Jeg har kørt med aviser IV
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-11-05 17:02

Jeg holder på en sidevej og lyser ud på Ribegade mens jeg bakser en avis i
en postkasse. Da jeg endelig får den i, kører jeg ud på Ribegade, der pga.
manglende gadelygter er mørkelagt i den ende (næsten ude i den anden ende).

Da jeg kører frem på Ribegade, ser jeg en bil nede til venstre - uden lys -
svinge op ad en blind vej. Jeg skal alligevel derned og smide lidt aviser
rundt, så jeg kører derned og op ad den blinde vej - og stopper ved det
første hus.

100 meter længere oppe ad vejen er 4-hjulstrækkeren ved at vende. Husk den
kørte uden lys - og forsøget på at vende var ikke særligt successfyldt. Den
kører mange gange frem og tilbage - mange gange(!) - og går endda også i
stå. Og der går lang tid før den bliver startet og "frem og tilbage"
fortsætter.

Allerede inden den kører ned forbi mig har jeg ringet til politiet. De 2
personer om bord i bilen ligner forbrydere. Terningerne er igen kastet!

Jeg kører efter bilen, som fortsætter ind ad Ribevej. Hastigheden er omkring
60 km/t, så jeg følger nemt med. Jeg kører på det tidspunkt på en 150cc
Aprilia Leonardo, topfart 120 km/t. Personerne i bilen har måske dårlig
samvittighed, men formentlig meget svært ved at forestille sig, at den
"EU-knallert", der følger efter dem kan have direkte kontakt til
politistationen (jeg ringer aldrig 112, men det direkte nummer til
vagthavendes telefonpasser).

Gaden er 2-3 km og hastigheden bliver langtsomt sat op men jeg hægter mig
på. For enden af Ribegade drejes til venstre ned ad Exnersgade. Der er
ubetinget vigepligt og på den tid af natten plejer taxaerne at drøne forbi
med 80-100 stykker. Der kom ingen denne gang.

Videre ned ad Exnersgade til højre under broen hen imod havnen. Og her gik
det galt for mig. Jeg troede at jeg var motormæssig nogenlunde med, men
denne 4-hjulstrækker må have været en benzinbil, fordi den forsvandt ret
hurtigt ud i horizonten mens jeg fortalte politiet hvad der skete. Jeg
runder det sidste sving ved vejen ned til Englandsfærgerne og ser lige bilen
svinge ind henne ved DLG (da den stadig var der). Imellem os kører en anden
bil, som jeg overhaler med fuld fart (110-120 stykker). Jeg drejer så ind
samme sted som jeg formoder bilen er drejet ind. En bil kommer op bag mig
mens jeg ser mig omkring, Jeg troede det var den bil jeg lige havde
overhalet, men det viste sig at være en politibil. Jeg forklarede dem kort
hvad der var sket, på de 30 sekunder dukkede der yderligere 2 politibiler
op.

Vi kørte rundt i havneområdet og det lykkedes faktisk en af politibilerne at
køre fast. Ved fælles hjælp fik vi den fri - imens fandt den 3. politibil
4-hjulstrækkeren.

Nede midt på havnen er en stor rundkørsel. I rundkørslen står der nogle
gaffeltrucks. Bilen holder meget meget tæt på disse gaffeltrucks. Mit gæt
var at de er kørt rundt i rundkørslen lidt for hurtigt, kørt for tæt på
gaffeltrucksene og bilen er gået i stå. I stedet for at fortsætte i bilen er
de stukket ud af venstre dør, som var den eneste de kunne komme ud af. Husk
at den var meget svær at starte (ledningerne hang ud af tændingslåsen, det
var nok ikke indlysende hvilke man skulle sætte sammen for at få gang i den.

Forhistorien på bilen var at den var efterlyst fra Vejen (mener jeg), hvor
den ikke var blevet stjålet, men røvet.

Historien endte der for mit vedkommende. De blev ikke fundet. Som sædvanlig
var der en lille notits i avisen uden at et avisbud blev nævnt. Det var jeg
hver gang godt tilfreds med - jeg skulle jo gerne have mulighed for at køre
med aviser i fred :)

I sidste afsnit fortalte jeg at jeg var kørt på stationen, hvor jeg snakkede
med KriPo, Egentlig var det for at få noget at vide om hvad der var i vejen
med BMW-chaufføren :) - men jeg spurgte også til 4-hjulstrækkeren, idet jeg
ville vide om de fangede røverne/tyvene. Det havde de, sagde de. Jeg spurgte
så hvordan i alverden det kunne lade sig gøre - jeg havde jeg selv set at de
var forsvundet den nat. Men KriPo fortalte at de havde fundet nogle effekter
under en ransagning, som hørte til i bilen. Og så var det puslespil gået op.

Det var nok på nogenlunde det tidspunkt hvor jeg begyndte at lære numrene
udenad på efterlyste biler fra aviserne. Der var gået sport i det :)

Flere selvoplevede historier følger :)

Fra : Brian S Jensen

Dato : 08-11-05 19:35

Fine historier Per.......men var policen slet ikke interesseret i din
lille "gaderacer" ?

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-11-05 20:46

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Fine historier Per.......men var policen slet ikke interesseret i din
> lille "gaderacer" ?

Det er der også en lille historie om .. senere :)