/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Episoderapporter
Fra : anders


Dato : 10-11-05 14:51

Hej,

Ansporet af tråden om de to måske glemte dykkere ved Assens, var det
måske en idé med en diskussion af om vi overhoved skal bruge krudt
på episoderapporter?

Det engelske forbund BSAC udgiver hvert år en rapport over de ca. 400
ulykker af varierende karakter som engelske dykkere hvert år er ude
for. BSAC har vist ca 40.000 medlemmer.

Tilsammenligning har DSF vist omkring 8.000 medlemmer, så statisk set
burde vi vel kunne optælle ca 80 ulykker årligt. Jeg ved at DSF
opfordrer folk der kommer galt afsted til at rapportere, men det er
ikke mit indtryk at folk gider gøre det - jeg har ihvert fald ikke set
nogen DSF-rapport på området. Er det helt forkert opfattet?

Er det fordi danske dykkere er så pisse dygtige at de ikke kommer til
skade, eller er de bare "too cool to tell"?

mvh
anders


 
 
Allan Overgaard (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Allan Overgaard


Dato : 10-11-05 15:30

Hej Anders.

Se linket her...
http://www.sdk.svn.dk/SDK/Nyheder/Dykkerulykkestatistik.html

Hilsen Allan.

"anders" <anbope@ruc.dk> wrote in message
news:1131630636.960443.127180@g43g2000cwa.googlegroups.com...
Hej,

Ansporet af tråden om de to måske glemte dykkere ved Assens, var det
måske en idé med en diskussion af om vi overhoved skal bruge krudt
på episoderapporter?

Det engelske forbund BSAC udgiver hvert år en rapport over de ca. 400
ulykker af varierende karakter som engelske dykkere hvert år er ude
for. BSAC har vist ca 40.000 medlemmer.

Tilsammenligning har DSF vist omkring 8.000 medlemmer, så statisk set
burde vi vel kunne optælle ca 80 ulykker årligt. Jeg ved at DSF
opfordrer folk der kommer galt afsted til at rapportere, men det er
ikke mit indtryk at folk gider gøre det - jeg har ihvert fald ikke set
nogen DSF-rapport på området. Er det helt forkert opfattet?

Er det fordi danske dykkere er så pisse dygtige at de ikke kommer til
skade, eller er de bare "too cool to tell"?

mvh
anders



anders (10-11-2005)
Kommentar
Fra : anders


Dato : 10-11-05 15:53

Cool - den havde jeg ikke set.

Men nu er ulykker der kræver trykkammerbehandling jo ikke de eneste
ulykker der sker - i BSAC's rapporter skrives der f.eks. stolpe op og
ned om folk der kommer til skade/er tæt på at komme til skade med
dekobøjer og linehjul osv.

Min pointe er at der måske er mange typer ulykker man kan lære noget
af, hvis informationen bliver gjort tilgængelig.

mvh
anders


Poul Olesen (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Poul Olesen


Dato : 10-11-05 16:09

Ja, jeg har personligt afleveret en episoderapport til DSF i 2004 som
ikke omhandlede trykkammerbehandling og som ikke optræder på den liste.
I "gamle" dage udgav DSF episoderapport med indkomne episoder, men sådan
en har jeg ikke set de sidste par år. Der plejer at være en orientering
på DSF intruktørkonference. Det ville da være fint hvis der var et
samlet website hvor danske episoder fremgik i anymiseret form.

MVH
Poul

anders skrev den 10-11-2005 15:53:
> Cool - den havde jeg ikke set.
>
> Men nu er ulykker der kræver trykkammerbehandling jo ikke de eneste
> ulykker der sker - i BSAC's rapporter skrives der f.eks. stolpe op og
> ned om folk der kommer til skade/er tæt på at komme til skade med
> dekobøjer og linehjul osv.
>
> Min pointe er at der måske er mange typer ulykker man kan lære noget
> af, hvis informationen bliver gjort tilgængelig.
>
> mvh
> anders
>

Jan Birk (11-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan Birk


Dato : 11-11-05 22:44

> Ja, jeg har personligt afleveret en episoderapport til DSF i 2004 som
> ikke omhandlede trykkammerbehandling og som ikke optræder på den liste.

Vi havde i 2001 i 'hændelse' i vors klub som gjorde at vi lavede en
'episoderapport' Det er der ikke sket noget ved, hverken i
offentliggørelse eller ved rykkere om samme...

/Jan

Per Toustrup (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Toustrup


Dato : 10-11-05 16:05

anders <anbope@ruc.dk> skrev:
>Hej,
>
>Ansporet af tråden om de to måske
>glemte dykkere ved Assens, var det
>måske en idé med en diskussion af
>om vi overhoved skal bruge krudt
>på episoderapporter?
>
>Det engelske forbund BSAC udgiver
>hvert år en rapport over de ca. 400
>ulykker af varierende karakter som
>engelske dykkere hvert år er ude
>for. BSAC har vist ca 40.000 medlemmer.
>
>Tilsammenligning har DSF vist
>omkring 8.000 medlemmer, så statisk set
>burde vi vel kunne optælle ca 80
>ulykker årligt. Jeg ved at DSF
>opfordrer folk der kommer galt
>afsted til at rapportere, men det er
>ikke mit indtryk at folk gider
>gøre det - jeg har ihvert fald ikke set
>nogen DSF-rapport på området. Er
>det helt forkert opfattet?
>
Hej Anders

Jeg er helt enig i din konklusion som beskrevet nedenfor. Vi
kender aller nogen eller har hørt om danske dykkere der har
været tæt på. Det må vist være noget med "faglig stolthed", at
gøre.
Den episode jeg har hørt om er inden for de sidste 2 måneder. Vi
må håbe klubben/dykkerne kommer på banen og fortæller historien.

hilsen Per

>Er det fordi danske dykkere er så
>pisse dygtige at de ikke kommer til
>skade, eller er de bare "too cool to tell"?
>
>mvh
>anders


Jesper Munk (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Munk


Dato : 10-11-05 21:05

Hej NG.
Jeg har gennem min dykker tid, læst en del episoderapporter og ind imellem
tænkt over, hvor grænsen går for, hvad der bør indberettes.
Fordi hvordan defineres en "tæt på" ulykke. Er det tæt på, hvis mit linehjul
bliver til en fuglerede under et dyk ? eller er det hvis min automat blæser
?
nogen gange var det latterlig læsning og andre gange kunne man lære noget af
andres erfaring.

Jesper

"Per Toustrup" <lisper@greennet.gl> skrev i en meddelelse
news:11316353090.594281646490266@dtext.news.tele.dk...
> anders <anbope@ruc.dk> skrev:
> >Hej,
> >
> >Ansporet af tråden om de to måske
> >glemte dykkere ved Assens, var det
> >måske en idé med en diskussion af
> >om vi overhoved skal bruge krudt
> >på episoderapporter?
> >
> >Det engelske forbund BSAC udgiver
> >hvert år en rapport over de ca. 400
> >ulykker af varierende karakter som
> >engelske dykkere hvert år er ude
> >for. BSAC har vist ca 40.000 medlemmer.
> >
> >Tilsammenligning har DSF vist
> >omkring 8.000 medlemmer, så statisk set
> >burde vi vel kunne optælle ca 80
> >ulykker årligt. Jeg ved at DSF
> >opfordrer folk der kommer galt
> >afsted til at rapportere, men det er
> >ikke mit indtryk at folk gider
> >gøre det - jeg har ihvert fald ikke set
> >nogen DSF-rapport på området. Er
> >det helt forkert opfattet?
> >
> Hej Anders
>
> Jeg er helt enig i din konklusion som beskrevet nedenfor. Vi
> kender aller nogen eller har hørt om danske dykkere der har
> været tæt på. Det må vist være noget med "faglig stolthed", at
> gøre.
> Den episode jeg har hørt om er inden for de sidste 2 måneder. Vi
> må håbe klubben/dykkerne kommer på banen og fortæller historien.
>
> hilsen Per
>
> >Er det fordi danske dykkere er så
> >pisse dygtige at de ikke kommer til
> >skade, eller er de bare "too cool to tell"?
> >
> >mvh
> >anders
>



Jonas Lüttichau (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 10-11-05 16:16


Poul Olesen skrev:

> Ja, jeg har personligt afleveret en episoderapport til DSF i 2004 som

Ja det er jo svært demotiverende når man ikke bruger disse
indrapporteringer til noget. Det er jo fint at det bliver præsenteret
på instruktør konferencen men det er jo ikke alle der deltager der.

mvh


anders (10-11-2005)
Kommentar
Fra : anders


Dato : 10-11-05 16:42

Ja, lad os da få ud til alle!

Jeg ved at også min klub har rapporteret om forskellige episoder i
løbet af de sidste 4 år, men kan endnu se at det har ført til noget?
Det har ikke været ulykker med personskade til følge, men bestemt
stof til eftertanke!

mvh
anders


Ukendt (11-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-11-05 11:49

Nu er det vist også sådan i England, at hvis man ikke har indsendt en
rapport til BSAC så dækker forsikringen ikke. Derfor bliver selv den mindste
ting anmeldt, hvis man nu skulle få brug for forsikringen.
Måske en model vi skulle tage op herhjemme

Ken Bordig

"anders" <anbope@ruc.dk> skrev i en meddelelse
news:1131630636.960443.127180@g43g2000cwa.googlegroups.com...
Hej,

Ansporet af tråden om de to måske glemte dykkere ved Assens, var det
måske en idé med en diskussion af om vi overhoved skal bruge krudt
på episoderapporter?

Det engelske forbund BSAC udgiver hvert år en rapport over de ca. 400
ulykker af varierende karakter som engelske dykkere hvert år er ude
for. BSAC har vist ca 40.000 medlemmer.

Tilsammenligning har DSF vist omkring 8.000 medlemmer, så statisk set
burde vi vel kunne optælle ca 80 ulykker årligt. Jeg ved at DSF
opfordrer folk der kommer galt afsted til at rapportere, men det er
ikke mit indtryk at folk gider gøre det - jeg har ihvert fald ikke set
nogen DSF-rapport på området. Er det helt forkert opfattet?

Er det fordi danske dykkere er så pisse dygtige at de ikke kommer til
skade, eller er de bare "too cool to tell"?

mvh
anders



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste