Skærme
Fijala 3554
Ekstern monitor til bærbar giver 60Hz-flim~
Fra : Morten P. Køhler

Dato : 09-11-05 17:59

Hejsa!

Jeg forsøger at køre en IBM T41 (via en dockingstation) op på en 21" Philips
201B monitor. Alle de korrekte drivere er installeret, og jeg kan under
display properties vælge mellem en lang række frekvenser til min monitor.

Imidlertid ændrer frekvensen sig tilsyneladende ikke, idet jeg ved alle valg
af frekvenser stadig får et uskarpt billede, der mest af alt ligner 60Hz.
Monitoren virker fint sammen med en stationær.

Nogen der genkender problemet, og eventuelt har en løsning?

Mvh.
/Morten P. Køhler

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-11-05 18:58

> [...]
> alt ligner 60Hz. Monitoren virker fint sammen med en stationær.
> Nogen der genkender problemet, og eventuelt har en løsning?

Benytter du skærmens BNC-stik? (jeg kan ikke lige huske om den model har
BNC)
Har den bærbare et ATI grafikkort?

ATIs drivere har nemlig indbygget en kontrol af hvad den tilsluttede skærm
kan klare og vil ikke sætte højere refreshrates end hvad skærmen fortæller
at den kan klare. Når man benytter BNC-forbindelserne, kan driveren ikke se
hvilken skærm der er tilsluttet, og så vil den ikke gå højere end 60Hz, lige
meget hvad man beder den om.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten P. Køhler

Dato : 09-11-05 20:46

Kvalificeret bud, da der netop er ATI kort i maskinen, men desværre kører
det over et ganske almindeligt VGA-kabel, selv om skærmen ganske rigtigt
også har BNC-indgang :-/

Problemet kunne måske ligge i dét at jeg anvender en docking-station. Jeg
ved ikke hvordan signalet overføres mellem den bærbare og stationen?

/Morten

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-11-05 20:54

> [...]

> driveren ikke se hvilken skærm der er tilsluttet, og så vil den ikke
> gå højere end 60Hz, lige meget hvad man beder den om.

Hmm - jeg har da haft en Viewsonic P95f CRT med BNC tilslutning og en
laptop med et Ati 9200 grafikkort. Jeg havde ikke problemer med tilslutning
via BNC.

/Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-11-05 20:55

"Morten P. Køhler" <morten@sirians.com> wrote in

> Nogen der genkender problemet, og eventuelt har en løsning?

Hvordan står skærmindstillingerne under advanced i display properties?

Er billedet både på laptoppen og på CRT'en på samme tid? Hvad sker der hvis
du kun viser billedet på CRT'en? Viser Windows at du har to skærme at lege
med?

/Flemming

Fra : Morten P. Køhler

Dato : 10-11-05 07:20

Jeg har prøvet med begge monitorer, med samme resultat. Jeg vil dog helst
køre kun den eksterne, da jeg så kan komme op i en højere opløsning (1024
giver et RET buttet indtryk på 21")
Jeg forsøger lige at droppe dockingstationen idag, og vender tilbage med
erfaringer. Ellers kan det jo være, jeg bare må leve med enten flimmer eller
den bærbares egen skærm...

Mvh.
/Morten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-11-05 09:40

> [...]
> med erfaringer. Ellers kan det jo være, jeg bare må leve med enten
> flimmer eller den bærbares egen skærm...

Ellers kan du prøve RefreshForce:
http://www.pagehosting.co.uk/rf/
eller RefreshLock:
http://www.pagehosting.co.uk/rl/

Så kan du tvinge en monitor op i en given opløsning og refreshrate,
hvadenten den kan klare det eller ej (så den skal bruges med forsigtighed).

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten P. Køhler

Dato : 10-11-05 20:19

Hej igen.

RefreshForce hjælper desværre ikke. Problemet er at jeg sagtens kan
indstille skærmen til 85/100/120 Hz i software, det slår bare ikke igennem,
når jeg spørger efter frekvensen direkte via monitorens egen grænseflade.
Det er lykkedes mig at få den til at acceptere 75Hz, forudsat at man kører
1024x768 eksternt uden den bærbares egen skærm.

Så jeg må vel bare vælge mellem 1024@75/1280@60 på den eksterne, eller 1024
på den bærbare. (Alternativet var selvfølgelig at købe mig en ordentlig TFT
skærm, så det ender det nok med på et tidspunkt...)

Tak for alle indsparkene!

/Morten P. Køhler

Fra : Esben

Dato : 11-11-05 02:11

"Morten P. Køhler" <morten@sirians.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er lykkedes mig at få den til at acceptere 75Hz, forudsat at man kører
> 1024x768 eksternt uden den bærbares egen skærm.

Hvor i skærmindstillingerne indstiller du frekvensen? Jeg har før set at den
både skal stilles der hvor man normalt stiller den og i ATI-delen af
display-egenskaberne.

--
Esben