Spørgsmål vedr episoderapport
Fra : Arne

Dato : 13-11-05 01:17

Hej Ng.

Jeg fandt det "spændende" at læse epsioderrapport
http://www.sdk.svn.dk/SDK/Nyheder/Dykkerulykkestatistik.html
samtidige meget skræmende hvorfår der er nogle er får dykkersyge symdromer,
selv om de overholder tabler / computer

Er der noget jeg har misforstået, ??
Hvis man dykker efte PADI normal dykkerskema,
der er det lavet efter at man kan lave en FRI opstigning, uden
sikkerhedsstop.
Og det sikkerstop man laver på 5meter i 3 min, er kun som ekstra sikkerhed.

Spørgsmål.
Kan man ikke lave en "panik" opstigning, hvor man IKKE har overskredet
bundtidentid,
men opstiger hurtiger end 18meter pr sec, og IKKE laver et sikkerhedsstop,
uden at
komme i drykkammer ??

Jeg mener at kan husk at PADI bruger betegense "Ikke dekomperings dykker
tabel"
hvordan skal så forståes

Hilsen

Arne Vestergård

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 13-11-05 01:33

Arne wrote:
> [...]
> bundtidentid,
> men opstiger hurtiger end 18meter pr sec, og IKKE laver et sikkerhedsstop,

Ja, da. Der er i reglen en endog meget stor sikkerhedsmargin i de
grænser de forskellige tabeller sætter.
Du ville blive overrasket over, hvor meget deko mange sportsdykkere i
tidens løb er sluppet godt fra at springe over (f.eks. pga.
udstyrssvigt). Men så kan nogle esportsdykkere jo på den anden side
også have en uheldig dag og ende i trykkammeret, selvom de har holdt
sig pænt langt inden for tabelgrænserne.

Tabelgrænserne er en linie trukket gennem en gråzone, og mange
forskellige faktorer påvirker din risiko for at ende i kammeret på en
given dag. Man må bare skaffe sig tilstrækkelig viden om emnet, gøre
op med sig selv hvad man anser for en akceptabel risiko, og så dykke
efter det.

Jens Olsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-11-05 11:46

Arne wrote:
> [...]
> http://www.sdk.svn.dk/SDK/Nyheder/Dykkerulykkestatistik.html
> samtidige meget skræmende hvorfår der er nogle er får dykkersyge symdromer,

Tabeller og computere indeholder ikke den endelige sandhed. Der er en
person der den ene dag sagtens kan lave sit dyk (dybt og/eller lang tid)
og slippe fornuftigt fra det på tabellen, men en anden dag sker der
måske noget selvom dykkene ikke er forskellige.

> [...]
> sikkerhedsstop.
> Og det sikkerstop man laver på 5meter i 3 min, er kun som ekstra sikkerhed.

Det er korrekt.

> [...]
> bundtidentid,
> men opstiger hurtiger end 18meter pr sec, og IKKE laver et sikkerhedsstop,

Jo det kan man godt, men så er man nok lidt heldig. så længe du dykker
ikke-dekomprimeringsdyk kan du gå i overfladen, men det er vigtigt at du
ikke stiger for hurtigt op, specielt på de sidste 5-10 meter er det
kritisk at du ikke pludselig popper hurtigt til overfladen.

> Jeg mener at kan husk at PADI bruger betegense "Ikke dekomperings dykker
> tabel"
> hvordan skal så forståes

Det skal forstås således at hvis du dykker efter denne tabel og
overholder tid samt dybde så kan du lave en opstigning til overfladen,
dog er det stadig vigtigt at du ikke overstiger 18m/min i hastighed. De
fleste computere begynder at brokke sig ved 10 eller 12m/min.

hvis du dykker dekompressionsdykning efter fx. standardtabellen så skal
du have et eller flere stop på 9, 6 og/eller 3 meter hvor du skal
tilbringe noget tid. IIRC så anbefales der her at have en
opstigningshastighed på max 12m/min.

Thomas