internet køb i Tyskland
Fra : ----PS

Dato : 09-11-05 20:00

Nogen her der kender en "forbrugerklagenævn" el.lign. i Tyskland, som man
kan henvende sig til, når man finder sig uretfærdigt behandlet?
Jeg har købt et kamera på en tysk website - det virkede 3 dage, så frøs
det - sendte det retur, og har stadig ikke fået det tilbage efter 2
måneder.. Firmaet påstår de ikke kan give pengene tilbage eller sende andet
kamera, da det ikke mere var nyt (!!) - omend deres hjemmeside - såvidt mit
tyske rækker - garanterer pengene tilbage hvis man returnerer indenfor 14
dage....Hvad kan man gøre??
Psøremnsen

ps: Der er tale om www.fotoversand24.de

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 09-11-05 20:40

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> andet kamera, da det ikke mere var nyt (!!) - omend deres hjemmeside -
> såvidt mit tyske rækker - garanterer pengene tilbage hvis man returnerer

Den tyske lovgivning er klar: du har krav på at kunne fortryde dit køb de
første 14 dage.

Jeg kan ikke henvise til paragraffer, men ved det fra da jeg kørte som
eksportsælger i Tyskland. En af mine kunder ville sælge mit produkt via
nettet, og for at omgå returretten lavede han noget lej i 14 dage til 1
krone, og køb derefter.

håber det at du ved du har retten gør det nemmere for dig at finde frem til
lovgrundlaget

Peter

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 10-11-05 02:21

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
> Den tyske lovgivning er klar: du har krav på at kunne fortryde dit køb de
> første 14 dage.

Men problemet her er vel at han ikke har fortrudt købet inden
de 14 dage da han har ventet i 2 måneder.

/Kenneth Iversen

Fra : ----PS

Dato : 10-11-05 08:46

> Men problemet her er vel at han ikke har fortrudt købet inden
> de 14 dage da han har ventet i 2 måneder.

Ja det ved jeg så ikke hvordan man skal kringle. Det er da rigtigt, at jeg
ikke har meddelt indenfor 14 dage at jeg har fortrudt købet, omend jeg
returnerede kameraet indenfor de 14 dage..Jeg havde jo ikke på daværende
tidspunkt drømt om, det skulle tage så lang tid.
Men nu er der så gået næsten 2 mdr., og SÅ er det jeg henholder mig til, at
jeg rent faktisk HAVDE returneret kameraet indenfor 14 dage...men den er nok
lidt svær juridisk, eller hvad..?
Ps.

Fra : JytteJ

Dato : 10-11-05 13:15

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke har meddelt indenfor 14 dage at jeg har fortrudt købet, omend jeg
> returnerede kameraet indenfor de 14 dage.

Man returnerer vel ikke en vare, medmindre man er utilfreds med den.
Det er da lige lovligt spidsfindigt ellers.

VH
JytteJ

Fra : per christoffersen

Dato : 10-11-05 13:43

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Man returnerer vel ikke en vare, medmindre man er utilfreds med den.
> Det er da lige lovligt spidsfindigt ellers.

Man kan returnere som en del af en reklamation eller som en del af en
fortrydelse.
I begge tilfælde er man selvfølgelig utilfreds, men den juridiske betydning
er meget forskellig.
Ved reklamation har sælger ret til at forsøge udbedring (på forskellig
måde), - ved fortrydelse skal handlen hæves umiddelbart.

/Per

Fra : Fred Thiesen

Dato : 10-11-05 09:32

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i melding

> [...]
> eksportsælger i Tyskland. En af mine kunder ville sælge mit produkt via
> nettet, og for at omgå returretten lavede han noget lej i 14 dage til 1

I Norge forholder det sig sådan at man almindeligvis har de nævnte 14 dages
fortrydelsesret. Imidlertid gælder det kun hvis firmaet du har købt fra har
sendt
med information om denne din fortrydelsesret.
Har firmaet undladt at gøre dette har man 3 måneders fortrydelsesret. Det
kan måske
hjælpe ----PS her.

Selv vi (Norge) kun er tilknyttet EU via vores EØS aftale er mit bestemte
indtryk
at regelværket på de allerfleste områder er det samme.

mvh

Fred T.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-11-05 22:21

"Fred Thiesen" <fred@permo.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> med information om denne din fortrydelsesret.
> Har firmaet undladt at gøre dette har man 3 måneders fortrydelsesret. Det

Vi har en lignende bestemmelse i Danmark - når sælger ikke lever op til sin
informationspligt. Jeg kan ikke huske præcist hvor lang tid, men det er vist
en 2 mdr. Det kan slås op i købeloven hvis det har interesse.

Fra : Denn!s H

Dato : 09-11-05 20:46

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen her der kender en "forbrugerklagenævn" el.lign. i Tyskland, som man
> kan henvende sig til, når man finder sig uretfærdigt behandlet?

prøv se her

http://www.forbrug.dk/klage/koeb-i-udlandet/euklage/

--

vh
Denn!s H

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-11-05 21:06

> [...]
mit
> tyske rækker - garanterer pengene tilbage hvis man returnerer indenfor 14

Du kan sige til dem at du efter dansk ret har reklamationsret, samt 14 dages
fortrydelsesret og den kan du gøre gældende overfor den tyske forhandler.

Fra : Rea721

Dato : 09-11-05 21:35

I news:dktkt4$10i2$1@gnd.k-net.dk
skrev Jonas Kofod følgende tekst:

> Du kan sige til dem at du efter dansk ret har reklamationsret, samt
> 14 dages fortrydelsesret og den kan du gøre gældende overfor den
> tyske forhandler.

Hvordan skulle det kunne lade sig gøre??
Hvorfor skulle en Tysk forhandler rette sig efter den danske lovgivning når
de ikke henvender sig på dansk eller til det danske marked specielt??

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod3[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-11-05 21:37

"Rea721" <skod3[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvorfor skulle en Tysk forhandler rette sig efter den
> danske lovgivning når de ikke henvender sig på dansk eller

Måske fordi det er en EU-forordning den med
reklamationsretten og fortrydelsesretten ved netkøb?
--
Arne H.Wilstrup

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 09-11-05 22:25

"Arne H. Wilstrup" skrev 09/11/05 21:37:

> Måske fordi det er en EU-forordning den med
> reklamationsretten og fortrydelsesretten ved netkøb?

Nej - et direktiv.

--
/kristian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-11-05 21:56

In article <43725d8a$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Rea721 wrote:
> [...]
> Hvorfor skulle en Tysk forhandler rette sig efter den danske lovgivning når
> de ikke henvender sig på dansk eller til det danske marked specielt??

fordi det er en EU forordning, og den gælder i Tyskland såvel som i DK.
Skal til at returnere noget til Tyskland, og der siger forretnngen, at
de vil udnytte deres 14 dages undersøgelsesret til sidste dag inden de
returnerer pengene.

Fra : XXX

Dato : 09-11-05 22:21

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in

> [...]
> DK. Skal til at returnere noget til Tyskland, og der siger
> forretnngen, at de vil udnytte deres 14 dages undersøgelsesret til

Nej, hvor venligt.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-11-05 22:39

> [...]
når
> de ikke henvender sig på dansk eller til det danske marked specielt??

Fordi sådan er loven i Tyskland da de er med i lovvalgskonventionen. En tysk
forhandler må ikke stille en udenlandsk kunde ringere end han ville være i
sit eget land.

Fra : ----PS

Dato : 09-11-05 22:52

Problemet som jeg ser det er også at ligesom få forklaret dette på tysk, og
at få dem til at i det hele tage reagere på det - for ellers bliver man vel
nødt til at tage en advokat med på tråden - eller en tysk forbrugerstyrelse,
som kan kommunikere på engelsk.
Prebn

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-11-05 00:21

> [...]
vel
> nødt til at tage en advokat med på tråden - eller en tysk

Ja - love er jo ikke altid nok, folk gør jo som de gør nogen gange.

Mht forklaringsdelen er det på tysk her:
http://www.rome-convention.org/instruments/i_conv_orig_de.htm

Det er artikel 5 der beskytter dig som forbruger.

Fra : Rea721

Dato : 10-11-05 00:04

I news:dktqb2$135b$1@gnd.k-net.dk
skrev Jonas Kofod følgende tekst:

> Fordi sådan er loven i Tyskland da de er med i lovvalgskonventionen.
> En tysk forhandler må ikke stille en udenlandsk kunde ringere end han
> ville være i sit eget land.

Okay, nice to know.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-11-05 00:23

"Rea721" <skod3[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
> I news:dktqb2$135b$1@gnd.k-net.dk

> Okay, nice to know.

Du kan evt. kigge på linket jeg gav til PS. Det beskriver hvilke forhold der
gør at forbrugeren opnår sit hjemlands beskyttelse. Som det kan ses er man
osse beskyttet når man tager til Polen for at få lavet bil og lignende.

Fra : ----PS

Dato : 10-11-05 08:42

> Du kan evt. kigge på linket jeg gav til PS.

Ja tak, det er jeg i gang med. Udmærket link.
ps

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-11-05 08:46

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> writes:

> Nogen her der kender en "forbrugerklagenævn" el.lign. i Tyskland, som man
> kan henvende sig til, når man finder sig uretfærdigt behandlet?

Forbrugerklager på tværs af EU-grænser kan behandles af
ForbrugerEuropa (http://www.forbrugereuropa.dk)

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his