fartbøde
Fra : vip

Dato : 13-11-05 19:45

Hej,

Jeg har modtaget en meddelse om at en ven jeg have lånt bilen til skal
betale 1000 kroner i bøde.

Der står at jeg skal oplyse hvem det er, men skal ikke oplyse det hvis det
er mig selv eller hvis personen ikke har lov til at køre bil.

Men jeg har hørt, at hvis jeg ikke oplyser det, så får jeg en bøde på 550
kroner. Men skal jeg oplyse det eller kan jeg undlade det også får jeg bare
den bøde som jo er billigere og hvad vil der ellers ske i sagen. Kommer jeg
til at optræde andre steder i politiet arkiver der kan være en ulempe
senere?

Mvh.
V.I.P

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-11-05 21:29

Hej,

On Sun, 13 Nov 2005 19:45:22 +0100, "vip" <vip@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Jeg har modtaget en meddelse om at en ven jeg have lånt bilen til skal
>betale 1000 kroner i bøde.

Der står vel nærmere at din bil har kørt for stærkt, og politiet
anmoder om at du oplyser om hvem der har kørt bilen.

> [...]
>den bøde som jo er billigere og hvad vil der ellers ske i sagen. Kommer jeg
>til at optræde andre steder i politiet arkiver der kan være en ulempe

Du må forvente, at reagerer du ikke vil politiet efterforske sagen og
møde op hjemme hos dig eller på dit arbejde, for at kommer videre.

Har din ven ikke gjort noget ulovligt og kørt for stærtk i din bil? I
så fald - hvorfor i alverden vil du så finde dig i at blive straffet
på hans vegne?

** Lars

Fra : vip

Dato : 13-11-05 21:30

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev

> Har din ven ikke gjort noget ulovligt og kørt for stærtk i din bil?

Korrekt, det er spm. om man skal oplyse hans navn eller om man kan tage
"straffen" og betale de 550 kroner, dem får jeg nok igen.

/V.I.P

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 22:01

> Korrekt, det er spm. om man skal oplyse hans navn eller om man kan tage
> "straffen" og betale de 550 kroner, dem får jeg nok igen.

Jeg vil mene politiet, vil trække dig i retten og det vil komme til at koste
dig en dags løn og muligvis også en advokat, hvis dommeren mener du ikke
selv kan fører dit sag.
Så måske skal du hellere kalkulere med at skulle betale 5000 kroner.

mvh
Carl

Fra : HKN

Dato : 13-11-05 22:39

"vip" <vip@vip.cybercity.dk> wrote in message
> "Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev

> Korrekt, det er spm. om man skal oplyse hans navn eller om man kan tage
> "straffen" og betale de 550 kroner, dem får jeg nok igen.

Mit svar er OT- men syntes du også det er iorden, når andre afsoner en
straf
for en kriminel handling udført af en anden?

-Henrik

It has removed 59 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-11-05 09:46

Hej,

On Sun, 13 Nov 2005 21:29:46 +0100, "vip" <vip@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Korrekt, det er spm. om man skal oplyse hans navn eller om man kan tage
>"straffen" og betale de 550 kroner, dem får jeg nok igen.

Nej - som der givetvis står på fremsendte er eneste mulighed for at
nægte at udtale sig hvis du ved at udtale dig om førerens identitet
udsætter dig selv for strafansvar.

Så ja, du skal oplyse hans navn.

** Lars

Fra : bem

Dato : 14-11-05 11:56

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> Så ja, du skal oplyse hans navn.

Ja, og hvis man nægter, får man en bøde - på 500 kr.

/Bo

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-11-05 12:41

Hej,

On Mon, 14 Nov 2005 11:55:45 +0100, "bem" <nospambemb@hotmail.com>
wrote:

>Ja, og hvis man nægter, får man en bøde - på 500 kr.

Som minimum. De kan vel også vælge at afhøre dig på stationen, hvis de
vil. Så skal man bruge tid på det.

Ja jeg gad det ikke, hvis folk er gamle nok til at låne min bil så er
de dælme også gamle nok til selv at betale eventuelle bøder!

** Lars

Fra : bem

Dato : 14-11-05 13:33

> Som minimum.

Nej, det koster præcis 500 kr - hverken mere eller mindre.

>De kan vel også vælge at afhøre dig på stationen, hvis de
> vil. Så skal man bruge tid på det.

Politiet kan ikke afhøre nogen mod deres vilje.

> Ja jeg gad det ikke, hvis folk er gamle nok til at låne min bil så er
> de dælme også gamle nok til selv at betale eventuelle bøder!

Enig - men det var ikke det, der blev diskuteret

/Bo

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-11-05 18:04

It happens that bem formulated :

> Politiet kan ikke afhøre nogen mod deres vilje.

Næ, men det er godt nok kedeligt at sidde i deres forhørslokale og
blive udspurgt alligevel...

Fra : bem

Dato : 14-11-05 18:48

Henrik Stidsen wrote:
> It happens that bem formulated :

> Næ, men det er godt nok kedeligt at sidde i deres forhørslokale og
> blive udspurgt alligevel...

Politiet kan ikke tvinge nogen til at opholde sig i et forhørslokale,
medmindre man er anholdt. Man bliver ikke anholdt for at overtræde
bestemmelsen om oplysningspligt. Se evt. retsplejeloven.

/Bo

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-11-05 19:33

bem presented the following explanation :

> Politiet kan ikke tvinge nogen til at opholde sig i et forhørslokale,
> medmindre man er anholdt. Man bliver ikke anholdt for at overtræde
> bestemmelsen om oplysningspligt. Se evt. retsplejeloven.

Kan de ikke tvinge dig til at møde op til en afhøring - eller skal de
så køre en retssag og indkalde dig som vidne ?

Fra : bem

Dato : 14-11-05 19:54

Henrik Stidsen wrote:
> bem presented the following explanation :

> Kan de ikke tvinge dig til at møde op til en afhøring - eller skal de
> så køre en retssag og indkalde dig som vidne ?

Ja, man skal indkaldes som vidne i retten. Først der har man pligt til at
møde op og udtale sig.

/Bo

Fra : Intet Navn

Dato : 14-11-05 21:30

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message

> Ja, man skal indkaldes som vidne i retten. Først der har man pligt til at
> møde op og udtale sig.

Bare lige sårn' af ren og skær nysgerrighed og videlyst om principperne:

Eftersom en retssag jo næppe bliver rejst 'mod bilen', så vil det jo
formodentlig være som sigtet man bliver 'inviteret' til retten - og så har
man jo (så vidt jeg forstår) hverken pligt til at udtale sig eller at
fortælle sandheden, hvis man vælger at gøre det?!

- eller har jeg fået noget helt galt i halsen her..?

/Claus

Fra : bem

Dato : 14-11-05 22:34

Intet Navn wrote:
> [...]
> eller at fortælle sandheden, hvis man vælger at gøre det?!
>
> - eller har jeg fået noget helt galt i halsen her..?

Nej, det har du egentlig ikke. Men hvis du ikke vil opfylde din
oplysningspligt, så får du stadig en bøde, fordi oplysningspligten er en
pligt til over for politiet at oplyse førerens identitet. Retten kan jo blot
konstatere, at du nægter at oplfylde denne pligt. Du har som sådan ikke
pligt til at udtale dig om noget som helst i retten, men det betyder jo
ikke, at du ikke kan blive dømt.

/Bo

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-11-05 21:10

Hej,

On Mon, 14 Nov 2005 13:33:25 +0100, "bem" <nospambemb@hotmail.com>
wrote:

>Nej, det koster præcis 500 kr - hverken mere eller mindre.

OK.

>Politiet kan ikke afhøre nogen mod deres vilje.

Næh. Men tror måske nok det ville været ret ubehageligt hvis de fx.
mødte op på min arbejdsplads. Langt mere ubehageligt end at bede min
såkaldte ven betale sin bøde som han har gjort sig skyldig i, i min
bil.

Der er i min verden ikke meget venskab over at dække over
ulovligheder, den anden har begået.

Men du har ret... Hvis man er totalt ligeglad, så slipper man nok med
de 500 kroner og han jo så håbe på at "vennen" betaler dem på et
senere tidspunkt...

** Lars

Fra : OZ3BTO

Dato : 14-11-05 14:56

"bem" <nospambemb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og hvis man nægter, får man en bøde - på 500 kr.
>
> /Bo

Skulle ikke være muligt mere
Efter hvad vi fandt ud af vil bil ejeren først få 500.- i bøde for ikke at
ville oplyse om hvem føren er og derefter vil ejeren også få fartbøden

OZ3BTO

Fra : Henning

Dato : 14-11-05 15:14

> Skulle ikke være muligt mere
>Efter hvad vi fandt ud af vil bil ejeren først få 500.- i bøde for ikke at
>ville oplyse om hvem føren er og derefter vil ejeren også få fartbøden

Med hvilken begrundelse? I Danmark er man trods alt stadig uskyldig
til det modsatte er bevist, et foto af bilisten vil meget hurtigt
kunne sammenlignes med ejeren og rimeligt sikkert enten forkastes
eller godkendes som bevis.

Fra : bem

Dato : 14-11-05 15:45

OZ3BTO wrote:

> ...... og derefter vil ejeren også
> få fartbøden

Nej, det er helt forkert.

/Bo

Fra : Brian k

Dato : 14-11-05 01:31

vip wrote:
> [...]
> får jeg bare den bøde som jo er billigere og hvad vil der ellers ske
> i sagen. Kommer jeg til at optræde andre steder i politiet arkiver

Der står også i brevet at såfremt den person der førte køretøjet IKKE har
kørekort - så har du ikke pligt til at fortælle hvem det er og du vil heller
ikke blivet straffet eller pålagt nogen bøde. Dog vil politiet efterforske
sagen - men ikke via dig (du har jo ikke pligt til at udtale dig, jvf
ovenstående skriv)

mvh
Brian

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 15-11-05 08:34

"vip" <vip@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> til at optræde andre steder i politiet arkiver der kan være en ulempe

Vi har en carpool udenfor firmaet. Godt nok er det for det meste
undertegnede som sidder bag rattet på en bestemt bil, men hvis en kollega er
fløjet herover og skal bruge en bil til et møde, så kan han tage en nøgle
fra den centrale opbevaringsplacering og køre til møde i min bil, hvilket
ikke betyder noget for mig, da jeg sjældent skal ud på impulsive ture i
arbejdstiden.

Hvis der bliver taget et billede af en person i bilen, så må man vurdere om
man i det hele taget ved hvilken person, der skulle være ude og køre. Alt
efter om billedet er tydelig nok og om den omsætning som overtræderen
generer kan komme i fare, så må man arbejde på at finde en løsning som
tilfredsstiller begge parter.

Det er i visse situationer ikke kun overtræderen, som bliver straffet. De
personer, hvis stilling afhænger af overtræderens omsætning, kan også komme
i den situation at der ikke længere genereres indtjening til at deres
stilling kan opretholdes og så er løsningen såfremt at de ikke længere kan
betale deres regninger og stadig vil værne om familiens navn og rygte at
afvikle den. Derfor er godt at loven åbner mulighed at ejeren kan betale et
strafgebyr på 500 kr., hvis han ikke kan identificere overtræderen.

Carsten Overgaard

Fra : Henning

Dato : 15-11-05 11:31

> [...]
>fra den centrale opbevaringsplacering og køre til møde i min bil, hvilket
>ikke betyder noget for mig, da jeg sjældent skal ud på impulsive ture i

Skal der ikke føres kørselsregnskab i disse tilfælde?

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 15-11-05 12:56

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Skal der ikke føres kørselsregnskab i disse tilfælde?

Jeg betaler skat for at have firmabil. Hvis du af din arbejdsgiver bliver
sendt ned til en leverandør efter nogle reservedele i en bil, som tilhører
firmaet, skal der heller ikke føres kørselsregnskab.

Der er selvfølgelig en problemstilling, hvis låneren ikke tilsvarende svarer
skat og han vælger at køre private ærinder i bilen.

Carsten Overgaard

Fra : Henning

Dato : 15-11-05 14:23

>Jeg betaler skat for at have firmabil. Hvis du af din arbejdsgiver bliver
>sendt ned til en leverandør efter nogle reservedele i en bil, som tilhører
>firmaet, skal der heller ikke føres kørselsregnskab.

Du betaler skat af din bil - men det betyder, at kører en af dine
kollegaer i den skal de rent faktisk også beskattes, endda for minimun
een måneds forbrug. Så det der med at lave en "pulje" som I gør, er
faktisk ulovligt!

Fra : per christoffersen

Dato : 15-11-05 15:01

> [...]
> kollegaer i den skal de rent faktisk også beskattes, endda for minimun
> een måneds forbrug. Så det der med at lave en "pulje" som I gør, er

Man skal ikke beskattes for at gøre firma kørsel i en firmabil, hverken hvis
det er på fast basis eller i enkeltstående tilfælde.

Man skal beskattes af privatkørsel, eller for at have bilen til rådighed for
privatkørsel.

/Per

Fra : Bo

Dato : 16-11-05 02:12

"Carsten Overgaard" skrev i en meddelelse

>Derfor er godt at loven åbner mulighed at ejeren kan betale et
> strafgebyr på 500 kr., hvis han ikke kan identificere overtræderen.

Ja, og måske beholde sit sidste klip *S*

Hilsen

Bo