check af km-tæller snyd
Fra : malnitz@yahoo.dk

Dato : 09-11-05 10:09

Hej NG.

Jeg påtænker at købe en ny volvo 240 - en af de sidst producerede
og det SKAL være en der har kørt få kilometer - under 150kkm og
helst under 100 kkm. Problemet er bare at en sælger jo nemt vil kunne
snyde ved at skifte til den originale "triptæller" ud med en med
lavt km. tal. eller "spole" den eksisterende triptæller frem eller
tilbage til et "pænt" tal.

Udover at vurdere bilens stand, er der så ikke en måde man kan
tjekke, om der er blevet snydt på den ene eller den anden måde ?

malnitz

Fra : Non-Desperado

Dato : 09-11-05 10:26

malnitz@yahoo.dk skrev:

> [...]
>
>Udover at vurdere bilens stand, er der så ikke en måde man kan
>tjekke, om der er blevet snydt på den ene eller den anden måde ?

Man kan vel tjekke servicehæftet for hvilke serviceeftersyn den
har fået og hvornår.
Og har den været til syn er dette vel også noteret der.

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Niels Bengaard

Dato : 09-11-05 14:33

> Man kan vel tjekke servicehæftet for hvilke serviceeftersyn den
> har fået og hvornår.
> Og har den været til syn er dette vel også noteret der.

Jeg ville også bruge et servicehæfte som udgangspunkt, eller må mn sige at
på en ældre bil er det måske ikke afgørende om den har kørt 100 eller
200.000 km, det er snarere hvordan den er vedligeholdt. Mekanikken holder
som regel altid, det er rust der dræber bilen først.

Hvordan vil du få oplysningerne om km stand ved syn?

Niels

Fra : Non-Desperado

Dato : 09-11-05 14:57

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
>som regel altid, det er rust der dræber bilen først.
>
>Hvordan vil du få oplysningerne om km stand ved syn?

Der er vel altid nogen der kender nogen der kender nogen....

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-05 15:46

On 9 Nov 2005 01:08:57 -0800, malnitz@yahoo.dk wrote:

> [...]
>
>Udover at vurdere bilens stand, er der så ikke en måde man kan
>tjekke, om der er blevet snydt på den ene eller den anden måde ?

Check servicehæftet - hænger tingene sammen, forstået på den måde, at
eftersynene er sket med nogenlunde regelmæssige mellemrum og ikke
pludselig et "hul" på flere år.
Sammenlign kilometerstanden med slid på pedaler, sæder og bilens
generelle udseende. Gearkassen kan også give en indikation, selv om vi
alle ved, at nogle kan køre en bil flere hundrede tusinde km uden at
det kan mærkes og andre smadrer 2. gearet på et år.
Men du kunne jo være så heldig at finde en bil med komplet
servicehistorie i form af værkstedsregninger.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-05 20:00

<malnitz@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

-----------------
De plejer at notere Km stand ved bilsyn, så jeg tror ikke nogen ved sine
fulde fem ville forsøge at snyde med Km tal. Det er da at melde sig selv for
bedrageri

--
Tom

Fra : malnitz@yahoo.dk

Dato : 10-11-05 08:31

Det er jeg for såvidt enig med dig i. Problemet er så bare at kunne
afgøre om den man handler bil med er ved sine fulde fem. Det tror jeg
er lige så svært som at afgøre om han har snydt. Personligt kan jeg
ikke vurdere om en person snyder i skat, så jeg tror jeg vil have lige
så svært ved at bedømme om han har snydt med km-standen.

Men servicebogen lyder som en god indikator og så som altid en
vurdering af bilen. Da det vil blive min 3. volvo 240, er jeg ikke så
bekymret hvad vurderingen af bilen angår.

Malnitz