Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
SD-kort Ultra II eller III ?
Fra : Thomas H.

Dato : 12-11-05 18:54

Til sådan et Panasonic FZ30 skal jeg jo have et SD-kort, men er det værd at
betale 300 ekstra for et Ultra III ? Så vidt jeg har fået forklaret, er der
en super hurtigt buffer-RAM i III'eren, så man lynhurtigt får billederne ned
inden det skrives "rigtigt" på kortet, men kan Sådan et almindeligt kamera
overhovedet skrive det hurtigere end de 10MB/s som et Ultra II kan?
Dpreview.com er ret grundige, men jeg kan desværre ikke se forskellen på det
ene og det andet.

Nogle erfaringer?

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-11-05 18:57

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg har fået
> forklaret, er der en super hurtigt buffer-RAM i III'eren, så man
> lynhurtigt får billederne ned inden det skrives "rigtigt" på kortet,

Mig bekendt er forskellen på Ultra III og Extreme II alene, at Ultra III
bedre kan tåle fysiske påvirkninger. Hastigheden skulle være den samme.

Jeg benytter Ultra III med stor tilfredshed, men har netop bestilt et 2GB
Extreme II, da Ultra III ikke fåes større end 1GB.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/06/05)

Fra : Thomas H.

Dato : 12-11-05 18:59

> Mig bekendt er forskellen på Ultra III og Extreme II alene, at Ultra III
> bedre kan tåle fysiske påvirkninger. Hastigheden skulle være den samme.

Jeg har lige fået det fortalt af en sælger hos Sandisk i dag - men ok, en
SÆLGER. :o|

Fra : Jacob

Dato : 12-11-05 19:29

> Jeg har lige fået det fortalt af en sælger hos Sandisk i dag - men ok, en
> SÆLGER. :o|

sandisc extreme kortene kan tåle ekstreme påvirkningen. meget varme / kulde
samt mange G.
Ultra serien er hurtigløberne. det er dem man skal smide i kameraerne.
extreme 2 og ultra 2 har samme hastighed sådan ca.
Er man i tvivl kan man jo altid gigge i databladene.

Jacob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-11-05 19:45

Jacob wrote:

> sandisc extreme kortene kan tåle ekstreme påvirkningen. meget varme / kulde
> samt mange G.

Øh.. mange G?

Man skal godt nok hoppe meget for at forvirre et memorykort...

Meget varme?
Alle de halvlederkomponenter, jeg har været ude for er specificeret til
mindt +70 grader, og det er der ikke mange kameraer, der holder til i
længden. Sikkert holder kameraerne til højere temperaturer end fo'grafen.

Var der en sælger indblandet i forklaringerne?
Var det ene kort meget dyrere end det andet?

Bo //

Fra : Dan Andersen

Dato : 12-11-05 20:05

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Bo //
>Jeg har da både haft standard SD kort og CF kort i vaskemaskinen ved vask
Man skal vist have ekstreme behov for hurtigskrivning kamara->kort for at
kunne udnytte den større hastighed ved skrivning på et ULTRA kort.

Mvh. Dan Andersen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-11-05 21:58

> Øh.. mange G?
>
> Man skal godt nok hoppe meget for at forvirre et memorykort...

Eller være faldskærmsudspringer

> [...]
> mindt +70 grader, og det er der ikke mange kameraer, der holder til i
> længden. Sikkert holder kameraerne til højere temperaturer end fo'grafen.

Mvh
Simon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-11-05 09:59

Simon Nielsen wrote:

> Eller være faldskærmsudspringer

Skærmspringere er ikke udsat for ret mange g, hvis de husker at folde
apparatet ud.

Rally sport er meget stærkere i den sammenhæng.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-11-05 10:49

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Alle de halvlederkomponenter, jeg har været ude for er specificeret til
> mindt +70 grader,

Mange halvlederkomponenter findes i versioner "Extended Temperature" eller
"Mill" versioner.
F.eks. er en normal Intel 80C186XL CPU specificeret til 0 til +70 grader
celcius, hvor den extended er specificeret til -40 til +85 grader celcius.
Se f.eks. ftp://download.intel.com/design/intarch/datashts/27243105.pdf

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jacob

Dato : 13-11-05 21:40

> [...]
>
> Var der en sælger indblandet i forklaringerne?
> Var det ene kort meget dyrere end det andet?

jeg har lige kigget datablade. extreme 3 er dobbelt så hurtigt som ultra 2.
så det er ikke kun det at extreme 3 er mere hårdfør. hvilket var det som jeg
mente.

Jacob

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-05 21:56

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> jeg har lige kigget datablade. extreme 3 er dobbelt så hurtigt som ultra
> 2. så det er ikke kun det at extreme 3 er mere hårdfør. hvilket var det
> som jeg mente.

Dvs. at sælgeren havde ret?
Og så tilbage til mit oprindelige spørgsmå, kan kameraet udnytte den
dobbelte hastighed, eller ligger begrænsningen i kameraets skrivehastighed?

Fra : Peter Rongsted

Dato : 12-11-05 20:55

On Sat, 12 Nov 2005 18:57:03 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Mig bekendt er forskellen på Ultra III og Extreme II alene, at Ultra III
>bedre kan tåle fysiske påvirkninger. Hastigheden skulle være den samme.

Jens, du har fået byttet lidt rundt på tingene. Nu om dage findes der
Ultra II og Extreme III. Før var der også typen Extreme uden noget
tal. De kunne tåle noget mere rent fysisk, men havde eller ca samme
spec. som Ultra II. De hurtigste kort er Extreme III, som også kan
klare lave og høje temperaturer.

Bland CF-kort er Extreme III ene om at opfylde den nye (fra starten af
året) CF v 3.0 standard. Den giver hurtigere overførsel, men det
kræver at kameraet også opfylder standarden.

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-11-05 21:01

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> Jens, du har fået byttet lidt rundt på tingene. Nu om dage findes der
> Ultra II og Extreme III.

Du har ganske ret.

Fra : Pepe

Dato : 13-11-05 17:34

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i meddelandet

> [...]
> Ultra II kan?
> Dpreview.com er ret grundige, men jeg kan desværre ikke se forskellen på

Thomas H.
Din kamera blir inte snabbare med ett Ultra III minneskort då det externa
minnet
inte påverkar bufferten i din kameras inbyggda minne. Däremot så går det
lite snabbare
att ladda ner bilderna till din dator med ett Ultra III kort. Du kan ha
nytta av Ultra III nu
i vinter om du är ute och tar bilder i extrem kyla...vilket inte inträffar
särskillt ofta i Danmark.
Det brukar dock vara batterierna som tar slut innan det är problem med
minneskorten.

Spara dina pengar och kör med Ultra II om du inte har jättebrottom med
bildöverföringen.

Jag använder Nikon D100 och Sandisk Ultra II 1,0 GB det rymmer 303 bilder i
högsta
..jpg upplösningen och med minneskortläsaren tar det ca 3 minuter att föra
över 300 bilder.

Pepe