Polering med polermaskine.
Fra : Ukendt

Dato : 12-11-05 12:05

Vinteren står for døren og dunken skal nu klargøres til sne og salt.

Derfor skal lakken forsegles.
Jeg har ellers altid svoret til håndkraft, men man bliver vel lidt magelig
på sine gamle dage.
Så nu har jeg ved Biltema indkøbt en polermaskine:

http://www.biltema.dk/Archive/Documents/Technical_docs/all/17/17-044.PDF

Der medfølger to hætter til polering en grov og en fin.
Jeg er sandt at sige kommet i tvivl om hvilken der er den fine, det fremgår
ikke af manualen.
Er dog ret sikkert på at den frotté agtige er den grove, altså den man
påføre med.

http://vwfanatic.dk/Billeder/Diverse/Polermask_1.jpg
http://vwfanatic.dk/Billeder/Diverse/Polermask_2.jpg
http://vwfanatic.dk/Billeder/Diverse/Polermask_3.jpg
http://vwfanatic.dk/Billeder/Diverse/Polermask_4.jpg

Har jeg ret, eller?

Gode råd er iøvrigt velkomne, jeg har aldrigt prøvet sådan et dyr før.
Er dog godt klar over at man skal være forsigtig m. kanter o. lign. Og at
man ej helle skal holde stille på samme sted mens maskinen rotere.

Får man i det hele taget et bedre resultat med sådan en fætter, eller giver
håndkraft det bedste resultat?
Jeg har tænkt mig at bruge UltraGlozz.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Flemming

Dato : 12-11-05 12:22

Claus Petersen wrote:
> [...]
> rotere.
> Får man i det hele taget et bedre resultat med sådan en fætter, eller

Jeg prøvede for 1 år siden at gøre det i hånden, og syntes godt nok der
skulle knofedt til, så jeg ville klart foretrække en poler maskine. Du kan
evt. se hvorledes du skal bære dig ad her:

http://www.ultraglozz.com/Dokumenter/UGSPbrug.htm

Mvh. Flemming

Fra : Thomas Landberg

Dato : 12-11-05 12:30

> [...]
> man ej helle skal holde stille på samme sted mens maskinen rotere.
>
> Får man i det hele taget et bedre resultat med sådan en fætter, eller

Claus for fanden....

Jf. min overbevisning, så er sådan en polermaskine som du henviser til stort
set intet værd. Den er på enten 110 eller 150W og det rykker ikke rigtigt. I
øvrigt er jeg heller ikke ret imponeret over Ultra Glozz. Har prøvet det
mange gange på biler med Black Magic lak (som jeg mener din også har) og det
bliver ikke ret godt. Jeg bruger en excentersliber med skumgummi-polerhætter
fra Biltema. Dertil bruger jeg Sonax Extreme 3 (lyder voldsomt, men ellers
får man ikke ridserne poleret væk) og derefter Sonax Extreme 1.
Men du skal da være velkommen til at køre de 20km mod nord og se hvordan jeg
polerer bil. Er nærmest lidt i underskud, da der ikke er det store spas i at
polere en sølv bil.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : Mogens

Dato : 12-11-05 12:40

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message

> Claus for fanden....

Enig.

> Jf. min overbevisning, så er sådan en polermaskine som du henviser til
> stort set intet værd. Den er på enten 110 eller 150W og det rykker ikke
> rigtigt.

Delvis enig, men jeg bruger den nu på de plane flader.
Det krævre lidt øvelse - ellers stopper maskinen !

> Dertil bruger jeg Sonax Extreme 3 og derefter Sonax Extreme 1.

Jég bruger også Sonax - det bedste IMO
--
Mvh Mogens

Fra : Thomas Landberg

Dato : 12-11-05 12:55

> Enig.

> Delvis enig, men jeg bruger den nu på de plane flader.
> Det krævre lidt øvelse - ellers stopper maskinen !

Jamen jeg har brugt selvsamme maskine og den kan da "et eller andet", men i
forhold til en excentersliber er den rent legetøj og jeg ville nok
foretrække at gøre det i hånden fremfor at bruge en maskine fra Fætter BR.
Naturligvis er en excentersliber dyrere, men mange mennesker har allerede
sådan en i forvejen og så er eneste udgift 12.95kr pr. polerhætte. Dem skal
man så bruge nogle stykker af, da de har en tendens til at "rådne op" p.g.a.
polermidlet.
M.h.t. UltraGlozz har jeg sq været så stædig, at jeg først købte en lille
bøtte og senere en stor bøtte og brugte det hele for at blive helt 100 %
overbevist om, at det ikke var mig der var noget galt med. Jeg har nok
prøvet 10-15 gange at polere dele af bilen med UG og jeg kan ikke på nogen
mulig måde se hvad det kan som Sonax Extreme 1 ikke kan. Det skulle da lige
være at farve bilens plastic hvidt for evigt. Skal lakken være rigtig glat
og pæn skal man bruge noget polermiddel og så dur hverken UG eller E1 ikke,
men noget i retningen af E3. Skal man bare lige have et hurtigt resultat
(der i øvrigt er ganske overbevisende - arbejdsbyrden taget i betragtning)
slutter man bilvasken af med at give bilen en omgang E1. Der er ingen grund
til at putte tape på bilens lister da E1 ikke misfarver dem og i det hele
taget kan man ordne hele bilen på en halv time.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-11-05 12:57

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Det krævre lidt øvelse - ellers stopper maskinen !

Skal man trykke SÅ hårdt?. "Brænder" den så ikke lakken af, "Sonax'en" fast
?. Som du ser i mit indlæg har jeg probs. der ikke lader sig polere væk,
tværtimod er de meget vanskelige at fjerne- ja, som brændt fast.

Fra : Mogens

Dato : 12-11-05 14:48

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Skal man trykke SÅ hårdt?.

Maskinens egen vægt er nok !
(for meget)
--
Mvh Mogens

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-11-05 18:23

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Maskinens egen vægt er nok !
> (for meget)
> --
Det mener jeg også, svært at eftergøre på en lodret flade ;). Alligevel får
jeg et utilfredsstillende resultat :(. Har tænkt på om en
vinkelsliber/polermaskine, en som kan stilles op/ned i hast., vil giver et
bedre?.

Fra : Mogens

Dato : 12-11-05 18:56

> [...]
> får jeg et utilfredsstillende resultat :(. Har tænkt på om en
> vinkelsliber/polermaskine, en som kan stilles op/ned i hast., vil giver et

Som andre skriver -> motoren er for svag.
Men jeg har fundet en "melodi", der spiller en anelse.
--
Mvh Mogens

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-11-05 19:21

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Som andre skriver -> motoren er for svag.
> Men jeg har fundet en "melodi", der spiller en anelse.
> --
?? hvon'. For det hænger da ikke sammen med at man knapt kan lade den hvile
med sin egen vægt, for det kan min godt trække. Hverken mere el. mindre tryk
hjælper på mine "klatter", jeg kan ikke finde ud af om det er fordi den køre
for hurtigt el. langsomt?. :(.

Fra : Mogens

Dato : 12-11-05 19:58

> [...]

> mindre tryk hjælper på mine "klatter", jeg kan ikke finde ud af om det er
> fordi den køre for hurtigt el. langsomt?. :(.

Let støtte betyder, at den ikke går i stå på grund af sin vægt.
Jeg bruger den til de store flader, og polerer på almindeligvis
se andre steder...
--
Mvh Mogens

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-11-05 08:33

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Let støtte betyder, at den ikke går i stå på grund af sin vægt.

Jeg vil prøve at løfte let i den, så den pratisktalt ikke røre, næste gang.
For som skrevet er det ikke fordi den dør, når jeg bare lader den "stå", og
nøjes med at styre. Hvis det ikke giver det ønskede resutat, ingen
"fastbrændte" knopper,klatter, er den regulært spild at bruge :(.

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-05 17:56

> Claus for fanden....

OK! Man skal jo starte et sted, jeg har også kigget på nogle lidt federe men
var ikke sikker på at det var vejen frem. Havde Egentlig udset min Polo til
at være prøveklud .

> Jf. min overbevisning, så er sådan en polermaskine som du henviser til
> stort set intet værd. Den er på enten 110 eller 150W og det rykker ikke
> rigtigt. I

Det frygtede jeg også, men 130 er ikke det store tab :)

> øvrigt er jeg heller ikke ret imponeret over Ultra Glozz. Har prøvet det
> mange gange på biler med Black Magic lak (som jeg mener din også har) og
> det bliver ikke ret godt.

Jeg har været rigtig godt tilfreds med UltraGlozz på min gamle Bora som også
var BlackMagic.
Har selv i mange år sværget til Sonax, men for et par år siden kunne det
ikke rigtigt redde en bagskærm som var blevet lidt mat efter efter en slipol
polering. Men UltraGlozz fik glansen tilbage.

> Jeg bruger en excentersliber med skumgummi-polerhætter fra Biltema.

OK! Jeg må nok kigge mig om efter en Excenter sliber istedet.

Måske vi skulle holde et polermøde :)

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-05 21:10

> [...]
> skumgummi-polerhætter fra Biltema. Dertil bruger jeg Sonax Extreme 3
> (lyder voldsomt, men ellers får man ikke ridserne poleret væk) og derefter

Nå! Jeg fik da poleret tønden ikke at den egentlig trængte, men mest af
psykiske årsager nu her inden vinteren. Så der var ingen alvorlige ridser
der skulle fjernes.

Jeg brugte en kombination af håndkraft og maskine, knægten kørte foran med
polervat og UltraGlozz, jeg kørte så bagefter med maskinen og UltraGlozz
oveni igen.
Tilsidst polerede jeg hele vognen med højglans hætten, og det gav et
resultat over al forventning.
Meget flot glans ingen polertåger overhovedet.

NB maskinen trække nu fint, jeg giver den kun et svagt tryk.
Men jeg kan godt fornemme at den nok ikke bider så godt på slidt lak.

Efter ovenstående svada fra Landberg har jeg dog tænkt mig at købe en
excentersliber, den 10 år gamle Polo er ved at være lidt trist - en lakering
er ved at trænge sig på.

Fra : Peter R. Christianse~

Dato : 12-11-05 12:38

>Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej Claus

> [...]
> fremgår ikke af manualen.
> Er dog ret sikkert på at den frotté agtige er den grove, altså den man

Frottéskiven er helt rigtigt til påføring. Nemmest går det, hvis du fugter
den først, og vrider vandet godt ud af den. "Kaninen" er jo så til at polere
efter med...

> Gode råd er iøvrigt velkomne, jeg har aldrigt prøvet sådan et dyr før.
> Er dog godt klar over at man skal være forsigtig m. kanter o. lign. Og at
> man ej helle skal holde stille på samme sted mens maskinen rotere.

Jeg har selv investeret i sådan et bæst, og er skiftevis skuffet/begejstret.
Den er meget nem at arbejde med. Forholdsreglerne har du selv listet op mht.
opstart, kanter, lister osv. osv. MEN... jeg synes ikke resultatet bliver
bedre end go´ gammeldags "overarm" Jeg har især haft problemer med at
maskinen lægger en "polérhinde", som jeg alligevel har været nødt til at gå
efter med klud og håndkraft. På min bil er lakken forholdsvis mørk, så der
kan man selvfølgelig yderligere se, hvis ikke lakken står spejlblank.
Desuden snurrer/summer min maskine i en sådan grad at man bliver
følelsesløs, og får hvide fingre inden man er halvvejs gennem arbejdet. Men
ok... man får hvad man betaler for.

> Får man i det hele taget et bedre resultat med sådan en fætter, eller
> giver håndkraft det bedste resultat?
> Jeg har tænkt mig at bruge UltraGlozz.

Tja... Prøv selv efter. Hvis det skal være "rigtigt" vil jeg til enhver til
sværge til at gøre det i hånden. Jeg er sikker på mange prof. og semi-prof
maskiner kan gøre det langt bedre, og hurtigere. Men, så er vi også oppe i
en hel anden prisklasse. UltraGlozz vil jeg også bruge - det styrer for
vildt!!

--
Mvh.
- Peter R. Christiansen

http://b-siden.blogspot.com/
(brormands "neverending story" om hans gamle MG. Jow, jow... det griber om
sig, men vi kommer da fremad)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-11-05 12:44

> Så nu har jeg ved Biltema indkøbt en polermaskine:
>
> http://www.biltema.dk/Archive/Documents/Technical_docs/all/17/17-044.PDF

Jeg har en magen til fra H.Nyborg, men har indkøbt "hætter" hos Bilt., og er
ikke sa.... tilfreds :(.

> Der medfølger to hætter til polering en grov og en fin.

Frotté til påføring og "lam" til polering.

.. Og at
> man ej helle skal holde stille på samme sted mens maskinen rotere.

Gør jeg heller ikke, men jeg har både prøvet at påføre m. maskine og uden,
dvs. nøjes med at polere med den. Alligevel er det lige som den "brænder"
forsegler,"voks" fast i små glatter, "dots" på str. med et
knappenåls-hovede, som kun vanskeligt lader sig fjerne :((. Og bilen er 100%
ren før behandlingen starter, den har faktisk ikke behov- men som du er inde
på; forebyggelse er bedre end helbredelse ;).

> Får man i det hele taget et bedre resultat med sådan en fætter, eller
> giver håndkraft det bedste resultat?

Hvis maskinen ikke kan levere pænere resultat end det jeg opnår, vil jeg
sige den er spild af tid & penge. Man bruger meget tid på at udbedre de
værste "skader" og få en finish som er til at holde ud :(.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-05 11:58

> [...]
> er 100% ren før behandlingen starter, den har faktisk ikke behov- men
> som du er inde på; forebyggelse er bedre end helbredelse ;).

De små pletter du snakker om har jeg også oplevet, dog med polering pr.
håndkraft.. Jeg endte med at få dem væk med sådan en prof. polérsten (meget
hårdt bly/modellervoks-lignende) og lakken blev som ny.

Jeg har selv købt en af omtalte maskiner her i tråden og er også kun blevet
mødt med hån over for den :) Så jeg er lidt spændt på om den virkelig er så
ringe. Ellers må den jo retur som værende defekt hvis den ikke kan polere..

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 09:33

> http://www.biltema.dk/Archive/Documents/Technical_docs/all/17/17-044.PDF

Hej

Den er imo helt værdiløs. Den har _ingen_trækkraft og da jeg prøvede den,
endte jeg med at gøre det i hånden. Men en håndpolering er altså ikke det
samme som en maskinpolering.
Jeg har købt en makita poler maskine - det er proff værktøj beregnet til
polering og prisen er derefter, mener den kostede omkring 2500,- på tilbud
(ex. moms).

Men altså - en maskinpolering skal foregå med 1000-1200 omd/min. Jeg bruger
poler middel fra 3M i forskellige styrker afhængig af hvor dybe ridserne i
lakken er.

Mvh Tommy