Spørgsmål vedr. arv.
Fra : Henning Lund

Dato : 13-11-05 17:07

Jeg er sat på følgende opgave af nogle bekendte vi har, de bekendte
kalder vi a+b.
a har en mor som er 80 år gammel, a har en enkelt søster som vi kalder
søster.
Den dag a´s mor dør hvordan er situationen så?
Problemet ligger i at, a er gået konkurs med et enkeltmandsfirma, og
derved skylder han en masse penge væk.
a har 2 børn, kan a nægte at modtage arven og derved lade arven gå
videre til sine to børn i stedet?
Søster er en person som kun tænker på sig selv, så sådan noget som
veligeholdelse af grav mm. hvordan sikrer a sig at der er penge til
veligeholdelse af grav mm?

Skal der laves testamente, eller kan det gå den vej som skifteretten
siger?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Holst

Dato : 13-11-05 17:23

Henning Lund wrote:

> [...]
> søster.
> Den dag a´s mor dør hvordan er situationen så?

Såfremt A og søsteren er de eneste børn og der ikke er en mand, så arver
de to børn hver halvdelen af boet.

Medmindre der foreligger et testamente. I det tilfælde arver de hver en
fjerdedel af boet, og den resterende halvdel kan den gamle mor så have
testamenteret til hvem hun måtte ønske.

> Problemet ligger i at, a er gået konkurs med et enkeltmandsfirma, og
> derved skylder han en masse penge væk.
> a har 2 børn, kan a nægte at modtage arven og derved lade arven gå
> videre til sine to børn i stedet?

Nej, ikke lige umiddelbart. Selvfølgelig kan A frasige sig sin arv, men
så vil A's søster arve det hele og ikke A's børn. Men det kan givetvis
klares ved at få den gamle mor til at skrive et testamente, der
tilgodeser børnebørnene og ikke A. A vil dog stadig skulle modtage en
tvangsarv, som A så selvfølgelig kan frasige sig.

Har man en masse kreditorer på nakken, så er det vist vanskeligt at
frasige sig en arv, for så vil kreditorerne kunne gøre indsigelser mod
dette, er der vist noget med.

> Søster er en person som kun tænker på sig selv, så sådan noget som
> veligeholdelse af grav mm. hvordan sikrer a sig at der er penge til
> veligeholdelse af grav mm?

De fleste tænker kun på sig selv, og især i arvesituationer.

Skal der bruges penge til vedligeholdelse af gravsted, så vil jeg
anbefale, at de sættes til side i et testamente.

> Skal der laves testamente, eller kan det gå den vej som skifteretten
> siger?

Er der nogle kreditorer, som skal snydes for nogle penge i størst muligt
omfang, så vil jeg anbefale, at den gamle mor, A og søsteren sætter sig
sammen og snakker om det.

Husk at det jo er den gamle mor, der bestemmer. Det vil måske være endog
meget ubehageligt for hende, hvis hendes børn kommer og vil have hende
til at skrive testamente og lignende.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-11-05 17:32

Holst wrote:
> [...]
> en fjerdedel af boet, og den resterende halvdel kan den gamle mor så
> have testamenteret til hvem hun måtte ønske.

Hvad sker der hvis A's og søsterens mor laver et testamente, som giver
½-delen til søsteren og ½-delen til A's børn?

Hvis A er indforstået med dette, gør A ikke indsigelse mod IKKE at få
tvangsarven, men kan A's kreditorer gøre det?

Fra : Holst

Dato : 13-11-05 17:41

Morten Fruergaard wrote:

> Hvad sker der hvis A's og søsterens mor laver et testamente, som giver
> ½-delen til søsteren og ½-delen til A's børn?

Det kan man ikke. Moderen kan kun råde over halvdelen. Denne halvdel kan
hun give med halvdelen til søsteren og halvdelen til A's børn.

Den anden halvdel af tvangsarven, og den SKAL gå til tvangsarvingerne.

Med et testamente kan man snildt gøre, så det bliver sådan:

1/4 til A (tvangsarv)
1/4 til A's børn (via testamente)
1/2 til søsteren (tvangsarv plus via testamente)

> Hvis A er indforstået med dette, gør A ikke indsigelse mod IKKE at få
> tvangsarven, men kan A's kreditorer gøre det?

Så vidt jeg ved, kan A's kreditorer gøre indsigelser mod, at A frasiger
sig sin tvangsarv.

Fra : Henning Lund

Dato : 13-11-05 17:49

Holst <newsnov05@shelter.dk> skrev:
> Morten Fruergaard wrote:

> Så vidt jeg ved, kan A's kreditorer gøre indsigelser mod, at A
> frasiger sig sin tvangsarv.

Det er jeg nu ikke helt sikker på, nu synes jeg lige vi skal have nogle
link til love frem.

Fra : Holst

Dato : 13-11-05 18:01

Henning Lund wrote:

> Det er jeg nu ikke helt sikker på, nu synes jeg lige vi skal have nogle
> link til love frem.

Det har været oppe tidligere i denne gruppe. Det er derfra, jeg har min
viden. Fandt lige et gammelt indlæg, hvori Kevin Edelvang skriver:

Ja. Se dog konkursloven:

§ 65. Har skyldneren senere end seks måneder før fristdagen givet
afkald på arv, som er tilfaldet ham, kan afkaldet fordres omstødt.
Er arv udloddet, rettes kravet mod den, der som følge af afkaldet
har modtaget arv, eller hvis arvelod derved er blevet forøget.

Stk. 2. Afkald, som er givet tidligere, men senere end to år før
fristdagen, kan fordres omstødt, medmindre det godtgøres, at
skyldneren hverken var eller ved afkaldet blev insolvent.

I samme tråd henvises der til Dødsboskifteloven, § 70:

§ 70. Reglerne i konkurslovens § 1 om fristdag, § 2 om nærstående,
§§ 38-81 om krav mod boet, gensidigt bebyrdende aftaler og
omstødelse, §§ 93-99 om konkursordenen, § 109, stk. 1, 1. pkt.,
om indkaldelse i Statstidende, § 110, stk. 4, om økonomisk
kriminalitet, §§ 119-122 og 123, stk. 2 og 3, om skiftesamlinger
og afstemning, §§ 143, stk. 1, 145-150, stk. 1, 151, stk. 1, 1.
pkt., og stk. 2, 153, 154, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2 og 3, samt
155, stk. 1, om slutning og udlodning finder anvendelse ved boets
behandling med de nødvendige ændringer. Ved anvendelse af
bestemmelserne i 1. pkt. træder tidspunktet for skifterettens
afgørelse efter denne lovs § 69, stk. 1, i stedet for tidspunktet for
konkursdekretets afsigelse. Bobestyreren varetager skifterettens
funktioner efter konkurslovens §§ 109, stk. 1, 1. pkt., 119, stk. 3,
120, 122, 150, stk. 1, 151, stk. 2, og 155, stk. 1, samt varetager
i det hele kurators funktioner. Bobestyrerens salærberegning skal
godkendes af skifteretten. Prøvelse af fordringer finder sted
efter reglerne i denne lovs § 56, således at forelæggelse sker for
boets kreditorer. Forelæggelse kan ske ved en meddelelse om, at
indstillingerne ligger til eftersyn på bobestyrerens kontor, jf.
konkurslovens § 131, stk. 2. Forelæggelse kan tillige ske for
boets arvinger. Ved anvendelse af denne lovs §§ 45, 53, stk. 1, 3
og 4, samt § 55, stk. 1, 2. pkt., træder kreditorerne i stedet
for arvingerne.

Stk. 2. Såfremt omstændighederne undtagelsesvis taler derfor,
kan skifteretten efter anmodning fra en fordringshaver bestemme,
at reglerne i konkurslovens §§ 107-109, § 110, stk. 1-3, og §§
111-117 om boets administration samt valg af og afsættelse af
bostyre, § 118, § 123, stk. 1, og §§ 124-127 om skiftesamlinger
samt kreditorinformation og tilsyn, § 144, § 150, stk. 2, § 152
og § 154, stk. 1, 2. pkt., om slutning og udlodning samt §§ 238
og 239 om inhabilitet og vederlag tillige skal finde anvendelse
med de nødvendige ændringer.

Jeg vil lade nogle med mere juridisk indsigt end jeg, forstå og forklare
det.

Fra : O-V R:nen

Dato : 13-11-05 21:13

Holst <newsnov05@shelter.dk> writes:

> Den anden halvdel af tvangsarven, og den SKAL gå til tvangsarvingerne.

Man kan sagtens også bare glemme det der med tvangsarven og
testamentere 1/2 til A's børn og 1/2 til A's søster. Dødsboet skiftes
i overensstemmelse med testamentet medmindre testamentet anfægtes af
en der ikke får sin fulde tvangsarv, i dette tilfælde altså kun A.
A's konkursbo kan ikke anfægte testamentet, jf konkurslovens § 34
stk 2:

# Indsigelse mod et testamente, der begrænser skyldnerens arv, kan
# ikke rejses af konkursboet.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-11-05 21:41

O-V R:nen wrote:

> [...]
> stk 2:
>
> # Indsigelse mod et testamente, der begrænser skyldnerens arv, kan

Godt så....

Fra : Henning Lund

Dato : 13-11-05 17:46

> [...]

> der tilgodeser børnebørnene og ikke A. A vil dog stadig skulle
> modtage en tvangsarv, som A så selvfølgelig kan frasige sig.

Det er nemlig der skoen trykker, jeg mener at have hørt i radioadvokaten
at a kan nægte at modtage arv og gæld, og så går arven direkte til a´s
børn.

Fra : Holst

Dato : 13-11-05 18:03

Henning Lund wrote:

> Det er nemlig der skoen trykker, jeg mener at have hørt i radioadvokaten
> at a kan nægte at modtage arv og gæld, og så går arven direkte til a´s
> børn.

Måske. Jeg skal ikke afvise, du har ret. Nogen kan måske fremkomme med
nogle lovtekster, der understøtter det ene eller det andet.

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-11-05 21:26

Scripsit "Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid>

> Det er nemlig der skoen trykker, jeg mener at have hørt i
> radioadvokaten at a kan nægte at modtage arv og gæld,

Hvis der blev talt om "arv og gæld" er der ihvertfald tale om forældet
information. Man skal ikke længere påtage sig personligt ansvar for
afdødes gæld for at være arving.

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop