/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
internet køb i Tyskland
Fra : ----PS


Dato : 09-11-05 20:00

Nogen her der kender en "forbrugerklagenævn" el.lign. i Tyskland, som man
kan henvende sig til, når man finder sig uretfærdigt behandlet?
Jeg har købt et kamera på en tysk website - det virkede 3 dage, så frøs
det - sendte det retur, og har stadig ikke fået det tilbage efter 2
måneder.. Firmaet påstår de ikke kan give pengene tilbage eller sende andet
kamera, da det ikke mere var nyt (!!) - omend deres hjemmeside - såvidt mit
tyske rækker - garanterer pengene tilbage hvis man returnerer indenfor 14
dage....Hvad kan man gøre??
Psøremnsen

ps: Der er tale om www.fotoversand24.de




 
 
Peter K. Nielsen (09-11-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 09-11-05 20:40


"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote in message
news:4372471c$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nogen her der kender en "forbrugerklagenævn" el.lign. i Tyskland, som man
> kan henvende sig til, når man finder sig uretfærdigt behandlet?
> Jeg har købt et kamera på en tysk website - det virkede 3 dage, så frøs
> det - sendte det retur, og har stadig ikke fået det tilbage efter 2
> måneder.. Firmaet påstår de ikke kan give pengene tilbage eller sende
> andet kamera, da det ikke mere var nyt (!!) - omend deres hjemmeside -
> såvidt mit tyske rækker - garanterer pengene tilbage hvis man returnerer
> indenfor 14 dage....Hvad kan man gøre??
> Psøremnsen

Den tyske lovgivning er klar: du har krav på at kunne fortryde dit køb de
første 14 dage.

Jeg kan ikke henvise til paragraffer, men ved det fra da jeg kørte som
eksportsælger i Tyskland. En af mine kunder ville sælge mit produkt via
nettet, og for at omgå returretten lavede han noget lej i 14 dage til 1
krone, og køb derefter.

håber det at du ved du har retten gør det nemmere for dig at finde frem til
lovgrundlaget

Peter



Kenneth Iversen (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Iversen


Dato : 10-11-05 02:21

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
news:43725086$0$1799$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Den tyske lovgivning er klar: du har krav på at kunne fortryde dit køb de
> første 14 dage.

Men problemet her er vel at han ikke har fortrudt købet inden
de 14 dage da han har ventet i 2 måneder.

/Kenneth Iversen


----PS (10-11-2005)
Kommentar
Fra : ----PS


Dato : 10-11-05 08:46

> Men problemet her er vel at han ikke har fortrudt købet inden
> de 14 dage da han har ventet i 2 måneder.
>

Ja det ved jeg så ikke hvordan man skal kringle. Det er da rigtigt, at jeg
ikke har meddelt indenfor 14 dage at jeg har fortrudt købet, omend jeg
returnerede kameraet indenfor de 14 dage..Jeg havde jo ikke på daværende
tidspunkt drømt om, det skulle tage så lang tid.
Men nu er der så gået næsten 2 mdr., og SÅ er det jeg henholder mig til, at
jeg rent faktisk HAVDE returneret kameraet indenfor 14 dage...men den er nok
lidt svær juridisk, eller hvad..?
Ps.



JytteJ (10-11-2005)
Kommentar
Fra : JytteJ


Dato : 10-11-05 13:15


"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:4372fb2d$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Men problemet her er vel at han ikke har fortrudt købet inden
>> de 14 dage da han har ventet i 2 måneder.
>>
>
> Ja det ved jeg så ikke hvordan man skal kringle. Det er da rigtigt, at
jeg
> ikke har meddelt indenfor 14 dage at jeg har fortrudt købet, omend jeg
> returnerede kameraet indenfor de 14 dage.

Man returnerer vel ikke en vare, medmindre man er utilfreds med den.
Det er da lige lovligt spidsfindigt ellers.

VH
JytteJ


..Jeg havde jo ikke på daværende
> tidspunkt drømt om, det skulle tage så lang tid.
> Men nu er der så gået næsten 2 mdr., og SÅ er det jeg henholder mig til,
> at jeg rent faktisk HAVDE returneret kameraet indenfor 14 dage...men den
> er nok lidt svær juridisk, eller hvad..?
> Ps.
>




per christoffersen (10-11-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 10-11-05 13:43


"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:437339dd$0$8858$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Man returnerer vel ikke en vare, medmindre man er utilfreds med den.
> Det er da lige lovligt spidsfindigt ellers.

Man kan returnere som en del af en reklamation eller som en del af en
fortrydelse.
I begge tilfælde er man selvfølgelig utilfreds, men den juridiske betydning
er meget forskellig.
Ved reklamation har sælger ret til at forsøge udbedring (på forskellig
måde), - ved fortrydelse skal handlen hæves umiddelbart.

/Per



Fred Thiesen (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Fred Thiesen


Dato : 10-11-05 09:32


"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i melding
news:43725086$0$1799$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> Den tyske lovgivning er klar: du har krav på at kunne fortryde dit køb de
> første 14 dage.
>
> Jeg kan ikke henvise til paragraffer, men ved det fra da jeg kørte som
> eksportsælger i Tyskland. En af mine kunder ville sælge mit produkt via
> nettet, og for at omgå returretten lavede han noget lej i 14 dage til 1
> krone, og køb derefter.
>

I Norge forholder det sig sådan at man almindeligvis har de nævnte 14 dages
fortrydelsesret. Imidlertid gælder det kun hvis firmaet du har købt fra har
sendt
med information om denne din fortrydelsesret.
Har firmaet undladt at gøre dette har man 3 måneders fortrydelsesret. Det
kan måske
hjælpe ----PS her.

Selv vi (Norge) kun er tilknyttet EU via vores EØS aftale er mit bestemte
indtryk
at regelværket på de allerfleste områder er det samme.

mvh

Fred T.



Jonas Kofod (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 10-11-05 22:21

"Fred Thiesen" <fred@permo.no> skrev i en meddelelse
news:FcGdnRiFF9kVmO7e4p2dnA@telenor.com...
>
> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i melding
> news:43725086$0$1799$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> >
> > Den tyske lovgivning er klar: du har krav på at kunne fortryde dit køb
de
> > første 14 dage.
> >
> > Jeg kan ikke henvise til paragraffer, men ved det fra da jeg kørte som
> > eksportsælger i Tyskland. En af mine kunder ville sælge mit produkt via
> > nettet, og for at omgå returretten lavede han noget lej i 14 dage til 1
> > krone, og køb derefter.
> >
>
> I Norge forholder det sig sådan at man almindeligvis har de nævnte 14
dages
> fortrydelsesret. Imidlertid gælder det kun hvis firmaet du har købt fra
har
> sendt
> med information om denne din fortrydelsesret.
> Har firmaet undladt at gøre dette har man 3 måneders fortrydelsesret. Det
> kan måske
> hjælpe ----PS her.

Vi har en lignende bestemmelse i Danmark - når sælger ikke lever op til sin
informationspligt. Jeg kan ikke huske præcist hvor lang tid, men det er vist
en 2 mdr. Det kan slås op i købeloven hvis det har interesse.



Denn!s H (09-11-2005)
Kommentar
Fra : Denn!s H


Dato : 09-11-05 20:46


"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:4372471c$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nogen her der kender en "forbrugerklagenævn" el.lign. i Tyskland, som man
> kan henvende sig til, når man finder sig uretfærdigt behandlet?

prøv se her

http://www.forbrug.dk/klage/koeb-i-udlandet/euklage/



--

vh
Denn!s H



Jonas Kofod (09-11-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 09-11-05 21:06

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:4372471c$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nogen her der kender en "forbrugerklagenævn" el.lign. i Tyskland, som man
> kan henvende sig til, når man finder sig uretfærdigt behandlet?
> Jeg har købt et kamera på en tysk website - det virkede 3 dage, så frøs
> det - sendte det retur, og har stadig ikke fået det tilbage efter 2
> måneder.. Firmaet påstår de ikke kan give pengene tilbage eller sende
andet
> kamera, da det ikke mere var nyt (!!) - omend deres hjemmeside - såvidt
mit
> tyske rækker - garanterer pengene tilbage hvis man returnerer indenfor 14
> dage....Hvad kan man gøre??
> Psøremnsen

Du kan sige til dem at du efter dansk ret har reklamationsret, samt 14 dages
fortrydelsesret og den kan du gøre gældende overfor den tyske forhandler.



Rea721 (09-11-2005)
Kommentar
Fra : Rea721


Dato : 09-11-05 21:35

I news:dktkt4$10i2$1@gnd.k-net.dk
skrev Jonas Kofod følgende tekst:

> Du kan sige til dem at du efter dansk ret har reklamationsret, samt
> 14 dages fortrydelsesret og den kan du gøre gældende overfor den
> tyske forhandler.

Hvordan skulle det kunne lade sig gøre??
Hvorfor skulle en Tysk forhandler rette sig efter den danske lovgivning når
de ikke henvender sig på dansk eller til det danske marked specielt??


--
Rea721 AKA Leon Andrea skod3[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning
Commercial certifikat,Single Engine - IR, Multi Engine -Class Rating
Multi Engine -Instrument Rating. http://www.ikaros.dk


Arne H. Wilstrup (09-11-2005)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 09-11-05 21:37


"Rea721" <skod3[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
news:43725d8a$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>I news:dktkt4$10i2$1@gnd.k-net.dk
> skrev Jonas Kofod følgende tekst:
>
>> Du kan sige til dem at du efter dansk ret har
>> reklamationsret, samt
>> 14 dages fortrydelsesret og den kan du gøre gældende
>> overfor den
>> tyske forhandler.
>
> Hvordan skulle det kunne lade sig gøre??
> Hvorfor skulle en Tysk forhandler rette sig efter den
> danske lovgivning når de ikke henvender sig på dansk eller
> til det danske marked specielt??

Måske fordi det er en EU-forordning den med
reklamationsretten og fortrydelsesretten ved netkøb?
--
Arne H.Wilstrup



Kristian Storgaard (09-11-2005)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 09-11-05 22:25

"Arne H. Wilstrup" skrev 09/11/05 21:37:

> Måske fordi det er en EU-forordning den med
> reklamationsretten og fortrydelsesretten ved netkøb?

Nej - et direktiv.

--
/kristian


Povl H. Pedersen (09-11-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 09-11-05 21:56

In article <43725d8a$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Rea721 wrote:
> I news:dktkt4$10i2$1@gnd.k-net.dk
> skrev Jonas Kofod følgende tekst:
>
>> Du kan sige til dem at du efter dansk ret har reklamationsret, samt
>> 14 dages fortrydelsesret og den kan du gøre gældende overfor den
>> tyske forhandler.
>
> Hvordan skulle det kunne lade sig gøre??
> Hvorfor skulle en Tysk forhandler rette sig efter den danske lovgivning når
> de ikke henvender sig på dansk eller til det danske marked specielt??

fordi det er en EU forordning, og den gælder i Tyskland såvel som i DK.
Skal til at returnere noget til Tyskland, og der siger forretnngen, at
de vil udnytte deres 14 dages undersøgelsesret til sidste dag inden de
returnerer pengene.

XXX (09-11-2005)
Kommentar
Fra : XXX


Dato : 09-11-05 22:21

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in
news:slrndn4oin.32v.povlhp@macmini.local:

> In article <43725d8a$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Rea721
> wrote:
>> I news:dktkt4$10i2$1@gnd.k-net.dk
>> skrev Jonas Kofod følgende tekst:
>>
>>> Du kan sige til dem at du efter dansk ret har reklamationsret, samt
>>> 14 dages fortrydelsesret og den kan du gøre gældende overfor den
>>> tyske forhandler.
>>
>> Hvordan skulle det kunne lade sig gøre??
>> Hvorfor skulle en Tysk forhandler rette sig efter den danske
>> lovgivning når de ikke henvender sig på dansk eller til det danske
>> marked specielt??
>
> fordi det er en EU forordning, og den gælder i Tyskland såvel som i
> DK. Skal til at returnere noget til Tyskland, og der siger
> forretnngen, at de vil udnytte deres 14 dages undersøgelsesret til
> sidste dag inden de returnerer pengene.

Nej, hvor venligt.

Jonas Kofod (09-11-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 09-11-05 22:39

"Rea721" <skod3[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
news:43725d8a$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> I news:dktkt4$10i2$1@gnd.k-net.dk
> skrev Jonas Kofod følgende tekst:
>
> > Du kan sige til dem at du efter dansk ret har reklamationsret, samt
> > 14 dages fortrydelsesret og den kan du gøre gældende overfor den
> > tyske forhandler.
>
> Hvordan skulle det kunne lade sig gøre??
> Hvorfor skulle en Tysk forhandler rette sig efter den danske lovgivning
når
> de ikke henvender sig på dansk eller til det danske marked specielt??

Fordi sådan er loven i Tyskland da de er med i lovvalgskonventionen. En tysk
forhandler må ikke stille en udenlandsk kunde ringere end han ville være i
sit eget land.



----PS (09-11-2005)
Kommentar
Fra : ----PS


Dato : 09-11-05 22:52

Problemet som jeg ser det er også at ligesom få forklaret dette på tysk, og
at få dem til at i det hele tage reagere på det - for ellers bliver man vel
nødt til at tage en advokat med på tråden - eller en tysk forbrugerstyrelse,
som kan kommunikere på engelsk.
Prebn



Jonas Kofod (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 10-11-05 00:21

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:43726fde$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Problemet som jeg ser det er også at ligesom få forklaret dette på tysk,
og
> at få dem til at i det hele tage reagere på det - for ellers bliver man
vel
> nødt til at tage en advokat med på tråden - eller en tysk
forbrugerstyrelse,
> som kan kommunikere på engelsk.

Ja - love er jo ikke altid nok, folk gør jo som de gør nogen gange.

Mht forklaringsdelen er det på tysk her:
http://www.rome-convention.org/instruments/i_conv_orig_de.htm

Det er artikel 5 der beskytter dig som forbruger.



Rea721 (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Rea721


Dato : 10-11-05 00:04

I news:dktqb2$135b$1@gnd.k-net.dk
skrev Jonas Kofod følgende tekst:

> Fordi sådan er loven i Tyskland da de er med i lovvalgskonventionen.
> En tysk forhandler må ikke stille en udenlandsk kunde ringere end han
> ville være i sit eget land.

Okay, nice to know.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod3[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning
Commercial certifikat,Single Engine - IR, Multi Engine -Class Rating
Multi Engine -Instrument Rating. http://www.ikaros.dk


Jonas Kofod (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 10-11-05 00:23

"Rea721" <skod3[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
news:43728099$0$84038$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> I news:dktqb2$135b$1@gnd.k-net.dk
> skrev Jonas Kofod følgende tekst:
>
> > Fordi sådan er loven i Tyskland da de er med i lovvalgskonventionen.
> > En tysk forhandler må ikke stille en udenlandsk kunde ringere end han
> > ville være i sit eget land.
>
> Okay, nice to know.

Du kan evt. kigge på linket jeg gav til PS. Det beskriver hvilke forhold der
gør at forbrugeren opnår sit hjemlands beskyttelse. Som det kan ses er man
osse beskyttet når man tager til Polen for at få lavet bil og lignende.



----PS (10-11-2005)
Kommentar
Fra : ----PS


Dato : 10-11-05 08:42

> Du kan evt. kigge på linket jeg gav til PS.

Ja tak, det er jeg i gang med. Udmærket link.
ps



Peter Makholm (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 10-11-05 08:46

"----PS" <remove_pbs@adslhome.dk> writes:

> Nogen her der kender en "forbrugerklagenævn" el.lign. i Tyskland, som man
> kan henvende sig til, når man finder sig uretfærdigt behandlet?

Forbrugerklager på tværs af EU-grænser kan behandles af
ForbrugerEuropa (http://www.forbrugereuropa.dk)

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his
http://hacking.dk | operating system really was obsolete

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste