Næsten?
Fra : Poul Martin Nielsen

Dato : 12-11-05 19:57

Der synes i et andet {og mere spam-hærget} debatforum at være
opstået nogen uklarhed om hvad menes med ordet 'næste' som
substantiv betragtet.
Problemet opstår nærmere betegnet under en diskussion af det
kristne næstekærligheds-begreb, der kanske udlægges efter en
for skeptikere noget diffus logik...
Det kan eksempelvis hævdes at en særlig bastant fortolkning
fik rigelig vind i sejlene da præstefætrene Krarup og Langballe
stod til søs med Pia Kjærsgård og kompagni.
En deltager vil hævde, glosen er udledt af næ{rme}ste. Men så
lyder spørgsmålet i hvilken forstand, folk står hverandre nær
og hvor grænsen i det hele taget skal være sat?
Dernæst gad han vide om 'næstekærlighed' kan defines mere klart
via kendskab til tekstens etymologiske rødder. Nå, dét var vist
næsten værre...
----.----.----.----.----.----.----.----.----.----.----.----.----.
Med håb om et par snilde kommentarer - venlig hilsen, pmn.

Fra : Vidal

Dato : 12-11-05 21:07

Poul Martin Nielsen wrote:

> [...]
> ----.----.----.----.----.----.----.----.----.----.----.----.----.
> Med håb om et par snilde kommentarer - venlig hilsen, pmn.

v29 Men han ville retfærdiggøre sig selv og spurgte Jesus:
»Hvem er så min næste?«

v30 Jesus svarede og sagde: »En mand var på vej fra Jerusalem
ned til Jeriko og faldt i hænderne på røvere. De trak tøjet af
ham og slog ham, så gik de og lod ham ligge halvdød.

v31 Tilfældigvis kom en præst den samme vej; han så manden,
men gik forbi.

v32 Det samme gjorde en levit, der kom til stedet; også han
så ham og gik forbi.

v33 Men en samaritaner, som var på rejse, kom hen til ham,
og han fik medynk med ham, da han så ham.

v34 Han gik hen og hældte olie og vin i hans sår og forbandt
dem, løftede ham op på sit ridedyr og bragte ham til et
herberg og sørgede for ham.

v35 Næste dag tog han to denarer frem, gav værten dem og
sagde: Sørg for ham, og hvad mere du lægger ud, vil jeg
betale dig, når jeg kommer tilbage.

v36 Hvem af disse tre synes du var en næste for ham,
der faldt i røvernes hænder?«

v37 Den lovkyndige svarede: »Han, som viste ham
barmhjertighed.

« Og Jesus sagde: »Gå du hen og gør ligeså!«
------

v43 I har hørt, at der er sagt: ›Du skal elske din næste
og hade din fjende.‹

v44 Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem,
der forfølger jer,
v45 for at I må være jeres himmelske faders børn; for han
lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne
over retfærdige og uretfærdige.

v46 Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad løn kan I
så vente?

--------

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Poul Martin Nielsen

Dato : 13-11-05 10:03

"Vidal" skrev

og leverede i høj grad relevante citater,
for hvilket jeg hermed siger tak!

Man løber velsagtens ind i problemer grundet
en ustyrlig trang til at råde bod på de relative
misforhold, som præger den turbulente verden.

Jeg mener dog at /næstekærlighed/ også jfr
Matt5,44 {»Elsk jeres fjender«...} /i kristen
forstand/ adskiller sig noget fra den gængse
måde at forholde sig på.

Der foreligger næppe noget kildemateriale
til NT på det af Jesus talte sprog; men hvad
ordet 'næsten' angår, så findes der vel ikke
bedre med støtte i GT's dokumenter...

Venlig hilsen, pmn.

Fra : Poul Martin Nielsen

Dato : 13-11-05 20:03

To love your enemies, eh? And pray for
'their bewildered souls' to be justified!
Now that you may call an extended sense
of neighbourhood...

Men derved kommer 'næsten' jo til at stå
for hvilketsomhelst menneske; det være
sig fjernt & nært i enhver henseende.
Og kun derved kan den konfliktskabende
skelnen imellem 'næsten' og 'fjenden' rent
faktisk ophæves.

Mvh, pmn.
Sorry for displaying such dullness.

Fra : Leo

Dato : 16-11-05 08:56

I gammeltestamentlig opfattelse er næsten en stammefrænde, en man i forvejen
er i et fællesskab med - det er den nære fortolkning, der er gældende. I
nytestamentlig opfattelse sker der en udvidelse af begrebet - dels ved at
det umiddelbart stilles sammen med 5 Mos kap6 v5, men også ved at Jesus som
nævnt af Villy Dalsgaard fortæller lignelsen om samaritanen - nemlig at
næstekærlighedsbudet også omfatter ens fjender.
Ens næste er derfor ikke kun ens nærmeste - forstået som den man umiddelbart
føler slægtskab, fællesskab med.

Umiddelbart lyder det jo så som om, vi har pligt til hver især at forarme os
urimeligt for at redde hele menneskeheden - men det er ikke det, der ligger
i det.
I udøvelsen af den kristne kærlighedsgerning skal næstebegrebet vendes om.
Samaritanen gør sig til den nødlidtes næste.
det betyder, at vi ikke skal hjælpe alle, men alle skal kunne forvente min
hjælp, når jeg er nærmest til at give den.

Når alt det er sagt, så er det dog også værd at nævne, at der også er
citater, der begrænser næstekærlighedsbudet - fx i Galaterbrevet sidste
kapitel vers 10 - "så lader os altså, eftersom vi have lejlighed gøre det
gode mod alle, men mest mod troens egne".

Fra : Wilstrup

Dato : 16-11-05 18:22

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> kapitel vers 10 - "så lader os altså, eftersom vi have
> lejlighed gøre det
> gode mod alle, men mest mod troens egne".

tja, det lyder som om det er Tidehvervsbevægelsens budskab,
der fremgår her.
--
Wilstrup

Fra : Poul Martin Nielsen

Dato : 18-11-05 12:18

"Wilstrup" skrev

>Tidehvervsbevægelsens budskab

Jeg véd så lidt om den sag at det
end ikke står mig klart hvorvidt
Paulus havde tilknytning dertil.

Mvh, pmn.

Fra : Poul Martin Nielsen

Dato : 18-11-05 01:55

"Leo" skrev bl.a:

>Galaterbrevet sidste kapitel vers 10...

Tak for kommentaren! Men hvorvidt Paulus
hermed igen lægger op til en indskrænkelse
af næste-begrebets mening, er vel ikke så
ligetil at fastslå?

Når Jesus taler om sine brødre og søstre,
medregner han utvivlsomt 'de fortabte får'
- som pga hans fjenders & de lovkyndiges
emsighed næppe formår at kendes ved ham.

Konteksten til ovenfor nævnte vers i Gal.6
berører dette fremdeles at handle i pagt
med Guds ånd og således være nåden beskåret.
Men det frarådes indirekte at hengive sig til
ødselhed & billedlig talt give hundene det, som
rettelig skulle komme børnene tilgode.

Udg. 1972: »Så lad os da, mens vi har lejlighed
til det, gøre godt mod alle; men især mod dem,
der har hjemme i samme tro.«.. Hvad folk iøvrigt
anser for velgørende og hvor nøje man vil definere
begrebet 'samme tro' kan selvfølgelig diskuteres
til bevidstløshed.

Mvh, pmn.