"KværnMaster" <painmaster4u@SLETDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4378b22a$0$38663$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Men hvis det fordamper ved en god lang tur, er det vel ikke nødvendigt at
> skifte olie inden vinteropbevaringen?
> Henrik Nielsen wrote:
> > "Er det olien der skummer? Hvorfor? Og had gør jeg for at forhindre
> > det?"
> > Du har vand i olien. Sikkert "bare" kondens. Kør en god lang tur, så
> > den bliver godt gennem varm, så fordamper vandet. Det er derfor det
> > er vigtigt at skifte olie før vinteropbevaring.....
Det har du nemlig ret i KværnMaster! Og som du kan se af læsbarheden af
dette indlæg, så skal du lige øve dig lidt på citatteknik, det er beskrevet
her:
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
Kør en lang tur inden opstaldning, så er kondensvandet fordampet, det er
ikke derfor man skal skifte olie før vinteropstaldningen! Grunden er i
stedet syreophobninger i gammel, slidt olie. Er olien nogenlunde frisk, er
det ligemeget, men har du kørt hele sæsonen på din olie, så er der nok en
del syre-rester i den, og de kan være hårde ved lejer og alu, men der skal
nu NOGEN vintre med MEGET slidt olie til at tage livet af din cykel
Snaks (Majonæse) i motorudluftningen kan man ikke undgå! Det dannes
naturligt af kondensvand, og det skal jo udskilles et eller andet sted.
Nogle cykler har ligefrem et lille filter, der sorterer majonæsen fra, og
sender den i et separat rør, og overskydende olie op i fx. luftfilterkassen.
Slangen med majonæse skal tømmes jævnligt, for den er typisk lukket med en
prop. I disse miljørigtige tider må man nemlig ikke (som i gamle dage) bare
lade det dryppe nedenud og dermed tømme sig selv.
> > Men hold lige øje med kølervæsken... Hvis det svinder af den, er der
> > noget galt....
Hvis vand i olien skyldes utæthed i kølesystemet kan det ses på andre måder.
Olien bliver grålig, fordi den optager meget vand (og dette er skadeligt for
motoren i længden), og der vil ofte også komme olieperler i kølevandet. Det
har intet med "snask" at gøre, det er langt voldsommere.
Rittig