OT: betaling med bankoverførsel for eBay
Fra : Kenneth Østrup

Dato : 13-11-05 19:38

Hej,

Jeg skal til og betale noget over ebay med ved en international
bankoverførsel, paypal er ikke en valgmulighed, desværre.

Jeg ville blot lige høre om jeg som køber skal betale alle udgifter
vedrørende bankoverførslen eller om mig og sælgeren skal dele udgifterne?

Så vidt jeg forstår vil jeg skulle betale en kæmpe overpris i form af et
gebyr for at han modtager pengene.
Spørgsmålet er bare hvor meget sælgeren vil skulle betale for at modtage
pengene, hvis vi deles om omkostningerne.

Hvad plejer i at gøre?

På forhånd tak

Kenneth Østrup
Weblog: <http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: <http://bronson.dk/>
Honda RC04 - 1984

Fra : IJ

Dato : 13-11-05 19:59

> [...]
> Spørgsmålet er bare hvor meget sælgeren vil skulle betale for at modtage
> pengene, hvis vi deles om omkostningerne.

Hej
Jeg plejer kun at betale gebyret for overførslen fra min egen bank.
Efter en del overførsler har jeg endnu ikke fået nogen klager.

mvh
Ib

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 13-11-05 20:04

IJ wrote:
> Hej
> Jeg plejer kun at betale gebyret for overførslen fra min egen bank.
> Efter en del overførsler har jeg endnu ikke fået nogen klager.

Hej Ib,

Mange tak, det er lige den slags erfaringer jeg har brug for at høre

Sidst betalte jeg 120 kr i gebyr for en ting som kostede 10 EUR, det var
jo lidt åndsvagt

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 23:05

> Hej
> Jeg plejer kun at betale gebyret for overførslen fra min egen bank.
> Efter en del overførsler har jeg endnu ikke fået nogen klager.

samme her!
Har lavet 15 indtil nu uden probs

Fra : MKS - 74

Dato : 13-11-05 20:06

On Sun, 13 Nov 2005 19:37:36 +0100, Kenneth Østrup
<ksFJERN@skysovs.com> wrote:

>Jeg ville blot lige høre om jeg som køber skal betale alle udgifter
>vedrørende bankoverførslen eller om mig og sælgeren skal dele udgifterne?

Det kommer an på hvilken valuta vi taler, er det en international
overførsel i Euro til Tyskland så vælg delte udgifter, hvilket betyder
at du betaler din bank for at sende og han sin for at modtage, men da
såvel Tyskland som DK har tiltrådt en EU-forordning ifølge hvilken en
std. Eurooverførsel ikke må koste mere internationalt end indenlands
kommer han ikke til at betale mere end hvis pengene var overført af en
tysker.

>Så vidt jeg forstår vil jeg skulle betale en kæmpe overpris i form af et
>gebyr for at han modtager pengene.

Hvis du vælger at betale alle udgifter får du lov at betale en
overpris ja, f.eks Danske Bank opererer med en extra std. pris (for
såvel Langbortistan som D.) på 100 kr. AFAIR, ingen grund til det,
hvis man kan blive fri.

>Hvad plejer i at gøre?

Netbank og delte udgifter, i hvert fald til D.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Futte & Co.

Dato : 13-11-05 20:19

Hej Kenneth !
Kenneth Østrup wrote:
> Hej,
>
> Jeg skal til og betale noget over ebay med ved en international
> bankoverførsel, paypal er ikke en valgmulighed, desværre.

Hvis det er et mindre beløb til en tysker, kunne du overveje at sende
euroer i en konvolut. Nede sy'på er de mere vant til den slags. Jeg har
prøvet det nogle gange, uden problemer

> Jeg ville blot lige høre om jeg som køber skal betale alle udgifter
> vedrørende bankoverførslen eller om mig og sælgeren skal dele udgifterne?

Du skal vælge kun at betale dine egne omkostninger, typisk 20-30 kr. for
en eu overførsel. Det er vigtigt at du har eban og bic numrene til
sælgers bank og at du har sælgers navn. Ellers skal du have din egen
bank til at klare overførslen, og det koster.......

> [...]
> Spørgsmålet er bare hvor meget sælgeren vil skulle betale for at modtage
> pengene, hvis vi deles om omkostningerne.

Sælger skal ikke betale da det er en eu ting med pengenes fri bevægelse
og så'en. Det er de danske banker der bare ikke har tilrettet det i
deres netbanker endnu, (læs, scorer det ekstra gebyr da det jo ikke
bliver opkrævet i den anden ende). I Alm. Brand Bank får jeg ikke
spørgsmål om beløbsmodtagers omkostninger og betalingsformen hedder helt
korrekt for "EU betaling"

> Hvad plejer i at gøre?

Jeg plejer at sende en mail når jeg har sendt pengene, så sælger ved at
der er Geld unterwegs

--

Jørgen, Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine, sakdede, årgang 1975

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 13-11-05 21:07

Hej Michael og Jørgen,

Mange tak for dem hurtige dybdegående besvarelse af mit spørgsmål!
Det er "som altid?" en ting fra Tyskland som skal betales

Jeg ville bare være helt sikker, så jeg ikke behøvede at spilde de
100 kr hver gang

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 13-11-05 21:08

Hej Michael og Jørgen,

Mange tak for de hurtige og dybdegående besvarelser af mit spørgsmål!

Fra : MKS - 74

Dato : 14-11-05 14:15

On Sun, 13 Nov 2005 21:08:06 +0100, Kenneth Østrup
<ksFJERN@skysovs.com> wrote:

>Jeg ville bare være helt sikker, så jeg ikke behøvede at spilde de
>100 kr hver gang

Som du nu _har_ set er det penge ud af vinduet ja (husk dog IBAN og
BIC/SWIFTsom også nævnt et par gange, der forudsættes i en std.
EUR-overførsel). Egentlig kan man måske nok også sige at det er lidt
frækt og dårlig service når bankerne ofte ikke af sig selv gør
opmærksom på muligheden, men blot "udnytter" folks usikkerhed og
kradser pengene (+100 kr.) ind, overraskende derimod er det måske nok
ikke .

Fra : Poul Christensen

Dato : 13-11-05 21:32

www.skandiabanken.dk

Ingen gebyr

Dog mindste beløb for overførsel til udland 100,- og så skal man
selvfølgelig have en konto..

Polu

Fra : Anders Majland

Dato : 13-11-05 22:10

> Hvad plejer i at gøre?

Jeg _har_ læst de andre svar...

Den billigste overførsel til tyskland er en EU overførsel i Euro ved brug af
IBAN og BIC/SWIFT numre. Så skal modtageret kun yderst sjældent betalte
noget for at modtage pengene og de danske banker tager typisk et gebyr på
15-25kroner for at lade en gøre det selv via sin netbank.

Hvis din netbank ikke gevier mulighed for ovenstående - f.eks hvis du ikke
kan indtaste iban nummeret så kan du ikke være sikker på om modtageren
risikerer et gebyr ....