Vola indbygningscisterne med drejeknap - c~
Fra : Snavox

Dato : 12-11-05 15:44

Hej.

Jeg har afmonteret indmaden i ovenstående for at få den afkalket, men
har nu store problemer med at samle den igen.

Har nogen en tegning af, hvordan det skal sidde indvendig?

Venlig hilsen

Poul

Fra : Finn Erichsen

Dato : 12-11-05 16:40

Hej Poul

>Hej.

> [...]
Poul jeg lavede bl. service for Vola (I. P Lund (jeg mener det var
sådan firmaet hed)i Århus) på den østlige side af
Storebælt fra omkring 1970 til 1980 hvor jeg flyttede til Australien.
Jeg må ærligtalt sige at jeg ikke kan huske at Vola
lavede en cisterne men de lavede afgjort de udvendige dele (synlige
dele) til Geberit indbygnings cisterne. Jeg kan dog se
at Geberit cisternen var udstyret med trykknap men jeg kan da godt nok
huske at der var noget med en drejeknap men det var
vist til cisterner der sad højt løftet over WC fx. oppe i hængeloft og
lignende. Nej jeg kan ikke få det til at hænge
sammen så du bliver nød til at komme med flere oplysninger fx. hvor
højt sidder cisternen over WC og lignende. Er det i
øvrigt cicterne indmaden du ikke kan få ind igen (det hører under
Geberit) eller er det dækplade og greb fra Vola?

Cheers Finn
Canberra Australia

Fra : Snavox

Dato : 12-11-05 17:53

Hej Finn.

> [...]
> øvrigt cicterne indmaden du ikke kan få ind igen (det hører under
> Geberit) eller er det dækplade og greb fra Vola?

Tak for dit svar. Vi bor faktisk lige i nærheden af I.P. Lund, som har
tjent fedt på os, da vi overtog et ret stort hus med en masse defekte
Vola-installationer...

Jeg tog en kop kaffe og fik nerverne i ro, og pludselig lykkedes det at
få indmaden på plads. Cisternen sidder lige over toilettet i med pladen
og drejeknappen i ca. 1,20 m højde, men der er så lidt plads inde i den,
at det er det rene puslespil, når man skal have stumperne på plads -
også fordi man ikke kan se noget af, hvad der foregår. Jeg har noteret
mig det med Geberit, hvis der skulle ske noget senere.

Men - knock on wood - jeg tror, at det sidder, hvor det skal, og at det
er blevet tæt.

Hyg dig down under!

Mange hilsner

Poul

Fra : Finn Erichsen

Dato : 13-11-05 03:27

Hej igen
PoulSnavox <snavox@msn.com> skrev:
>Hej Finn.

> [...]

Ja Vola hanerne er ret sensible ikke mindst hvis de arbejder med et
tryk der er højere end 4 bar hvilket selvfølgeligt kan
begrænses med en tryk begrænsnings ventil. Jeg må dog sige at den
overvældende mængde af reparationer jeg i de dage blev
kaldt ud til var ting der var affødt af dårligt installerede haner og
eller skidt i rørene men ca. 90% skyldes dårligt
installerede ventiler og det kan man da ikke bebrejde I. P. Lund for,
vel. Jeg byggede også i de dage en del huse hvor jeg
i en periode benyttede Vola haner og alt i alt har jeg ca. installeret
omkring 1000 Vola haner og kun haft tilbagemelding
på en og det var netop på grund af et forbavsende højt tryk ikke
mindre end 10 bar og kunden havde modsat sig at jeg
monterede en trykbegrænsnings ventil fordi han importerede massage
brusere fra USA og de var ikke særligt imponerende hvis
de kun arbejdede med et tryk på 4 bar selv på 10 bar var de ikke noget
at skrive hjem om.
Jeg mener i øvrigt at vide at de ikke længere bruger disse gummi
”poser” men er gået over til keramik plader og dermed har
elimineret en stor mængde af deres klager.

>Jeg tog en kop kaffe og fik nerverne
> [...]

Ja der er meget begrænset plads i Gererit indbygnings cisternen men
det er en fantastisk cisterne og har du først prøvet
at skifte fx reservedel i sådan en tingest vil du se hvor genialt den
er sat sammen og hvor forbløffende enkelt det er at
sætte sammen ikke mindst hvis man gør det i den rigtige rækkefølge og
man husker hvordan det klikker på plads og så
behøver man slet ikke at kunne se noget det kan faktisk ikke laves
forkert men næste gang du kommer forbi en VVS grossist
(det er hvis i stadig har den slags virksomheder) så gå ind og bed dem
om en kopi af deres reservedels liste for
ovennævnte cisterne. Måske kan du selv down loade den fra Geberits
Internet side.

>Hyg dig down under!

Jo tak jeg vil gøre mit bedste

Cheers Finn

Fra : Anders Majland

Dato : 14-11-05 09:15

> [...]
> at skifte fx reservedel i sådan en tingest vil du se hvor genialt den
> er sat sammen og hvor forbløffende enkelt det er at

Rart at se andre end "min" vvs'er lovprise den. Jeg havde egenligt regnet
med ifö hele vejen rundt, men vvs'eren ville meget hellere montere en
gerberit