Varme koppen før te lavning!
Fra : Astrup

Dato : 09-11-05 20:22

Hey Folkens!

Har læst brugsanvisningen på hvordan man laver te.. :P (Ingen dumme
kommentare!)
Der står at man skal først hælde en gang kogene vand i koppen for at den
bliver var og så derefter kan man så hælde endnu en kop kogene vand i og så
lave te'en i denne!
(Det har jeg aldrig gjort!) Og kunne tænke mig til en forklaring der kræver
at vandet er kogene før at alle mulige stoffer frigives!
Men for normale mennesker hvor stor betydninge har det så?

Har selv overvejet og lave te ved en endnu lavere temperatur for at det kan
være klart til at drikke når det er færdigt. Eller et anden måde er at lave
te'en som man plejer men så lave den for stærk og så fortynde til den har
den rigtige temperatur!

(Håber ikke indlæget var "en tynd kop te"!)

Med venlig hilsen Aske

Fra : Ove Kristensen

Dato : 09-11-05 22:13

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Har selv overvejet og lave te ved en endnu lavere temperatur for at det
kan
> være klart til at drikke når det er færdigt.

Jeg laver te'en af meget varmt vand, men til gengæld kommer jeg sluttelig
noget koldt oven i, så det er til at drikke.

Med venlig hilsen og go' tea-time
fra
OveK.

Fra : .J.S...

Dato : 09-11-05 23:27

> [...]
> kræver at vandet er kogene før at alle mulige stoffer frigives!
> Men for normale mennesker hvor stor betydninge har det så?

Næh, ved somend ikke om det har så stor betydning for smagen, men te skal da
være varmt !

Hælder man kogende vand i en kold kop og så te i, så er det jo halv lunkent
inden det er trukket færdigt.

Det er en vanesag, i starten skulle jeg puste på vandet længe inden jeg
kunne klare at drikke det, nu kan jeg drikke det næsten direkte fra
el-kedlen uden at skolde mig

mvh/JS

Fra : Bo Warming

Dato : 10-11-05 05:10

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message

> Hælder man kogende vand i en kold kop og så te i, så er det jo halv
> lunkent inden det er trukket færdigt.

Antag at en kop rummer 1/5 liter vand dvs 200 gram vand og koppen selv
vejer 40 gram.
Hvis vandet fra elkedlen er 90 grader og hældes ned i porcelæn med
varmekapacitet en fjerdedel af vands, der har stuetemperatur dvs 20
grader.
Temperaturen vil ikke blive de opdrindelige næstenspilkogende 90
grader, fordi keramikmaterialet køler lidt - men ikke til lunkenhed.
Temperaturdifferencen på 70 grader vil påvirkes med 1/5 gange 1/4 dvs
1/20 dvs 3-4 grader, fordi keramikken køler - men at temperatur
bliver cirka 86 grader i stedet for 90 grader er ikke noget jeg vil
sætte læberne til straks
Tebladende giver nok nedkøling fra 86 gradet med endnu en grad og
luften med endnu en grad.
Jeg bruger plastkop, som køler mindre end keramik -
Skoldning af kop tror jeg er pjat, i de fleste eller alle tilfælde

Fra : .J.S...

Dato : 10-11-05 15:59

> [...]
> Jeg bruger plastkop, som køler mindre end keramik -
> Skoldning af kop tror jeg er pjat, i de fleste eller alle tilfælde
Mit krus vejer 290g og vandet deri 240g.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-11-05 23:10

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message

> Mit krus vejer 290g og vandet deri 240g.

Og hvor meget mener du at at dit sært ultratunge krus kan gøre
kogende vand lunket, når du erindrer vande senorme varmekapacitet?
Der er meget luft i keramik og selv hvis dit krus er af guld, hvad man
skulle tro, så vil det ikke køle vandet meget

Fra : .J.S...

Dato : 11-11-05 00:03

> Og hvor meget mener du at at dit sært ultratunge krus kan gøre kogende
> vand lunket, når du erindrer vande senorme varmekapacitet?

Det er skam et ret så almindeligt stort te krus, har lige vejet en anden
model jeg havde i skabet det var sågar lidt tungere.

Aner ikke hvor meget det er i grader, prøvede lige eksperimentet, og man kan
mærke det ud i hanken at det forvarmede krus er varmere, men indrømmet det
blev ikke lunkent på de 3 minutter det tager at trække

Så skoldning er måske mere relevant i forbindelse med en tepotte, også fordi
man jo der ønsker det skal holde sig varmt i længere tid.

mvh/JS

Fra : Bo Warming

Dato : 11-11-05 05:10

> [...]
>

> Så skoldning er måske mere relevant i forbindelse med en tepotte,
> også fordi man jo der ønsker det skal holde sig varmt i længere tid.

Enig
Min tepotte er af tyndt glas og jeg har ikke haft tung keramikpotte
eller krus i årtier

Fra : Padre

Dato : 13-11-05 19:13

> Men for normale mennesker hvor stor betydninge har det så?

Jeg begyndte for et par år siden på at lave the på "den rigtige måde" dvs.
med 2 potter, hvor jeg skolder den første og hælder vandet op i den anden,
lige før jeg kan hælde "frisk" kogende vand over thebladene i den første
potte. Når theen har trukket færdig, sies den så over i den anden,
opvarmede, thepotte.

Jeg fortsatte med at bruge den samme the, Perchs "morgenthe", som jeg altid
har brugt, og alle i huset, inkl. den 12-årige knægt, kunne smage tydeligt
forskel (før kunne knægten slet ikke lide theen, nu drikker han den med
velbehag.)

--
padre