Glemte dykkere ved Assens ?
Fra : Per Toustrup

Dato : 08-11-05 23:44

Hej

Jeg har i min øresnegl hørt en klub har glemt 2 dykkere efter vragdyk
i området omkring Assens. Det skulle først være opdaget da alle kom
retur til klubben. Efterfølgende er der vist ydet bistand fra
krisepsykologer.
Er der nogen der ved mere om denne hændelse. Det kan være andre kan
lære noget af det og undgå et så fatal oplevelse, hvis der er noget om
snakken.

hilsen PT

Fra : Kent Friis

Dato : 09-11-05 17:51

Den 08 Nov 2005 22:44:13 GMT skrev Per Toustrup:
> [...]
> Er der nogen der ved mere om denne hændelse. Det kan være andre kan
> lære noget af det og undgå et så fatal oplevelse, hvis der er noget om

Tæller man ikke folk, inden man sejler hjem?

Mvh
Kent

Fra : Henning

Dato : 10-11-05 11:47

On 09 Nov 2005 16:51:11 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Tæller man ikke folk, inden man sejler hjem?

Cirka-tælling - "er vi her allesammen" - er de ringen der brokker sig,
sejler man hjem De kunne jo været gået ned i køjen eller på
toilettet...

Fra : Kent Friis

Dato : 10-11-05 17:49

Den Thu, 10 Nov 2005 11:47:16 +0100 skrev Henning:

> Cirka-tælling - "er vi her allesammen" - er de ringen der brokker sig,
> sejler man hjem De kunne jo været gået ned i køjen eller på
> toilettet...

"Alle dem der ikke er tilstede rækker hånden op"?

Mvh
Kent

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-11-05 22:00

Hvis det den episode jeg kender til har den været ret lang tid under
vejs....

http://www.skawdyk.dk/htm_sider/historie/historiske_billeder/1993_1.jpg

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : CC

Dato : 10-11-05 14:16

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message
> Hvis det den episode jeg kender til har den været ret lang tid under
> [...]

Nej, det er ikke ovenstående episode, det er så vidt jeg har hørt en meget
nyere - få måneder gammel.

Men, der går lidt rygter om, at man ønsker at lægge låg på episoden, hvilket
egentlig er lidt træls, da det
da helt sikkert er noget vi alle kan lære noget af. Om ikke andet bliver man
igen mindet om problemstillingen
og forhåbentlig selv husker, at være opmærksom på, om de to som sad ved
siden af en, da vi sejlede ud, da
vist nok ikke lige er kommet op endnu !!!

Derfor venligst kom med en hændelsesrapport - mange tak!!

Claus

Fra : Henrik Manley

Dato : 10-11-05 16:24

> Men, der går lidt rygter om, at man ønsker at lægge låg på episoden,
> hvilket egentlig er lidt træls, da det
> da helt sikkert er noget vi alle kan lære noget af. Om ikke andet bliver
> man igen mindet om problemstillingen

Rygterne må da også sige lidt hvem der har stået for turen klub/center.
Hvem pokker dykker overhovedet dernede.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : CC

Dato : 10-11-05 21:23

> Rygterne må da også sige lidt hvem der har stået for turen klub/center.
> [...]

Såvidt rygterne taler sandt, drejer det sig om Assens dykkerklub, men det
ville selvfølgelig være smart, hvis
de selv kan/vil be- eller afkræfte det.

Claus

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-11-05 00:02

> Såvidt rygterne taler sandt, drejer det sig om Assens dykkerklub, men det
> ville selvfølgelig være smart, hvis
> de selv kan/vil be- eller afkræfte det.

Det er da også noget pineligt, men man skulle da tro da dem det gik ud over
ville brokke sig noget over det. Jeg blev engang glemt og jeg blev noget
negativ, og det var kun i 15 minutter......

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 11-11-05 10:44

minutter......<<

Ahrr lad vær og piv, jeg har hørt at det kun var for sjov

mvh. Allan J.

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-11-05 12:43

> Ahrr lad vær og piv, jeg har hørt at det kun var for sjov

Det var nu ikke for sjov.

Hvor sjovt tror du selv du synes det ville være at være glemt på et vrag med
favnen fuld og komme tilbage til hvor bundtovet burde være. Komme op og se
dine lystige kammerater ca. 500 meter væk beskæftiget med at slikke sol og
drikke øl.

Næ de havde bundet af og var ved at gøre klar til at sejle til det næste
vrag.....

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-11-05 12:53

> Næ de havde bundet af og var ved at gøre klar til at sejle til det næste
> vrag.....

Jeg ved da at folk der laver den slags dykning med den slags dykkerledelse
sædvanligvis har en eller anden form for markering der viser om man er den
sidste på bundtovet og om man er den der skal binde af? Det fungere vist ved
at man har sin personlige karabinhage med sit personlige mærke, en bamse
eller en linepil whatever.. så når man skrider tager man sin egen karabin
hage med sig og så ved den sidste at han skal binde af.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-11-05 13:06

> [...]
> eller en linepil whatever.. så når man skrider tager man sin egen karabin
> hage med sig og så ved den sidste at han skal binde af.

Der er sikkert mange måder at gøre det på, vi aftaler altid dykkertider så
sidste par er alene når de binder af. Der er rigeligt lort dernede så at
tage mere med ned kan da kun gå galt.

Vi har også en gang glemt vores dykkerleder i havnen og opdage det først da
han og hans makker skulle i vandet....... Hvor der handels......

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 11-11-05 14:35

> Vi har også en gang glemt vores dykkerleder i havnen og opdage det først
da
> han og hans makker skulle i vandet....... Hvor der handels......

Jeg har engang været med hvor vi kom hjem meget sent om aftenen til klubben
med en tom trailer uden båd på

Allan Hansen

Fra : Poul Olesen

Dato : 11-11-05 11:45

Når man har dykket en del år vil man opleve at blive mere eller mindre
glemt. Nogle gange handler det dog om manglende overvågning fra
dykkerskibet. Det er jo sket mange gange at et dykkerskib er et gået løs
af en påbinding uden at opdage det. Sidst jeg prøvede det var det er
lidt irriterende at se skibet ude i horisonten, ligge og vifte med
dekobøjen, for tilsidst at få kontakt til en rib der har bundet sig på
dykkersibet som kommer og spørger "hvilket vrag dykkede i på".

Jeg kan som sådan godt forstå klubben ikke vil fortælle om en episode
hvor nogen er glemt. Vi kan jo håbe at de er ansvarlige nok til at
aflevere en episoderapport til DSF og at DSF vil offentlige gøre nogen
Tæt-På i anymoniseret form.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Jan Birk

Dato : 11-11-05 22:30

> Det er da også noget pineligt, men man skulle da tro da dem det gik ud over
> ville brokke sig noget over det. Jeg blev engang glemt og jeg blev noget
> negativ, og det var kun i 15 minutter......

Stakkel. Vi blev efterladt på Robert. Der er godt nok langt hjem og
Øresund er lige pludseligt meget stort. Heldigvis kom der nogle dykkere
forbi som havde set vore bøjer, hvorefter vi fik et lift )

Båden som forlod os havde ikke anker-alarm og var ikke bundet godt nok
på (det var vores opgave !

Vi fandt båden på Hven på 10-5 meter vand, hvor de resterende dykkere
dykkede lystigt! og ikke savnede os.... :(

/Jan

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-11-05 21:39

> [...]
>
> Vi fandt båden på Hven på 10-5 meter vand, hvor de resterende dykkere
> dykkede lystigt! og ikke savnede os.... :(

Det lyder langt ude i skoven, det var vel ikke nogle i kendte...

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Klaus Christensen

Dato : 10-11-05 13:53

Jamen er her slet ingen dykkere fra Assensområdet her på gruppen
som har hørt noget?

Fra : anders

Dato : 11-11-05 14:52

> Jeg har engang været med hvor vi kom hjem meget sent om aftenen til klubben
> med en tom trailer uden båd på

Er I altid så stive når I tager ud at dykke? ;)

mvh
anders

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-11-05 14:55

>Er I altid så stive når I tager ud at dykke? ;)

Nej, nej problemerne er først når vi skal hjemad

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : anders

Dato : 11-11-05 14:53

Kan man få en position på vraget? :)

mvh
anders

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-11-05 14:55

>Kan man få en position på vraget? :)

Den lå i et sving oppe ved Hornbæk.... Vi har hentet den igen.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Allan Norsk

Dato : 11-11-05 15:59

> Den lå i et sving oppe ved Hornbæk.... Vi har hentet den igen.

Så kan man jo sagtens være verdensmester i hurtigoptagning af både -
I VSK bruger vi lidt tid på at spænde båden fast

Og så til det lidt mere seriøse:

Hvis man glemmer dykkere på dykkerpladsen, er det vel fordi at man ikke
fører en journal over de dykkere man har i vandet?

Vi er jo i naturen dovne og der skal jo lidt disciplin til at udføre opgaver
der i 99% af tiden kan springes over uden at det får fatale konsekvenser.
Når man kommer så langt på magelighedsskalaen at man ikke gider føre en
simpel dykkerlederjournal, hvordan står det så til med det udkig, standby,
makkertjek, dykkerplanlægning, sikkerhedsudstyr??

Det er en rigtig god idé jævnligt at træne lidt cases hvor man simulerer
nogle uheld eller hændelser under dykningerne. Det er en god måde at stramme
lidt op på organisationen omkring dykningen, der tit kan blive lidt løs i
det når vi hygger os og solen skinner. I VSK holder vi et årligt brushup
kursus, hvor vi gennemgår førstehjælp og anvendelse af genoplivningsudstyr,
samt træner livredning og ulykkescases i åbent vand. Det er både sjovt og
lærerigt.

Mvh. Allan
Klub: www.vskdyk.dk

Fra : Kim Adersen

Dato : 11-11-05 20:11

> [...]
være.
>Komme op og se
>dine lystige kammerater ca. 500 meter væk beskæftiget med

Det rykker lidt ved begrebet kammerater :)
Har du overvejet at det måske var ganske bevidst, men at du
desværre opdagede det for hurtigt?

Mvh
Kim Andersen