Gaver m.v. ved b2b-handel
Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-11-05 12:49

MFL's regler om tilgift og konkurrencer gælder jo kun ved salg til
forbrugere, men er der helt frit slag ved b2b-handel?

Jeg mener bl.a. det har været fremme, at konkurrencer, der forsøger at
få en forhandler til at sælge bestemte varer ikke er så populære hos
konkurrencestyrelsen.

Men hvilke regler gælder egentlig på området?

Og hvad med udtryk som "gratis". I forbrugerforhold må en "gratis" gave
ikke være betinget af andre køb, men følger det ikke af MFL §1 eller §2,
som gælder generelt (altså også b2b)?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : per christoffersen

Dato : 08-11-05 18:10

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> konkurrencestyrelsen.
>
> Men hvilke regler gælder egentlig på området?

Her er forbrugerombudsmandens retningslinjer:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/mfl-loven/retningslinier/tilgift/

Læg især mærke til definitionen af en forbruger, - den omfatter nemlig også
en erhvervsdrivende der er den endelige aftager af varen/ydelsen (varen ikke
beregnet til produktion/forarbejdning eller videresalg).

/Per

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-11-05 21:49

per christoffersen wrote:

> Læg især mærke til definitionen af en forbruger, - den omfatter nemlig også
> en erhvervsdrivende der er den endelige aftager af varen/ydelsen (varen ikke
> beregnet til produktion/forarbejdning eller videresalg).

Jeg så faktisk vejledningen - og undrede mig netop over denne
definition: "Hvem er forbruger? En forbruger er en erhvervsdrivendes
almindelige kunde, der køber en vare eller bestiller en ydelse, som ikke
skal videresælges eller indgå i en produktion. Hvis kunden fx er en
erhvervsdrivende, som skal bruge den købte og betalte vare i sin
virksomhed, er den erhvervsdrivende endelig aftager af varen. I forhold
til markedsføringslovens § 6 betragtes han derfor som forbruger."

I købeloven defineres "forbrugerkøb" ved "køb, som en køber (forbruger)
foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv,
når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv."

Hvornår er man egentlig forbruger - og er der forskel på en "forbruger"
i MFL og købeloven?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : alexbo

Dato : 08-11-05 21:58

"Jonathan Stein" skrev

> Hvornår er man egentlig forbruger - og er der forskel på en "forbruger" i
> MFL og købeloven?

Der er svært at sige,
hvis en VVSèr køber en radiator til sit kontor er han ifølge MFL en
forbruger, men efter købeloven handler han inden for sit erhverv.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-11-05 23:00

"Jonathan Stein" skrev 08/11/05 21:48:

> Hvornår er man egentlig forbruger - og er der forskel på en "forbruger"
> i MFL og købeloven?

Normalt er der overensstemmelse mellem forbrugerbegrebet i de forskellige
love, fx. købeloven, markedsføringsloven, aftaleloven og
forbrugeraftaleloven. Dette virker også mest hensigtsmæssigt.

Men denne bestemmelse stammer tilsyneladende fra den tidligere
konkurrencelov, og derfor lægges et andet begreb til grund. I øvrigt gælder
§ 1 jo også handlinger erhvervsdrivende imellem, og derfor kan lignende
ordninger også være forbudte af den grund.

--
/kristian