra ejere. Kan man nøjes med at putte 92 blyfri på? der står
godt nok 95 i manualen men... er jo på SU og skal jo lige spare hvor der kan
spares.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur

Fra : Bo Velschow

Dato : 14-11-05 10:45

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er jeg den lykkelige ejer af en Ford sierra 2.0i azur. Ja ifølge den

Tillykke med øsen!

> [...]
> reg.attest. Så er det en 2.0i eller 2.0 bare? Der står ihvertfald azur på
> siden af bilen når jeg kigger på den. men det er hellere ikke nævnt i

"Azur" dækkede vist bare over farven (blå) samt noget ekstraudstyr - så vidt
jeg husker. Den slags fremgår vist ikke normalt af reg. attesten.

Hvornår er den fra? Hvis den er fra '91 og frem, må det være en
indsprøjtningsmotor (dvs. 2.0i) med katalysator. Jeg mener ikke, Ford har
haft karburator-motorer med katalysator i udstødningen (var det ikke kun
Honda, der havde en elektronisk styret karburator til at spille sammen med
kat'en i en kort periode omkring '90-'91?).

På min registreringsattest står der i øvrigt "Ford Mondeo Stationsvogn 1,8"
(dvs. intet "i") - og den har _med garanti_ en indsprøjtningsmotor!

> Og til andre sierra ejere. Kan man nøjes med at putte 92 blyfri på? der
> står godt nok 95 i manualen men... er jo på SU og skal jo lige spare hvor
> der kan spares.

Nu er jeg godt nok ikke Sierra-ejer - men risikoen ved at køre med for lav
oktan er jo tændingsbanken (specielt, når motoren "presses"). Måske justerer
motoren selv tændingen tilstrækkeligt til, at det kan lade sig gøre (på
bekostning af effekt og moment - noget for noget ).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Dak

Dato : 14-11-05 16:18

> Tillykke med øsen!

Tak.

> "Azur" dækkede vist bare over farven (blå) samt noget ekstraudstyr - så
> vidt jeg husker. Den slags fremgår vist ikke normalt af reg. attesten.

Den er ihvertfald sølvfarver men der er en lille blå stribe på siden hele
vejen rundt. så det må være azur = sølv/grå?

> [...]
>
> På min registreringsattest står der i øvrigt "Ford Mondeo Stationsvogn
> 1,8" (dvs. intet "i") - og den har _med garanti_ en indsprøjtningsmotor!

den er fra '90 men troede den var fra '91. Men tidligere ejer siger det er
en 2.0i men hvordan kan det være det hvis den er fra '90?

Dak
Ford Sierra 2.0 et eller andet og azur.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-11-05 11:02

> Der står nemlig kun Ford Sierra 2.0 på min reg.attest. Så er det en 2.0i
> eller 2.0 bare?

Det er en 2,0i DOCH med 120 hk.

Men hvis der kun står 2,0 i registreringsattesten, så skal du ikke skrive
andet til forsikringsselskabet, IMO.

Hvis de vil vide mere (end der står i registreringsattesten), så kan de bare
spørge.

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-11-05 11:31

Dak skriver:

> Og til andre sierra ejere. Kan man nøjes med at putte 92 blyfri på? der står
> godt nok 95 i manualen men... er jo på SU og skal jo lige spare hvor der kan
> spares.

Og så køber man en stor tung bil med en 2 liters motor ?

Den hænger ikke rigtigt sammen. Du skulle vidst have haft en Pegout 106,
eller en "Suki"

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Dak

Dato : 14-11-05 16:22

> Og så køber man en stor tung bil med en 2 liters motor ?
>
> Den hænger ikke rigtigt sammen. Du skulle vidst have haft en Pegout 106,
> eller en "Suki"

Ja det ville det også være det mest korrekte. men nu havde jeg en
motorcykel før mit køb og har prøvet min kammerats 106'er mange gange og den
kunne jeg bare ikke leve med i optrækket. Den orker jo næsten ikke og køre
på motorvejen.

Dette var mere et impulskøb da jeg havde fået ticks fra at få kørekortet for
nogen uger siden. Var jo ikke meningen at jeg skulle sælge mc'en men nu hvor
den skulle sælges så måtte jeg jo også købe en bil med lidt stil. eller
power...

Dak
Ford Sierra 2.0i DOHC Azur

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-11-05 22:25

Jeg har med en Sierra 2.0i kørt i 10 år på oktan 92 uden nogen som helst
problemer, og der er ikke justeret noget som helst på den, for at tilpasse
den til 92.

Kurt

Fra : Peter Frost

Dato : 14-11-05 12:34

Ville da ellers mene de kørte på 98, vores dejlige biler... Jeg køre
dog på 95... Syntes det åndsvagt at slide motoren ved tændingsbanken
får en par hundrede kr om året. Hvis det er en DOHC, så den med
sprøjt, du kan kikke i mortorrummet, en DOHC 2,0i er ca 20-30 cm i
toppen, men et fladt sort plasik dæksel der står DOHC på, og
sprøjten kan du se til venstre for blokken, der står EFI på... Der
der dette i dit motorrum er det en DOHC 2,0i... Skriv hvis det ikke er,
så kikker jeg i Hayens...

Med Venlig Hilsen
Peter Frost

Ford Sierra '90 2,0i DOHC 4. dørs

Fra : Dak

Dato : 14-11-05 16:24

"Peter Frost" <pgf@gregand.dk> wrote in message
Ville da ellers mene de kørte på 98, vores dejlige biler... Jeg køre
dog på 95... Syntes det åndsvagt at slide motoren ved tændingsbanken
får en par hundrede kr om året.

Er du sikker? der står 95 i min manual.

[...]

Prøver lige at kigge....

Ford Sierra '90 2,0i DOHC 4. dørs

Hey, sårn en har jeg vist også.

Dak
Ford Sierra 2.0i DOHC Azur 4. dørs og 1 bagageklap?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-11-05 16:30

Peter Frost wrote:
> Hvis det er en DOHC, så den med
> sprøjt,

Den er også lavet (og solgt i DK) med karburator.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-11-05 13:56

> [...]

> Og til andre sierra ejere. Kan man nøjes med at putte 92 blyfri på? der
> står godt nok 95 i manualen men... er jo på SU og skal jo lige spare hvor

Ingen problemer med 92 blyfri på Sierra 2,0i fra '92.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Dak

Dato : 14-11-05 16:27

> Ingen problemer med 92 blyfri på Sierra 2,0i fra '92.

Hvor lang tid har du kørt med 92?

Dak
Ford Sierra 2.0i DOHC Azur 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-11-05 20:58

> Hvor lang tid har du kørt med 92?

Knap 3 år.

Har læst et sted at følgende sker:
Tændingen bliver automatisk justeret ind efter det aktuelle oktantal.
(noget med bankesensor, eller lignende)

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-11-05 14:37

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> wrote in

> Og til andre sierra ejere. Kan man nøjes med at putte 92 blyfri på?
> der står godt nok 95 i manualen men... er jo på SU og skal jo lige
> spare hvor der kan spares.

Kan det virkelig betale sig at spare den 10'er pr. tankning og spekulere i
de baner?

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Henning

Dato : 14-11-05 15:12

On 14 Nov 2005 13:37:06 GMT, "Martin Johansen [6000]"
<no@no.no.invalid> wrote:

>"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> wrote in

>Kan det virkelig betale sig at spare den 10'er pr. tankning og spekulere i
>de baner?
Ikke engang 10,-. Der er 6 øre forskel på 92 og 95.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-11-05 16:19

Henning <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote in

> Ikke engang 10,-. Der er 6 øre forskel på 92 og 95.

Ja jeg mente nok. Kunne ikke lige prisen i hovedet så det var et rent gæt
på 20 øre pr liter over en 50-liters tank :)

Fra : Christian S

Dato : 14-11-05 15:16

> Kan det virkelig betale sig at spare den 10'er pr. tankning og spekulere i
> de baner?

6 Øre pr liter *60 liter = 3 kr og 60 øre pr tank
Det er ikke det værd . du kan måske indhente det ved at bilen kører lidt
længere på
literen . Den skal kun gå 80 meter længere pr 10 km for at det går i nul.
og motoren holder måske meget længre (tændingsbanken er ikke godt)
Mvh
Christian S

Fra : Bo Velschow

Dato : 14-11-05 15:58

"Christian S" <Realbadass@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> 6 Øre pr liter *60 liter = 3 kr og 60 øre pr tank

- og hvad bliver det til? 100,- på et år? Jeg ville nok spare udgifterne til
2 fadøl om året, og så være sikker på, at min bils motor ikke blev
mishandlet unødvendigt...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Dak

Dato : 14-11-05 16:38

> - og hvad bliver det til? 100,- på et år? Jeg ville nok spare udgifterne
> til 2 fadøl om året, og så være sikker på, at min bils motor ikke blev
> mishandlet unødvendigt...

Desværre drikker ikke.

Fra : Dak

Dato : 14-11-05 16:31

> Kan det virkelig betale sig at spare den 10'er pr. tankning og spekulere i
> de baner?

Jamen nu har jeg hørt at nogen tanke slet ikke har både 95 og 92 i deres
standere da de kun har 2 underjordiske tanke til benzin og diesel. Så hvis
man alligevel fylder 92 blyfri på under alle omstændigheder så kunne man jo
ligeså godt betale den korrekte pris.

Men nu var det jo bare et spørgsmål, og da jeg ikke vidste nogen om
tændingsbanken som er nævnt i de andre tråde, så vil jeg nok lade være. Det
var bare fordi min mc kunne jo køre på begge, så undrede mig bare over om
jeg kunne.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-11-05 16:43

Dak skriver:

> [...]
> man alligevel fylder 92 blyfri på under alle omstændigheder så kunne man jo

Forkert. De få anlæg, hvor der ikke var differenceret mellem 92 og 95
var det 95 alle fik.

Men de anlæg er yderst sjældne i dag.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-11-05 16:28

Dak wrote:
> [...]
> reg.attest. Så er det en 2.0i eller 2.0 bare? Der står ihvertfald
> azur på siden af bilen når jeg kigger på den. men det er hellere

Der plejer heller ikke at stå noget "i" på reg attesten.
Prøv at kikke i maskinrummet.
Hvis der er en stor rund/oval plastic ting (luftfilterkasse) oven over
motoren, så er den med karburator.
Hvis der derimod er et aluminiums indsugningsmanifold, hvorpå der står EFI
(Electronic Fuel Injection), så er den med indsprøjtning.
Indsugningen sidder på højre side hvis det er en DOHC (Double Over Head
Camshaft) og på venstre hvis det er en (S)OHC ((Single) Over Head Camshaft).
Dernæst kikker du på selve ventildækslet, står der DOHC 2,0 Litre, ja så er
det en DOHC og hvis ikke, så er det den gamle OHC'er.
DOHC'eren er klart at foretrække, da den er meget mere økonomisk i det
daglige brug.
Men både OHC og DOHC er lavet med både karburator og indsprøjtning, så der
er 4 mulighedder.
I Danmark kunne man ikke købe OHC'eren mere efter ca. 9/89, men i Tyskland
(og sikkert også andre steder) fortsatte OHC motoren sideløbende med
DOHC'eren.
Jeg har set flere brugtimporterede OHC'ere fra Tyskland, som var fra 91-92.
Både med og uden katalysator.
Jeg poster lige lidt billeder fra Haynes i news:dk.binaer.motor, så du kan
se forskellen på OHC og DOHC.

> Og til andre sierra ejere. Kan man nøjes med at putte 92 blyfri på?
> der står godt nok 95 i manualen men... er jo på SU og skal jo lige
> spare hvor der kan spares.

De par ører du sparer er ikke det værd.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Dak

Dato : 14-11-05 16:53

> Der plejer heller ikke at stå noget "i" på reg attesten.
> Prøv at kikke i maskinrummet.
> Hvis der er en stor rund/oval plastic ting (luftfilterkasse) oven over
> motoren, så er den med karburator.

Men umiddelbart så kan jeg ikke se en oval/rund kasse på de billeder du har
lagt i binaer?

Og sjovt nok så sidder mit batteri i højre side set udefra og foran. Er det
bare min som er sådan eller er haynes billederne forkerte på den?

> [...]
> 91-92. Både med og uden katalysator.
> Jeg poster lige lidt billeder fra Haynes i news:dk.binaer.motor, så du kan

jeg kigger på den en dag det ikke regner. ej bare for at spørge om en
anden ting også. Kan man godt bare spule vand ind i motorrummet uden det gør
noget? skal til at give den en omgang rensning da den har olie flere steder
og skal finde ud af om den lækker eller det bare er fra årenes løb af
påfyldning af olie.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-11-05 16:59

Dak wrote:

> Men umiddelbart så kan jeg ikke se en oval/rund kasse på de billeder
> du har lagt i binaer?

Det er fordi det er afmonteret på den motor, hvor billedet hedder
ohc_carb.jpg.

> Og sjovt nok så sidder mit batteri i højre side set udefra og foran.
> Er det bare min som er sådan eller er haynes billederne forkerte på
> den?

Dit batteri sidder i højre side, fordi din bil er venstrestyret.
Billederne jeg sendte er fra en højrestyret model.

> [...]
> har olie flere steder og skal finde ud af om den lækker eller det
> bare er fra årenes løb af påfyldning af olie.

Hvis du sprøjter for meget vand, direkte på tændingsdelene (og andre
elektroniske dele), så skal du rense/tørre dem godt bagefter.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-11-05 16:44

Dak wrote:
> Nu er jeg den lykkelige ejer af en Ford sierra 2.0i azur.

Jeg fandt lige et link, hvor du kan downloade Haynes manual til din bil, den
er i PDF format.
http://rapidshare.de/files/7625241/FordSierraHaynesRep.rar.html

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-05 20:07

> [...]
>

> Og til andre sierra ejere. Kan man nøjes med at putte 92 blyfri på? der
> står godt nok 95 i manualen men... er jo på SU og skal jo lige spare hvor

Tillykke.
Jeg har også haft en Azur fra 91.
Azur ER en DOHC, den er ikke lavet som andet

Du skal selvfølgelig IKKE køre på 92 oktan. Det står også skrevet i manualen
til din bil at den skal køre på 95 oktan blyfri. Den kan undtagelsesvis køre
på 92, men det er ikke der bør være normalen.
Betal de ekstra par Kr, de kan være godt givet ud.

Det er ligemeget med forsikringen om den hedder CLX eller azur, bare du har
den forsikret som en 2.0i. Det er dumt at være underforsikret, det kan give
frygtelige problemer når man aller mindst har brug for det.

Som udgangspunkt bør du følge manualen til bilen og ikke "opfinde" din egen
standard for olieviskositet, gearkasseviskositet m.m. 95 oktan er det din
sierra skal køre med.

Bare spørg løs ang. bilen. Det er MANGE her i gruppen der haft en sådan

--
Tom

Fra : Dak

Dato : 14-11-05 21:04

> Tillykke.

Tak.

> [...]

> har den forsikret som en 2.0i. Det er dumt at være underforsikret, det kan
> give frygtelige problemer når man aller mindst har brug for det.

Ja men nu sagde forsikringen her i dag at det betød ingen ændring i pris
hvis jeg sagde 2.0 eller 2.0i så jeg ville da ikke kunne få særlige
problemer eller hvad? betaler jo samme præmie.

Dak
Ford Sierra 2.0i DOHC Azur '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-05 21:16

> [...]
> hvis jeg sagde 2.0 eller 2.0i så jeg ville da ikke kunne få særlige
> problemer eller hvad? betaler jo samme præmie.

Du skal ikke "tro" på mundtlige udtalelser som ingen kan huske den dag hvor
noget går galt og du skal have penge fra dem. Tro mig jeg taler af bitter
erfaring.
Der er en kæmpe forskel på en 2.0 og en 2.0i, så vær SIKKER på at der i din
police står at du er forsikret for en 2.0i og ikke alt muligt andet.

Jeg kunne fortælle en laaaaaaang historie om hvor stor betydning det kan
have at have på skrift hvad man egentlig er forsikret for.

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-11-05 21:21

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Bare spørg løs ang. bilen. Det er MANGE her i gruppen der haft en sådan

Nogles brænder, andres er sgu'tte til at slippe af med igen ;)

hmmmm... maske jeg bare skal hælde en herrevindmølle i dyret ?

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-05 21:42

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Nogles brænder, andres er sgu'tte til at slippe af med igen ;)
>
> hmmmm... maske jeg bare skal hælde en herrevindmølle i dyret ?

Her er statestikken således:
1 stk Sierra 2.0 82' udb*llet men kørte dog da jeg solgte den til Ford
1 stk Sierra 2.0i 91' udbrændt
1 stk Sierra 2.9i 92' smadret i uheld

Så jeg synes nu nok de er lette at aflive

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-05 21:44

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-11-05 22:14

Tom wrote:

> Her er statestikken således:
> 1 stk Sierra 2.0 82' udb*llet men kørte dog da jeg solgte den til Ford
> 1 stk Sierra 2.0i 91' udbrændt
> 1 stk Sierra 2.9i 92' smadret i uheld

Du kan tilføje min 2,0i azur st.car som smadret i uheld. Kedelig øse -
men jeg tror nu heller ikke at alle 120hk var hjemme i min. Familiens
gamle Granada virkede friskere med 105hk.

--
vh
Torben

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 22:54

> Du kan tilføje min 2,0i azur st.car som smadret i uheld. Kedelig øse - men
> jeg tror nu heller ikke at alle 120hk var hjemme i min. Familiens gamle
> Granada virkede friskere med 105hk.

Så må den edderbanke mig have være i stykker.

En Azur er LANGT hurtigere end den ganle Granada.

/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-11-05 22:56

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>En Azur er LANGT hurtigere end den ganle Granada.

sgu'tte hvis det er en med pløreturbine

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 23:05

> sgu'tte hvis det er en med pløreturbine

Hvis de bagge har pløretubine så jo...

Hvad laver de begge en 0-100 på - Azur med automatgear - Grenada med manuelt
gear..?

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 23:11

> Hvad laver de begge en 0-100 på - Azur med automatgear - Grenada med
> manuelt gear..?

Grenada hhv med 90 og 105 hk...

/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-11-05 23:20

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Grenada hhv med 90 og 105 hk...

Granada'en i to-liter har jeg ikke set med pløreturbine, den havde
typisk almindelig 4, eller 5 trins kasse

2.3 eren havde oftest pløreturbine, og kan ikke kaldes helt sløv, den
havde da 115 hypper

1.7'eren var en joke - og var vist kun fremme i granada_den_buttede

(På et tidspunkt levede min egen 2.3'er samtidigt som Claus fik sin
Sierra 2.0i'er , og han skulle da være dygtig, for at følge med, hvis
jeg fladede pedalen ud fra stilstand)

Jeg har ikke tiderne på dem

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 08:35

> Granada'en i to-liter har jeg ikke set med pløreturbine, den havde
> typisk almindelig 4, eller 5 trins kasse

Den havde so mregel kun 4 manuelle gear og 3 i plørerubinen - kan det
passe..?

> 1.7'eren var en joke - og var vist kun fremme i granada_den_buttede

Årh, lad være... Vilde 65 eller 75 hk i en bil som Garanda´en..
Selv 3.0´eren havde kun 138 hk i Granda Mk I - biler var sandt for dyden
ikke nogle lyn

> (På et tidspunkt levede min egen 2.3'er samtidigt som Claus fik sin
> Sierra 2.0i'er , og han skulle da være dygtig, for at følge med, hvis
> jeg fladede pedalen ud fra stilstand)

Azur´en lærer 0-100 på 10 sekunder rent - så det undrer mig lidt...Men
ok...naturligvis skulle han være oppe på mærker..

Grenada Mark III, der kom i 1981 fik i øvrigt hele 150 hk i heftigste
udgave..Det må være den motor, der også kom til at ligge i Sierra XR4i.

/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-05 17:41

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Den havde so mregel kun 4 manuelle gear og 3 i plørerubinen - kan det
>passe..?

Jep

>Årh, lad være... Vilde 65 eller 75 hk i en bil som Garanda´en..

Der blev dømt sløv kasse for alvor ;)

V4'eren var (er) den mest besynderlige motor jeg længe har set

>Azur´en lærer 0-100 på 10 sekunder rent - så det undrer mig lidt...Men
>ok...naturligvis skulle han være oppe på mærker..

Han skulle ikke kikse et eneste gearskift. 6 cylindre tramper nu på
en lidt anden måde

Plørerturbinerne har jo den herlige ting, at de kan lave dejligt
kraftige afsæt

>Grenada Mark III, der kom i 1981 fik i øvrigt hele 150 hk i heftigste
>udgave..Det må være den motor, der også kom til at ligge i Sierra XR4i.

Ja - 2.8i'eren endte i begge biler

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 17:56

> Der blev dømt sløv kasse for alvor ;)

> V4'eren var (er) den mest besynderlige motor jeg længe har set

Ja, mystisk - havde ikke også Saab 96 sådan en mystisk konstruktion..? Og
hvorfor lavede man motoren sådan..?`Jeg trorm, jeg engang fik historien -
men den må være svedt ud.

/Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-05 18:37

Jan W Nielsen wrote:
> [...]

Granada'en havde 75 HK som 1700 V4.
Så sløv var den da heller ikke, hvis man sammenligner med datidens biler.
Her er lige lidt 0-100 km/t tider fra nogle af samtidens mest populære
biler:
Granada 1,7 = 18,2
Audi 80 1,3 = 16,5
Austin Allegro 1100 = 22,0
Austin Allegro 1500 = 16,0
Austin Maxi 1750 = 15,5
Autobianchi A 112 = 16,9
Chrysler 160 = 17,5
Citroen GS Club 1,2 = 16,1
Datsun F II Coupe = 17,0
Datsun 120Y sedan = 17,8
Datsun 160 J = 16,3
Fiat 127 = 17,5
Fiat 128 = 17,2
Fiat 131 1300 = 17,6
Ford Capri 1600 = 17,1
Ford Cortina 1300 = 19,5
Ford Escort 1100 = 23,4
Honda Civic = 15,1
Lada 1200 = 20,0
Mazda 1300 = 16,5
Mazda 616 = 15,5
Mercedes Benz 200 = 16,1
Morris Mascot 850 = 40,4
Morris Clubman 110 = 21,0
Morris Marina 1,3 = 19,0
Opel Kadett 1,0 = 27,0
Opel Kadett 1,2 = 21,0
Opel Ascona 1,6 = 17,5
Opel Manta 1,2 = 19,0
Peugeot 104 = 20,5
Peugeot 304 = 16,7
Peugeot 504 = 16,4
Austin Princess 1800 = 15,5
Renault 4 = 50,0
Renault 5 TL = 19,7
Renault 6 TL = 22,0
Renault 12 L = 18,5
Renault 16 L = 18,0
SAAB 99 2,0 = 15,1
Simca 1000 LS = 22,1
Simca 1100 = 17,5
Simca 1307 = 16,3
Skoda 100 = 24,0
Skoda 110 R Coupe = 18,5
Subaru 1400 Coupe = 17,0
Sunbeam 1300 = 16,6
Toyota Corolla 1,2 = 18,1
Toyota Carina 1600 = 15,8
Trabant 601 = 22,0
Vauxhall Viva DeLuxe = 19,5
Vauxhall Chevette = 17,0
Volvo 66 DL = 23,8
Volvo 242 2,0 = 16,0
VW 1200 = 37,0
VW Polo L = 20,2
VW Golf 1100 = 16,5
Alle tiderne er taget fra Bil Revyen 1976

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 19:09

> Granada'en havde 75 HK som 1700 V4.

Kan det ikke passe, at der var to modeller fra 1971/1972 - og at de havde
hhv. 65 og 75 hk..?
Altså at den ene havde 65 hk ved 4800 o/min - og den anden havde 75 hk ved
5000 o/min..?

> Så sløv var den da heller ikke, hvis man sammenligner med datidens biler.
> Granada 1,7 = 18,2
> Audi 80 1,3 = 16,5

Ikke nogen sprinter ift Audi´en med mindre motor... (Allerede dengang var
VAG i front *LOL*)

> Morris Mascot 850 = 40,4

Men det rene lyn i forhold til Mascot´en..

40,4 sekunder... dét er da for vildt..

/Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-05 19:21

Jan W Nielsen wrote:

> Kan det ikke passe, at der var to modeller fra 1971/1972 - og at de
> havde hhv. 65 og 75 hk..?
> Altså at den ene havde 65 hk ved 4800 o/min - og den anden havde 75
> hk ved 5000 o/min..?

Jo, jeg har lige slået det op et andet sted og der var en lavkomprimeret
udgave, som ganske rigtigt kun havde 65 HK.

> Ikke nogen sprinter ift Audi´en med mindre motor... (Allerede dengang
> var VAG i front *LOL*)

Husk lige vægtforskellen også, Audi'en vejer kun 800 kg og Granada'en 1175.

> Men det rene lyn i forhold til Mascot´en..
>
> 40,4 sekunder... dét er da for vildt..

Jeps, der er sket temmeligt meget på den front i de seneste 30 år

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 19:46

> Jo, jeg har lige slået det op et andet sted og der var en lavkomprimeret
> udgave, som ganske rigtigt kun havde 65 HK.

Ok - itte møj til sådan en slæde..

> Jeps, der er sket temmeligt meget på den front i de seneste 30 år

Dét må man godt nok sige ja - nu hedder det 13 sekunder for "familiebiler"
med plads til 5 mand.

......ikke fra 0-100 km/t...men fra 0-200 km/t... )

http://www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=5316

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 16-11-05 22:12

Jan W Nielsen wrote:

> Ikke nogen sprinter ift Audi´en med mindre motor... (Allerede dengang var
> VAG i front *LOL*)

Du glemte bl.a. Citroen GS Club 1,2 = 16,1 i din sædvanlige anprisning
af VAG.
Og det er ingen undskyldning at den sidste GS var rustet op før du blev
født. Vi snakker køredynamik, ikke langtidsholdbare mælkepulvere.

mvh
Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 22:34

> [...]
> Og det er ingen undskyldning at den sidste GS var rustet op før du blev
> født. Vi snakker køredynamik, ikke langtidsholdbare mælkepulvere.

*ROFL*

Ok - min far havde engang en GS´er...da jeg var lille... Fantastisk vogn..

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 16-11-05 22:35

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> *ROFL*

Ja

> Ok - min far havde engang en GS´er...da jeg var lille... Fantastisk vogn..

Tillad mig et spørgsmål: Hvad lå det fantastiske i?
Den lød ikke som en bil - den så ikke ud som en bil - og
den kørte ikke som de andre. Men den kunne holde højden
uanset hvad

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-11-05 23:41

> Tillad mig et spørgsmål: Hvad lå det fantastiske i?

Jeg følte, bilen var noget helt specielt, når den kunne hæve og sænke sig
som et andet rumskib.

> Den lød ikke som en bil - den så ikke ud som en bil - og
> den kørte ikke som de andre.

Den havde den flotteste brune indtræk, og den havde bag-døre, så jeg selv
kunne bestemme om vinduerne skulle rulles op eller ned - næsten sin hvis jeg
var voksen og sad foran.

Jo, det var bestemt en ganske fantastisk vogn.

)

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 17-11-05 18:13

Mogens wrote:

> - og den kørte ikke som de andre.

det gør din vel heller ikke

> Men den kunne holde højden uanset hvad

meget populær at distribuere hjemmebrændt i, da men ikke umiddelbart
kunne se hvor hårdt den var lastet.

mvh
Peter

Fra : Dak

Dato : 14-11-05 22:13

Hej jan. fik du min mail? eller virker jan@stevns.net ikke?

Fra : Mogens

Dato : 14-11-05 22:16

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> wrote in message

> Hej jan. fik du min mail? eller virker jan@stevns.net ikke?

Du må være ny hér? -> 14 dage mere SÅ er den/han der
--
Mvh Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-05 22:26

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
> "Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> wrote in message

> Du må være ny hér? -> 14 dage mere SÅ er den/han der

bruger Jan skilpader som router mellem TDC og hans PC?

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-11-05 23:03

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>bruger Jan skilpader som router mellem TDC og hans PC?

nøehhh ........

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-11-05 23:00

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :

>Du må være ny hér? -> 14 dage mere SÅ er den/han der

Mobbetid ?

<grin>

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-11-05 22:59

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev :

>Hej jan. fik du min mail? eller virker jan@stevns.net ikke?

joda ..... og jada ....

Du sendte den jo klokken 9 i 10 i morges, og der var jeg nu ude og
tjene til føden ;)

(men glug i din postkasse)

Fra : Peter Frost

Dato : 15-11-05 11:16

Hvor tit bør man kontrollere olie på gearkassen ?

Med Venlig Hilsen
Peter Frost
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 11:39

> Hvor tit bør man kontrollere olie på gearkassen ?

Man kan overveje at skifte, når bilen har kørt nogle hundrede tusinde
kilometer - men ellers skal en god gearolie aldrig skiftes.

Medmindre der er hul i et eller andet, er der heller ikke noget forbrug.

/Jan W Nielsen

Fra : Troels Pedersen

Dato : 15-11-05 22:19

"Peter Frost" <pgf@gregand.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor tit bør man kontrollere olie på gearkassen ?

Hver gang du får lavet/laver et stort service eftersyn på bilen.

Jeg fik fra den lokale Ford mekaniker at vide at jeg burde skifte olien ved
ca. 200 kkm. Det gjorde jeg, og det gav en rigtig dejlig letgående gearkasse
igen - Prisen var kun 100 kr.

Så det kan anbefales!

--
MVH Troels