Olieforbrug på Citroen Picasso
Fra : Henning

Dato : 13-11-05 21:12

Hej.

Hvad stort forbrug af motorolie skal man acceptere på en Citroen Picasso 1.8
fra 2000. Den har kørt 120.000 km.

Jeg har haft den i 3 måneder og kørt 7.000 km og den har brugt mere end 4
liter.

Skal jeg accepterer det ???

Hilsen en fortvivlet Picasso ejer

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-11-05 21:23

"Henning" <pxxc@laika.pc> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft den i 3 måneder og kørt 7.000 km og den har brugt mere end 4
> liter.

Det lyder af lidt rigeligt :(. Men hvis du spørger citrobang, er svaret
sikkert; alt over 1l. pr 1000km. er tilladt. Hvor forsvinder olien hen,
ryger den gråt/blåt efter speeder-slip?.

Fra : Henning

Dato : 13-11-05 21:32

> Det lyder af lidt rigeligt :(. Men hvis du spørger citrobang, er svaret
> sikkert; alt over 1l. pr 1000km. er tilladt. Hvor forsvinder olien hen,
> ryger den gråt/blåt efter speeder-slip?.
Hej igen.

Ja den ryger en del når den er kold. Om det er gråt eller blåt.....hmmm det
ved jeg ikke lige. hvad er forskellen ??

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 21:37

> [...]
>
> Ja den ryger en del når den er kold. Om det er gråt eller blåt.....hmmm
> det ved jeg ikke lige. hvad er forskellen ??

Hvis det er ved koldstart, så er det nok o-ringene ved ventilerne som er
opslidte og skal skiftes. Tager flere timer at lave så det kan være at du
skal være "overbevisende" når det skal laves på "garantien"

--
Tom

Fra : Henning

Dato : 13-11-05 21:45

> [...]
> opslidte og skal skiftes. Tager flere timer at lave så det kan være at du
> skal være "overbevisende" når det skal laves på "garantien"

Den skal til service imorgen mandag så hvis der er flere gode ideer eller
nyttige oplysninger ( læs skyts ) som kan bruges i min situation så bare kom
med dem

Henning

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-11-05 21:51

> "Henning" <pxxc@laika.pc> skrev i en meddelelse

> Hvis det er ved koldstart, så er det nok o-ringene ved ventilerne som er
> opslidte og skal skiftes.

Hvid røg er vanddamp, og helt normalt på en kold bil, vent til den er varm,
ellers får du ikke et korrekt billede. Sort er fuel, benzin, og det viser
den får mere, end den kan forbrænde. Grå/blå er olie som havner i
forbrændingskammeret :(.

Fra : Per Tolbøll

Dato : 13-11-05 23:30

> Det lyder af lidt rigeligt :(. Men hvis du spørger citrobang, er svaret
> sikkert; alt over 1l. pr 1000km. er tilladt. Hvor forsvinder olien hen,
> ryger den gråt/blåt efter speeder-slip?.

Har en godt 3 år gammel 1.8 med ca. 65.000 på tælleren.
Og ja, den _bruger_ olie over gennemsnittet - og har gjort det fra starten.
Min udmærkede Citroen-værkfører siger, at "sådan er det bare" - desværre.

/Per

Fra : TDN

Dato : 14-11-05 20:06

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i en meddelelse

> Og ja, den _bruger_ olie over gennemsnittet - og har gjort det fra
> starten.
> Min udmærkede Citroen-værkfører siger, at "sådan er det bare" - desværre.
>
> /Per

Ævl, min nuværende bil er 20 år gammel, kørt 340.000 km, kører min. 85 km.
hver dag på landevej og motorvej og den får skiftet olie for hver 10.000 km
og der er intet synligt forbrug på oliepinden. Heller ikke mine tidligere
biler fra 1996 og 1997 har brugt olie mellem skiftene. Så din bil har en
fejl...... men det er jo ikke en nyhed at Citroën er modvillige til at gøre
noget ved det.

Mvh
Thomas

Fra : Mogens

Dato : 14-11-05 20:12

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in message

> [...]
> km og der er intet synligt forbrug på oliepinden. Heller ikke mine
> tidligere biler fra 1996 og 1997 har brugt olie mellem skiftene.

Det er nok ikke en Citroën eller Peugeot?

> Så din bil har en fejl

Enig
--
Mvh Mogens

Fra : Michael Pagh

Dato : 14-11-05 21:10

> Det er nok ikke en Citroën eller Peugeot?

Nej, muligvis. Men jeg har en Xantia fra 1.8 8v fra 1995, rundet 280.000km,
og jeg fylder ikke ekstra på imellem skiftene(10.000km)

Så det kan altså lade sig gøre at have en CitroBang som ikke bruger olie,
som den bruger benzin/diesel.

Men skal så siges at den motortype som min, har ry for at bruge godt med
olie. Så det er muligt jeg bare har været heldig.

> Enig
> --
> Mvh Mogens

MVH
Michael Pagh

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-11-05 21:20

"Michael Pagh" <mpagh@mobilixnet.dk> wrote in

> [...]
> 280.000km, og jeg fylder ikke ekstra på imellem skiftene(10.000km)
>
> Så det kan altså lade sig gøre at have en CitroBang som ikke bruger

Jeg havde en ZX'er 2,0i 8v som brugte olie.. så kom der anden motor i og
den brugte ikke mere.

Kender andre som siger deres bruger olie og andre igen at den ikke gør. Jeg
tror en fransk bil (fra PSA) bruger olie som vinden blæser altså sådan lidt
op og ned.

> Men skal så siges at den motortype som min, har ry for at bruge godt
> med olie. Så det er muligt jeg bare har været heldig.

Nja den har haft noget bøvl men stort set alle dem der kører rundt burde
have fået lavet det på garanti. Det er noget med foringerne i cylindrene så
hut jeg hvisker..

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Bo Velschow

Dato : 14-11-05 10:55

> [...]
> 1.8 fra 2000. Den har kørt 120.000 km.
>
> Jeg har haft den i 3 måneder og kørt 7.000 km og den har brugt mere end 4

For at svare på dit spørgsmål: Nej, selvfølgelig skal du da ikke acceptere
det! Motoren må jo være defekt! Jeg ville aldrig selv acceptere den slags -
men hvis ikke værksted og/eller importør vil hjælpe dig - hvilket vist
desværre alt for tit opleves med dit bilmærke :-/ - er der nok ikke så
meget at komme efter, andet end at betale ved kasse 1...

Hvis du er medlem af FDM, kan du dog forsøge at få dem til at hjælpe dig i
"kampen".

--
Venlig hilsen

Bo Velschow