svømme baglæns
Fra : per_dyk@yahoo.dk

Dato : 08-11-05 22:39

Hej

Jeg har tidligere set en beskrivelse af hvordan man kan svømme
baglæns, men kan ikke finde den selvom jeg har søgt i gamle indlæg.

Er der en der kan være behjælpelig ?

På forhånd tak

mvh.
Per

Fra : Henning

Dato : 08-11-05 22:52

On 8 Nov 2005 13:39:24 -0800, "per_dyk@yahoo.dk" <per_dyk@yahoo.dk>
wrote:

>Hej
>
>Jeg har tidligere set en beskrivelse af hvordan man kan svømme
>baglæns, men kan ikke finde den selvom jeg har søgt i gamle indlæg.
>
>Er der en der kan være behjælpelig ?

Øh - du ligger på ryggen og kører armene baglæns som en "vindmølle"?
Det virker nok kun i overfladen...

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : per_dyk@yahoo.dk

Dato : 08-11-05 23:02

Øh - du ligger på ryggen og kører armene baglæns som en
"vindmølle"?
Det virker nok kun i overfladen...

Jeg mener nu at jeg så det i forbindelse med noget om finneteknik, så
mon ikke det kan lade sig gøre med benene ?
Jeg tror det er en DIR øvelse, men derfor kan det jo godt være
nyttigt for os andre dødelige.

mvh.
Per

Fra : AK

Dato : 08-11-05 23:22
Fra : Sune Jorgensen

Dato : 09-11-05 07:28

Ja Achim har styr på det, men check også GUE's egne videoer på:
http://www.gue.com/classroom/propulsion/index.shtml

Hvis du er til hollandsk så check også:
http://www.frogkick.nl/

Hvis du skal træne det er det en fordel at være lidt negativ, da du nemt
ryger opad, og gør det et sted med god sigt, da du behøver et godt
referencepunkt. Det fungerer også mest effektivt med Jet Fin/Turtle Fin
http://www.gue.com/equipment/fins.shtml

Mvh
Sune

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-11-05 12:48

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du skal træne det er det en fordel at være lidt negativ, da du nemt
> ryger opad

Jah, grunden til at du ryger opad er fordi du svømmer opad.. derfor er
løsningen ikke at være negativ men at være positioneret horisontalt i
vandet.

mvh
Jonas

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 09-11-05 15:52

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Jah, grunden til at du ryger opad er fordi du svømmer opad.. derfor er
> løsningen ikke at være negativ men at være positioneret horisontalt i

Jonas hvis du ligger mærke til så bruger jeg ordet træne, og man skal som
bekendt lære at kravle før man kan gå (i dette tilfælde baglæns). Især i en
svømmehal på tre meter vil de fleste havde rigeligt med at koncentrere sig
om deres backkicks og ikke ryge til overfladen. Især det at time
vejrtrækningen er vigtig, se på Achim's video hvor meget han ryger op og ned
når han trækker vejret. Hvis du kigger endnu nærmere på hans video, ser du
at han ikke ligger særlig horisontalt, med har overkroppen noget op, hvilket
netop modvirker tendensen til at svømme opad. Og nu betyder vandmodstand
mindre da selv de bedste svømmer i et meget adstadigt tempo baglæns. Jeg kan
da røbe at selv Achim lukker lidt luft ud af vingen, før han demonstrerer
backkicks i en svømmehal...

Mvh Sune

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-11-05 17:59

> [...]
> svømmehal på tre meter vil de fleste havde rigeligt med at koncentrere sig
> om deres backkicks og ikke ryge til overfladen. Især det at time

Jah du skal ikke træne forkerte ting, så skal du i stedet træne trim før du
træner kicks..

> vejrtrækningen er vigtig

Ja så træn den.

> [...]
kan
> da røbe at selv Achim lukker lidt luft ud af vingen, før han demonstrerer

Jeg er ikke rigtig intersseret i hvad Achim gør.. do it right..

mvh
Jonas

Fra : per_dyk@yahoo.dk

Dato : 09-11-05 16:57

Tak for linkene begge to.

Det er jo guld værd at se teknikken på video, så nu skal jeg bare ud
og øve.

mvh.
Per

Fra : Allan Hansen

Dato : 09-11-05 17:10

<per_dyk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
Tak for linkene begge to.
Det er jo guld værd at se teknikken på video, så nu skal jeg bare ud
og øve.

Lige bortset fra 2 dykkere fra Aquanaut jeg engang læste om, der havde mødt
et stor grønlandshaj ved Lysekill og som påstod at de kunne svømme baglæns,
jeg jeg svært at se hvad man skal bruge denne teknik til i praktisk dykning.
Har jeg overset noget ?

Allan Hansen

Fra : __vaDer

Dato : 09-11-05 18:07

Hola,

"Allan Hansen" <EnghansFjern@post.cybercity.dk> wrote in message
> et stor grønlandshaj ved Lysekill og som påstod at de kunne svømme
> baglæns, jeg jeg svært at se hvad man skal bruge denne teknik til i
> praktisk dykning. Har jeg overset noget ?

Tsk tsk, tænk du kan spørger om man kan bruge det i praktisk!
Du kan måske hellere ikke se det praktiske i at kunne gå baglens?

Ilhan "Der nogen gange kan lave backward frogkicks"

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 09-11-05 18:23

> [...]
> baglæns, jeg jeg svært at se hvad man skal bruge denne teknik til i
> praktisk dykning. Har jeg overset noget ?

Der er sikkert flere situationer hvor du også "svømmer baglæns" uden at
tænke over det, men bruger hænderne til at skubbe fra eller basker som en
sommerfugl

Men hvad bruger jeg det til (har sikkert lige glemt nogle):

Hvis jeg svømmer closeup på noget interessant (koral, udhæng, sprække, koøje
m.m.) hvor der ikke er plads til at vende uden at beskadige noget eller lave
silt out, er det nu meget praktisk at kunne bakke et par meter.

En UV fotograf (der normalt har hænderne fulde) kan også havde meget glæde
af back kicks, helicopter turn og seesaw teknikkerne til at placere sig
perfekt.

Hvis jeg svømmer langs et vrag i lidt dårlig sigt og lige pludselig har en
line eller garn foran masken, så ved jeg i hvert fald at der hvor jeg kom
fra er sikkert, så lige en meters penge tilbage for at få et overblik over
situationen.

I en træningssituation hvor flere dykkere er samlet i ring eller overfor
hinanden og der er lidt strøm, så vil nogle svømme op mod strømmen og andre
vil bakke med strømmen for at holde deres indbyrdes position, og samtidig
holder sig inden for et confined område.

Normalt når jeg gå opad/deco på et torv holder jeg ikke fast i det, undtagen
hvis der er meget strøm. Så hvis der så er trængsel, er det nu meget godt at
kunne placere sig der hvor det nu er mest hensigtsmæssigt.
Her skal man dog være meget opmærksom på at holde dybden.

Hvis jeg nu skulle være så heldig at komme til svømme sammen med en smuk
pige, så kan jeg ligge mig foran hende og se hende i "øjnene" mens vi
svømmer sammen

Det træner nogle muskler du ikke vidste du havde

For the sheer fun of it

Mvh Sune

Fra : Johnny Christensen

Dato : 09-11-05 18:23

Som fotograf er det endnu et stykke værktøj som man kan bruge, for at give
den optimale placering.
Som vragdykker kan det være nyttigt, for at kunne trække snuden til sig igen
uden at skifte stilling.
Som naturdykker på følsomt koral rev, kan det også virke til at du kan gå
rigtigt tæt på småtterierne og derefter bakke væk uden at skade noget.

Det er jo ikke ligefrem højhastigheds svømning, så det bruges mest til
finjustering ved visse situationer.

Fra : none

Dato : 30-11-05 23:46

Jeg ville nok starte med kun at bevæge fødderne, da det er der finten
ligger. Desuden er det også det man (jeg) oftest bruger, tror jeg, da
man ellers nemt rammer sine kursister, koraller eller hvad ved jeg med
benene. Prøv om du kan stå på hovedet i svømmehallen og snurre rundt,
det er lidt same teknik.

Rune.