|
| Olie til Yamaha XV535 Fra : Andreas |
Dato : 09-11-05 21:22 |
|
Hejsa.
Jeg skal som mange andre til at skifte olie på kværnen inden vinteren.
Sidste år købte jeg olie hos Fisker, Kbh, men jeg husker prisen som godt
deroppe af,
så jeg tænkte om jeg ikke kunne få noget ligeså godt hos T-hansen eller
lignende steder.
I brugsforvirringen står 20W40 som den olietype man skal bruge, men
t-hansen sælger 20W50... hvad er forskellen? (har ikke en ***d forstand på
olie =) )
mvh Andreas
| |
Torben Scheel (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 09-11-05 22:14 |
|
Andreas wrote:
> Hejsa.
> Jeg skal som mange andre til at skifte olie på kværnen inden vinteren.
> Sidste år købte jeg olie hos Fisker, Kbh, men jeg husker prisen som godt
> deroppe af,
> så jeg tænkte om jeg ikke kunne få noget ligeså godt hos T-hansen eller
> lignende steder.
> I brugsforvirringen står 20W40 som den olietype man skal bruge, men
> t-hansen sælger 20W50... hvad er forskellen? (har ikke en ***d forstand på
> olie =) )
>
Jeg hælder Procycle/Delo 20w-40 fra Louis.de på husets Yamaha'er -
fungerer fint, og er billigere end det meste - selv med fragt (som louis
gør billigt). Jeg ville dog ikke være nervøs ved en 20w-50 eller måske
en 15w-50 olie, som er mere sandsynlig at finde i del- eller
helsyntetisk udgave.
P.S. du behøver ikke at sætte stjerner - pind er ikke et bandeord (du
forveksler det måske med Pind (Søren red.))
--
vh
Torben
| |
Mikkel Christensen (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 09-11-05 22:36 |
|
Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:
> Jeg hælder Procycle/Delo 20w-40 fra Louis.de på husets Yamaha'er -
> fungerer fint, og er billigere end det meste - selv med fragt (som
> louis gør billigt). Jeg ville dog ikke være nervøs ved en 20w-50 eller
> måske en 15w-50 olie, som er mere sandsynlig at finde i del- eller
> helsyntetisk udgave.
Jeg har meget apropos i dag koebt 10 liter 20W40 SJ grade for 229 kr. I
Biltema (naturligvis). De havde ogsaa noget SL grade, men SJ er nu
rigeligt til mig brug.
> P.S. du behøver ikke at sætte stjerner - pind er ikke et bandeord (du
> forveksler det måske med P!nd (S*ren red.))
Der er vist nogen der traenger til at faa vasket deres mund :)
Fyda et sprog :)
--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.
| If it moves and shouldn't, use the tape.
| |
Mikkel Christensen (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 09-11-05 23:02 |
|
Mikkel Christensen <mikkel.christensen+news@gmail.com> writes:
> Jeg har meget apropos i dag koebt 10 liter 20W40 SJ grade for 229 kr. I
> Biltema (naturligvis).
Mig og mine spastiske fingre. Det er 10W40.
--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.
| If it moves and shouldn't, use the tape.
| |
Armand (10-11-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-11-05 17:26 |
|
Torben Scheel wrote:
> Andreas wrote:
>
>>.....(har ikke en ***d forstand på olie =) )
>>
> P.S. du behøver ikke at sætte stjerner - pind er ikke et bandeord (du
> forveksler det måske med Pind (Søren red.))
GRILL
--
Armand.
| |
Jim Andersen (11-11-2005)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 11-11-05 18:22 |
|
Andreas wrote:
> I brugsforvirringen står 20W40 som den olietype man skal bruge, men
> t-hansen sælger 20W50... hvad er forskellen? (har ikke en ***d
> forstand på olie =) )
Det første tal (20), er noget med hvor tyndtflydende det bliver når det er
varmt. Det andet tal (40) er hvor tykt det bliver når det er koldt.
/jim
| |
rbk (13-11-2005)
| Kommentar Fra : rbk |
Dato : 13-11-05 00:19 |
|
On Fri, 11 Nov 2005 18:21:51 +0100, Jim Andersen wrote:
> Andreas wrote:
>> I brugsforvirringen står 20W40 som den olietype man skal bruge, men
>> t-hansen sælger 20W50... hvad er forskellen? (har ikke en ***d forstand
>> på olie =) )
>
> Det første tal (20), er noget med hvor tyndtflydende det bliver når det er
> varmt. Det andet tal (40) er hvor tykt det bliver når det er koldt.
>
> /jim
Det er nu ikke helt rigtigt...
I "gammle" dage var olie "singel grade" feks. 40. Ud fra nogle lange
tabeller kan man så se hvor tyk olien er ved forskelige tempraturer.
En 10 olie en tyndere end en 40.
I dag har man så "multigrade olie" feks. 10w40. Det er en olie
der svarer til en "10" olie ved en lav tempratur (mener det er omkring 0C)
( w for vinter) - Og til en "40" olie når det er varmt (mener det er
omkring 80C).
Det betyder naturligvis ikke at olien bliver tykkere når den bliver varm,
bare at den ikke bliver lige så tynd, som hvis det var en "singel grade"
olie.
Foreskellen i kvalitet kan ses på SAE mærkning, feks. SAE-SJ.
J er bedre end I.
Ps. dette er MIN lomme-filosofiske forståelse. Jeg er ikke kemiker eller
noget...
/holger
Røvtur
| |
Steen E. (13-11-2005)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 13-11-05 14:22 |
|
>
> Foreskellen i kvalitet kan ses på SAE mærkning, feks. SAE-SJ.
> J er bedre end I.
>
>
>
olie til mc'er er der skrevet meget om her i gruppen - prøv at søge i
indlæggene - så kan du få både svar og mange synspunkter/erfaringer.
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
|
|