Hejsa...
Så fik jeg lige overstået det første olieskift på Yamahaen.. Havde ellers
købt olie for 2 måneder siden og filteret for omkring 1 måned siden, men det
skulle først være i dag olien blev skiftet..
Det var første gang jeg skulle lege makaniker på min motorcykel.. sådan af
egen fri vilje
. Maskinen har tidligere lavet lidt unoder hvor den satte
ud under gasgivning, men det fandt jeg ved hjælp af DFM og min lokale mc
pusher ud af, skyldtes et stik som sad løst.. Ikke noget voldsomt i det, det
var rimelig let, men ved et olieskift kunne der vel gå en del flere ting
galt.. eller?
Havde overvejet at lade det lokale værksted tage sig af opgaven, men
spørgsmålet var så om jeg var en mand eller en kylling...? Skægstubberne i
mit ansigt fortalte mig, at jeg var en mand, så jeg var vel nødt til selv at
gå i gang, til trods for jeg ikke følte mig helt sikker på hvordan sådan
noget foregik.. Jeg er langt fra mekanikertypen, aner knap hvordan en motor
fungerer, men ting som olieskift bør en rigtig mand vel kunne klare selv...
Men det måtte tiden jo vise?
Lige da jeg kom ud til maskinen gik det bare rigtig godt... Af med bunden af
kåben så der var adgang til bundproppen, frem med det nyindkøbte 10 liters
oliekar og så ellers om og skrue proppen ud af påfyldningshullet... Og så
frem med den store stjerneskruetrækker, der var kun en skrue der lignede at
der kunne være olie bag.. alle andre skruer holdte enten kåben og
udstødningen, eller også blev de brugt til at holde bundkaret sammen med
resten af motoren... Ja, det kunne kun være den skrue jeg først havde fået
øje på.. Var lige omme på den anden side (højre) af maskinen for at se, om
der mon var noget der så rigtigt ud deromme, men nej.. Oliekaret ind under
maskinen, og så med rystende hænder fik jeg skruet stjerneskruen ud - skulle
det virkelig være så let.. Ha!
........
Og der skete ikke en skid.. der kom absolut ingen olie ud.. jamen?
Nå.. måske skulle maskinen bare lige varmes op, ligesom jeg så ofte har læst
herinde samt i instruktionsbogen fra Yamaha.. I med skruen, i med proppen
til oliepåfyldningshullet og så starte maskinen.. Som sædvanlig gik den i
gang med det samme, ingen choker nødvendig.. og så stod den ellers bare og
blev varm.. Spændt som en lille barn på juleaften fik jeg igen skruet
proppen samt skruen ud igen.. nu skulle det sorte guld flyde!
Intet skete.
Jeg bandede.
(en hel del)
Ind efter en lille lommelygte, lyse ind i hullet.. hov.. hullet ender
blindt? Øøh.. nu var gode råd dyre.. Ind på chatten og så spørge drengene om
hvordan sådan noget fungerede..
René Jørgensen fik, via et par billeder jeg havde taget, hurtigt
diagnosticeret hvor fejlen lå.. Jeg skulle løsne den bolt som skruen sad i..
Det var hele bundproppen.. Tak René
DOH Anders! Måske ville sådanne ting være lettere at se hvis motoren ikke
var så beskidt.. lynhurtigt fik jeg samlet lidt nyt værktøj sammen så jeg
kunne løsne den bolt og få olien ud.. Det hele gik fint, men bolten var ret
varm, så i stedet for at løsne og fjerne den fingerene tog jeg da lige og
brugte en tang til at løsne bolten med.. og det fungerede da også fint, jeg
brændte ikke fingrene, bolten slap gevindet og olien rendte ud i oliekaret..
Yes!
I samme snuptag som da jeg tog bolten/bundproppen ud gled tangen på bolten
så jeg tabte den.. Nå skidt pyt, lige nu er er det vigtigste jo bare at få
alt olien ned i oliekaret, og ikke spilde det på fliserne i den nyligt lagte
indkørsel... Men hva satan.. oliekaret kunne ikke tage det.. (mere banden og
svovlen, denne gang indvendigt i hovedet.. det hele gik så stærkt, at jeg
ikke ville have kunnet nå at tale).. Men hva pokker, jeg havde da pillet
udluftningsskruen ud af oliekaret, der burde være fint hul igennem?
Nå, der var snart ikke mere plads i den lille udhuldning i oliekaret, så jeg
rejste mig lynhurtigt, slog hovedet op i styret (av), og rendte ind i skuret
efter en gammel opvaskebalje som jeg normalt bruger når maskinen skal
vaskes.. Da jeg få sekunder senere kom tilbage med vaskebaljen var olien
rendt ud over kanten på oliekaret og da jeg skubbede karet væk for at sætte
baljen under skvulpede der endnu mere olie ud på de nye fliser..
AAAAARGHHHH!!!!! For pokker hvor der blev bandet og svovlet, men tiden var
lidt knap hvis jeg skulle nå at redde fliserne, så jeg stoppede banderiet og
spurtede ud i skuret efter haveslangen og fik i hast sat den på vandhanden
og tændt.. sammen med lidt autoshampoo og en del spulen kunne olien knap nok
ses på fliserne bagefter, men det forsinkede alligevel projektet en del..
Men hva pokker, der lå stadig en pæn del olie i udhuldningen på oliekaret,
hvordan kunne det lade sig gøre.. og hvor pokker var bundproppen blevet af,
sådan en stor bolt kunne da pludselig ikke bare forsvinde?... Prøv at gæt
hvordan det hænger sammen inden du læser videre?.... og ja, som du nok kan
regne ud, så var bolten var faldet ned i oliekaret og den passede så
præcist, at den ikke var faldet med ned i karet, men havde blokeret åbningen
totalt..
Da jeg så kom til oliefilteret fandt jeg ud af, at det faktisk var spændt
ret godt fast.. ingen oliefiltertang, den havde jeg selvfølgelig sparet væk
da jeg bestilte fra Louis.. Nå, fat i pappegøjetangen, den måtte da lige
kunne gabe over den.. men nej.. og dog, hvis man liiige klemte den lidt
sammen, så gik det da fint..
At hælde de 2,6 liter frisk olie på maskinen, skrue kåben fast igen og
opdage at jeg ikke havde nolge skruer tilovers var en meget rar fornemmelse
Samlet tidsforbrug for olieskiftett: over 3 timer!
Den eneste ting jeg sådan set kan glæde mig over er, at jeg ved hvordan man
gør, og ikke gør, næste gang maskinen skal have skiftet olie
--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk