Wok af støbejern
Fra : Christian Hansen

Dato : 08-11-05 15:09

Hej NG

Jeg vil til at investere i en wok. Mine pander og stegegryder er i
støbejern, da jeg er meget glad for det materiale - det er lækkert at
lave mad i.

Jeg er dog kommet i tvivl om, hvorvidt en wok bør være i støbejern.
Mange steder finder man jo relativt billige woker i meget tyndt metal -
er det alene for at holde prisen nede, eller har de egenskaber, som er
bedre end den dyre støbejernswok i den type madlavning?

Hvis nogle har erfaringer med enten den ene eller anden type wok, hører
jeg meget gerne om det :)

Mvh Christian

Fra : mcloud

Dato : 08-11-05 15:19

Hej Christian

Wokker blev oprindeligt lavet i støbejern,men de er ikke så håndterbare
for
alle de er lidt tunge.

De mest almindelige er i tyndpladejern ,hvis du har gaskomfur er det den
bedste ,da wokken er tæt på varmekilden,desværre er jernwokken dum at gøre
ren indttil den er brændt til .
Den mest rengørings venlige er nok den af rustfri stål ,men der skal være
en
bund af en god varmeleder ,da rustfri er en dårlig varmeleder.

Endelig er der de teflon eller titanium belagte ,hvor højt op i
varmegrader
man kan komme med dem er jeg ikke klar over ,men det ved de måske der hvor
du handler.

Her er et link hvor de er experter i alt køkkenudstyr:
http://www.hwl.dk/Default.aspx?Path=%2fProdukter%2fGRYDER_-_PANDER%2fPande
r.aspx&PageNum=2

Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-11-05 15:30

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er dog kommet i tvivl om, hvorvidt en wok bør være i støbejern.

Det bør den ikke være.

> Mange steder finder man jo relativt billige woker i meget tyndt metal
> - er det alene for at holde prisen nede, eller har de egenskaber, som
> er bedre end den dyre støbejernswok i den type madlavning?

Helt andre egenskaber. En wok skal kunne blive meget varm, meget hurtigt. Du
kan slet ikke lynstege i en støbejernswok på samme måde som du kan i en
original, østasiatisk udgave.

> Hvis nogle har erfaringer med enten den ene eller anden type wok,
> hører jeg meget gerne om det :)

Jeg har erfaringer med begge, og foretrækker til enhver tid den tynde
udgave. Jeg har desværre keramisk komfur, så jeg må normalt "nøjes" med
støbejernsudgaven, men har faktisk besluttet at købe et enkelt gasblus, bare
for at kunne lave mad i en "rigtig" wok.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/06/05)

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 09-11-05 23:19

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Helt andre egenskaber. En wok skal kunne blive meget varm, meget hurtigt. Du
>kan slet ikke lynstege i en støbejernswok på samme måde som du kan i en
>original, østasiatisk udgave.

Jeg har ikke meget wok-erfaring, men jeg har prøvet at bruge sådan en
tynd jernwok på induktionskomfur. Og jeg skal hilse og sige, at den
kan blive varm rigtig hurtigt!
Det er faktisk rigtig behageligt at arbejde med.

En 'rigtig' wok er vist rund i bunden, men på den her er der snydt
lidt, så bunden er (næsten) flad.

> [...]
>støbejernsudgaven, men har faktisk besluttet at købe et enkelt gasblus, bare
>for at kunne lave mad i en "rigtig" wok.

Det skulle jo virke - hvis blusset er stort nok og flasken kan levere
tilstrækkelig tryk.
Skriv endelig her om dine erfaringer, når du har afprøvet det.

--
Kåre

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-11-05 15:38

> [...]
> bedre end den dyre støbejernswok i den type madlavning?
>
> Hvis nogle har erfaringer med enten den ene eller anden type wok, hører

En original wok er jo normalt lavet af tyndt smedejern og der findes også
nogen lavet af tynd aluminiumsplade.
Desuden er de runde i bunden og dermed kun brugbare over åben ild.
Fordelen ved at anvende tyndt materiale er at man hurtigt kan regulere
varmen. Vores bedste wok til brug over åben ild købte vi i Bilke for omkring
30 kr, den er af tynd aluminium med en belægning der heldigvis hurtigt
forsvandt. Den er super på gas men ikke god over el da den kun har el lille
del der er flad og desuden er blevet afrundet med tiden.
Hvis du kan finde en støbejernswok uden belægning tror jeg det ville være
fint til el.Grunden til at jeg ikke kan lide slip belægning er at det som
regel ikke kan holde til varmen når man laver wokmad.
Vi er nu imidlertid gået over til at bruge sauter pander, dem med høje
sider, men vi savner at finde en uden belægning, eller med en belægning der
kan holde.

Held og lykke i din søgen.

Steen.

Fra : Padre

Dato : 08-11-05 18:00

> [...]
> er det alene for at holde prisen nede, eller har de egenskaber, som er
> bedre end den dyre støbejernswok i den type madlavning?

En wok bør være lavet i tynd jernplade for at man hurtigt kan variere
emperaturen, selv fandt jeg en dejlig én hos kunst og køkkentøj i Kbh.

--
padre

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-11-05 18:17

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> wrote in message
> [...]
> bedre end den dyre støbejernswok i den type madlavning?
>
> Hvis nogle har erfaringer med enten den ene eller anden type wok, hører

Hej Christian.

Jeg har en støbejernswok som jeg er rigtig glad for.
Ganske vist kan den ikke variere temperaturen lynhurtigt som man kan på de
tynde wokker, men hvis bare man får varmet den godt op, er den genial til at
stege i, både wokretter og større retter der egentlig ikke er beregnet til
wok.
Når jeg skal lave pastasovs plejer jeg at bruge wokkken, da der ikke er
plads i min stegepande til retten, og den 3-liters gryde jeg ellers har, er
håbløs at gøre ren bagefter oven på sådan en omgang pastasnask.
Og som sagt, hvis wokken bliver varmet op først i god tid, er den fed til
wokretter, hvor man lige steger lidt kød, derpå lidt grøntsager, og hvad der
ellers hører til.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-11-05 09:18

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> on tirsdag 8. november 2005 at 15:30
+0100 wrote:
> [...]
>bare
>for at kunne lave mad i en "rigtig" wok.

Når du får fat i en - så deler du da lige erfaringerne med os, ikke?
Jeg overvejer nemlig selv at købe en. Jeg har ganske vist gas, men ikke
blus nok.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Max

Dato : 09-11-05 16:41

Hej

> Når du får fat i en - så deler du da lige erfaringerne med os, ikke?
> Jeg overvejer nemlig selv at købe en. Jeg har ganske vist gas, men ikke

Har set i Bilka at man kan købe et sæt med gasblus og Wok i et.

Mvh Max

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-11-05 17:04

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> on onsdag 9. november 2005 at 16:41
+0100 wrote:
>Har set i Bilka at man kan købe et sæt med gasblus og Wok i et.

Hvornår - og ka' du huske en pris?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Max

Dato : 09-11-05 19:12

Hej Frank

> Hvornår - og ka' du huske en pris?

Vel inden for den seneste måned, prisen husker jeg ikke,
men den var vel under en plovmand.

Her kan du se modellen

http://www.hotwok.info/

Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-11-05 17:22

On Wed, 09 Nov 2005 17:04:03 +0100
"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Hvornår - og ka' du huske en pris?

Jeg har også set dem i inspiration og imerco. De sælges ofte i
forbindelse med udendørskøkken ting.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-11-05 08:19

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> on onsdag 9. november 2005 at 19:11
+0100 wrote:

>Her kan du se modellen
>
>http://www.hotwok.info/

Ah ja - det er faktisk sådam en jeg er på udkig efter - med tre brændere
og det hele - afsted til Bilka!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311