11 timers reglen?
Fra : /Peter

Dato : 10-11-05 14:09

Kan en arbejdsgiver og arbejdstager bare sådan mundligt aftale
fravigelser af 11 timers (arbejdsreglen)reglen?
Hvilke konsekvenser kan det evt. få for hhv arb.giver og arb.tager?

Venligst
Peter

Fra : per christoffersen

Dato : 10-11-05 15:48

"/Peter" <nomalil@no.dk> skrev i en meddelelse
> Kan en arbejdsgiver og arbejdstager bare sådan mundligt aftale fravigelser
> af 11 timers (arbejdsreglen)reglen?

Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler for fravigelse ved aftale
(arbejdsmiljøloven § 55, - 11-timers reglen findes i §50). Jeg er ikke
bekendt med om sådanne regler er fastsat, men det ved Arbejdstilsynet
formodentlig.

En aftale der ikke falder under disse evt. regler er ikke gyldig.

11-timers-reglen dækker ikke al salgs arbejde, så det er selvfølgelig en
forudsætning at arbejdet falder under reglerne.

Arbejdsmiljøloven: http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2005/0026829.htm

> Hvilke konsekvenser kan det evt. få for hhv arb.giver og arb.tager?

Arbejdsgiveren kan få påbud fra AT om at tilrettelægge arbejdet, så
hvileperioden overholdes. Følges påbuddet ikke kan der komme bøder.

Det kan ikke få nogen konsekvenser for arbejdstageren.

/Per

Fra : /Peter

Dato : 10-11-05 16:18

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvileperioden overholdes. Følges påbuddet ikke kan der komme bøder.
>
> Det kan ikke få nogen konsekvenser for arbejdstageren.

Mange tak, Per