Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panasonic Lumix DMC-FZ30 - eller et rigtig~
Fra : Bruno

Dato : 12-11-05 00:07

Det frister virkelig med den lette adgang til 12x som dette kamera
tilbyder, men får jeg det mon brugt eller ville det være bedre at bruge
de samme 5000+ lidt ekstra på et "billigt" DSLR kamera.

Er der nogen af jer som har erfaringer med Panasonic'et og måske
samtidig lidt med DSLR og zoom linser?

Mvh

Bruno

Fra : Bruno

Dato : 12-11-05 00:08

Tilføjer lige et link til lidt info om kameraet:

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz30/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-11-05 00:29

Bruno wrote:

> Det frister virkelig med den lette adgang til 12x som dette kamera
> tilbyder, men får jeg det mon brugt eller ville det være bedre at bruge
> de samme 5000+ lidt ekstra på et "billigt" DSLR kamera.

Prøv at stille dit spørgsmål i news:dk.fritid.foto.indkøb - det er en ny
gruppe der specifikt oprettet til den type emner...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 12-11-05 11:48

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Prøv at stille dit spørgsmål i news:dk.fritid.foto.indkøb - det er en ny
>gruppe der specifikt oprettet til den type emner...

Den gruppe eksisterer ikke Niels! - Hint: news:dk.fritid.foto.indkoeb

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-11-05 00:43

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> wrote in message
> [...]
> samme 5000+ lidt ekstra på et "billigt" DSLR kamera.
>
> Er der nogen af jer som har erfaringer med Panasonic'et og måske samtidig

Som hovedregel er det altid bedst med DSLR, men du skal spørge dig selv om
du vil få brug for det. DSLR tilbyder mange ting, men det tilbyder også
mange hug i tegnebogen.

Man kan købe et Nikon D50 inkl. kit objektiv til de penge, men hvis du er
god til at fotografere og gerne vil udforske dine evner, kan det blive en
dyr ting at have. Man vil gerne have ekstern blitz, tele objektiver, wide
objektiver, filtre, stativer, så bedre teler og bedre objektiver osv. Men
hvis man virkelig har talent for at fotografere så er det bestemt den vej at
gå.

Ved et EVF kamera som Panasonic FZ-30, har man fast de 12x optisk zoom og
man har de tinge kameraet har. Dette kamera kan så også udvides med en
ekstern flash som er et plus og man kan få tele forsatser og wideangle
forsatser til det. Så helt fast er man dog ikke. Men man vil aldrig få den
billedkvalitet som man kan på DSLR

DSLR har det plus at man kan bruge faste objektiver, hvilket giver
knivskarpe, helt lige (uden forvrængning) og meget gode billeder. Man kan
helt selv bestemme hvilken optik man vil bruge og man har adgang til verdens
bedste optikker.

Ved EVF er man låst helt fast, både med optisk kvalitet og forvrængning osv.

Det ville dog hjælpe utroligt meget hvis du skriver hvor meget erfaring du
har med foto og hvad du skal bruge det til.

Den eneste erfaring jeg har med panasonicen er fra en FZ-20 hvilket er et
kanont kamera, men det slår aldrig det man kan få med et DSLR, sådan vil det
altid være.

Mvh
Simon

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 12-11-05 12:55

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
> [...]
> samme 5000+ lidt ekstra på et "billigt" DSLR kamera.
>
> Er der nogen af jer som har erfaringer med Panasonic'et og måske samtidig

Hej

Dit indlæg passer måske bedre i en anden gruppe.

Indlæg vedrørende fototeknik, kamerateknik, printerteknologi og andre
tekniske emner relateret til fotografering, fremkaldelse og print.

Læs gruppens fundats (redigering på vej) :

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto

news:dk.fritid.foto.billedsnak OBS: ny gruppe, er måske ikke på alle servere
endnu!

Indlæg med link til dine egne eller andres billeder som du gerne vil have
kommentarer til. Du kan også deltage i debatterne og kommentere de billeder
der er link til, altså snak om billeder, komposition, beskæring, farver og
selvfølgelig billedets indhold/motiv.

Læs gruppens fundats:

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto.billedsnak

news:dk.fritid.foto.indkoeb OBS: ny gruppe, er måske ikke på alle servere
endnu!

indlæg vedrørende indkøb af fotorelateret udstyr, spørgsmål om hvad kamera
der er bedst til en given pris, eller hvilket kamera der opfylder bestemte
krav. Spørgsmål om hvor man køber hvad billigst hører også til i denne
gruppe.

Læs gruppens fundats:

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto.indkoeb

Held og lykke, og god fornøjelse!

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-11-05 13:52

Bruno wrote:
> Det frister virkelig med den lette adgang til 12x som dette kamera
> tilbyder, men får jeg det mon brugt eller ville det være bedre at
> bruge de samme 5000+ lidt ekstra på et "billigt" DSLR kamera.

Du skal ikke bruge "lidt" ekstra på et DSLR - du kommer hurtigt til at bruge
meget

Ellers får du ikke fuldt udbytte af det, og kunne ligeså godt have valgt
Panasonic'en.

Men du får til gengæld mulighed for ekstra objektiver, hurtigere AF og en
stribe andre fordele med et DSLR.

Med Panasonic'en får du et rigtig godt kamera med det hele til en fornuftig
pris - og skal ikke ud og investere i en masse andet - du skal dog stadig
have lidt ekstra memory og måske en ekstern flash, hvis du har brug for
det - men det er småpenge i sammenligning med, hvad du hurtigt kommer til at
bruge på et DSLR.

> Er der nogen af jer som har erfaringer med Panasonic'et og måske
> samtidig lidt med DSLR og zoom linser?

Ikke med FZ30 - men med lillebror FZ10 - og jeg har haft DSLR, men droppede
det igen, da det FOR MIG var nemmere at tage mit Canon G3 eller Panasonic
FZ10 med - og de opfylder mit behov fuldt ud og giver en masse muligheder.

Så det kommer helt an på hvor stor din interesse for foto er og hvad du skal
bruge det til.....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-11-05 16:52

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Er der nogen af jer som har erfaringer med Panasonic'et og måske
> samtidig lidt med DSLR og zoom linser?

Je startede digitalt med en Canon S10, som jeg byttede mig til for mine
analoge Nikon FE2- og F3-huse til (inkl. motordrev og diverse objektiver
). Herefter købte jeg et Nikon Coolpix 5700, der vel svarer til samme
type kamera, du spørger om. Jeg har i dag DSLR og har kun optik med fast
brændvidde, efter at have haft en del forskellige zoom-objektiver, så jeg
har været hele møllen igennem

Mit råd til dig er, at du fint kan starte med et FZ30, der ser ud til at
kunne det meste. Det er imo meget vigtigt, at kameraet ikke er større, end
at man gider slæbe det med alle vegne. Du finder hurtigt ud af, om digital
fotografering er noget for dig. Skulle det være tilfældet, er det alene
motivvalg der afgør, om du bør investere i DSLR, da gode, kompakte
digitalkameraer som FZ30 har de nødvendige kvaliteter til de fleste typer af
fotografering. Kompakte digitalkameraer med megazoom har deres største
begrænsning i manglende hastighed ved f.eks. sports- og dyrefotografering og
manglende mulighed for lille dybdeskarphed.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/06/05)

Fra : Thomas H.

Dato : 12-11-05 18:44

> [...]
> samme 5000+ lidt ekstra på et "billigt" DSLR kamera.
>
> Er der nogen af jer som har erfaringer med Panasonic'et og måske samtidig

Jeg har vaklet frem og tilbage mellem det og det nye Fuji 9500, og har
nærlæst testene på www.dpreview.com, det ser ud som om der er lidt mere støj
i Panasonic'en, men omvendt ser billederne også lidt skarpere ud, så det er
måske naturligt. Til gengæld er det jo én stor ros ang. betjening, hvor Fuji
altså får mange hug, både direkte og mellem linierne! Og så vil jeg virkelig
gerne prøve at lege med billedstabilisator, så jeg har bestemt mig for
FZ30'eren nu.

Har lige kort prøvet begge to i dag i City2, og blev endnu engang overbevist
om Pana'en betjening, mens jeg fandt Fuji'en lidt bøvlet, jeg ved det hele
er tilvænning, men det virker også mere gedint

Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Bruno

Dato : 12-11-05 20:10

Allerførst, så lad mig lige beklage jeg fik postet i en forkert gruppe.
Jeg havde simpelthen ikke opdaget der var blevet lavet nye grupper.

Når det er sagt, så tak til alle for input.

Thomas H. wrote:
> [...]
> gerne prøve at lege med billedstabilisator, så jeg har bestemt mig for

Jeg har læst en masse test siden jeg skrev mit indlæg og basseret på dem
, samt det gode input her fra gruppen, har jeg stort set besluttet mig
til at købe. Det lyder dog som om du er lidt længere i processen, så lad
endelig høre om dine erfaringer efter købet.

Har du planer om at købe den zoom-linse man kan få til det?

Min fotoerfaring er begrænset. Jeg har engang for 16-17 år siden
fotograferet med nogle tilfældige spejlrefleks kameraer og brugt tid at
lære og fremkalde (både s/h og farve), men siden da er det ikke blevet
til meget.

For ca. 3 år siden købte jeg et fornuftigt 2 mpxl kamera (Canon
Powershot A40 - hed det vist) som så er død for nyligt og jeg er afgjort
klar til noget bedre.

Mvh

Bruno

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-11-05 21:52

> [...]
> lære og fremkalde (både s/h og farve), men siden da er det ikke blevet til

Så tror jeg dit valg skal ligge ved FZ-30'eren. Det kamera får du rigtigt
meget ud af og kan senere hen købe DSLR kamera og så beholde dit FZ-30 til
at have med når man er ude og gå en aftentur, eller ude og køre og ikke
rigtig gider have det store kamera med.

> For ca. 3 år siden købte jeg et fornuftigt 2 mpxl kamera (Canon Powershot
> A40 - hed det vist) som så er død for nyligt og jeg er afgjort klar til
> noget bedre.

Jeg har sekv haft det kamera og har så overdraget det til mine forældre
efter jeg købte et Nikon D1, hvilket var et stort spring, men jeg havde på
det tidspunkt et Nikon F90X kamera som gjorde at jeg valgte DSLR, ellers
havde valget nok været noget lign . Nikon Coolpix 5700, eller noget i den
stil.

Mvh
Simon