Forsikring ved skade i udlandet
Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 10-11-05 20:50

Min bil blev bulet af en Nordmand i sommers. Ikke alvorligt, men dog en
større bule i skærm og dør. Vi kunne køre videre uden problemer. Men nu har
jeg fået bilen takseret og har forsøgt at få fat i Nordmanden for at høre om
han vil have skaden over forsikringen eller betale direkte for reperationen
(ca 14.000,-). Han er ikke lige til at få fat i, sjovt nok. Jeg har ringet,
skrevet og mailet et par gange nu.

Men så tænker jeg at hans Norske forsikringsselskab måske kunne få ham op af
sofaen. Men der siger mit selskab at reglerne er sådan at der skal være en
regning for skaden før de kan sende den videre til det norske selskab. Dvs.
bilen skal repareres først. Fint nok hvis ikke lige det var sådan at hvis
nordmanden nægter at det er hans skyld kan jeg ende med selv at skulle
betale hel eller halv skade. Det kommer an på bevisførelsen. Og der har jeg
kun hans navn, adresse, bilnummer, fødselsdato og et billede af ham fra min
bil.

Og nu er det sådan at jeg selv kan lave skaden noget billigere (ca 2-3K) og
derfor er jeg jo ikke interesseret i at betale 14K. Eller selvrisiko +
bonustab.

Men mit selskab vil intet gøre for at hjælpe. Jeg kan bare få bilen lavet.
Færdig.

Er der nogen der har prøvet dette?
Jeg får ihvertfald en underskrevet erklæring med fra det næste uheld jeg
evt. ryger i. Eller en skadeserklæring. Som mit selskab umiddelbart efter
skaden påstod ikke fandtes på nettet. Jeg kunne heller ikke selv finde en.
Men det mener de lige pludseligt at man sagtens kan finde. Jeg har ikke
stadig ikke finde den på nettet.

Mvh
FOCs
Range Rover 1984

Fra : alexbo

Dato : 10-11-05 21:37

"Freddy O. Christensen" skrev

> [...]
> en regning for skaden før de kan sende den videre til det norske selskab.

Det ligner en ganske velkendt situation herhjemmefra,
en bil uden kasko bliver påkørt af en modpart, ejeren bliver nødt til at få
modpartens forsikringsselskabs accept af skaden inden rep.

Der får man fat i modpartens selskab, de skriver til deres forsikringstager,
hvis ikke han svarer skriver de igen, hvis ikke han svarer der, regner man
det for accept.
Det er for at undgå at man bare ved ikke at svare kan undgå ansvaret.

Det må være noget lignende i Norge, dit selskab må kunne fortælle dig
hvilket norsk selskab modparten har, så hvis ikke de selv vil gøre noget så
skriv selv.

Du kan også prøve en anden vej spørg til forsikringsoplysningen om nogle
gode råd.
www.forsikringsoplysningen.dk

mvh
Alex Christensen

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 11-11-05 17:09

> Det ligner en ganske velkendt situation herhjemmefra,
> en bil uden kasko bliver påkørt af en modpart, ejeren bliver nødt til
> at få modpartens forsikringsselskabs accept af skaden inden rep.

Jeg har skam kasko. De er stadig ligeglade. Der skal være lavet en
reperation.

> [...]
> svarer der, regner man det for accept.
> Det er for at undgå at man bare ved ikke at svare kan undgå ansvaret.

Det lyder som en rigtig god ide. Nu kender jeg selvskabets navn, så det er
ikke noget problem. Men hvorfor får jeg ingen som helst hjælp at mit
forsikringsselskab? De var helt kolde. Jeg har alle mine forsikringer (2
bil, 1 mc, hus, ulykke mm) hos dem. Kunde på ca 25. år.

> Du kan også prøve en anden vej spørg til forsikringsoplysningen om
> nogle gode råd.
> www.forsikringsoplysningen.dk
Another brigth Idea.

Takker indtil videre. I får alle svar når der sker noget.

Fra : Leonard

Dato : 11-11-05 17:22

"Freddy O. Christensen" <foc@rosenholmsxxxx.net> wrote:

>Men hvorfor får jeg ingen som helst hjælp at mit
>forsikringsselskab? De var helt kolde. Jeg har alle mine forsikringer (2
>bil, 1 mc, hus, ulykke mm) hos dem. Kunde på ca 25. år.

Tjah, det er jo først når man skal have hjælp af forsikringsselskabet
at man finder ud af om det er et godt eller dårligt selskab.

Jeg har lige bøvlet med et selskab, som konsekvent ikke svarede på
mine henvendelser. Det endte med at jeg opsagde forsikringen, hvilket
jeg også måtte gøre flere gange, først pr. mail, så 2 gange post og
tilsidst telefonisk for at sikre at de havde modtaget det sidste brev.
Og så undrede hun sig meget over at jeg gerne ville have en kvittering
pr. brev om at de havde accepteret opsigelsen.

Godt jeg ikke fik brug for deres hjælp!

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 11-11-05 17:36

< Tjah, det er jo først når man skal have hjælp af forsikringsselskabet
> at man finder ud af om det er et godt eller dårligt selskab.

Men vi er alligevel så høflige at vi ikke nævner navne her. Egentligt
mærkeligt, selvom jeg godt ved at mudderkastning og besværlige kunder kan
spille ind.
Findes der et www.mandagsforsikringsselskaber.dk?

Men jeg savner mit gamle selskab Fjerde Sø. Snøft.

FOCs

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 22:35

"Freddy O. Christensen" <foc@rosenholmsxxxx.net> skrev i en meddelelse
>< Tjah, det er jo først når man skal have hjælp af forsikringsselskabet
>
> Men vi er alligevel så høflige at vi ikke nævner navne her. Egentligt

Jamen det er skam ikke for sent. Tænk hvis det var samme selskab, så ville
vi vide hvilket selskab vi skulle undgå!

--
Per, Esbjerg
der skifter forsikringsselskab 1. januar :)

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 13-11-05 00:04

> Jamen det er skam ikke for sent. Tænk hvis det var samme selskab, så
> ville vi vide hvilket selskab vi skulle undgå!

Lad gå da. Så må vi se konsekvensen. Men for at det ikke skal være for let
får I kun første bogstav: C
Den var svær hva?

Men jeg er egentlig blevet behandlet rigtig pænt. Bare ikke i år. Der har de
nærmest løjet og ikke været til meget hjælp.

Og så stiger præmien omkring 20% pr år synes jeg. Til gengæld får jeg større
og større rabatter ad forskellige kanaler som fagforening og bonus for ingen
skader mm.

Fra : Leonard

Dato : 12-11-05 13:13

"Freddy O. Christensen" <foc@rosenholmsxxxx.net> wrote:

>Men vi er alligevel så høflige at vi ikke nævner navne her.

Jeg er ikke høflig, det synes bare lidt irrelevant, da det var en
erhvervsforsikring i Himmerland-Forsikring.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Henning

Dato : 11-11-05 10:05

>Jeg får ihvertfald en underskrevet erklæring med fra det næste uheld jeg
>evt. ryger i. Eller en skadeserklæring. Som mit selskab umiddelbart efter

Det får du (forhåbentlig) ikke nogen til at skrive under på! Begge
parter i et uheld kan blive nok så enige om at det var den eller den
andens skyld, men det er ikke sikkert forsikringsselskabet er enige i
det jvf. deres små "tegninger og kasser". Har du så underskrevet en
erklæring kan du komme til at hænge på den personligt, fordi
forsikringen ikke vil dække.

Fra : Anders Majland

Dato : 11-11-05 11:55

> [...]
> andens skyld, men det er ikke sikkert forsikringsselskabet er enige i
> det jvf. deres små "tegninger og kasser".

Men der er intet forkert i at skrive en under på en fælles beskrivelse af
forløbet. Og sørg gerne for billed dokumentation. Et engangskamera i
handskerummet kan vise sig at være meget værd til at sikre beviser for
hændelsesforløbet.

Hvis f.eks A engang har skrevet under på at han bakkede ind i B der holdt
stille er det svært for A at ændre forklaring senere - altså medmindre A
påstår at han skrev under pga. B's truende adfærd .... Det har intet med
asnvaret for ulykken at gøre ...

Mhs til uheld hvor udlændinge er imvolveret har politiet ikke helt samme
bagatelgrænse... Så selvom der ikke er personskade så ring til vagthavende
og spørg pænt om de har tid til at optage rapport.... Jeg har fortrudt at
jeg ikke gjorde det da jeg for et stykke tid siden forsøgte at skubbe en
svensker "på plads". Han havde for travlt med at tale i håndholdt
mobiltelefon til at orientere sig så og forsøger så at lave et højresving
tværs over en spærreflade - han havde bare ikke set at jeg var der ... På
stedet var han undskyldningen selv og ville helst bare betale uden at blande
sit forsikringsselskab ind i det, men efterfølgende ville han have
forsikringen ind over hvis jeg ville have mere end 1000 svenske kroner. Men
han har dog bekræftet hændelsesforløbet - han ville også få svært ved andet
da jeg har billeder af de 2 køretøjers skader så nu er jeg glad ved at jeg
kan lade min kasko forsikrring diskutere det med hans forsikring ....

Så skulle jeg blive involveret i et uheld i udlandet (i et civiliseret
vesligt land vil jeg nok også bede om at få en officiel politirapport -
ihvertfald hvis jeg er overbevist om at jeg er uden skyld

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 13:08

> Men mit selskab vil intet gøre for at hjælpe. Jeg kan bare få bilen lavet.
> Færdig.

Det er en kendt skadevolder, så det er dit forsikringsselskabs problem at få
penge fra skadevolderen.

Og mig bekendt uden at du behøver blive generet af det.
--
Per, Esbjerg

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 11-11-05 17:11

> Det er en kendt skadevolder, så det er dit forsikringsselskabs
> problem at få penge fra skadevolderen.
>
> Og mig bekendt uden at du behøver blive generet af det.
Troede jeg osse. Men springer modparten fra ansvaret og mine beviser ikke
helt er vandtætte skal jeg betale. Det er problemet. Og det ved jeg først
når løbet er kørt. Dvs. når den dyre reperation er udført. Og så er det jo
for sent.