Isolering af radiatorrør
Fra : Filip

Dato : 12-11-05 13:04

Hej NG

Vi har et gammelt hus, hvor der går uisolerede synlig 1" rør rundt til
radiatorerne. Jeg har været ved at regne lidt på det, og har fundet ud af at
det koster ca. 10-15kr om året pr meter. Hvilke muligheder har jeg for at
isolere dem, så det stadig ser pænt ud?

Filip

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-11-05 13:35

On Sat, 12 Nov 2005 13:03:40 +0100, Filip wrote:

> Vi har et gammelt hus, hvor der går uisolerede synlig 1" rør rundt til
> radiatorerne. Jeg har været ved at regne lidt på det, og har fundet ud af at
> det koster ca. 10-15kr om året pr meter.

Hvis rørene sidder hvor der alligevel skal bruges varme, hvorfor får du
så en besparelse ud af at isolere dem?

--
MVH
osv...

Fra : Holst

Dato : 12-11-05 13:45

Filip wrote:

> [...]
> det koster ca. 10-15kr om året pr meter. Hvilke muligheder har jeg for at

Hvorfor isolere dem? Som det er nu, er de jo med til opvarmningen af
boligen, og de kan jo så reelt blot se dem som en ekstra radiator.

Der er som sådan ikke rigtig nogen grund til at isolere rørene,
medmindre det er i uopvarmede rum. Isolerer du dem, skal din radiator
blot arbejde desto mere.

Fra : Filip

Dato : 12-11-05 14:13

> [...]
> det er i uopvarmede rum. Isolerer du dem, skal din radiator blot arbejde

Jeg er helt enig, men jeg har et kontor/soverum som bliver for varmt
(omkring 22grader), selv om radiatoren er slukket. Det er jo spild af varme
når jeg helst vil have 18-19 grader. Jeg har en computer som sagtens kan
varme rummet op alene, så der er ikke rigtigt behov for al den extra varme
før det bliver rigtigt koldt udenfor.

Filip

Fra : Max

Dato : 12-11-05 16:39

Hej

> Jeg er helt enig, men jeg har et kontor/soverum som bliver for varmt
> (omkring 22grader), selv om radiatoren er slukket. Det er jo spild af
varme

Prøv og gå ind på et byggemarkede og tag et kik på rørskåle til
isolering af rør og se om du kan leve med deres udseende.

Mvh Max

Fra : Martin

Dato : 13-11-05 09:53

Det er jo spild af varme
> når jeg helst vil have 18-19 grader. Jeg har en computer som sagtens kan
> varme rummet op alene,

hold da op... den må være meget stor og meget dyr i strøm ?

Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-11-05 10:49

On Sun, 13 Nov 2005 09:53:21 +0100, "Martin" <ole@ole.ole> wrote:

>Det er jo spild af varme
>
>hold da op... den må være meget stor og meget dyr i strøm ?

Min pc kunne snildt varme mit værelse på ca. 9 m2 op til 25-27 grader
hvis den kørte en hel vinterdag når jeg gik hjemme - det var dengang jeg
havde en 19" CRT-skærm. Efter jeg fik en fladskærm gik temperaturen lidt
ned, men der blev stadig rigelig varmt.

Nu står maskinen i et kontor på ca. 15m2 med en 2 meter bred åbning ud
til stuen som er på et par og 30 m2 - nu kan jeg ikke mærke nogen effekt
af varmen mere.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Filip

Dato : 13-11-05 16:23

> hold da op... den må være meget stor og meget dyr i strøm ?
>
> Martin

Jeg lærte under min udd til elektriker at hvis man f.eks. skal holde et rum
opvarmet, skal man ikke have det varmere end 2-3 grader under de 20 (hvis
det er den temp vi går efter), for lige så snart der kommer et menneske ind
i rummet vil personens afgivne varme kunne varme rummet op med tre grader -
alt afhængig af rummets størrelse vil det tage mere eller mindre tid.
Kropsvarmen fra et menneske ligger omkring de 120W og når varmen fra de 4½
meter radiatorrør afgiver ialt 80W + min pc som afgiver om kring 40W så kan
jeg sagtens få varmet mit kontorrum på 16m2 op - også selv om jeg fjerner
noget af den effekt fra radiatorrørene.

Filip

Fra : Holst

Dato : 13-11-05 16:42

Filip wrote:

> [...]
> varme rummet op alene, så der er ikke rigtigt behov for al den extra varme

Ja, så er der vist ikke andet at gøre. end at isolere dem.

Jeg kender ikke meget til det. Jeg har set, at man kan få sådan nogle
mørkegrå skumbeklædninger, som man kan sætte omkring varmerørene. Disse
kan så igen beklædes med nogle, i dette tilfælde, hvide plastikskaller.
Så fremstår de nærmest blot som nogle meget tykkere rør.

Hvor du får det, ved jeg ikke, men mon ikke et bedre byggemarked kan
hjælpe dig.

Fra : Olskum

Dato : 13-11-05 16:58

> [...]
> det koster ca. 10-15kr om året pr meter. Hvilke muligheder har jeg for at

Havde samme problem i mit gamle hus, med blotlagte radiatorrør. Regnede
også på og endte med at købe Rockwool rørskåle hos billigvvs.dk. De fås i
forskellige tykkelser. Dog er alu overfladen ikke den flotteste, men de er
sq effektive. Almindelige skum rørskåle kan du vist nok male.

Jeg mener at man bør isolere længere tilgangsrør i rummet. Når radiatoren
har varmet rummet op til den ønsket temperatur skruer termostaten jo selv
ned. Uisoleret rør bliver ved med at varme - specielt vis de er
gennemstrømsrør til rummet ved siden af.

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 14-11-05 03:26

Du skal da isolere dem, ellers kan du jo slet ikke regulere varmen ved
radiatorerne.

Du kan sagtens bruge skumskåle og hvis du bor øst for Storebælt, kan jeg nok
skaffe dig dem til engros-pris.

Hilsen

Klaus-E.

mti@tdcadsl.dk

www.mti-stevns.dk

Fra : Filip

Dato : 14-11-05 08:36

> Du kan sagtens bruge skumskåle og hvis du bor øst for Storebælt, kan jeg
> nok
> skaffe dig dem til engros-pris.
>
> Hilsen
>
> Klaus-E.

Hej. Tak for det, men jeg bor desværre i Århus så jeg må nok til at
finde nogen dyrer nogle. Men kan du bekræfte at man kan male de der
skumskåle med alm maling?

Filip

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 14-11-05 17:57

"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hej. Tak for det, men jeg bor desværre i Århus så jeg må nok til at
> finde nogen dyrer nogle. Men kan du bekræfte at man kan male de der
> skumskåle med alm maling?
>
> Filip

Det var ærgeligt, men hvor mange meter skal du bruge, og i hvilken
dimension?

Hvis du skal male dem, skal du førts lakere dem, ellers krakelerer malingen.

Hilsen

Klaus-E.

mti@tdcadsl.dk

www.mit-stevns.dk

Fra : Filip

Dato : 15-11-05 12:12

> [...]
> dimension?
>
> Hvis du skal male dem, skal du førts lakere dem, ellers krakelerer

Det er 28mm. Men den pris jeg har set på er på 31kr/m - kan det passe, eller
er det for dyrt. Jeg skal ca bruge 10m

Filip

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-11-05 20:09

In news:43783e59$0$41142$14726298@news.sunsite.dk,
Filip <annonym@get2net.dk> Typed:

> Hej. Tak for det, men jeg bor desværre i Århus så jeg må nok til
> at finde nogen dyrer nogle. Men kan du bekræfte at man kan male de der
> skumskåle med alm maling?

Jeg har lige malet sådan nogle, og malingen hænger ikke fandens godt fast,
der skal ikke ret meget påvirkning til før det skaller af :-/

mht. pris gav jeg 10 - 15 Kr. / M i "Jem & stik dig"

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg