/ Forside / Teknologi / Hardware / Grafikkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Grafikkort
#NavnPoint
tedd 11444
Manse9933 3657
Fijala 2911
peet49 2571
refi 2390
pallebhan.. 1955
strarup 1945
phg1 1758
Klaudi 1571
10  transor 1240
Hvilket grafikkort er bedre: Radeon256 ell~
Fra : René Láadal


Dato : 16-01-01 11:18


Hej!

Jeg står og skal have opgraderet mit gamle banshee kort. Jeg har efter
længere tid indkredset valgmulighederne til følgende to kort, som
begge ligger på lidt over 2000 kr, hvilket er grænsen for mit budget.

Radeon256 32mb DDR, bulk
&
ASUS-V7700 GeForce2 GTS 32mb DDR, retail

Jeg har læst nogle "reviews" af begge kort, men har ikke rigtig fundet
nogen steder hvor de bliver direkte sammenlignet i benchmarks. Men
hvis nogen har set en sammenligning af disse to grafikkort, så vil jeg
meget gerne have et link til det.

Jeg er interesseret i al slags råd og vejleding om disse to kort, også
hvis det kun vedrører det ene af dem.

Mit system:
700mhz SlotA Thunderbird
AsusK7M 751
256 mb pc100 ram
30gb harddisk

Der burde ikke være nogen kompatibilitets problemer med mit K7M og et
Geforce kort, idet jeg har en forholdsvis ny version af dette
bundkort(revision C, stepping 6).

Hilsen
René Láadal

 
 
DarkJedi (16-01-2001)
Kommentar
Fra : DarkJedi


Dato : 16-01-01 12:14

GeForce2-kortet er det hurtigste, men ATi's er lidt flottere i 2D, specielt
til film/tv.

Der er ihvertfald ingen probs med dit bundkort mht. Geforce2 fra Asus...

DarkJedi



Anders Albrechtsen (16-01-2001)
Kommentar
Fra : Anders Albrechtsen


Dato : 16-01-01 14:29


"DarkJedi" <darkjedi@cyberimage.dk> skrev i en meddelelse
news:0_V86.9$As4.89@news101.telia.com...
> GeForce2-kortet er det hurtigste, men ATi's er lidt flottere i 2D,
specielt
> til film/tv.

Det er rigtigt. GeForce 2-kortet m. 32 MB RAM er lige så hurtigt som Radeon
256 med 64 MB RAM.

> Der er ihvertfald ingen probs med dit bundkort mht. Geforce2 fra Asus...

Jo, det er der desværre! AMD 751 chipsettet kører ikke specielt godt med
GeForce kort, hvilket skyldes en kombination af chipset og dårligt
motherboarddesign. Problemet er, at der ikke leveres nok strøm til AGP
porten. Problemet er størst med GeForce 256 kort, idet de sluger mest strøm,
men der er også problemer med GeForce 2 GTS kort pga. deres hurtige DDR-RAM.
For at det skal køre stabilt, er det næsten altid nødvendigt at sætte AGP
transfer til x1 fremfor x2 og slå Super Bypass fra i bios, hvilket betyder
et fald på ca. 10-15 % i ydelse.

Dermed ikke sagt, at Radeon 256 er et bedre valg. Jeg har ingen erfaring
med, hvordan dette kort kører med AMD 751 chipsettet.
---
Mvh
Anders



DarkJedi (16-01-2001)
Kommentar
Fra : DarkJedi


Dato : 16-01-01 17:55

> Jo, det er der desværre! AMD 751 chipsettet kører ikke specielt godt
> med
> GeForce kort, hvilket skyldes en kombination af chipset og dårligt
> motherboarddesign. Problemet er, at der ikke leveres nok strøm til AGP
> porten. Problemet er størst med GeForce 256 kort, idet de sluger mest
> strøm,

Sjovt.. sådan et har jeg, og der er ingen problemer!

> men der er også problemer med GeForce 2 GTS kort pga. deres hurtige
> DDR-RAM.

VRØVL!!! DDR-ram sluger ikke mere end andre (desuden er det også, som
eksempelvis på mit ASUS 6800 DDR også på Geforce256 DDR chippen, og ikke kun
GeForce2)

> For at det skal køre stabilt, er det næsten altid nødvendigt at sætte AGP
> transfer til x1 fremfor x2 og slå Super Bypass fra i bios, hvilket betyder
> et fald på ca. 10-15 % i ydelse.

Nope.. Kun dårlige bundkort!

DarkJedi



Anders Albrechtsen (16-01-2001)
Kommentar
Fra : Anders Albrechtsen


Dato : 16-01-01 19:52


"DarkJedi" <darkjedi@cyberimage.dk> skrev i en meddelelse
news:yZ_86.165$As4.4816@news101.telia.com...
> > Jo, det er der desværre! AMD 751 chipsettet kører ikke specielt godt
> > med GeForce kort, hvilket skyldes en kombination af chipset og dårligt
> > motherboarddesign. Problemet er, at der ikke leveres nok strøm til AGP
> > porten. Problemet er størst med GeForce 256 kort, idet de sluger mest
> > strøm,
>
> Sjovt.. sådan et har jeg, og der er ingen problemer!

Hvilket bundkort? Hvilket grafikkort?

> > men der er også problemer med GeForce 2 GTS kort pga. deres hurtige
> > DDR-RAM.
>
> VRØVL!!! DDR-ram sluger ikke mere end andre (desuden er det også, som
> eksempelvis på mit ASUS 6800 DDR også på Geforce256 DDR chippen, og ikke
kun
> GeForce2)

Tag selv et kig på www.geforcefaq.com. Der er en hel sektion om problemer
med AMD 750/751 og GeForce. Grunden til at DDR-RAM er et problem er ikke så
meget strømforbruget som hastigheden. AGP porten har vanskeligt ved at klare
den.

> > For at det skal køre stabilt, er det næsten altid nødvendigt at sætte
AGP
> > transfer til x1 fremfor x2 og slå Super Bypass fra i bios, hvilket
betyder
> > et fald på ca. 10-15 % i ydelse.
>
> Nope.. Kun dårlige bundkort!

Læg mærke til at jeg skrev "næsten"! Nogen er heldige, andre knap så
heldige. Jeg var ikke heldig med mit Asus K7M bundkort, og det burde vel
virke med Asus egne kort? Jeg prøvede uden held både et Asus V6600 og et
V7700. Det ville kun køre stabilt ved AGP x1 med Super Bypass slået fra.
Derimod var der ingen problemer med et TNT2 Ultra. Konklusion: GeForce kort
kører ikke optimalt på AMD 750/751 bundkort. Det er et problem, der også er
erkendt af AMD. Du har været heldig, så vær glad for det. Jeg skrev blot mit
indlæg for at advare mod mulige problemer med et GeForce 2 kort.
---
Mvh
Anders



DarkJedi (16-01-2001)
Kommentar
Fra : DarkJedi


Dato : 16-01-01 20:22

> Læg mærke til at jeg skrev "næsten"! Nogen er heldige, andre knap så
> heldige. Jeg var ikke heldig med mit Asus K7M bundkort, og det burde
> vel
> virke med Asus egne kort? Jeg prøvede uden held både et Asus V6600
> og et
> V7700.

Okay, ja så var du også uheldig - havde et K7M i en uge, så blev det skiftet
ud med Epox kxa7

DarkJedi



Anders Albrechtsen (16-01-2001)
Kommentar
Fra : Anders Albrechtsen


Dato : 16-01-01 22:47


"DarkJedi" <darkjedi@cyberimage.dk> skrev i en meddelelse
news:68196.211$As4.13175@news101.telia.com...
> > Læg mærke til at jeg skrev "næsten"! Nogen er heldige, andre knap så
> > heldige. Jeg var ikke heldig med mit Asus K7M bundkort, og det burde
> > vel
> > virke med Asus egne kort? Jeg prøvede uden held både et Asus V6600
> > og et
> > V7700.

> Okay, ja så var du også uheldig - havde et K7M i en uge, så blev det
skiftet
> ud med Epox kxa7

Så forstår jeg det bedre!! Epox 7KXA har jo VIA KX133 chipset, og ikke AMD
751! Epox har så vidt jeg ved aldrig produceret AMD 751 chipset bundkort.VIA
chipset bundkort kører meget bedre med GeForcekort, specielt med de nyeste
VIA 4 in 1 drivere. Men dette hjælper jo ikke René der har et Asus K7M
bundkort, som vi begge to har haft problemer med. Mit råd til René (og her
er du vel enig?), er at købe et VIA KX133 chipset bundkort, inden han
anskaffer sig et GeForce kort, ellers kan der være problemer i vente.

--
Mvh
Anders



René Láadal (17-01-2001)
Kommentar
Fra : René Láadal


Dato : 17-01-01 03:35


Tak for de hurtige svar på mit spørgsmål. Jeg har desværre ikke råd
til at skifte bundkortet pga. grafikkortet, så hellere købe socketA
system hvis der endelig skal købes nyt.

Jeg kan ikke undlade at se bort fra Andres´ indlæg, idet det bekræfter
mine anelser omkring Geforce kort og Asus K7M. Hvis det er rigtigt som
Anders siger, at man taber ca. 10-15 % ydelse ved at slå superbypass
fra og sætte den til agp 1x, så synes valget indlysende. Nemlig et ATI
Radeon256 32MB DDR grafikkort.

Geforce2 GTS 32MB DDR har mere rå ydelse ifølge næsten alle tests på
nettet, men hvis vi skærer de 10-15 % i ydelse fra, og forudsætter at
Radeon kører problemfrit på K7M, ja så er det for mit vedkommende
afgjort et Radeon jeg skal vælge.

Hilsen

René

Jakob Bakke (17-01-2001)
Kommentar
Fra : Jakob Bakke


Dato : 17-01-01 10:06

On Wed, 17 Jan 2001 02:35:18 GMT, rene@odense.kollegienet.dk (René
Láadal) wrote:

>Jeg kan ikke undlade at se bort fra Andres´ indlæg, idet det bekræfter
>mine anelser omkring Geforce kort og Asus K7M. Hvis det er rigtigt som
>Anders siger, at man taber ca. 10-15 % ydelse ved at slå superbypass
>fra og sætte den til agp 1x, så synes valget indlysende. Nemlig et ATI
>Radeon256 32MB DDR grafikkort.

Hvad angår superbypass kan du evt. læse følgende artikel på
Insanehardware.

http://www.insanehardware.com/articles.php?i=11

De tester hastigheds forskellen på et system med superbypass slået
henholdsvis til og fra.

Hvis du ikke allerede har fundet databladet på ATI Radeon32 DDR kan du
læse den her:

http://www.ati.com/na/pages/products/pc/radeon32_ddr/index.html

Mvh

Jakob Bakke

Karsten Olesen (17-01-2001)
Kommentar
Fra : Karsten Olesen


Dato : 17-01-01 21:12


"Jakob Bakke" <jakob.bakke@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:33na6t4jce8qd749deena1fsgr0s3sefvb@4ax.com...

> Hvad angår superbypass kan du evt. læse følgende artikel på
> Insanehardware.
>
> http://www.insanehardware.com/articles.php?i=11
>
> De tester hastigheds forskellen på et system med superbypass slået
> henholdsvis til og fra.
_________________________

Ikke alle K7M har bypass funktionen..

MVH




Karsten Olesen (17-01-2001)
Kommentar
Fra : Karsten Olesen


Dato : 17-01-01 21:10


"DarkJedi" <darkjedi@cyberimage.dk> skrev i en meddelelse
news:yZ_86.165$As4.4816@news101.telia.com...
> > Jo, det er der desværre! AMD 751 chipsettet kører ikke specielt godt
> > med
> > GeForce kort, hvilket skyldes en kombination af chipset og dårligt
> > motherboarddesign. Problemet er, at der ikke leveres nok strøm til AGP
> > porten. Problemet er størst med GeForce 256 kort, idet de sluger mest
> > strøm,
>
> Sjovt.. sådan et har jeg, og der er ingen problemer!
>
___________________

Havde K7M og Geforce 1....også Asus..kørte uden problemer...

MVH




Jakob Bakke (16-01-2001)
Kommentar
Fra : Jakob Bakke


Dato : 16-01-01 12:33

On Tue, 16 Jan 2001 10:18:18 GMT, rene@odense.kollegienet.dk (René
Láadal) wrote:

>Jeg står og skal have opgraderet mit gamle banshee kort. Jeg har efter
>længere tid indkredset valgmulighederne til følgende to kort, som
>begge ligger på lidt over 2000 kr, hvilket er grænsen for mit budget.
>
>Radeon256 32mb DDR, bulk
>&
>ASUS-V7700 GeForce2 GTS 32mb DDR, retail
>
>Jeg har læst nogle "reviews" af begge kort, men har ikke rigtig fundet
>nogen steder hvor de bliver direkte sammenlignet i benchmarks. Men
>hvis nogen har set en sammenligning af disse to grafikkort, så vil jeg
>meget gerne have et link til det.

Hej René. Nå, har pengepungen fået kløe?

Både Hardwarecentral og Sharkyextreme har en sammenligning af de to
kort. Dog kun et preview hos Hardwarecentral.


http://www.sharkyextreme.com/hardware/articles/ati_radeon_in-depth/



http://www.hardwarecentral.com/hardwarecentral/previews/1760/1/

Med venlig hilsen

Jakob Bakke

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408594
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste