Underskriftindsamling hvordan
Fra : Brian Olesen

Dato : 09-11-05 22:37

Hejsa i gruppen
Hvis en underskriftsindsamling skal være juridisk gyldig, hvordan kan man så
gøre det rent praktisk.

Nogle af underskriverne er på nettet mens flertallet er placeret rundt
omkring i hele landet.

Hvordan løser man denne opgave fysisk at få underskrifter fra så mange
mennesker, som er geografisk meget spredte.

Mvh. Brian

Fra : alexbo

Dato : 09-11-05 23:20

"Brian Olesen" < skrev

> Hvordan løser man denne opgave fysisk at få underskrifter fra så mange
> mennesker, som er geografisk meget spredte.

Med posten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-11-05 00:11

Scripsit "Brian Olesen" <ingen-mail-tak@kein-post.dk>

> Hvis en underskriftsindsamling skal være juridisk gyldig, hvordan kan man så
> gøre det rent praktisk.

Hvad mener du mere bestemt med "juridisk gyldig" - hvilken
retsvirkning sigter du efter?

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"

Fra : Brian Olesen

Dato : 11-11-05 09:42

> Scripsit "Brian Olesen" <ingen-mail-tak@kein-post.dk>

> Hvad mener du mere bestemt med "juridisk gyldig" - hvilken
> retsvirkning sigter du efter?

I første omgang ingen retsvirkning, men hvis nødvendigt skal det indgå som
bevismateriale i en arbejdsretslig sammenhæng. Det handler om nogle groft
uberettiget fyringer. Mere kan jeg desværre ikke sige.

Men det ender jo nok desværre med, at det bliver Post Danmark der kan
profiterrer af dette. .-)

Mvh. Brian

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-11-05 14:30

Scripsit "Brian Olesen" <ingen-mail-tak@kein-post.dk>

> I første omgang ingen retsvirkning,

I så fald er det meningsløst at snakke om "juridisk gyldig".

> men hvis nødvendigt skal det indgå som bevismateriale i en
> arbejdsretslig sammenhæng.

Hvad mener du skal bevises?

--
Henning Makholm "So? We're adaptable. We'll *switch missions*!"

Fra : Holst

Dato : 11-11-05 14:37

Henning Makholm wrote:

> I så fald er det meningsløst at snakke om "juridisk gyldig".

Når han snakker om "juridisk gyldig", mon han så ikke tænker på noget i
stil med, at underskrifterne vitterlig er gyldige. Nok lidt i stil med
stillere til et parti.

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-11-05 14:44

Scripsit Holst <newsnov05@shelter.dk>

> Når han snakker om "juridisk gyldig", mon han så ikke tænker på noget
> i stil med, at underskrifterne vitterlig er gyldige.

Hvad mener du (og han) så med "gyldige"?

--
Henning Makholm "The Board views the endemic use of PowerPoint
briefing slides instead of technical papers as an

Fra : Holst

Dato : 11-11-05 14:54

Henning Makholm wrote:

> Hvad mener du (og han) så med "gyldige"?

Ja, det var ikke lige "gyldige" min sætning ovenfor skulle have sluttet
med, men i farten var det åbenbart det ord, jeg endte med at skrive i
farten.

Med det mener jeg, at hvis der på underskriftsindsamlingen står "Henning
Makholm", så er der også sikkerhed for, at det vitterlig er Henning
Makholm, som har underskrevet.

Mange underskriftsindsamlinger er jo ikke det papir værd, de er skrevet
på, for der er ingen kontrol med underskrifterne. Jeg kan de ene dag
underskrive mig med "Knud Knudsen, Hanstholm" og den næste dag med "Egon
Olsen, København".

Så "juridisk gyldig" forstår jeg som en sikkerhed for, at
underskrifterne er ægte og korrekte.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-11-05 18:20

Holst wrote:
-snip-

> Så "juridisk gyldig" forstår jeg som en sikkerhed for, at
> underskrifterne er ægte og korrekte.

Du kan ikke beskytte dig mod andres dokumentfalskneri, men du kan som
indsamler af underskrifterne vedkende dig (skriftligt) at du ikke har
snydt på nogen måde og at du står inde for at underskrifterne dig
bekendt er ægte.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-11-05 20:11

Scripsit Holst <newsnov05@shelter.dk>

> Mange underskriftsindsamlinger er jo ikke det papir værd, de er
> skrevet på, for der er ingen kontrol med underskrifterne.

Hvad mener du de ville være værd ellers?

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Holst

Dato : 11-11-05 21:41

Henning Makholm wrote:

> Hvad mener du de ville være værd ellers?

42.

Der er selvsagt mere vægt bag en række garanteret ægte underskrifter,
der støtter en given sag, end en række uverificerede underskrifter. Men
det er jo nok svært at gøre det op i en egentlig værdi, eftersom en
sådan værdi givetvis vil afhænge af omstændighederne, hvis den
overhovedet kan opgøres.