Hammerite hjælp
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 09-11-05 18:16

Hey gutter,

Jeg har fået malet en del småting med Hammerite (på spraydåse) og synes
at have læst noget om at det kunne betale sig at smide emnet i ovnen og
"bage" det ved svag varme. Emnerne er blevet hhv. glas- og sandblæst,
derefter grundet med metalprimer og har nu fået 2 lag tyndt hammerite...

Skal jeg smide dem i ovnen? Hvor længe - og hvor varmt skal det være?

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 09-11-05 18:33

Tony Lorentzen <spam2@dfmc.dk> skrev i

> [...]
> derefter grundet med metalprimer og har nu fået 2 lag tyndt hammerite...
>
> Skal jeg smide dem i ovnen? Hvor længe - og hvor varmt skal det være?

Desværre ingen viden om hammerite og varme, men:
Jeg glæder mig vildt til at se billeder af en hammeritelakeret Fazer!

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 09-11-05 18:41

Arne Lorenzen wrote:

> Desværre ingen viden om hammerite og varme, men:
> Jeg glæder mig vildt til at se billeder af en hammeritelakeret Fazer!

Hehe - det er "desværre" den Honda CB 400 N jeg er ved at renovere som
er blevet malet - og ikke Fazeren (som jeg dog har planlagt at få
bagsvingeren pulverlakeret på i løbet af vinteren).

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 09-11-05 20:16

"Tony Lorentzen" <spam2@dfmc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derefter grundet med metalprimer og har nu fået 2 lag tyndt hammerite...
>
> Skal jeg smide dem i ovnen? Hvor længe - og hvor varmt skal det være?

Hej Tony

Så vidt jeg ved har det ingen effekt at ovntørre Hammerite når/hvis den
først er tørret op.

Jeg har gjort det i de tilfælde hvor det gjalt om at få delene tørret
hurtigt og da ved max. 75 grader.
Det lugtede forfærdeligt og min kone påstod at hun længe efter kunne smage
det i de brød hun bagte, hvilket jeg tvivlede på da man både skal kunne bage
og stege samtidigt i en varmluftovn, uden at smagene "smitter af".

Alt i alt, lad Hammeriten tørre længe så holder den til meget.
Jeg har selv malet fælgene med sølvgrå Hammerite på min gamle DKW og de
holder til at blive tørret rene med benzin.

Med venlig hilsen
Jørgen Gerdorf
DKW RT250/2 (1955)
Honda CB500T (1976)

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-11-05 20:21

Tony Lorentzen wrote:
> [...]
> derefter grundet med metalprimer og har nu fået 2 lag tyndt hammerite...
>
> Skal jeg smide dem i ovnen? Hvor længe - og hvor varmt skal det være?

Du skal i hvert fald holde _meget_ øje med varmen. Jeg tror at jeg
prøvede med 60-70 grader sidst - det gav bobler i overfladen (ved våd
maling).

Og Anne Mette mente hun kunne lugte maling da ovnen blev varm nogen tid
senere *fløjt*

Er hammeriten ikke tør endnu, gør varmen den mere flydende, hvilket kan
være fint til at eliminere penselstrøg - men balancen er fin..

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 09-11-05 22:53

> Du skal i hvert fald holde _meget_ øje med varmen. Jeg tror at jeg
> prøvede med 60-70 grader sidst - det gav bobler i overfladen (ved våd
> maling).

Du må ikke lægge det i ovnen helt vådt. Det skal lige tørre lidt eller
være forvarmet.

.... og det kan ganske rigtigt lugtes en dags tid eller to bagefter!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 10-11-05 20:30

Hekto wrote:

> Du må ikke lægge det i ovnen helt vådt. Det skal lige tørre lidt eller
> være forvarmet.
>
> ... og det kan ganske rigtigt lugtes en dags tid eller to bagefter!

Så må jeg vist lade være eller vente til kæresten skal på weekend
udenfor hjemmets 4 vægge! =

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : skod

Dato : 10-11-05 20:42

> Så må jeg vist lade være eller vente til kæresten skal på weekend udenfor
> hjemmets 4 vægge! =

bor du i nærheden af djursland har vi en stor keramikovn, der er god til
formålet

Fra : Hekto

Dato : 11-11-05 20:20

> Så må jeg vist lade være eller vente til kæresten skal på weekend
> udenfor hjemmets 4 vægge! =

???? ... er det et hjem med motorcykler - eller ikke ???? ;o9

Fra : skod

Dato : 11-11-05 23:26

> ???? ... er det et hjem med motorcykler - eller ikke ???? ;o9

Hmm, det var tydligvis ikke en af kriterierne da jeg valgte kone (og nu ikke
bagklog vel

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 12-11-05 13:08

Hekto wrote:

> ???? ... er det et hjem med motorcykler - eller ikke ???? ;o9

Hehe - desværre har jeg ikke nogle motorcykler i hjemmet. Den må
desværre stå nede på gaden. Og den adskilte står på loftet... båret 5
etager op :-| Bare vent til den skal bæres ned igen... halvsamlet

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-11-05 09:10

Tony Lorentzen wrote:

> Hehe - desværre har jeg ikke nogle motorcykler i hjemmet. Den må
> desværre stå nede på gaden. Og den adskilte står på loftet... båret 5
> etager op :-| Bare vent til den skal bæres ned igen... halvsamlet

Saml den helt - monter Apehangers - vægten godt tilbage, hornet i bund
og kør

--
vh
Torben - er der overhovedet nogen der kender et horn med potentiometer,

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-05 19:23

> Tony Lorentzen wrote:
>
> Saml den helt - monter Apehangers - vægten godt tilbage, hornet i bund og
> kør

På en formentlig bagtrappe på Frederiksberg NOT!

--
Dannie
Kawasaki ZZ-R1100 - 1995 http://www.zx-r.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 14-11-05 20:33

> På en formentlig bagtrappe på Frederiksberg NOT!

Så tag hovedtrappen - der er sikkert mere plads

Fra : Hekto

Dato : 09-11-05 22:31

> Skal jeg smide dem i ovnen? Hvor længe - og hvor varmt skal det være?

Jeg plejer at forvarme emnet og give det flere tynde lag.
Så får det omkring 150 grader en times tid.

Jeg tror ikke det gør noget at det nu er halvtørt.
Varmen får malingen til at flyde sammen og giver en ualmindelig robust
overflade.

Det eneste du IKKE må gøre er at give det en gang mere før om 3
måneder!

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 09-11-05 22:43

Hekto wrote:

> Det eneste du IKKE må gøre er at give det en gang mere før om 3 måneder!

Hmm... Nu er der faktisk nogle enkelte af delene der har fået et par lag
fordelt over flere dage - og det har de ikke taget skade af - endsige
boblet op som jeg kan se at du har skrevet i tidligere indlæg...

Har du både arbejdet med Hammerite på spraydåse og med pensel?

--
Tony

Fra : Hekto

Dato : 09-11-05 22:54

> Har du både arbejdet med Hammerite på spraydåse og med pensel?

Man kan med held give det et tyndt lag; men lige pludselig kommer der
små bobler!

Spary er bedst. Pensel er svær at få pænt.