Open office suite til mac ?
Fra : Studio Smalbro

Dato : 11-11-05 09:32

Jeg har brug for en office suite med noget tekstbehandling og regneark og
det skal kunne læse MSWordfiler. Findes der noget sådant i gratisversioner a
la Open Office til pc'en? Og som virker under OSX ?

Kh
Bjørn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-05 13:41

Studio Smalbro <studio@smalbro.dk> wrote:
> Jeg har brug for en office suite med noget tekstbehandling og regneark og
> det skal kunne l?se MSWordfiler. Findes der noget s?dant i gratisversioner a
> la Open Office til pc'en? Og som virker under OSX ?

jep, overraskende nok er der tale om Open Office. Den findes i såvel
den almindelige X11 version og en java version under navnet NeoOffice.
Hvis ikke du er en haj og har behov for transperant adgang til dine
skrifter bør du vælge java versionen.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Steen Jensen

Dato : 11-11-05 14:00

> [...]

> det skal kunne læse MSWordfiler. Findes der noget sådant i gratisversioner a
> la Open Office til pc'en? Og som virker under OSX ?

Jeg har prøvet OpenOffice (tror jeg den hed), men var mere tilpas med
NeoOffice: http://www.planamesa.com/neojava/en/index.php

Fra : Jakob

Dato : 12-11-05 19:11

In article <1h5v7zv.pj2entk58p00N%steen@rudekuvert.dk>,
steen@rudekuvert.dk says...

> Jeg har prøvet OpenOffice (tror jeg den hed), men var mere tilpas med
> NeoOffice: http://www.planamesa.com/neojava/en/index.php

Neooffice er vel openoffice bare portet til mac. Og så vil jeg lige sige
at jeg lige har installeret openoffice 2.0 på en ibook og efter jeg lige
fik installeret x11 så fungerer det perfekt.

Synes ikke der er nogen ulemper ud over jeg skal have smidt nogle fonte
over fra pc'en

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-11-05 20:21

Jakob <no@mail.com> wrote:

> Neooffice er vel openoffice bare portet til mac. Og så vil jeg lige sige
> at jeg lige har installeret openoffice 2.0 på en ibook og efter jeg lige
> fik installeret x11 så fungerer det perfekt.

Neooffice er ikke helt præcist OOo portet til Mac, idet NeoO afvikles i
en Java skal. Men Java er heldigvis godt integreret i OS X og derfor er
der adgang til systemfonte og GUI elementer.

Jeg tror desværre ikke at vi nogen sinde får en ægte Mac port af OOo.
Der er bare for få folk der gider arbejde på det.

> Synes ikke der er nogen ulemper ud over jeg skal have smidt nogle fonte
> over fra pc'en

Nej heldigvis er OOo 2.0 til X11 blevet meget mere brugervenligt mht.
installation. Ver. 1 var lidt af en jungle. Men jeg synes fortsat at
NeoO giver en mere Mac-agtig brugeroplevelse.

--
Mvh Martin

Fra : Jakob

Dato : 13-11-05 00:13

In article <1h5xk4m.1o2d1za1qel280N%spam@talentmedia.dk>,
spam@talentmedia.dk says...

> Neooffice er ikke helt præcist OOo portet til Mac, idet NeoO afvikles i
> en Java skal

Ahh det er rigtigt. Betyder det ikke også at opstartstiden er ulidelig ?

> Jeg tror desværre ikke at vi nogen sinde får en ægte Mac port af OOo.
> Der er bare for få folk der gider arbejde på det.

Ahh ja det er jo virkelig en skam.

> Nej heldigvis er OOo 2.0 til X11 blevet meget mere brugervenligt mht.
> installation.

Ja det virker perfekt, bortset fra at jeg ikke kan få adgang til de pc
true type fonte jeg har smidt over på macen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Steen Jensen

Dato : 13-11-05 10:14

Jakob <no@mail.com> wrote:

> Ahh det er rigtigt. Betyder det ikke også at opstartstiden er ulidelig ?

OO tager tid at starte (nok pga X11), og Neo tager præcis samme tid.
Jeg har prøvet at starte begge samtidigt, og der er ingen forskel.

Fra : Jakob

Dato : 13-11-05 15:31

In article <1h5ymvh.1qlw4rd8soz0gN%steen@rudekuvert.dk>,
steen@rudekuvert.dk says...

> OO tager tid at starte (nok pga X11), og Neo tager præcis samme tid.
> Jeg har prøvet at starte begge samtidigt, og der er ingen forskel.

OK jeg vil prøve at installere den også så.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-11-05 20:33

Jakob <no@mail.com> wrote:

> OK jeg vil prøve at installere den også så.

Hvis man har bruge at få "the quick and dirty" om OOo eller NeoOffice
så se her:

http://business.newsforge.com/business/05/11/09/2044220.shtml?tid=35&tid
=136&tid=130

Her er en række små flash video (link midt på siden), hvor man
introduceres til basale funktioner. Sproget er engelsk men tempoet er
lavt og informationens tætheden ligeså. (Dette skal forstås positivt.)

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-11-05 18:20

Steen Jensen <steen@rudekuvert.dk> wrote:

> OO tager tid at starte (nok pga X11), og Neo tager præcis samme tid.
> Jeg har prøvet at starte begge samtidigt, og der er ingen forskel.

NeoO er i denne tid ved at blive omskrevet til at bruge Java 1.4. (En
donation på $25.000,- fra en glad bruger har gjort det muligt for
programmøren at arbejde fuld tid på projektet!!!)

Det skulle bl.a. bevirke at opstartstiden på NeoO skulle kunne nedsættes
med 50%!

Der er allerede en Performance Patch som man kan prøve.

Læs mere og download patchen her: http://trinity.neooffice.org/

--
Mvh Martin

Fra : Jakob

Dato : 13-11-05 19:01

In article <1h5z9cz.19t8hlgzit78sN%spam@talentmedia.dk>,
spam@talentmedia.dk says...

> NeoO er i denne tid ved at blive omskrevet til at bruge Java 1.4. (En
> donation på $25.000,- fra en glad bruger har gjort det muligt for
> programmøren at arbejde fuld tid på projektet!!!)

Cool men lidt ærgeligt at det så ikke er den nye oo der er basis for
den, men det er det måske også. vil da lige kigge på linket.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Steen Jensen

Dato : 13-11-05 10:14

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Men jeg synes fortsat at
> NeoO giver en mere Mac-agtig brugeroplevelse

Enig - Neo har en brugerflade jeg synes er mere brugervenlig end
OO....ellers er der vist ikke de store forskelle. OO kræver man
installerer X11, det gør Neo vist ikke.