Underlig gang efter skift af rem
Fra : Morten Trab

Dato : 09-11-05 18:20

Jeg har idag været ved at skifte remmen på min Big Max (den kværnede
hele remmen, og måtte skille en pæn sjat ad for at få det lavet igen
:D

Nå...En af de ting jeg måtte skille ad var skålen hvor rullerne ligger
i, her nåede jeg desværre ikke at se hvordan de lå/vendte inden de
alle raslede ud...

Nu er mit problem, efter jeg har samlet den, at den ikke kan holde sig
kørende i tomgang samt at den ikke har en ret høj topfart (~45 imod
~60 inden skift af remmen)...

Har det noget med rullerne at gøre??
I så fald, skal de vende på en bestemt måde, bemærkede at de alle var
flade på den ene side mod runde på resten...

Eller skal de et nyt sæt ruller til??

Mvh. Morten Trab

Fra : Contraventum Minquit

Dato : 09-11-05 20:54

Du trænger til et sæt nye ruller. De skal være runde, hele vejen rundt,
som
små stykker rør, ellers sætter de sig "fast" (glider ikke så let).
Men det plejer kun at betyde noget for optrækket, ikke så meget farten...
Men start i hvert fald med de nye ruller.

CM

Fra : Morten Trab

Dato : 10-11-05 19:21

On Wed, 9 Nov 2005 20:53:31 +0100, "Contraventum Minquit"
<vir.prudens@dania.dk> wrote:

> [...]
>Men det plejer kun at betyde noget for optrækket, ikke så meget farten...
>Men start i hvert fald med de nye ruller.

Har nu sat nye ruller i, det har ikke givet ret meget...~40 i modvind
og med lidt lokken ~50 i medvind...

Godtnok er det 7 grams ruller der er kommet i, det har højst
sandsynligt været 7,5 grams der var i før...

Mvh. Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 10-11-05 19:36

> [...]
> og med lidt lokken ~50 i medvind...
>
> Godtnok er det 7 grams ruller der er kommet i, det har højst
> sandsynligt været 7,5 grams der var i før...

Nu har jeg ikke fulgt med i tråden, men det er vel ikke en Thansen rem
du har monteret, så kan du ikke regne med at længden passer, og så
opfører den sig sært.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Morten Trab

Dato : 10-11-05 19:56

On Thu, 10 Nov 2005 19:35:57 +0100, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

>Nu har jeg ikke fulgt med i tråden, men det er vel ikke en Thansen rem
>du har monteret, så kan du ikke regne med at længden passer, og så
>opfører den sig sært.

Jo, det er det tilfældigvis, og han snakkede godtnok noget om at den
nok var lidt kortere end standard, men at den ville køre bedre med den
korte end med standard remmen...

Mvh. Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 10-11-05 22:38

Morten Trab <morten@trab.dk> skrev:
> Jo, det er det tilfældigvis, og han snakkede godtnok noget om at den
> nok var lidt kortere end standard, men at den ville køre bedre med den
> korte end med standard remmen...

Stol ikke på alt hvad folk siger, især ikke forhandlere af uoriginale
dele, jeg ved det fra min tid hvor jeg havde et værksted hvor jeg bla.
reparerede scootere, det er tit at de billige uoriginale dele passer af
h...... til, pil den af, smid den i hovedet på dem igen og få fat i en
original, det er mit råd.

Køre bedre med en kortere rem, vor herre bevars for et argument for at
sælge et produkt som _ikke_ liiiige passer 100%.

Fra : Morten Trab

Dato : 11-11-05 07:43

On Thu, 10 Nov 2005 22:37:43 +0100, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

> pil den af, smid den i hovedet på dem igen og få fat i en
> original, det er mit råd.

Rykker den af om lidt og suser op til Speedline i Skanderborg når de
åbner...De er PGO forhandler, så de må jo næsten ligge inde med en
korrekt rem til min Big Max :)

Mvh. Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 11-11-05 09:21

Morten Trab <morten@trab.dk> skrev:

> Rykker den af om lidt og suser op til Speedline i Skanderborg når de
> åbner...De er PGO forhandler, så de må jo næsten ligge inde med en
> korrekt rem til min Big Max :)

Ok nu ved jeg ikke hvor meget der er pillet ved den, men du skrev at den
kørte ca 60 km/t så jeg vil regne med at du skal have ruller med en vægt
på ca 5,5-6,5G i hvis blindrøret er proppet, der vil du så få et godt
optræk samt fin topfart, hvis man bruger std. vægten når blindrøret er
fjernet, er det tit at det giver et sløvere optræk.

Fra : Morten Trab

Dato : 11-11-05 10:21

On Thu, 10 Nov 2005 22:37:43 +0100, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

>pil den af, smid den i hovedet på dem igen og få fat i en
>original, det er mit råd.

Original er nu monteret...Topfart 45 :( Det er jo stadig ikke noget
mod de 60 den kunne inden den åd den gamle rem :(

Accelerationen er heller ikke hvad den var med 7,5 gram rullerne (der
ligger 7 gram i den nu), men det kan ændres...

Den tæsker afsted for fulde omdrejninger lige fra 0 til de 45 og ikke
som før hvor den gik højt op i omdrejninger indtil ca. 10-15km/t
hvorefter den faldt i omdrejninger og derefter steg langsomt igen
indtil den kørte for fulde omdrejninger ved ~60 km/t...

Mvh. Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 11-11-05 12:10

> [...]

> hvorefter den faldt i omdrejninger og derefter steg langsomt igen
> indtil den kørte for fulde omdrejninger ved ~60 km/t...

Mellem de to variatordele har du vel ikke kommet til at ligge en skive
ind?

Fra : Morten Trab

Dato : 11-11-05 12:16

On Fri, 11 Nov 2005 12:09:49 +0100, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

>Mellem de to variatordele har du vel ikke kommet til at ligge en skive
>ind?

Hvis du mener mellem den inderste og den yderste del af remskiven,
nej...Der er kun bøsningen omkring akslen...Den eneste spændeskive der
er på den aksel sidder på ydersiden af gribeskiven til
kickstarteren...

Mvh. Morten

Fra : mathias

Dato : 15-12-05 21:55

Nu ska du høre godt efter, du fatter den største hammer du har i garagen og
så sigter du efter frontskjoldet, dette ´resultere i mindre vindmodstand og
bedre køling, det gav små 10 km/t på toppen, og letter uden problemer!:P

Fra : Morten Trab

Dato : 11-11-05 10:26

Kom lige til at kigge på billedet af det variomaticsæt som THansen
har:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=621355658&n=905258592&pn=1024172376

Den store gule fjeder...Hvor skal den sidde?? Synes nemlig ikke jeg
stødte på sådan en fjeder i min da jeg skiftede rullerne...Tilgengæld
sidder der en fjeder der kunne ligne den, størrelsesmæssigt, mellem
remskiven og koblingen, på bagakslen...

Mvh. Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 11-11-05 12:14

Morten Trab <morten@trab.dk> skrev:
> Kom lige til at kigge på billedet af det variomaticsæt som THansen
> har:
>
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=621355658&n=905258592&pn=1024172376

Det er bare en trykfjeder der følger med til bagerste vario.

Den bagerste vario har du haft den adskilt, jeg spørger fordi i
variatoren sidder der 3 små stifter der styrer varioen, hvis de stifter
har slidt hul i støttebøsningen som sidder under fjederen, så kan
udvekslingen ikke køre perfekt, og det kan også bremse den så den ikke
kommer over de 45 km/t.

Fra : Morten Trab

Dato : 11-11-05 12:31

On Fri, 11 Nov 2005 12:14:25 +0100, "Henning Lund"
> [...]

>har slidt hul i støttebøsningen som sidder under fjederen, så kan
>udvekslingen ikke køre perfekt, og det kan også bremse den så den ikke

Jeg havde den bageste kobling løsnet lidt (løsnet den store flade
møtrik der holder det sammen) for at kunne få stumperne af den gamle
rem ud...Den var snoet godt sammen nede mellem remskiven og koblingen,
selv ned under fjedren sad der rester...
Men har ikke haft den skilt helt ad, da jeg frygter at jeg aldrig får
det samlet...Kan ikke lige se hvordan jeg holder den monster fjeder
nede :D Havde bøvl nok med at få møtrikken spændt igen da jeg havde
fået rem-resterne ud...

Mvh. Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 11-11-05 12:46

> [...]

> det samlet...Kan ikke lige se hvordan jeg holder den monster fjeder
> nede :D Havde bøvl nok med at få møtrikken spændt igen da jeg havde

Når du har løsnet den store møtrik så kan du sætte knæet i den ene side
af koblingen, og holde den anden side med en af dine hænder, nu skulle
den store møtrik kunne drejes af med din anden hånd, det er let nok at
skille ad og samle igen hvis du gør det på den måde, jeg er tilbøjelig
til at tro der sidder et stykke rem tilbage, eller stifterne er på vej
ud gennem støttebøsningen under fjederen.

Fra : Morten Trab

Dato : 11-11-05 13:24

On Fri, 11 Nov 2005 12:45:32 +0100, "Henning Lund"
> [...]

>til at tro der sidder et stykke rem tilbage, eller stifterne er på vej
>ud gennem støttebøsningen under fjederen.

Hmm...Det var ikke så svært som det så ud til...

Den gik lidt trægt da jeg fik den skilt ad, men stifterne er ikke
kommet igennem, men der er 3 buler rundt på bøsningen, og når jeg
drejer på den yderste del går den lidt i hak, altså ikke helt glat fra
yder- til inderstilling...

Der sad ikke noget tilbage af remmen, men der sad MEGET støv...

Jeg rensede alt støvet af (trykluft og lidt banken mod et bord) og gav
derefter den yderste skive en dråbe olie hvilket fik den til at gå
meget lettere...

Nu kan man også høre at den "skifter gear" dvs. falder i
omdrejninger...Dette sker bare først ved ~30 km/t mod 10-15 før...
Men den stopper stadig med at accelerere når den rammer ~45 :(

Der må sq være et eller andet der enten har taget skade da remmen
knækkede, eller på en eller anden måde ikke sidder som det skal...Kan
bare ikke se hvad det skulle være :(

Mvh. Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 11-11-05 13:49

> [...]
> kommet igennem, men der er 3 buler rundt på bøsningen, og når jeg
> drejer på den yderste del går den lidt i hak, altså ikke helt glat fra

Så skal du have den skiftet, den kan sætte sig fast når stifterne går ud
i bulerne.

Fra : Morten Trab

Dato : 11-11-05 14:06

On Fri, 11 Nov 2005 13:49:07 +0100, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

>Så skal du have den skiftet, den kan sætte sig fast når stifterne går ud
>i bulerne.

Har du et tip til hvordan man får den yderste skive af?
Det er somom de stifter låser den, så den ikke kan komme helt af,
kunne i hvert fald ikke dreje den helt ud...

Mvh. Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 11-11-05 14:27

Morten Trab <morten@trab.dk> skrev:
> Har du et tip til hvordan man får den yderste skive af?
> Det er somom de stifter låser den, så den ikke kan komme helt af,
> kunne i hvert fald ikke dreje den helt ud...

Hvis det er bøsningen du mener, så kan du lirke den af med f.eks 2
skruetrækkere eller lignende.

Fra : Morten Trab

Dato : 11-11-05 15:09

On Fri, 11 Nov 2005 14:26:57 +0100, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

>Hvis det er bøsningen du mener, så kan du lirke den af med f.eks 2
>skruetrækkere eller lignende.

Nej, den yderste del af remskiven...

Det ligner at der sidder et fjederstyr udenover igen, da jeg ud fra
dette billede
http://www.thansen.dk/product.asp?c=621455008&n=905258702&pn=282590728
ikke kan se den rille der går hele vejen rundt om akslen, hvori
fjederen hviler. Jeg vil tro at det er sådan en her der sidder
udenover:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=621455008&n=905258702&pn=282590713

Jeg kan hverken få det fjederstyr af, eller den yderste del af
remskiven (den på billedet)

Fra : Henning Lund

Dato : 11-11-05 15:31

Morten Trab <morten@trab.dk> skrev:
> Nej, den yderste del af remskiven...
>
> Det ligner at der sidder et fjederstyr udenover igen, da jeg ud fra
> [...]

Ja der sidder styret over stifterne du kan se på billedet.

> ikke kan se den rille der går hele vejen rundt om akslen, hvori
> fjederen hviler. Jeg vil tro at det er sådan en her der sidder
> [...]

Ja-

> Jeg kan hverken få det fjederstyr af, eller den yderste del af
> remskiven (den på billedet)

Jeg forstår ikke hvad du mener, du skal jo bare trække fjederstyret oven
af remskiven på billedet.

Fra : Henning Lund

Dato : 11-11-05 15:41

Henning Lund <falsk_adresse@noget.invalid> skrev:

> Jeg forstår ikke hvad du mener, du skal jo bare trække fjederstyret
> oven af remskiven på billedet.

Sagt på en anden måde, du kan ikke skille de to remskiver ad uden styret
er pillet af, styret sidder på den del af variatoren som vender ud mod
koblingen, styret kan lirkes af ved at kile f.eks to skruetrækkere under
styret og lirke det op.

Fra : Morten Trab

Dato : 11-11-05 16:31

On Fri, 11 Nov 2005 15:40:44 +0100, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

> styret kan lirkes af ved at kile f.eks to skruetrækkere under
>styret og lirke det op.

Nopes, enten er det rustet fast, ellers er der så meget støv imellem
at det bare ikke kan rokkes :(

Mvh. Morten

Fra : Morten Trab

Dato : 11-11-05 16:48

On Fri, 11 Nov 2005 16:31:05 +0100, Morten Trab <morten@trab.dk>
wrote:

>Nopes, enten er det rustet fast, ellers er der så meget støv imellem
>at det bare ikke kan rokkes :(

Arh...En stor hammer og en god skruetrækker gjorde arbejdet...

Hvis det er meningen at de spor i remskiven skal være glatte, og helt
uden hakker, så er den i hvert fald færdig...Alle spor har et par
udvidelser af rillen ca. 1/3 inde i sporet...

Må vel hellere skifte o-ringene nu når de er blevet mishandlet
lidt...De er også helt stive, så vidt jeg husker skal de være bløde...

Mvh. Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 11-11-05 16:52

Morten Trab <morten@trab.dk> skrev:

> Nopes, enten er det rustet fast, ellers er der så meget støv imellem
> at det bare ikke kan rokkes :(

Den skal kunne pilles af, den ruster i hvertilfald ikke, du har ikke en
fladmejsel du kan kile under den så den begynder at løsne sig, jeg har
tiltider været ude for at jeg skulle flække dem med en fladmejsel, men
det har kun været hvis stifterne havde gnavet sig ud i styret.