Censur og Grundlovens $77
Fra : sunebeck@gmail.com

Dato : 06-11-05 01:59

Hej

Hvordan skal man tolke grundlovens paragraf 77? Hvis en hjemmeside
eksempelvis filtrerer 'bandeord' som er uegnede for sidens målgruppe,
er det så en overtrædelse?

Hvad hvis en hjemmeside har en gæstebog, hvor man ikke kan få lov at
skrive navnet på en konkurrende hjemmeside?

Eller gælder lovgivningen ikke på 'private' områder såsom en
privatejet hjemmeside?

Sune Beck

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-11-05 02:22

Scripsit "sunebeck@gmail.com" <sunebeck@gmail.com>

> Hvordan skal man tolke grundlovens paragraf 77?

Den forhindrer statsmagten i at gøre det ulovligt at ytre sig uden
forhåndsgodkendelse.

> Hvis en hjemmeside eksempelvis filtrerer 'bandeord' som er uegnede
> for sidens målgruppe, er det så en overtrædelse?

Nej.

> [...]
> skrive navnet på en konkurrende hjemmeside?

Nej.

> Eller gælder lovgivningen ikke på 'private' områder såsom en

Grl §77 forhindrer at statsmagten kan kræve at privatejede hjemmesider
forhåndsgodkendes og forbyde ikke-godkendte hjemmesider.

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : sunebeck@gmail.com

Dato : 06-11-05 02:39

Hej

Mange tak

--
Sune Beck

Fra : Jesper Brock

Dato : 06-11-05 18:15

mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
>Hvad hvis en hjemmeside har en gæstebog, hvor man ikke kan få lov at
>skrive navnet på en konkurrende hjemmeside?

Det er en ofte set misforståelse, at ytringsfriheden i vidt omfang skulle
være bindende for hjemmeside med et forum - altså at brugerne stort set
skulle have ret skrive hvad de vil under påberåbelse af ytringsfriheden.

Det herlige ved ytringsfriheden er imidlertid, at den giver dig ret til at
mene og sige, hvad du vil - men den giver dig ikke samtidig et krav på, at
andre skal høre på dig. Det står enhver frit for (selvfølgelig indenfor
lovens rammer) at lave en hjemmeside, hvor du giver udtryk for dine
synspunkter - men du kan ikke tvinge andre til at stille spalteplads til
rådighed under påberåbelse af ytringsfriheden

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-11-05 19:51

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
> for dine synspunkter - men du kan ikke tvinge andre til at
> stille spalteplads til rådighed under påberåbelse af

Korrekt. Grundloven regulerer forholdet mellem stat og
borger og ikke eksplicit mellem borgerne alene. Det har man
de øvrige love til.
Men det skal også med at man ikke har lov til at ytre sig om
hvad som helst uden konsekvenser - her er det fx forbudt at
ytre sig ringagtende mod grupper af folk, fx etniske
minoriteter m.v. og det reguleres ikke af grundlovens ord om
censur, men alene af borgernes grundlæggende ret til at ytre
sig UNDER ANSVAR FOR DOMSTOLENE.

At ytringsfriheden så er knyttet sammen med retten til
produktionsmidlerne er dog en kendsgerning.

Men juraen i det må være det, jeg har skrevet ovenover:
Grundloven er hovedsagelig en regulering af forholdet mellem
stat og borger. Staten kan ikke lovmedholdeligt forbyde folk
at udtale sig på forhånd, men domstolene kan dømme folk
alligevel, hvis de går over stregen i forhold til grænserne
for ytringsfriheden, som der står i grundloven: under ansvar
for domstolene.
--
Arne H.Wilstrup