Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En svær rød farve
Fra : ms

Dato : 10-11-05 09:32

Jeg synes at jeg har lidt problemer med at styre en rød farve.

http://foto.hedensted-foto.dk/displayimage.php?album=3&pos=4

Farven er i virkeligheden ikke så "fiser" som den ser ud her på billedet.
Jeg synes at den har lidt perle agtigt skær over den.

Er her nogen som har nogle forslag til hvordan man kan undgå dette?

/Max

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-11-05 10:57

ms wrote:
> [...]
>
> Farven er i virkeligheden ikke så "fiser" som den ser ud her på billedet.
> Jeg synes at den har lidt perle agtigt skær over den.

Tjah. Farven: du har sat den i skygge, så dit lys er måske for blåt.
Desuden har du en masse, der spejler i den røde farve. Det kan du styre
med et polfilter.

Visse lidt ældre digikameraer havde problemer, specielt med de røre
farver. Hvad grej har du brugt?

Hvis det er til reklame, så tag og vask lortet af baghjulet på
traktoren, så det ser ordentligt ud, lige som forhjulet. Baggrunden
roder, specielt er der et tag i højre side, der generer mig. En bedre
baggrund kunne osse gøre at man kan se den sorte javert i venstre side
tydeligt.

Fra : ms

Dato : 10-11-05 11:12

> Tjah. Farven: du har sat den i skygge, så dit lys er måske for blåt.
> Desuden har du en masse, der spejler i den røde farve. Det kan du styre
> med et polfilter.

Tja, jeg synes kun at det blive værrer i sol...

Men jeg prøver med polfilter her en af dagene...

> Visse lidt ældre digikameraer havde problemer, specielt med de røre
> farver. Hvad grej har du brugt?

Et D70 med Nikkor 28mm/2,8

> [...]
> er der et tag i højre side, der generer mig. En bedre baggrund kunne osse
> gøre at man kan se den sorte javert i venstre side tydeligt.

Ja det var nu bare valgt for at vise farven... Vi skal have taget nogle
billeder senere til dette formål, dette er bare en registrering.

/Max

PS: Hvordan gik det med de skinneslibning's billeder?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-11-05 12:36

ms wrote:

> /Max
>
> PS: Hvordan gik det med de skinneslibning's billeder?

Tak, fint. De var jo lysbilleder, og der ser det helt godt ud. De var
ikke lette at scanne, så de ligger i bunken: "scannes senere"

Bo //

Fra : ms

Dato : 10-11-05 12:50

> Tak, fint. De var jo lysbilleder, og der ser det helt godt ud. De var ikke
> lette at scanne, så de ligger i bunken: "scannes senere"

Okay, øv... ville ellers godt se hvad du fik ud af det

/Max

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-11-05 13:10

ms wrote:

> Et D70 med Nikkor 28mm/2,8

optager du raw, eller lader du kameraet gøre farvearbejdet?
-jeg ville nu nok optage raw, og selv sætte farvemætning,
farvetemperatur og kontrast.

-går ud fra du har software til det ?

Bo //

Fra : ms

Dato : 10-11-05 13:22

> optager du raw, eller lader du kameraet gøre farvearbejdet?
> -jeg ville nu nok optage raw, og selv sætte farvemætning, farvetemperatur
> og kontrast.

RAW

> -går ud fra du har software til det ?

Ja CS og Nikon View.

Men jeg vil gerne kunne undgå det på optagelses tidspunktet...

/Max

Fra : s.v.nielsen

Dato : 10-11-05 11:26

ms wrote:

> [...]
>Jeg synes at den har lidt perle agtigt skær over den.
>
>Er her nogen som har nogle forslag til hvordan man kan undgå dette?

Hej Max!

Som jeg ser det er der for megen farve, så du skal at reducere
farvemætningen. Det ændrer ikke på farvetonen. Efterfølgende kan du
eventuelt lege med kontrast of gamma indstillingerne

med venlig hilsen

--
Søren Videbæk Nielsen

Fra : ms

Dato : 10-11-05 12:41

> Som jeg ser det er der for megen farve, så du skal at reducere
> farvemætningen. Det ændrer ikke på farvetonen. Efterfølgende kan du
> eventuelt lege med kontrast of gamma indstillingerne

Okay, tak for det.

Men jeg kunne godt tænke mig en løsning til under optagelsen istedet for
post-process...

/Max

Fra : s.v.nielsen

Dato : 10-11-05 13:04

ms wrote:

>Okay, tak for det.
>
>Men jeg kunne godt tænke mig en løsning til under optagelsen istedet for
>post-process...
>
>/Max

Hej Max!
Jeg ved ikke hvad du fotograferer med, men på Canon Powershot cameraerne
kan man stille en parameter der hedder "Photo effect" Normalt (og i
auto) er den Off. Men den kan stilles til : 'Vivid', 'Neutral', 'Sepia',
'Sort/hvid' blandt andet. Hvis man vælger 'Neutral' får man mindre
farvemætning og mere naturlige farver.

Søren Videbæk Nielsen