Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ilford Hp5 spørgsmål
Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 13-11-05 16:43

Fra : Egon Stich

Dato : 13-11-05 15:59

"Michael Sig Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse
news:20051113163802.I44954@server.gisp.dk...
Hejsa,

Endnu et spørgsmål fra mørkekammeret :)

Jeg har netop købt pulver fremkalderen microphen, og testet den på mit
første hp5 negativ. Men jeg må indrømme at resultatet er ret fladt. Et par
skud, med rød filter, fremkaldt på ilford papir med grad 3 filter, ser
noget fesen ud :(

Har fremkaldt det i 12 minuter i 1:1 med microphen stock solution. Har
rørt 10 sekunder i starten af hvert minut. (Ikke kibet eller hvad det nu
hedder, men rørt med røre pinden).

Er der nogen her i gruppen der har nogen erfaring med denne fremkalder?

Men uanset hvad kan det ikke tyde på at løsningen enten er længere
fremkaldelse, eller røre ofter/længere/mere kraftigt?

-
Michael Birkmose

Flere oplysninger, tak.
Her er der jo tale om "hele vejen" igennem forstørrelsesapparatet.
Ikk?

Du skriver, hvorledes du har behandlet filmen.
Rørepind?
Skrot den.
Vend tanken på hovedet hvert minut.
Husk at "dunke".

Derefter:
Hvorledes ser dit negativ ud?
Feset eller med kontraster?
Forstørreælsesprosedure?
Fremkaldelse af papirbillede?
Fremkalder?

MVH
Egon

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 13-11-05 17:15

Fra : Egon Stich

Dato : 14-11-05 16:05

"Michael Sig Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse
**"Grunden til at jeg kun beskrev negativ fremkaldningen var at jeg har fået
fine resultatet tidligere med min agfa rodinal fremkalder på samme
apparat, på samme papir, med samme fremkalder osv, med rørepind når jeg
fremkalder osv

Hvad er problemmet med rørepinden? Giver den ikke nok, eller skal man
kibe? En af folkene fra fotoklubben fortalte mig at det ikke gjorde nogen
forskel :( *****"

Jeg ved faktisk ikke for alvor, om der er forskel på at kippe eller røre.
Når jeg holder på at kippe, er det vel mest fordi det altid har fungeret
fint for mig.
Jeg har tanke både med rørepind og uden.
Derfor har jeg altid kippet, fordi det så er lige meget, hvilken tank, jeg
brugte.
Ligegyldigt hvad du gør, så sørg for at indarbejde en fast rutine, således
at du altid gør det ens.
Man skal minimere antallet af variabler.

Ang. fremkalder:
Følg i starten slavisk brugsanvisningen.
Temperatur - tid - koncentration.
Der findes tabeller, hvor man kan aflæse hvor meget man skal kompensere i
tid for afvigende temperatur.
Prøv at søge hos Ilford.

Hvis du ændre noget, sørg for kun at ændre een ting ad gangen.
Ellers ved du ikke, hvad der er den egentlige årsag til uventede resultater.

*****Desværre er jeg helt ny med negativer, så jeg har svært ved at se om
det
er feset eller ej.

Men jeg har efterhånden fremkaldt et par negativer med agfa rodinal fra
den lokale foto pusher med fine resultater. Så jeg har lidt mistanke om at
det må være negativet jeg har gjort noget galt med.******

Den mulighed er der jo.
M;en det kan jo også være fejlexponering?
Hvad med et experiment:
Lav en opstilling og skyd en serie af denne.
Derefter tager du filmen og klipper den over.
Fremkald nogle af negativerne i Rodinal, og resten i den anden framkalder.
Sammenlign de to resultater.
Lav evt. nogle kopier, for at se, om de falder ens ud.
Så vil du jo kunne se, hvad der er bedst?

MVH
Egon

Fra : s.v.nielsen

Dato : 13-11-05 16:18

Michael Sig Birkmose wrote:

> [...]
>
> Men uanset hvad kan det ikke tyde på at løsningen enten er længere
> fremkaldelse, eller røre ofter/længere/mere kraftigt?

Hat du styr på temperaturen??
Du kan handle højere temperatur for kortere fremkaldetid.
Du er nødt til at bruge et ordentlig termometer.
Vi taler om en kemisk proces og hastigheden af kemiske processer er
omvendt proportionale med temperaturen.

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-11-05 16:23

s.v.nielsen wrote:

> [...]
> Du er nødt til at bruge et ordentlig termometer.
> Vi taler om en kemisk proces og hastigheden af kemiske processer er

Her må jeg gribe ind: NEJ.

proceshastigheden er stigende med stigende temperatur. Ikke som skrevet
omvendt proportional.

Bo //

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 13-11-05 17:29

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 13-11-05 16:37

[...]

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Hej

Din første fejl gjorde du da du skiftede fra den fremkalder du siger gav
fine resultater!

Men ellers er du på sporet, prøv at kippe tanken 5sec. to gange i minuttet.
Og hav 100% styr på tiderne og temperaturen, ellers kan du ikke skyde dig
ind på den rigtige tid, som du skal bruge i fremtiden.
Mere kip (agitation) giver hårdere negativer.

God fornøjelse!

--
Michael Birkmose

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 13-11-05 17:16

Hej Michael

On Sun, 13 Nov 2005 16:42:40 +0100, Michael Sig Birkmose
<michael@gisp.dk> wrote:

> [...]
>første hp5 negativ. Men jeg må indrømme at resultatet er ret fladt. Et par
>skud, med rød filter, fremkaldt på ilford papir med grad 3 filter, ser

Nu er Microphen jo en udpräget finkornsfremkalder så den giver rent
generelt ganskle blöde negativer. På den anden side udnytter den
filmen fölsomhed til max. Så näste spörgsmål er hvilken fölsomhed har
du exponeret filmen efter?

>Har fremkaldt det i 12 minuter i 1:1 med microphen stock solution. Har
>rørt 10 sekunder i starten af hvert minut. (Ikke kibet eller hvad det nu
>hedder, men rørt med røre pinden).

Nu skriver du både at du har anvendt fremkalderen i stock solution og
at du har anvendt den i oplösning 1:1, begge dele kan ikke väre
riktigt. Jeg gätter på at det er fortyndingen som er riktig. Ifölge
Ilfords datablad skal fremkaldelsetiden väre 12 minuter ved et EI på
400 ISO med den fortynding. Men det er näbbe det som er årsagen til
dine flade negativer. Jeg tror mere på at det er din agiteringsmetode
som er årsagen.

Den agiteringsmetode du har valgt er vel den dårligste af de mulige.
Den resulterer i at du löber en meget stor ririko for at fremkalderen
centrifugeres ud fra emulsionen og altså ikke fornyes ved agiteringen.
Både ifölge normal praksis og ifölge Ilfords datablade skal
agiteringen ske gennem at du vänder dåsen op og ned 4 gange under 10
sekunder af hvert minut. Samme sag når du starter fremkaldelsen.

>Er der nogen her i gruppen der har nogen erfaring med denne fremkalder?

Ganske lang erfaring, omkring 40 - 45 år vil jeg sige.

mvh Hans Peter Larsson

Visby Sverige

Fra : Michael Birkmose

Dato : 13-11-05 17:54

> [...]
> generelt ganskle blöde negativer. På den anden side udnytter den
> filmen fölsomhed til max. Så näste spörgsmål er hvilken fölsomhed har

Jeg har exponeret ved ISO 400. Men sådan jeg har forstået det skulle HP5
kunne presses til ISO 800 med gode resultater?

> [...]
> riktigt. Jeg gätter på at det er fortyndingen som er riktig. Ifölge
> Ilfords datablad skal fremkaldelsetiden väre 12 minuter ved et EI på

Jep jeg har fortyndet 1:1. Det var det jeg prøeve på at skrive :)

> [...]
> agiteringen ske gennem at du vänder dåsen op og ned 4 gange under 10
> sekunder af hvert minut. Samme sag når du starter fremkaldelsen.

Hmmm det er nok her det er gået galt. Et andet medlem fra fotoklubben sagde
at rørepinden var ligeså god en metode.
Men jeg kan godt se logikken i det du skriver.

Jeg må prøve at fremkalde mit næste negativ (eksponeret ved ISO 800) ud fra
denne metode.

Tak for hjælpen!

> Ganske lang erfaring, omkring 40 - 45 år vil jeg sige.

Det er lidt længere end mit ene negativ ;)

Fra : waal

Dato : 13-11-05 18:10

"Michael Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men jeg kan godt se logikken i det du skriver.
>
> Jeg må prøve at fremkalde mit næste negativ (eksponeret ved ISO 800) ud

Hold dig til eksponering efter filmens følsomhed. Undereksponering hjælper
dig ikke til bedre negativer, kun til det modsatte.

Som Langgaard skriver, hvis du har en kombination af film/fremkalder "der
virker" så drop eksperimenterne, med mindre enten film eller fremkalder er
gået ud af produktion.

mvh
Michael

Fra : Michael Birkmose

Dato : 13-11-05 19:32

> Hold dig til eksponering efter filmens følsomhed. Undereksponering hjælper
> dig ikke til bedre negativer, kun til det modsatte.

Så vidt jeg har forstået så skulle HP5 negativet kunne presses til ISO 800
med gode resultater. Så det er det jeg har prøvet på. Selvfølgelig skal det
også fremkaldes i længere tid,

> Som Langgaard skriver, hvis du har en kombination af film/fremkalder "der
> virker" så drop eksperimenterne, med mindre enten film eller fremkalder er
> gået ud af produktion.

Det er også det jeg prøver at finde :) Jeg har hørt meget godt om microphen
til dette negativ, og derfor prøver jeg denne kombination.
Jeg mener at man må eksperimentere og så finde den fremkalder/negativ
kombination som man selv bedst kan lide.

Fra : waal

Dato : 13-11-05 20:14

> Så vidt jeg har forstået så skulle HP5 negativet kunne presses til ISO 800
> med gode resultater. Så det er det jeg har prøvet på. Selvfølgelig skal
> det også fremkaldes i længere tid,

Presning er et vildledende begreb da du ikke kan ændre filmens følsomhed.
Den bevidste undereksponering og forlængede fremkaldelse resulterer i
negativer med et reduceret kontrastomfang og et forstørret korn. Du får med
andre ord et forringet resultat som i visse tilfælde kan være acceptabelt
hvis hvis lyset er meget sparsomt og motivet har en passende lav kontrast.

Der eksisterer specielle fremkaldere der uden det store offer kan give en
gevinst på 1/3-2/3 blændetrin med nogle film (f.eks. Tetenal Neofin blå/
Plus-X), men mirakler er der ikke tale om.

Jeg har en "gammel" svensk artikel om fænomenet presning, men først skal jeg
finde bladet og så må vi se hvor meget det fylder som pdf-fil efter en tur i
skanneren.

De fleste s/h fotografer har en eller to favoritkombinationer af
film/fremkalder, men der er absolut ingen garanti for af det også er "noget
for dig" så man bør være lidt varsom med at anbefale egne favoritter som
svaret på nonnens bøn.

mvh
Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-11-05 20:21

waal skrev:
> [...]
> hvis hvis lyset er meget sparsomt og motivet har en passende lav kontrast.

Skriv dig dette bag øret - det kan ikke siges meget bedre

> Der eksisterer specielle fremkaldere der uden det store offer kan give en
> gevinst på 1/3-2/3 blændetrin med nogle film (f.eks. Tetenal Neofin blå/
> Plus-X), men mirakler er der ikke tale om.

Ja, og Emofin som andre tobads-

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.

http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2005-10-11-08a.htm

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 13-11-05 19:17

"Michael Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg må prøve at fremkalde mit næste negativ (eksponeret ved ISO 800) ud
> fra denne metode.

Hej

Så husk at det kun er ved 800 iso at fremkaldelse passer, hvis den bliver
god.

Det er uhyre vigtigt at du er meget præcis med temperatur, tid og kipning,
da du skal bruge "resultatet" til at finjustere din fremkaldelsestid med.
Altid den samme procedure fra gang til gang, og undgå at skifte film eller
fremkaldertype, da du så bare skal starte forfra!

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 14-11-05 00:09

Hej igen Michael

On Sun, 13 Nov 2005 17:54:26 +0100, "Michael Birkmose"
<michael@gisp.dk> wrote:

>Jeg har exponeret ved ISO 400. Men sådan jeg har forstået det skulle HP5
>kunne presses til ISO 800 med gode resultater?

Vist kan den det, men så skal du også forlänge fremkalningstiden en
del, du må også regne med at få lidt blöde negativer.

>Jep jeg har fortyndet 1:1. Det var det jeg prøeve på at skrive :)

Så gättede jeg riktigt.

>Hmmm det er nok her det er gået galt. Et andet medlem fra fotoklubben sagde
>at rørepinden var ligeså god en metode.
>Men jeg kan godt se logikken i det du skriver.

Metoden med rörepinden var god latin da jeg begyndte som lärling i
1959, den blev kasseret omkring 1962 -63 så den medlem må ha meget
gamle erfaringer.

>Jeg må prøve at fremkalde mit næste negativ (eksponeret ved ISO 800) ud fra
>denne metode.

Jeg syntes du skal gå ud på Ilfords hjemmeside og hente ned deres
datablad for fremkaldere. Du hitter det på denne URL

http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/powder_dev.pdf

Eller på filmen som du hitter datablad på her:

http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/HP5_Plus.pdf

Selv om det er meget teknik og på engelsk går det relativt hurtigt at
hitte det mest nyttige for en amatörfotograf.

>Tak for hjælpen!

Välbekomme og held og lykke med dine experiment. HP5+ er en helt
vidunderlig film at arbejde med.

>Det er lidt længere end mit ene negativ ;)

Ja sommetider föler jeg mig også väldigt gammel.

mvh Hans Peter Larsson

Visby Sverige

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-11-05 01:31

Hans Peter Larsson skrev:
> Hej igen Michael

> Vist kan den det, men så skal du også forlänge fremkalningstiden en
> del, du må også regne med at få lidt blöde negativer.

Som allerede nævnt skal man ikke regne med at kunne "presse" en film
uden at det har konsekvenser. Alene filmens grundslør er afgørende for
hvor lidt man kan eksponere og stadig få tegning i skyggerne.
Eksponerer man mindre end angivet, mistes skyggetegning. Om man synes at
det er "gode resultater" eller ej, er en personlig vurdering.

Men man kan da sagtens snyde sig selv til at tro, at man presser filmen:
Måler man på højlys, kan man undereksponere sv.t. 800, 1600 eller 3200
ASA om man ønsker, men filmen er, uanset fremkaldelse, stadig kun 400
ASA og resultatet ses som tab af skyggetegning.

Fra : Egon Stich

Dato : 14-11-05 16:08

"Michael Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg må prøve at fremkalde mit næste negativ (eksponeret ved ISO 800) ud
fra
> denne metode.

Og du husker at kompensere med fremkaldelsestiden?
Hvid du exponere en 400 asa film som 800 asa, og fremkalder som 400 asa, får
du meget "fesne" negativer.
Måske er fejlen her?

MVH
Egon

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-11-05 18:07

Michael Sig Birkmose skrev:
> [...]
>
> Men uanset hvad kan det ikke tyde på at løsningen enten er længere
> fremkaldelse, eller røre ofter/længere/mere kraftigt?

Et ordentlig normal-negativ ser feset ud.
Det kunne være din papirfremkaldelse?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-11-05 22:00

Michael Sig Birkmose wrote:

> Men uanset hvad kan det ikke tyde på at løsningen enten er længere
> fremkaldelse, eller røre ofter/længere/mere kraftigt?

Microphen er netop en finkornsfremkalder, og den skal gi' bløde
negativer, det er simpelthen fidusen, hvis man vil ha' fine korn.

Bløde negativer kræver blot, at man kopierer på en hårde graditioner 4-5-6.

Men du oplyser, at du har brugt et rødfilter, jeg går ud fra, at det er i
optagelsen, og det snupper en hel masse kontrast, du kan derimod øge
kontrasten med et gulfilter.

Og nej, det handler ikke om at bevæge tank og film kraftigt under
fremkaldelsen, det gir' bare grovere korn, man skal bevæge lige nøjagtig
så meget, at man ikke får slør...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Birkmose

Dato : 13-11-05 22:41

> Bløde negativer kræver blot, at man kopierer på en hårde graditioner
> 4-5-6.

Det bliver også mit næste trin. Har klaret mig fint hidtil med grad 3-3½,
men det har også været ved iso 100 negativer.

> Men du oplyser, at du har brugt et rødfilter, jeg går ud fra, at det er i
> optagelsen, og det snupper en hel masse kontrast, du kan derimod øge
> kontrasten med et gulfilter.

Hmmm det overrasker mig nu meget? Jeg forstod det sådan at et rød filter gav
kontrast? Det var derfor jeg brugte det.

> Og nej, det handler ikke om at bevæge tank og film kraftigt under
> fremkaldelsen, det gir' bare grovere korn, man skal bevæge lige nøjagtig
> så meget, at man ikke får slør...

Ok. Men er du også enig med det generelle svar i denne tråd om at man skal
"kippe" tanken fremfor at bruge en rørepind?

Tak for svarene.
Mvh
Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-11-05 23:59

Michael Birkmose wrote:

> Ok. Men er du også enig med det generelle svar i denne tråd om at man skal
> "kippe" tanken fremfor at bruge en rørepind?

Jeg har altid brugt en kombination, hvor jeg en gang hvert minut sætter
låg på, og vender bunden i vejret på tanken, og så ellers et blødt drej
med rørepinden ca. hvert tiende sekundt.

Du skal bare huske, at støde tanken, når den har været vendt rundt, så
evt. luftblærer bliver løsnet.

Det skal dog bemærkes, at jeg mest har erfaring med store tanke der tager
2-3 stk. 120 eller 220 film, og en hel liter fremkalder.

Jeg har hørt, at man med små tanke til 1 stk. 24x36 film skal passe på
med kipninger af tanken, dobbeltperforeringen kan nemlig være årsag til,
at fremkalderen strømmer langs emulisionen i striber, så negativerne
bliver ujævnt fremkaldt i striber.

Jeg har været dommer i nogle fotokonkurrencer, og jeg har faktisk set et
par billeder, hvor der var en meget svage tonale forskelle i striber hen
over en himmel...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Egon Stich

Dato : 14-11-05 16:14

> [...]
>
> Jeg har været dommer i nogle fotokonkurrencer, og jeg har faktisk set et
> par billeder, hvor der var en meget svage tonale forskelle i striber hen

Dette "stribe" fænomen kan også optræde, når fixereren er ved at blive svag.
Hvorfor det lige giver striber, ved jeg ikke.
Men jeg har af og til oplevet fænomenet, som en fornyet fixering i ny fixer
så har kureret, fjernet, striberne.
(Jeg taler her om striber, der går på tværs af filmen.)

MVH
Egon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-11-05 18:09

Egon Stich wrote:

> (Jeg taler her om striber, der går på tværs af filmen.)

Ja... det er netop striber, der går på tværs af filmen, som jeg advarer
imod, og de skyldes dobbeltperforeringen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-11-05 18:14

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ja... det er netop striber, der går på tværs af filmen, som jeg advarer
> imod, og de skyldes dobbeltperforeringen...

Man har da heller ikke andet end problemer med småbilledkameraer

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-11-05 18:20

Bo Bjerre wrote:

> Man har da heller ikke andet end problemer med småbilledkameraer

Ja... det ses aldrig på rulle- og planfilm...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Egon Stich

Dato : 15-11-05 16:24

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Man har da heller ikke andet end problemer med småbilledkameraer
>
> Bo //

Det er jo derfor, vi er så glade for mellem og storformat

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 15-11-05 16:24

> Ja... det er netop striber, der går på tværs af filmen, som jeg advarer
> imod, og de skyldes dobbeltperforeringen...

Eller slidt fixer

MVH
Egon

Fra : Michael Sig Birkmose