Confit af fasanlår?
Fra : Soren.Kongstad@gmail~

Dato : 11-11-05 18:40

Vi skal holde en middag på lørdag d 19 og er faldet over bladet
Gastro der har en opskrift på fasanbryst salmis á la sauce de
blanquette, med knoldselleri, koriander oh ingefær.

Vi har tænkt os at servere brystet på et leje af svamperisotto med en
grøn salat og brød.

Der er også en opskrift på confit af lårene fra fasanerne. Min tanke
var lave confiten, og evt røre køddet til en creme som kunne serveres
på toast til enten forretten eller til hors'deuvres.

Selve confitten laves blot ved at koge lårene i andefedt, men er der
nogen ideer til at lave den til en creme?

Skal det blot røres med fløde/smør eller måske en passende ost?

/Søren

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 11-11-05 19:35

Soren.Kongstad@gmail.com skrev:
> [...]
>blanquette, med knoldselleri, koriander oh ingefær.
>
>Vi har tænkt os at servere brystet på et leje af svamperisotto
Lyder godt

> [...]
serveres
>på toast til enten forretten eller til hors'deuvres.
Nå, hvad har du besluttet dig til?

>Selve confitten laves blot ved at koge lårene i andefedt, men
er der
>nogen ideer til at lave den til en creme?
Start med at fjerne benet.

>Skal det blot røres med fløde/smør eller måske en passende ost?

>/Søren
Ost eller smør? med dit indlæg må du nemt kunne komme videre,
prøv evnt. at se de andre tidsskrifter med avancerede opskrifter.
Jeg foretrækker altid SMØR. Ellers er dit indlægf rimelig
konfust, du ved tilsyneladende ikke hvad du vil, eller måske KAN.
Har du fasernerne? Brystet er det eneste der er værd at spise.
Lad mig lige "læse" hvad menuen blev, og successen.

TPB

Fra : Soren.Kongstad@gmail~

Dato : 11-11-05 22:54

Jeg var nok bare lidt uklar. Hovedretten bliver fasanbrystet, vi
påtænker at lave confiten til forretten.

Ideen var at mose den, eller røre den, og servere den sammen med
toast, og pære kogt i rødvin, eller balsamico.

Jeg har aldrig lavet confit før, og er lidt usikker på konsistensen,
jeg mener at det bliver voldsomt mørt, og hvis vi piller kødet fra
benet og river det fint med en gaffel, eller måske rør det til en
creme, så det bliver smørbart.

Vi holder hver år en falsk mortensaften middag, i nærheden af mortens
aften, men vi har andnu ikke ramt mortens aften ;) Første gang var
and, så kalkun, så gås, sidste år lavede vi vagtler kogt i portvin
med gnocchi.

Årets fugl regner vi så med skal være fasan, og da vi fik confit
ideen, så virkede det passende at spise lårene på toast til forret,
og brysterne til hovedretten ;)

Mit problem er at jeg er nervøs for om jeg kan få confiten til at
være appetitlig og smørbar.

Nu har jeg søgt lidt på ande-confit og fundet en instruktion at lave
ande rilletes, og mon ikke noget tilsvarende kan gøres med fasanen
(confiten laves på andefedt)

http://www.epicurious.com/recipes/recipe_views/views/102312?id=102312

Menuen bliver altså:

Fasan Rillettes på toast med syltede pærer (Jeg tror vi vover en tør
og fyldig Cava til den).

Fasanbryst.

Creme Brulee med Baileys
http://www.gourmetsleuth.com/baileyscremebrulee.htm

Tak for hjælpen ;)

/Søren

Fra : Emil

Dato : 12-11-05 01:07

Søren wrote:

>Jeg var nok bare lidt uklar. Hovedretten bliver fasanbrystet, vi
>påtænker at lave confiten til forretten.
>
>Ideen var at mose den, eller røre den, og servere den sammen med
>toast, og pære kogt i rødvin, eller balsamico.

Personligt finder jeg, at 2 x fasan er lige i overkanten. Omvendt
kan det være et sjovt koncept; men så skal du lave dessert med
sprød, orangemarineret, karamelliseret, grillet fasanskind som
serveres med svedsker i rom og frosne flødeskumsterninger,
srveret med orangelikør.
(Overdrivelse fremmer forståelsen).

Du kan også indføje en lille 'mundrenser' mellem retterne. Det
kunne f.eks. være en skefuld italiensk vandis med en frisk smag
(lime, mint).

Du kan se, hvad jeg tidligere har skrevet om emnet, her:
<http://groups.google.dk/groups?q=Rillette+af+svin+og+and&hl=da>
og hvad der ellers er skrevet her:
<http://groups.google.dk/groups?hl=da&q=confit&qt_s=S%C3%B8g>

m.v.h. Emil

Fra : Soren.Kongstad@gmail~

Dato : 12-11-05 00:05

Opskriften på Fasan bryst:

der bruges to hele fasaner.

Skær lårene af og gem dem væk (brug dem til confit)

Bage fuglene i 10 minutter ved 175 grader. Skær brysterne fra - de er
ikke færdigstegte - salt dem let, og læg dem væk.

Kog en fond på skroget og
Skrællen af 1 knoldselleri
1 gulerod
1 løg
stilke+rødder fra et bundt koriander

Rens grøntsagerne, dæk med vand og kog mindst en time, fjern
urenheder undervjes. Til sidst sigtes suppen og reduceres til 2 dl.

*Saltbagt Selleri*
1 knoldselleri skrælles og lægges i et ovnfast fad, dækket hele
vejen rundt af salt. Bag ved 175 grader i 2-3 timer, lad det hvile i 30
minutter, hvorefter saltskallen brydes og sellerien tages ud.

*Blanquettesauce
1 dl piskefløde
2 dl fasanfond
50 gr smør
1/4 saltbagt selleri
1 spsk friskrevet ingefær
1 citron
1 æggeblomme
hvid peber

Kog fløden ind til det halve, tilsæt smør, selleri og ingefær.
Blend med kogende fasanfond. Når saucen er kølet tilstrækkeligt
tilsættes øggeblommen. Smag til med citronsaft og peber.

Kort før servering varmes saucen til ca 80 grader, læg brystet i
saucen, og lad det varmes igennem. Drys frisk koriander over ved
servering.

Kilde
Gastro nr 2 2005.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 12-11-05 13:26

Soren.Kongstad@gmail.com skrev:

> Opskriften på Fasan bryst:

Det er ikke for at være sur og på tværs, men man må bare *så*
meget ikke citere hele opskrifter fra f.eks. magasiner, som du gør
her. Skulle det komme til ophavsretsindehaverens kundskab, vil det (med
al sandsynlighed) koste dig dyrt.

Bare et venskabeligt råd

Udover det ser opskriften lækker ud, omend fasan ofte bliver lidt
kedeligt. Det er der dog rådet bod på med en fed og eksotisk krydret
sauce.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Soren.Kongstad@gmail~

Dato : 12-11-05 20:18

Bare rolig, den er ikke citeret, den omskrevet. Så vidt jeg ved kan
man ikke tage ophavsret på opskrifter, kun på det skrevne ord. Men
derudover er der ændret i opskriften så den er ikke helt magen til
den i hæftet. Så det er en ny opskrift, med mindr gastro mener at
have ret til alle opskrifter på fasn ;)

/Søren

Fra : Soren.Kongstad@gmail~

Dato : 21-11-05 15:11

Så blev arrangementet overstået.

Vi fik lavet en udemærket rillette med fasanlår og andefadt til
forretten, som vi serverede sammen en rødvinsmarineret pære,
skalotteløg og toast.

Til fasanbrystet sprang vi legeringen af saucen over, når den blev
blendet med selleriet fik en den en passende cremet konsistens. Vi
valgte at lave en grov kartoffelmos med skræl til i stedet for
risotto, mest af tidshensyn, og så stegte vi brysterne i stedet for at
varme dem igennem i sovsen - det sidste for udseendets skyld!

Dagens katastrofe var vores creme brulee, jeg fulgte opskriften
slavisk, men må have fejlet et sted, for da jeg første gang kiggede
til cremen i ovnen, så var ægget koaguleret!

Så var det ud af døren og købe nye forsyninger. Vi fulgte så
Heibergs idiotsikre opskrift på creme brulee i stedet, og det gik helt
fint.

I sidste øjeblik besluttede vi os for at lave en passionsfrugtsorbet,
da vores lokale supermarkeder ikke havde nok frugter så blev den lavet
på 8 frugte og vi erstattede vandet med passionsfrugtjuice.

Det er helt sikkert ikke sidste gang vi laver passionsfrugtsorbet!

/Søren