Udlejerens adgang til det lejede
Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 18:33

Jeg bor i en andelsforening, som styres iht lejeloven.
Udlejer skal have afsyret en varmvandsbeholder og i den forbindelse ville
bestyrelsen sende viceværten. Jeg nægtede at lade viceværten komme, fordi
han ifm et bilkøb skyldte mig nogle penge. Efter en del forhandling,
accepteret jeg, dog på betingelse af at en fra bestyrelsen, holde øje med
viceværten når han var i mit hjem. Dagen kom og der kom ikke nogle, men der
lå en seddel i postkassen at de ikke havde været der, pga sygdom. Det skal
siges at vi dengang havde fået ca 2 ugers varsel.
Viceværten har i mellemtiden sagt op og der er intet sket før den 3/11 hvor
der lå et brev i vores postkasse at et VVS firma ville komme den 10/11
imellem kl 8 og 12. P.g.a. arbejde, kunne vi ikke være hjemme der. I lørdags
lå der så en ny seddel at VVS firmaet ville komme igen mandag den 14/11
imellem 8 og 12.
Ingen af os kan være hjemme der og derfor prøvede vi at ringe til
bestyrelsen for at ændre det til Fredag. Dette ønskede bestyrelsen ikke og
hvis vi ikke var hjemme, ville vi få en regning for VVS firmaet.

------------------------Cut fra lejeloven--------------------------------
Kapitel IX
Udlejerens adgang til det lejede
§ 54. Udlejeren eller dennes stedfortræder har ret til at få eller skaffe
sig adgang til det lejede, når forholdene kræver det.
§ 55. Udlejeren kan med 6 ugers varsel iværksætte arbejder i det lejede, når
udførelsen ikke er til væsentlig ulempe for lejeren.
Stk. 2. Inden iværksættelse af andre arbejder har lejeren krav på 3 måneders
varsel.
Stk. 3. Udlejeren kan dog altid uden varsel foretage uopsættelige
reparationer i det lejede.
§ 56. Ethvert arbejde, der iværksættes af udlejeren, skal udføres uden
afbrydelse og med den størst mulige hensyntagen til lejeren. Udlejeren skal
straks foretage efterreparationer.
§ 57. Reglerne i §§ 55 og 56 kan ikke ved aftale fraviges til skade for
lejeren.

Kan jeg ikke kræve en dato med 3 månders varsel?
Aller første gang var det jo dem som brændte mig af.

mvh
Carl

Fra : per christoffersen

Dato : 13-11-05 21:29

"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg ikke kræve en dato med 3 månders varsel?
Har du en boligaftale, som specifikt henviser til lejelovens, således at
adgangen til lejemålet er reguleret efter lejeloven?
Ellers kan dine forpligtigelser være anderledes.

> Aller første gang var det jo dem som brændte mig af.

Det er for så vidt ligegyldigt, hvis vi snakker om det rent juridiske i
sagen.
(At det kan have betydning for din frivillige samabejdsvilje er en anden
sag).

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 21:58

> [...]
> sagen.
> (At det kan have betydning for din frivillige samabejdsvilje er en anden

Hver gang der er et eller andet henviser bestyrelsen til lejeloven. Der står
ikke noget om det i lejekontrakten.

Sidste gang de ønskede adgang, altså den gang de brændte mig af var den 3/5
og siden har jeg intet hørt, før den 2/11.
Jeg har svært ved at tro at det haster så meget, siden de har kunne vente et
halv år.
Jeg kan ikke lave en aftale med min arbejdsgiver om at holde fri med så kort
varsel og sidste gang (da de brændte mig af) kostede det mig over 1000
kroner at holde fri.

mvh
Carl

Fra : per christoffersen

Dato : 14-11-05 10:19

"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> skrev i en meddelelse
> Hver gang der er et eller andet henviser bestyrelsen til lejeloven. Der
> står
> ikke noget om det i lejekontrakten.

Og er du lejer eller andelshaver?

/Per

Fra : Grunt

Dato : 13-11-05 22:39

On Sun, 13 Nov 2005 18:32:43 +0100, "Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
>Jeg bor i en andelsforening, som styres iht lejeloven.

Hvordan det?

>Kan jeg ikke kræve en dato med 3 månders varsel?
>Aller første gang var det jo dem som brændte mig af.

Du har ret til at få 6 ugers varsel i henhold til lejeloven.

3 måneder er kun for arbejder der har stor indflydelse for din færdsel i/til
"lejemålet?".

Da du siger foreningen styres efter lejeloven har alle aftaler været ulovlige og
du kan således ikke hænge på hvorvidt nogen kommer efter et eller flere ulovlige
varsler. Læg også mærke til at foreningen eller håndværkere ikke selv kan skaffe
sig adgang til lejligheden under påstand om § 54.

Du får dog bedre råd fra en advokat, da det jo er temmelig sent at skrive om
noget der sker dagen efter, og du altså får en regning du ikke skal betale, men
som foreningen sikkert vil forsøge at beskrive som pligtig pengeydelse, men det
er det ikke, husk det.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-11-05 22:57

> Jeg bor i en andelsforening, som styres iht lejeloven.

Er du lejer eller andelshaver?

Mvh Maria