At koge æg
Fra : Ove Kristensen

Dato : 09-11-05 22:11

Hej Allesammen!

Det irreterer mig tit, at når man koger et æg til det bliver hårdkogt, og
man skal pille det, så sidder noget af hviden fast på den skal man piller
af, og ægget kommer til at ligne et månelandskab, når det er færdig pillet -
er der nogen fiduser til at undgå det eller hvad?

Med venlig hilsen
fra
OveK.

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 09-11-05 22:20

Ove Kristensen wrote:

> [...]
> af, og ægget kommer til at ligne et månelandskab, når det er færdig pillet -
> er der nogen fiduser til at undgå det eller hvad?

Kom ægget i koldt vand umiddelbart efter kogning, kuldechoket løsner
hviden fra skallen.

Kim

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-11-05 22:48

"Kim Bach Petersen" <no@spam.dk> wrote in message

> Kom ægget i koldt vand umiddelbart efter kogning, kuldechoket løsner
> hviden fra skallen.
>
> Kim

Nix, har prøvet det med alle mulige slags æg, det vil ikke.
Jeg læser med iver med i denne tråd, dette problem vil jeg nemlig også gerne
finde en løsning på.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-11-05 14:57

[Aragorn Elessar | Wed, 9 Nov 2005 22:47:31 +0100]

>Jeg læser med iver med i denne tråd, dette problem vil jeg nemlig også gerne
>finde en løsning på.

Ellers er der altdi den knap så charmereende løsning - stop med at bruge
helt friske æg. Det er når æggene er friskest, at de er sværest at pille.

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 24-11-05 17:16

Rene' Hjorth <rene@hjorth.com> skrev:
> [...]
>22:47:31 +0100]

>Ellers er der altdi den knap så
>charmereende løsning - stop med at bruge

Hvor gamle skal de være?
Vits Breaks

Fra : Max

Dato : 09-11-05 22:40

Hej Ove

> af, og ægget kommer til at ligne et månelandskab, når det er færdig
pillet -
> er der nogen fiduser til at undgå det eller hvad?

Dine æg er for friske.

Mvh Max

Fra : Kim

Dato : 09-11-05 22:30

> [...]
> pillet -
> er der nogen fiduser til at undgå det eller hvad?

Det kan være fordi det er skrabe æg. Der sidder skallen for det meste altid
fast.

Hilsen Kim

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-11-05 22:39

On Wed, 9 Nov 2005 22:30:14 +0100
"Kim" <vildsiFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:
> Det kan være fordi det er skrabe æg. Der sidder skallen for det meste
> altid fast.
gør den såmænd også på burhønseæg såfrem de er friske.

Fra : Ralph

Dato : 09-11-05 22:48

"Ove Kristensen" <dsl237123@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pillet -
> er der nogen fiduser til at undgå det eller hvad?

Lesson one:
at koge æg:

Kom x antal æg i gryde, fyld ca. 1 - 2 cm vand i gryde (ja det ER korrekt,
ikke mere end 1-2cm vand) låg på tænd for el-plade (virker kun på alm.
el-komfur, ingen gas eller induktion) når dampen vælter ud under låg, så
sluk for plade. Hvis æggene skal være hårdkogt så er tiden lidt ligegyldig
bare de står + 10 minutter (15-20-30 minutter gør ingen forskel) men hvis de
skal være blødkogte så omkring 3 minutter. Fyld gryden med koldt vand og
knus skallen OVERALT, pil ægget under rindende vand eller nede i den
vandfyldte gryde, det KAN ikke gå galt.

--
venligst
Ralph

Fra : Sabina H.

Dato : 09-11-05 23:18

Ove Kristensen wrote:
> [...]
> den skal man piller af, og ægget kommer til at ligne et månelandskab,
> når det er færdig pillet - er der nogen fiduser til at undgå det

min hemmelighed er en kombi....
jeg koster altid æg i en kasserolle med låg.... ca 2 cm vand, og rigeligt
med salt.... æggene kommer først i når vandet koger og jeg koger æggene i 5
minutter, slukker så blusset og lader dem stå i mindst 10 minutter.....(kan
justeres alt efter æggets størrelse, mine mål er størrelse M) æggene bliver
altid perfekt kogte og jeg har meget sjældent problemer med at hviden hænger
fast....
om det er kogemetoden eller noget andet der gør en forskel, skal jeg ikke
kunne sige...
det eneste jeg bemærker er at glemmer jeg salten, så hænger hviden fast ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Emil

Dato : 10-11-05 01:48

Sabina H. wrote:

>det eneste jeg bemærker er at glemmer jeg salten, så hænger hviden fast ;)

DEN bemærkning, synes jeg er meget interessant.

Det er helt normalt, at friske æg er vanskelige at pille, og
-naturlivis-, at gamle æg er nemme at pille.

Men at salt i kogevandet vil gøre pilningen nemmere, er lidt nyt
for mig.
Men det kan forklares ved osmosens virkning. Altså at
saltkoncentrationen skal være ens, på begge sider af skallen,
hvorfor saltvandet trænger gennem skallen, og derved løsner
æggets hinder.

Ovenstående gælder kun hvor æg er kogt i vand, altså IKKE i
æggekoger (damp) eller det som ligner.

Kommentarer til, eller viden om, ovenstående ønskes.

m.v.h. Emil

Fra : Aksel Petersen

Dato : 25-11-05 12:01

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> æggekoger (damp) eller det som ligner.
>
> Kommentarer til, eller viden om, ovenstående ønskes.

Det med osmosen kan ikke være rigtig. Selve skallen er gennemtrængelig for
såvel vand som saltvand.
Det er skalhinden - lige under skallen - som er en såkalt semipermeabel
membran. Den kan saltvandet ikke trænge igennem.
Normalt fjernes skal og skalhinde samtidig ved pilningen. Kun sjældnere
kan
man komme ud for separat at skulle fjerne skalhinden, der i så fald er
løsnet fra skallen.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : marlene larsen

Dato : 10-11-05 00:08

jeg er også kommet frem til at der er når ægget er for friskt at det problem
opstår (har pillet rigtig mange æg og er ofte blevet hidsig når man står med
300 hårdkogte æg der er er umulige at pille)
jeg har den teori at det har noget med at gøre at jo ældre ægget er jo mere
omdannes hviden til vand
på et helt friskt æg koagulerer hviden direkte på skallen men på et ældre er
der et større lag vand imellem

er det en helt skør ide ???

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-11-05 01:53

Jo mere frisklagt ægget er - jo sværere er det at pille.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Grunt

Dato : 10-11-05 09:14

On Wed, 9 Nov 2005 22:10:43 +0100, "Ove Kristensen" <dsl237123@vip.cybercity.dk>
wrote:
in dk.kultur.mad+drikke
> [...]
>af, og ægget kommer til at ligne et månelandskab, når det er færdig pillet -
>er der nogen fiduser til at undgå det eller hvad?

Nogen sinde fundet en lille seddel fra danæg i æggebakken?
Lad være med at smide dem væk eller læs dem først.
Danæg skriver nemlig på en af disse sedler, at friske æg er vanskelige at pille
efter kogning. Æg holder sig vel friske i 5-9 dage alt efter opbevaring.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-11-05 10:41

Grunt wrote:
> [...]
> efter kogning. Æg holder sig vel friske i 5-9 dage alt efter opbevaring.

Kogte vel ?
For rå æg må sælges op til 20 dage efter lægning.

--

Christian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-11-05 10:50

Christian B. Andresen skrev:

> Kogte vel ?
> For rå æg må sælges op til 20 dage efter lægning.

Jeg tror at "friske" i den citerede text skal læses som "så friske
at pilning besværliggøres".

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup