Sild - aftensmad?
Fra : Nette

Dato : 09-11-05 21:33

Hej med jer.

Jeg har i dag købt nogle rigtig flotte sildefileter ved fiskemanden.
De skal bruges til aftensmad i morgen.

Hvad plejer I at gøre ved sådan nogle?

Nette

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-11-05 21:43

On Wed, 9 Nov 2005 21:33:27 +0100
"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:

> Hej med jer.
>
> Jeg har i dag købt nogle rigtig flotte sildefileter ved fiskemanden.
> De skal bruges til aftensmad i morgen.
>
> Hvad plejer I at gøre ved sådan nogle?
>
> Nette

går herind og finder en opskrift:
http://www.sildesiden.dk/

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-11-05 22:50

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in message
> Hej med jer.
>
> Jeg har i dag købt nogle rigtig flotte sildefileter ved fiskemanden.
> De skal bruges til aftensmad i morgen.
>
> Hvad plejer I at gøre ved sådan nogle?
>
> Nette

Varmer en stegepande, hælder godt med margarine på, og steger dem.
Det er råguf med kogte kartofler og smørsovs til!
Tilsæt evt. hakket persille, hvis du absolut gerne vil ødelægge dem med
grønt...
Alternativt kan man skære dem i strimler og smække dem på sin fiskekrog, i
håb om at få en stor flot torsk/makrel/hornfisk på krogen, men det hører
vist til i en anden gruppe!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 09-11-05 23:09

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej med jer.
>
> Jeg har i dag købt nogle rigtig flotte sildefileter ved fiskemanden.
> De skal bruges til aftensmad i morgen.
>
> Hvad plejer I at gøre ved sådan nogle?

Jeg plejer først at dele dem i to. Så bereder jeg et leje for dem i et
ildfast fad, hvor de kan ligge uden at lappe over hinanden. Lejet består af
salt, peber og så kviste af rosmarin, timian, salvie, fennikel eller
lignende, et par hvidløgsfed snittet i småstykker, lidt porretop måske, og
måske en skive citron. Når de er godt anbragte drysser jeg mere salt og
peber på, og drypper med lidt hvidvin hvis jeg har, ellers citronsaft. Øl
ville nok være en mulighed, men jeg har ikke prøvet.

Og så sætter jeg fadet i ovnen under grillen, til skindet på fisken er
gyldensprødt og har enkelte sorte blærer.

Kan spises med kartofler, kartoffelsalat eller med brød og f.eks.
tomatsalat.

Man kan selvfølgelig også vende dem i rugmel og stege dem på panden, det er
bestemt også rigtig godt. Eksempelvis med stuvede kartofler til.

/P

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-11-05 08:24

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> on onsdag 9. november 2005
at 21:33 +0100 wrote:

>Jeg har i dag købt nogle rigtig flotte sildefileter ved fiskemanden.
>De skal bruges til aftensmad i morgen.

Skyld filetterne, vend dem i rugmel(der lige er mixet med lidt salt og
peber), steg dem på panden i lige dele smør og olie. Server med kartofler
og persillesovs.

Eller:
Tag et ildfastfad, snit noget kinakål og læg det i bunden, derpå
ultratynde løgringe og finthakket rød peberfrugt. Fold filetterne så
rygfinnen står i "toppen. Læg filetterne lagvis, smid en lille smørklat
ned mellem filetterne. Ind i en varm ovn (200 gr.) i 25 minutter.
Server med brød til eller lidt stegte grønsager (en blanding af den
tykkeste del af kinakålen, sukkerærter og peberfrugter er rigtig godt)

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-11-05 19:01

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Skyld filetterne, vend dem i rugmel(der lige er mixet med lidt salt og
> peber), steg dem på panden i lige dele smør og olie. Server med kartofler
> og persillesovs.

Netop.
Og overskuddet lægges i en eddikelage sammen med rå løg.

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 10-11-05 18:48

"Nette" skrev

> Hvad plejer I at gøre ved sådan nogle?

Mange tak for ideerne, de vil snart blive prøvet af. Sildene kom dog i
fryseren her til aften, da vi fik uventede gæster.

Nette

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-11-05 10:22

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> on torsdag 10. november
2005 at 19:00 +0100 wrote:
>Og overskuddet lægges i en eddikelage sammen med rå løg.

Ja, og så skal de bare lige på et stykke godt rugbrød og serveres sammen
med en god øl og en Altai-vodka(endelig ikke for kold)!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-11-05 18:22

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og så skal de bare lige på et stykke godt rugbrød og serveres sammen
> med en god øl og en Altai-vodka(endelig ikke for kold)!

Uhmm - hvornår skal vi komme?

Hilsen Inger