/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
XS 400 knækket knastkæde.
Fra : mikkel_paulsen@hotma~


Dato : 11-11-05 13:45

Hej NG
Som før skrevet er knastkæden på min XS400 sprunget. Nu har jeg
fjernet cylinder, topstykke og topstykket dæksel. altså stemplerne
står nu frit blottet og jeg kan se knastkæden. jeg kan i midlertid
ikke få kæden op den sidder fast, hvad kan være galt? jeg har fundet
nogle få metal splinter men det ser ikke ud til hværken stempler,
ventiler eller knaster har taget skade. kan jeg være så heldig at
splinterne kun kommer fra kæden, eller skal jeg se frem til den store
motor reparation.
Jeg har aldrig selv før været så dybt begravet i en motor før,
kan man uden den store erfaring klare den her opgave? hvad gør i for
at holde styr på alle skruer og stumper?
Jeg vil have ny cykel til foråret alligevel, skal jeg vælge at sælge
cyklen som reservedele, jeg har desuden en ekstra tysk XS til
reservedele. eller kan det slet ikke betale sig?
mvh mikkel


 
 
Armand (11-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-11-05 14:52

mikkel_paulsen@hotmail.com wrote:
> Hej NG
> Som før skrevet er knastkæden på min XS400 sprunget. Nu har jeg
> fjernet cylinder, topstykke og topstykket dæksel. altså stemplerne
> står nu frit blottet og jeg kan se knastkæden. jeg kan i midlertid
> ikke få kæden op den sidder fast, hvad kan være galt?

Den har med størst sandsynlighed klemt sig fast nede omkring tandhjulet
på krumtappen. Skal du have den løsnet derfra skal krumtappen roteres
baglæns, hvilket bedst gøres ved at sætte i højgear og med motorcyklen
på centralbenet "hugge" bagjulet baglæns til kæden løsner sig!

> ................jeg har fundet
> nogle få metal splinter men det ser ikke ud til hværken stempler,
> ventiler eller knaster har taget skade.

cylindre og stempler er for såvidt også separeret fra knastkæden der
løber i sin egen "tunnel".
Der hvor der kan (er?) ske skade, er primært omkring ventilerne som
knasten kan have efterladt åbne mens motoren har kørt rundt, hvorved
stemplet vil kunne bukke ventilerne når dé to emner kommer i clinch =
Men måske er det dit held at den knækkede kæde har blokeret for
krumtappen så motoren ikke har roteret videre

> ............. kan jeg være så heldig at
> splinterne kun kommer fra kæden,

Jup!
Er de magnetiske? Ellers er det sikkert blot aluminuium fra
knastkædetunnelen eller krumtaphuset, og dét er ikke nødvendigvis kritisk!

> Jeg har aldrig selv før været så dybt begravet i en motor før,
> kan man uden den store erfaring klare den her opgave? hvad gør i for
> at holde styr på alle skruer og stumper?

Parkér dem på plads så snart der er plads, og hav en stak "cigaræsker"
hvori du kan fordele stumperne som grupper!

> Jeg vil have ny cykel til foråret alligevel, skal jeg vælge at sælge
> cyklen som reservedele, jeg har desuden en ekstra tysk XS til
> reservedele. eller kan det slet ikke betale sig?

Få den nu lavet og få dig en kollosal Ahaa-oplevelse(tm) :-|

--
Armand.

Jens Jacob Bager Jen~ (11-11-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 11-11-05 17:30

> Som før skrevet er knastkæden på min XS400 sprunget. Nu har jeg
> fjernet cylinder, topstykke og topstykket dæksel. altså stemplerne
> står nu frit blottet og jeg kan se knastkæden. jeg kan i midlertid
> ikke få kæden op den sidder fast, hvad kan være galt? jeg har fundet
> nogle få metal splinter men det ser ikke ud til hværken stempler,
> ventiler eller knaster har taget skade.

Hej Mikkel

Udersøg ventilerne på følgende måde:
Vend topstykket på hovedet. Hæld sprit i de to fordybninger ventilerne
ligger i. Nu må der ikke rende sprit ud af indsugningskanalerne.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Armand (11-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-11-05 18:51

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>>
> Vend topstykket på hovedet. Hæld sprit i de to fordybninger ventilerne
> ligger i. Nu må der ikke rende sprit ud af indsugningskanalerne.
>

- - - - Men gerne ud af udstødningskanalerne??

--
Armand.

Kenneth Østrup (11-11-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 11-11-05 23:54

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>>Som før skrevet er knastkæden på min XS400 sprunget. Nu har jeg
>>fjernet cylinder, topstykke og topstykket dæksel. altså stemplerne
>>står nu frit blottet og jeg kan se knastkæden. jeg kan i midlertid
>>ikke få kæden op den sidder fast, hvad kan være galt? jeg har fundet
>>nogle få metal splinter men det ser ikke ud til hværken stempler,
>>ventiler eller knaster har taget skade.
>
>
> Hej Mikkel
>
> Udersøg ventilerne på følgende måde:
> Vend topstykket på hovedet. Hæld sprit i de to fordybninger ventilerne
> ligger i. Nu må der ikke rende sprit ud af indsugningskanalerne.
>

Det trick kan man vel kun bruge på et topstykke hvor knasterne ikke
træder direkte på ventilerne, ikke? eller blot med det krav at man
afmonterer knasterne først.

Ellers vil der vidst være noget galt hvis der ikke kommer sprit igennem
dem som er åbne

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Knud Dam (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 12-11-05 00:03


"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> skrev i en meddelelse
news:437520a8$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Det trick kan man vel kun bruge på et topstykke hvor knasterne ikke
> træder direkte på ventilerne, ikke? eller blot med det krav at man
> afmonterer knasterne først.
>
> Ellers vil der vidst være noget galt hvis der ikke kommer sprit igennem
> dem som er åbne

Kunne man måske tage en cylinder af gangen ?

; - )

KD



Armand (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-11-05 00:28

Kenneth Østrup wrote:
> Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>
>>>Som før skrevet er knastkæden på min XS400 sprunget. Nu har jeg
>>>fjernet cylinder, topstykke og topstykket dæksel. altså stemplerne
>>>står nu frit blottet og jeg kan se knastkæden. jeg kan i midlertid
>>>ikke få kæden op den sidder fast, hvad kan være galt? jeg har fundet
>>>nogle få metal splinter men det ser ikke ud til hværken stempler,
>>>ventiler eller knaster har taget skade.
>>
>>
>>Hej Mikkel
>>
>>Udersøg ventilerne på følgende måde:
>>Vend topstykket på hovedet. Hæld sprit i de to fordybninger ventilerne
>>ligger i. Nu må der ikke rende sprit ud af indsugningskanalerne.
>>
>
>
> Det trick kan man vel kun bruge på et topstykke hvor knasterne ikke
> træder direkte på ventilerne, ikke? eller blot med det krav at man
> afmonterer knasterne først.
>
> Ellers vil der vidst være noget galt hvis der ikke kommer sprit igennem
> dem som er åbne
>

Think twice:
Hvis man skal vende topstykket om, må det nødvendigvist være afmonteret.
Kun på VFR'ere kan man umiddelbart afmontere topstykket med knasten
monteret. På andre derimod, må man først afmontere knastakslen for at
knastkæden ikke skal være den faktor der "binder" krumtap og topstykke
sammen

--
Armand.

Emil (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 12-11-05 02:08


Armand wrote:
> Think twice:
> Hvis man skal vende topstykket om, må det nødvendigvist være afmonteret.
> Kun på VFR'ere kan man umiddelbart afmontere topstykket med knasten
> monteret. På andre derimod, må man først afmontere knastakslen for at
> knastkæden ikke skal være den faktor der "binder" krumtap og topstykke
> sammen


Tænk selv, knastkæden er jo sprunget ;).


Armand (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-11-05 11:04

Emil wrote:
> Armand wrote:
>
>>Think twice:
>>Hvis man skal vende topstykket om, må det nødvendigvist være afmonteret.
>>Kun på VFR'ere kan man umiddelbart afmontere topstykket med knasten
>>monteret. På andre derimod, må man først afmontere knastakslen for at
>>knastkæden ikke skal være den faktor der "binder" krumtap og topstykke
>>sammen
>
>
>
> Tænk selv, knastkæden er jo sprunget ;).
>

Nårh ja!
Jeg bliver nødt til at halvredde ved at påpege at dén ventil(*) der
måtte være åben på 180° twin'en, er det i sådan en grad at man ikke
ville være i tvivl derom!

(*): knastakslen vil højest sandsynligt falde til ro med en af
cylindrene i kompressions-stilling, hvilket vil efterlade én af
ventilerne i nabo-cylinderen halv-åbnet!

--
Armand.

mikkel_paulsen@hotma~ (12-11-2005)
Kommentar
Fra : mikkel_paulsen@hotma~


Dato : 12-11-05 13:17

Okay tak for jeres svar, jeg vil kigge på sagerne. Har lige købt nye
pakninger. hvad med ny knastkæde er den svær at sætte på?


Ukendt (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-11-05 16:39


mikkel_paulsen@hotmail.com skrev i meddelelsen
<1131797844.552235.318650@g49g2000cwa.googlegroups.com>...
>Okay tak for jeres svar, jeg vil kigge på sagerne. Har lige købt nye
>pakninger. hvad med ny knastkæde er den svær at sætte på?


Ja, og nej, det kommer an på. Når Du får den knækkede kæde fri så den kan
bevæge sig, så "hægt" den nye kæde sammen med den gamle, og brug den gamle
kæde til at "trække" den ny kæde ned omkring krumtapakslen. Eller få i det
mindste en snor med ned omkring krumtappen. Uden disse hjælpemidler er det
svært at sætte den ny kæde i uden at have bundkarret pillet af motoren.

Derudover skal Du have fat i en reparationshåndbog, (Haynes eller lignende),
så Du kan se hvordan knastkædestrammeren fungerer og løsnes/spændes. Du skal
også kende mærkerne for korrekt placering/timing af knastaksel i forhold til
krumtappen. Det er der ikke noget svært i, det er lidt som at læse en
kogebog. Alternativt, se efter hvordan tingene fungerer på din reservemotor.

Du skal også tjekke om kædeguiderne har taget skade, her kan din tyske motor
komme til hjælp, både fordi at Du her kan se hvordan tingene _skal_ se ud,
og Du kan om nødvendigt bruge dele fra den tyske motor. Du skal specielt se
efter skader på den kædeguide der sansynligvis findes under kædehjulet på
krumtappen. Når kæden har kilet sig fast, så er det givetvis fordi at kæden
har lagt sig dobbelt mellem kædehjul og nederste kædeguide. Vær på vagt for
bøjede dele.

mvh
Orla



mikkel_paulsen@hotma~ (14-11-2005)
Kommentar
Fra : mikkel_paulsen@hotma~


Dato : 14-11-05 22:23

> Uden disse hjælpemidler er det
> svært at sætte den ny kæde i uden at have bundkarret pillet af motoren.

Jeg skal vel pille motoren fra hinanden uanset hvad? jeg havde regnet
med jeg skulle ned og kigge efter metal splinter og skader.


Ukendt (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-11-05 09:19


mikkel_paulsen@hotmail.com skrev i meddelelsen
<1132003402.279731.321280@g47g2000cwa.googlegroups.com>...
> Uden disse hjælpemidler er det
> svært at sætte den ny kæde i uden at have bundkarret pillet af motoren.

Jeg skal vel pille motoren fra hinanden uanset hvad? jeg havde regnet
med jeg skulle ned og kigge efter metal splinter og skader.


Skal og skal Det er da en fin idé at inspicere hele motoren, og
specielt hvis at Du gerne vil "lære" hvordan tingene fungerer. Så kan Du jo
samtidig skifte utætte pakdåser ved gearskifteaksel, og ved kædehjulet, hvis
da de er utætte, slidte er de jo nok. Du har også muligheden for på den måde
at isætte en "endeløs" knastkæde, alternativt nitte kæden sammen inden
montage i motoren, det er alt andet lige meget lettere end at fumle med
nitningen når kæden er i motoren. Husk at måle op med hensyn til antal
kædeled der skal bruges, uoriginale kæder er almindeligvis rigeligt lange.
Igen, tæl evt. antal kædeled på den anden motor, hvor kæden vel er hel ?!

mvh
Orla



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste