Gpz 600r eller Gpz 750r???
Fra : Eddie

Dato : 10-06-01 14:49

Hej, jeg står til at købe en ny mc, og valget står mellem en Kawa Gpz 600r
fra 1986, eller en Gpz 750r fra 1984.
Er der noget, jeg specielt skal passe på, ved køb af sådanne modeller, og
hvad for en kan anbefales i stedet for den anden.
Er der nogen som har erfaringer med en af maskinerne.
Skal siges at Gpz 600'ren har kørt 60000 km og 750'ren har kørt 28000 km
(hmm??) og begge maskiner er i tip-top stand i hvert fald kosmetisk, desuden
koster de nøjagtig det samme.

På forhånd tak!!

--
Mvh. Thomas Hansen (med en gammel, men trofast Z650)

Fra : Uffe Ibh Iversen

Dato : 10-06-01 16:07

Uden at have kendskab til hverken den ene eller den anden ville jeg helt
klart vælge 750'eren af den grund den kun har kørt 28 kilo!

Mvh Uffe

Fra : Armand

Dato : 10-06-01 23:44

Uffe Ibh Iversen <Uffeibh@nork.auc.dk> skrev i en
> Uden at have kendskab til hverken den ene eller den anden ville jeg
> helt klart vælge 750'eren af den grund den kun har kørt 28 kilo!

Og jeg 600'eren!
Af den grund at den er vandkølet!

De seneste luftkølede Kawa'er (GPZ'erne!) havde det med at bruge olie
p.g.a. rigelig løs std. tolerance imellem cylinder og stempel, som igen
skyldtes en høj
termisk belastning (= utilstrækkelighed i luftkølingen)!
I modsætning, har vandkøling i alm. medført at 100.000km ikke længere er
et særsyn for motorcykler!

600'eren solgtes kun i fåtal eftersom den var startskuddet til den vilde
600'er klasse vi ser i dag, og ikke havde mere end 70 Hk (så vidt jeg
husker), hvilket allerede året efter blev matchet af CBR 600 (PC 19) med
"nogle og firs" HK!
Derved har jeg ikke nogen erfaring omkring modellen som sådan - Men
motoren levede videre i først GPX-serien og siden de første ZXR 750'ere
(H-modellerne), hvor de gjorde en god figur!

Hvad koster så'en en GPZ 600'er?
ZZR 600'ere koster ned under 50.000 og har 100 HK samt et par årgange
mindre på bagen - var det ikke et alternativ (= meget mere for et
overskueligt mer-beløb?) :-/

--
Armand.