Frigørelsesattest og ansættelsesbrev
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 05-11-05 23:29

Jeg er blevet ansat i et tidsbegrænset vikariat med 29 timer om ugen. Straks
efter ansættelsen fik jeg udfærdiget en frigørelsesattest som underskrevet
blev sendt til min a-kasse.
Fint nok.
Nu har jeg så fået mit ansættelsesbrev til underskrift, og af det fremgår
det, at når en 3 måneders prøvetid er overstået, vil jeg have 1 måneds
opsigelse.
Jeg har ikke underskrevet ansættelsesbrevet endnu fordi jeg er i tvivl om,
hvorvidt en underskrift her så tilsidesætter den frigørelsesattest der
allerede er udfærdiget. Jeg kan jo ikke have både frigørelsesattest og en
måneds opsigelse.

Hvad mener de kloge hoveder herinde? Kan jeg trygt underskrive mit
ansættelsesbrev og nyde at jeg rent faktisk har fået lidt at lave, i hvert
fald i et stykke tid endnu?

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : den ægte fotomand

Dato : 06-11-05 00:29

"Tina Susanne Johansson" <dur@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad mener de kloge hoveder herinde? Kan jeg trygt underskrive mit
> ansættelsesbrev og nyde at jeg rent faktisk har fået lidt at lave, i hvert

Det må du hellere snakke med din a-kasse om, det kan jo evt. betyde at du
mister retten til supplerende dagpenge, efter de 3 måneder så. Så tag en
snak med A-kassen

Mvh

Per

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 06-11-05 13:16

den ægte fotomand skrev i en meddelelse...

> Det må du hellere snakke med din a-kasse om, det kan jo evt. betyde at du
> mister retten til supplerende dagpenge, efter de 3 måneder så. Så tag en
> snak med A-kassen

Med hensyn til dagpengeretten betyder det ikke så meget. Jeg har fravalgt de
supplerende dagpenge da vikariatet ellers vil "sluge" mine sidste 14 ugers
dagpengeret, så jeg potentielt står helt uden indtægt 1. april næste år.

Til gengæld vil jeg jo gerne beholde de muligheder frigørelsesattesten
giver, så jeg har mulighed for at overtage eventuelt fuldtidsarbejde med
dags varsel - det var mest det.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-11-05 01:10

Tina Susanne Johansson skrev den 05-11-2005 23:28:
> Jeg er blevet ansat i et tidsbegrænset vikariat med 29 timer om ugen. S...

Tillykke med vikariatet.

> Hvad mener de kloge hoveder herinde? Kan jeg trygt underskrive mit
> ansættelsesbrev og nyde at jeg rent faktisk har fået lidt at lave, i hvert
> fald i et stykke tid endnu?

Frigørelsenattesten er en attest der frigør dig fra en evt. opsigelsesfrist.

Det der er det tricky her er, at frigørelsesattesten er kommet før
ansættelseskontrakten, så din arbejdsgiver har muligvis ændret sin
holdning til frigørelsesattestens konsekvenser (nemlig, at du kan blive
tvunget til at forlade arbejdspladsen med dags varsel).

Som "den ægte fotomand" siger, så kontakt lige din akasse for at få en
konkret vurdering af situationen.
Eller også bare en samtale med arbejdsgiveren. Han er vel også
interesseret i at der er ordnede forhold.

Såfremt frigørelsesattesten kom efter ansættelsesbrevet, så var der
ingen tvivl om, at det er frigørelsesattesten som var gældende.

--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 06-11-05 13:19

Carsten Riis skrev i en meddelelse...

> Tillykke med vikariatet.

Takker.

> [...]
> holdning til frigørelsesattestens konsekvenser (nemlig, at du kan blive
> tvunget til at forlade arbejdspladsen med dags varsel).

Ja, det var jo lige præcis den tanke der faldt mig ind. Og jeg vil jo gerne
bibeholde muligheden for at tage fuldtidsarbejde med dags varsel hvis det
skulle dukke op (man har jo lov at håbe)

> Som "den ægte fotomand" siger, så kontakt lige din akasse for at få en
> konkret vurdering af situationen.
> Eller også bare en samtale med arbejdsgiveren. Han er vel også
> interesseret i at der er ordnede forhold.

Jeg tager lige en snak med min chef i morgen. Hvis jeg ikke bliver klogere
der, ringer jeg til a-kassen.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk