Havregrød
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-11-05 23:44

Hej i gruppen.

Jeg har køwt mig nogle havregryn, som jeg vil bruge til at lave havregrød af
i morgen tidlig.
Jeg kan bare ikke fordrage den tykke, klistrede grød man får ud af en
traditionel havregrødsopskrift, så jeg lurer på hvordan jeg får lavet det
til, så grøden ikke bliver så tyk.
Jeg har da regnet ud at der skal mere vand i, og også hvor meget, men hvad
kan man ellers ploppe i, så det bliver knapt så kedeligt?
Jeg vil nemlig gerne have mig en god solid morgenmad, og jeg er træt af det
sædvanlige franskbrød med syltetøj.
Og franskbrød med bacon, blødkogte æg og cocktailpølser gemmer jeg til
weekenden og festlige lejligheder, hvor der er bedre tid til at lave
morgenmamse.
Så havregrød skal det være. Desuden skulle det være godt at spise, når man
som jeg både lider af irritabel mave og blodmangel.
Gode forslag til hvad man kan hælde i modtages med glæde.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Max

Dato : 08-11-05 23:59

Hej Aragorn

> Så havregrød skal det være. Desuden skulle det være godt at spise, når man
> som jeg både lider af irritabel mave og blodmangel.

Og jeg syntes faktisk at det smager godt.

> Gode forslag til hvad man kan hælde i modtages med glæde.

Hvis den skal være tynd, ja så put mere vand i, eller mælk som jeg
foretrækker. Jeg kan også lide at putte solsikkekerner og rosiner
i, det kan forøvrigt også gøre grøden tyndere til tider.

Ps: hvis du vil lave rigtig suppeagtig grød, så put dine havregryn
i blenderen og giv dem en omgang.

Mvh Max

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-11-05 07:52

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> i, det kan forøvrigt også gøre grøden tyndere til tider.
>
> Ps: hvis du vil lave rigtig suppeagtig grød, så put dine havregryn

Hej Max.

Tak for tips og ideer, det vil jeg da prøve.
Rosiner har jeg på lager, det kniber straks med solsikkekerner - men det kan
der da gøres noget ved.
Jeg har også luret på at hakke nogle mandler, jeg er pjattet med mandler!
Jeg vil fise ud og kokkerere.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Nette

Dato : 09-11-05 00:08

"Aragorn Elessar" skrev

> Gode forslag til hvad man kan hælde i modtages med glæde.

Sig mig lige engang... Har vi ikke for nylig haft havregrød oppe og vende,
hvor der kom mange forskellige opskrifter og ideer?
Hvorfor kan jeg ikke finde det på google?

Nette

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-11-05 07:53

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> hvor der kom mange forskellige opskrifter og ideer?
> Hvorfor kan jeg ikke finde det på google?

Hej Nette.

Aner det ikke, jeg har prøvet at google, og jeg fandt også nogle ideer og
tips, men intet fra gruppen her.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 09-11-05 08:56

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse
> Så havregrød skal det være. Desuden skulle det være godt at spise, når man
> som jeg både lider af irritabel mave og blodmangel.
> Gode forslag til hvad man kan hælde i modtages med glæde.

Det hjælper betydeligt at koge den på mælk i stedet for vand, eller halvt
mælk halvt vand. Du tilpasser selvfølgelig bare mængden så konsistensen er,
som du foretrækker den.

Hvis du ikke kan lige for stiv grød kunne du overveje grovvalsede havregryn.
Det giver en mere løs konsistens, som med lidt god vilje kan siges at ligne
risotto.

Jeg sætter nogle gange grynene i blød i mælken aftenen før, i køleskabet.
Det giver en blødere konsistens g forkorter kogetiden, og erfaringen siger
at det er betydeligt lettere at få børn til at spise den på den måde -
specielt hvis de får kanelsukker og smørklat på!

Ellers kan jeg kun støtte forslaget om rosiner og solsikkekerner, hakkede
mandler er også glimrende. Dem koger jeg dog normalt ikke med, men tilsætter
dem bare tilsidst.

Tørrede abrikoser eller dadler er også glimrende. Eller tyttebærsyltetøj
ovenpå.

MVH

Peter

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-11-05 17:02

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message
> [...]
tilsætter
> dem bare tilsidst.
>
> Tørrede abrikoser eller dadler er også glimrende. Eller tyttebærsyltetøj

Hej Peter, og tak for tips og ideer.
Jeg vil prøve at lave havregrød med mælk, jeg synes den bliver lidt for
kedelig bare med vand.
Kanelsukker er guf, men smørklatter (synes jeg) hører kun hjemme på nye
kogte kartofler, eller en gang grillkylle - måske endda på kogt torsk eller
varm røget makrel. Shit, nu får jeg lyst til fisk!
En klat syltetøj lyder lækkert, men da jeg hverken bryder mig om tørrede det
ene eller det andet, vil jeg undlade dette.
Så indtil videre:
Risoner
Æbleting
Banandimser
Syltetøj
Sukker
Kanelsukker (uhmm!)
Mandler
Nødder

Så er der da lidt at tage af!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Padre

Dato : 09-11-05 17:49

> En klat syltetøj lyder lækkert, men da jeg hverken bryder mig om tørrede
det
> ene eller det andet, vil jeg undlade dette.

Hvad så med ahornsirup og valnødder ?

--
padre

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-11-05 22:45

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> wrote in message
> det
>
> Hvad så med ahornsirup og valnødder ?
>
> --
> padre

Sirup og valnødder har en vis herre skabt...men tak for forslaget.

Venlig hilsen

Aragorn_DK - hm, er sgu mere kræsen end jeg regnede med! :o/

--
=================
www.welles.dk

Fra : Max

Dato : 09-11-05 22:59

Hej Aragorn

> Aragorn_DK - hm, er sgu mere kræsen end jeg regnede med! :o/

Nej, børn er kræsene, vi vokse har det privilegium at vi kan
sige at der er ting vi ikke spiser.

Mvh Max

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-11-05 23:18

> Hej Aragorn

> Nej, børn er kræsene, vi vokse har det privilegium at vi kan
> sige at der er ting vi ikke spiser.
>
> Mvh Max

I stand corrected. Takker.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 09-11-05 09:39

> [...]
> af
> i morgen tidlig.
> Gode forslag til hvad man kan hælde i modtages med glæde.

Vi laver det gerne med revet æble eller pære. Det kan både puttes i og koges
med eller kommes i bagefter. En moset banan er også god - eller bare skivet
over. Kunne forestille mig, at det også er godt med div. skovbær. Prøv også
at krydre det lidt - en smule kanel eller vanilie i variationen med æble er
dejligt.

MVH Metet

Fra : Mus

Dato : 09-11-05 10:38

Skal det absolut være grød? Kan selv ikke fordrage havregrød. Men havregryn
med lidt sukker og masser af frisk frugt og mælk, det er bare lækkert. Og
næringsværdien må vel være det samme.

Men om det er hårdere for maven ved jeg ikke.

LN

Fra : Christian Hansen

Dato : 09-11-05 11:23

Mus wrote:
> [...]
> næringsværdien må vel være det samme.
>
> Men om det er hårdere for maven ved jeg ikke.

Det tror jeg ikke det er. Jeg foretrækker det også i rå tilstand tilsat
mælk og så et drys kanelsukker - eventuelt med æbleskiver og/eller andet
lækker frugt.

Især æblerne står godt til kanelsukkeret :)

Mvh Christian

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-11-05 17:03

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> wrote in message
> [...]
> lækker frugt.
>
> Især æblerne står godt til kanelsukkeret :)

Orv ja, æbler med kanelsukker og så på gryn med mælk - uh guf, det skal
prøves!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Max

Dato : 09-11-05 12:30

Hej

> Men om det er hårdere for maven ved jeg ikke.

Jeg ved det heller ikke, men grove gryn rå sammen med Guldkorn
og piskefløde, det er gudespise.

Mvh Max

Fra : Mus

Dato : 09-11-05 13:59

> Hej

> Jeg ved det heller ikke, men grove gryn rå sammen med Guldkorn
> og piskefløde, det er gudespise.
>
> Mvh Max

Ja hvis man kan lide guldkorn er det sikkert. Men ikke om jeg vil spise det
søde pap

LN

Fra : Max

Dato : 09-11-05 16:40

Hej

> Ja hvis man kan lide guldkorn er det sikkert. Men ikke om jeg vil spise
det
> søde pap

Jeg gider heller ikke Guldkorn som sådan, men som sødemiddel
på havregryn er de OK.

Mvh Max

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-11-05 17:04

> [...]
> Hej

> Jeg ved det heller ikke, men grove gryn rå sammen med Guldkorn

Øj - guldkorn med kakaomælk...mums!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-11-05 16:52

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in message
> [...]
> næringsværdien må vel være det samme.
>
> Men om det er hårdere for maven ved jeg ikke.

Tjah jeg kan godt lide varm morgenmad, det er lækkert når man skal op på
cyklen bagefter og jolle på arbejde i disse for vort land så fugtige og
kølige tider.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : LM

Dato : 09-11-05 15:46

> [...]
> som jeg både lider af irritabel mave og blodmangel.
> Gode forslag til hvad man kan hælde i modtages med glæde.

På min havregrød putter jeg hakkede hasselnødder og kokosmel, sommer tider
solsikke- græskarkerner, hørfrø eller hvad jeg nu lige har lyst til. Samt et
revet æble. Ingen sukker

LM

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-11-05 16:57

"LM" <nejtak@invalid.dk> wrote in message
-klip-
> [...]
> solsikke- græskarkerner, hørfrø eller hvad jeg nu lige har lyst til. Samt

Kokosmel, græskarkerner og hørfrø får du mig ikke til at spise! Xop
Men hakkede nødder/mandler, rosiner og æwler lyder dejligt.
Og havregrød uden sukker?
Helt ærligt, hvordan i alverden får du det ned???
Der skal da mindst to teskefulde på første tredjedel, to på anden, og to på
tredje, ellers smager det da ad helvede til - synes jeg!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : JytteJ

Dato : 10-11-05 15:25

> [...]
> som jeg både lider af irritabel mave og blodmangel.
> Gode forslag til hvad man kan hælde i modtages med glæde.

Kog nogle æbleskiver (altså frugten) med, det frisker smagen lidt op, du kan
også koge lidt kanel med, hvis du kan lide det.
Rørsukker og honning er vist ikke nævnt.
God fornøjelse, havregrød smager skønt.

VH.
Jyttej

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 15-12-05 12:11

> [...]
>
> Jeg kan bare ikke fordrage den tykke, klistrede grød man får ud af en
> traditionel havregrødsopskrift, så jeg lurer på hvordan jeg får lavet

Mere vand - som du selv har foreslået - eller lidt mælk - som andre har
foreslået.

> Jeg har da regnet ud at der skal mere vand i, og også hvor meget, men
> hvad
> kan man ellers ploppe i, så det bliver knapt så kedeligt?

Jeg plejer at mose en banan i eller rive et æble i og så komme en
friskpresset appelsin oven på. Så får man samtidig lidt flere vitaminer
til at holde tidens influenza borte

> Jeg vil nemlig gerne have mig en god solid morgenmad, og jeg er træt
> af det
> sædvanlige franskbrød med syltetøj.

Har du prøvet andre slags grød end havregrød. Ved at ændre
grundsubstanses får du jo straks langt flere variationsmuligheder.

Jeg kan godt lide mannagrød, risengrød og boghvedegrød.

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-12-05 17:32

Den Thu, 15 Dec 2005 12:10:39 +0100, skrev Ida Maria Kiefer :

> Mere vand - som du selv har foreslået - eller lidt mælk - som andre har
> foreslået.

Selv fremtryller jeg en god, blød og velsmagende grød på denne måde:

Der er forskel på havregryn, find din favorit(selv sværger jeg til
økologiske finvalsede havregryn fra Kornkammeret).

Sæt gryn og vand(i det forhold du foretrækker, f.eks. 1:2)) i blød inden
du går i seng. Kog grøden op under omrøring og lad den koge 5 min for
svag varme mens du pisker den. Tag gryden fra varmen, hæld et skævt
mælk(max 1:10) i grøden og smag til med lidt salt.

Grøden bliver fløjlsblød og meget lækker af iblødsætningen og
piskningen.

--
Kent Oldhøj