Ghost backup - og hvad hvis det går galt ?
Fra :    ab©

Dato : 07-11-05 23:54

Jeg tænker på, hvordan reetablerer jeg de data, jeg nu har som backup på en
stak DVD-skiver, hvis jeg får brug for det ?

Skal jeg lave en boot-cd i Ghost (9.0) - og så kører det bare, eller .... ?

Har hørt, at harddiskene skal passe i størrelse, men det kan forhåbentlig
ikke være rigtigt ?

MVH ab (-c:)

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 07-11-05 23:58

ab© wrote:
> Skal jeg lave en boot-cd i Ghost (9.0) - og så kører det bare, eller .... ?

Selve Ghost CD'en er typisk boot-bar - prøv at boot'e op på den og se om
den ikke kan læse dine backup filer.

> Har hørt, at harddiskene skal passe i størrelse, men det kan forhåbentlig
> ikke være rigtigt ?

Du skal bare have diskplads svarende til den datamængde du har i dit
ghost image.

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra :    ab©

Dato : 08-11-05 23:38

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> skrev i en meddelelse

> Selve Ghost CD'en er typisk boot-bar - prøv at boot'e op på den og se om
> den ikke kan læse dine backup filer.

Tak for dit svar - jeg kunne bare ikke få den til at boote - jeg kunne
heller ikke reetablere efter at have geninstalleret styresystem, Ghost
o.s.v. som om den ikke kan finde noget på drevet. Jeg prøver igen ved hjælp
af DVD-brænderen, backuppen er lavet på - så måske hjælper det.

I den gamle version 7.5 mener jeg, at man kunne /skulle oprette en CD til at
boote på, men i version 9.0 henvises der kun i hjælpefilen til en
"Premium"-version med ekstra muligheder i.

ab (-c:)

Fra : HBS

Dato : 09-11-05 13:43

hej

Du skulle da kunne boote fra den ghost v9.0 cd du har, og derefter bruge de
ghost filer du har lavet..
Men mener da osse man kan lave en ghost bootcd i selve ghost programmet,
inden man ghoster sin harddisk...Således at du både har en bootcd og ghost
filerne på samme skive "nok dvd" da de fylder meget..

mvh

HBS

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-11-05 19:25

ab© wrote:
> Har hørt, at harddiskene skal passe i størrelse, men det kan forhåbentlig
> ikke være rigtigt ?

Test (check) venligst imaget, inden du sover roligt.

Jeg har på en MSSQL server med et NTFS system, set ghost tage fine
images, som var aldeles ubruglige.

Under restore var en datastruktur i NTFS som jeg ikke kan huske navnet
på, for kompleks til at der kunne fortages restore. Et helt almindeligt
check kunne genskabe problemstillgen.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 10-11-05 11:34

Christian E. Lysel wrote:
> Jeg har på en MSSQL server med et NTFS system, set ghost tage fine
> images, som var aldeles ubruglige.

Den har jeg også oplevet - Ghost præsterede at både tage et komplet
image og ligge det tilbage igen uden at melde 1 eneste fejl - Men de
data der var lagt retur var korrupte !

Jeg bruger udelukkende Acronis TrueImage idag !

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : ab© - På Forlaget

Dato : 10-11-05 14:12

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> skrev i en meddelelse
> Jeg bruger udelukkende Acronis TrueImage idag !

Jeg har nu prøvet at genskabe harddisken på en anden PC - resultatet er, at
systemet efter opstart kommer med en fejlmelding om at "sideilen er for
lille - gå ind i denne computer og ....." - men jeg kan ikke gå nogen
steder - heller ikke i fejlsikret tilstand - øv, øv

Der er tale om en PC i et netværk - hvad sker der egentlig, hvis der er
aktiviteter over nettet samtidig med, at jeg foretager en back-up / mon det
kan være det, der nu giver en fejl ?

MVH
ab©

Fra : HBS

Dato : 10-11-05 16:07

hej
har brugt ghost i flere år u, og kan ikke kende alle de problemmer du har,
men skal siges jeg booter fra en ghost diskette, og derefter kan jeg så
skrive min image fil til en dvd eller cd skive, og når jeg skal bruge min
ghost fil, ja så booter jeg på min diskette igen og bruger min dvd eller cd
skive, og det har virket uden problemmer i flere år )

Skal siges jeg har ikke meget tiltro til det med at bruge ghost filer
direkte fra windows, synes min metode er bedre , og så tager det kun ca 15
min , så er mit system oppe at køre igen

hbs

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 10-11-05 17:46

ab© - På Forlaget wrote:
> Jeg har nu prøvet at genskabe harddisken på en anden PC - resultatet er, at
> systemet efter opstart kommer med en fejlmelding om at "sideilen er for
> lille - gå ind i denne computer og ....." - men jeg kan ikke gå nogen

Under restore kan du sætte partitionernes størrelse, bliver der pillet i
det?

> steder - heller ikke i fejlsikret tilstand - øv, øv

Hvad kan du ikke?

> Der er tale om en PC i et netværk - hvad sker der egentlig, hvis der er
> aktiviteter over nettet samtidig med, at jeg foretager en back-up / mon det
> kan være det, der nu giver en fejl ?

Nej.

Fra :    ab©

Dato : 11-11-05 13:52

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk@spindelnet.dk> skrev i en meddelelse

> Under restore kan du sætte partitionernes størrelse, bliver der pillet i
> det?

Nej, her har jeg ikke ændret noget (det er vist noget med om partitionen
skal tilpasses den nye harddisk)

> Hvad kan du ikke?

Jeg kan ikke gå ind og ændre noget som helst - heller ikke m.h.t. sidefilen,
da PC´en bare restarter og kommer tilbage til den samme fejlmelding.

(Tak for interessen - det er temmelig irriterende og jeg har efterhånden
brugt rigtigt mange timer på det. Vil nu se om jeg kan redde den genskabte
HD ved at geninstallere W2K igen - jeg har valgt Ghost fordi makkeren, der
har PC´erne har det program og fordi vi efterfølgende gerne skulle foretage
fuld back-up og efterfølgende daglige del-backups via netværket).

- Jeg har nu taget 2 nye back-ups af de 2 maskiner - via en ekstern
harddisk - så at jeg har noget at "more" mig med i week-enden

ab (-c:)

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-11-05 21:38

ab© wrote:
> Nej, her har jeg ikke ændret noget (det er vist noget med om partitionen
> skal tilpasses den nye harddisk)

Ja, er den nye disk mindre end den gamle?

Kan du ikke prøve at reetablere på den disk du forsøger, men
starte den op på samme maskine som backupen bliver taget fra?

> Jeg kan ikke gå ind og ændre noget som helst - heller ikke m.h.t. sidefilen,
> da PC´en bare restarter og kommer tilbage til den samme fejlmelding.

Hvad lyder din fejlmeddelse på?

Hvis det er sidefilen du mener, ser jeg det ikke som noget problem, din
maskine bør kunne køre. Måske i brænset omfang, men det kan ekstra RAM
evt. hjælpe på.

Fra :    ab©

Dato : 13-11-05 12:16

Indholdet af drevet fylder ca. 5 GB og der er tale om en 80 GB harddisk. Jeg
har prøvet at reetablere på både en 20 GB og en 8 GB disk

> Kan du ikke prøve at reetablere på den disk du forsøger, men starte den op
> på samme maskine som backupen bliver taget fra?

Det har jeg ikke prøvet, men det er jo heller ikke så meget værd, hvis hele
skittet går i stykker, eller huset brænder o.s.v.

> Hvad lyder din fejlmeddelse på?

Der kommer ikke anden fejlmeddelelse end at sidefilen er for lille - og en
instruktion om, hvordan jeg tilretter sidefilen.

> Hvis det er sidefilen du mener, ser jeg det ikke som noget problem, din
> maskine bør kunne køre. Måske i brænset omfang, men det kan ekstra RAM
> evt. hjælpe på.

Nej, du har ret (der er for øvrigt 1 GB RAM i maskinen) - men der er jo
virkelig et megaproblem, når PC´en bare genstarter og kommer tilbage til den
samme meddelelse om for lille sidefil - uanset, hvad jeg gør

ab (-c:)

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 14-11-05 08:53

ab© wrote:
> Det har jeg ikke prøvet, men det er jo heller ikke så meget værd, hvis hele
> skittet går i stykker, eller huset brænder o.s.v.

Din PC vil ikke kunne starte hvis der er grundlæggende forskelle mellem
dem. Fx mellen disk controlleren, IDE eller SCSI, måske også SATA.

I dit tilfælde starter maskinene fint nok, den kan blot ikke køre.

> Der kommer ikke anden fejlmeddelelse end at sidefilen er for lille - og en
> instruktion om, hvordan jeg tilretter sidefilen.

Hvad siger eventloggen.

> Nej, du har ret (der er for øvrigt 1 GB RAM i maskinen) - men der er jo
> virkelig et megaproblem, når PC´en bare genstarter og kommer tilbage til den
> samme meddelelse om for lille sidefil - uanset, hvad jeg gør

Er hardwaren i denne maskine defekt? Har den før kørt det samme OS?

Er der en blæser der er holdt op med at køre.

Starter der en virus scan, de plejer at være verdensmestre i at trigger
varme problemmer, da CPU belastningen er høj. Prøv at slå virus
scanneren fra.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 10-11-05 17:36

Uffe S. Callesen wrote:
> Den har jeg også oplevet - Ghost præsterede at både tage et komplet
> image og ligge det tilbage igen uden at melde 1 eneste fejl - Men de
> data der var lagt retur var korrupte !

Det har jeg aldrig oplevet, med DOS, Win311/95/98/NT/Me/XP/2K, Linux
ext2/ext3.

> Jeg bruger udelukkende Acronis TrueImage idag !

Det høre jeg også godt om, men har ikke haft muligheden for at teste det.

Har du nogle erfaringer med andet end backup af Windows?

Fra : TDH

Dato : 11-11-05 00:49

Jeg har anvendt Ghost i mange år på en række pc,er som ofte går ned
p.g.a. "legesyge" brugere. Det er ikke gået galt endnu. Jeg ønsker ikke
at deltage i diskussion om hvilket program er bedst, men her er et par
råd som jeg mener kan forebygge de skavanker som er beskrevet i resten
af tråden.

Selv om de nyeste versioner skulle kunne tage images og genetablere
under Windows vil jeg råde dig til at gøre begge dele mens Windows er
inaktivt, så du undgår at filerne er i brug. Optimalt er hvis du har
flere partitioner.

Her er min fremgangsmåde som ikke har fejlet endnu:

Jeg deler disken på den enkelte computer i 3:
C: med styresystem og programmer
D: med al materiale (post, dokumenter, billeder o.s.v.)
E: Til backupimage og installation af Ghost.

(Optimalt er dog en ekstra harddisk til ghost og backup)

Installer Ghost som eneste program på E:
Når du tager backup, så boot op fra en cd med en dos emulator (f.eks.
ultimative boot cd) eller fra en gl. win 98/95 diskette, naviger til
E:/ghost/ghost.exe (eller hvad du har valgt at kalde inst. mappen) og
placer imaget på E:

Fordelen ved at placere alt dit materiale på D: er naturligvis at det
ikke bliver overskrevet med gammelt hvis det går galt og du får brug for
imaget, du har din post, dokumenter o.s.v. i behold.

Genetablering af imaget laver du så også fra dos og henter blot dit
image fra E-drevet. Det er langt hurtigere, men kræver naturligvis lidt
diskplads.

Hvis du stadig ønsker at have en version af imaget på disk kan du brænde
det over på en dvd. (Jeg bruger selv en netværksdrev til at bevare
images fra de enkelte maskiner)

En sidste ting. Det er en god ide at tjekke din harddisk for fejl inden
du brænder dit image, for var der fejl på partitionen da du lavede
imaget, risikerer du netop at Ghost brokker sig når det skal overskrive
partitionen igen.

Håber du kan bruge det til noget *S*
Mvh. Thomas

Fra :    ab©

Dato : 11-11-05 14:01

"TDH" <nospam@faelles.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> det over på en dvd. (Jeg bruger selv en netværksdrev til at bevare images

Ok, når det hele kører, er det nok en god idé, at bygge systemet op på den
måde, men der er vist noget med, at Ghost 9.0 ikke kan være på en diskette ?
Måske jeg hellere skulle prøve med en ældre version 7.0 / 7.5 jeg har fra
noget bundle med et bundkort.

> [...]
> brænder dit image, for var der fejl på partitionen da du lavede imaget,
> risikerer du netop at Ghost brokker sig når det skal overskrive

Det er jo W2000 - der endda kører på et FAT32-drev - kan ikke rigtigt
gennemskue om der sker noget ved at konvertere drevet, da der kører mange
gamle programmer på systemet - vil helst se en backup køre inden jeg
laver nogen ændringer. Det er også lige med, hvad jeg skal undersøge drevet
med (du over chkdsk og defrag ?).

> Håber du kan bruge det til noget *S*
> Mvh. Thomas

Jo da - jeg suger til mig alle de guldkorn, jeg kan opdrive

ab (-c:)

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-05 12:33

On Fri, 11 Nov 2005 14:01:10 +0100, "   ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk>
wrote:

> [...]
>Måske jeg hellere skulle prøve med en ældre version 7.0 / 7.5 jeg har fra

En ældre tråd, men hvis ikke du har fundet ud af det, så er Ghost 8 med
i Ghost 9-pakken. Med 8'eren kan du lave en ghost-diskette til at boote
fra.

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)
Min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 11-11-05 18:19

TDH wrote:
> Jeg deler disken på den enkelte computer i 3:
> C: med styresystem og programmer
> D: med al materiale (post, dokumenter, billeder o.s.v.)

Husk at Windows XP har support for mounts, og du kan derved mounte din
disk 2 som C:\Users and Settings, så du let kan restore dit system med
Windows' sædvanlige struktur.

Jeg ville desuden benytte en anden fysisk harddisk til backup. Hardware
dør nogle gange, og det er fjollet at have sin original og backup
liggende på samme disk når det sker.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : TDH

Dato : 12-11-05 10:13

Alex Holst skrev:

> [...]
>
> Jeg ville desuden benytte en anden fysisk harddisk til backup. Hardware
> dør nogle gange, og det er fjollet at have sin original og backup

Helt enig, nr. 1 er en anden fysisk disk til backup. Det har jeg også
selv og forslog det også ovenover, dog i parantes *S*

Ghost Backup laver jeg månedligt, mine dokumenter og anden vigtig data
fra D-drev kørers der automatisk backup af med Stones Backuptool, men
der findes mange andre freeware ting til det....

Mount har jeg ikke tænkt i, det lyder egetlig smart. Jeg har dog ændret
alle stier manuelt i Windows så de passer til mapper på D-drev. De
indstillinger er jo også med i Ghost Imaget og skal ikke ændres efter
backuppen er brugt.

Fra : a1awan@hotmail.com

Dato : 14-11-05 17:03

Hej, jeg ville lige høre om der er nogen der kan forklare mig om det
er muligt at lave en bootable CD og så genstarte med den og derefter
installere hele C-drevet med Windows osv.

Jeg har længe overvejet at få anskaffet mig en rigtigt godt
Ghost-Image program.

Nu har jeg fået mig anskaffet mig Acronis Trueimage og spørgsmålet
er derfor hvordan man evt. kan lave i image af sit C-drev og brænde
det ned på en DVD-skive. Her burde det i grunden vel ikke betyde
noget, at drevet har en størrelse på 37.2GB - men selve de data der
ligger på HD'en kun fylder f.eks. 2-3GB?

Meningen er, at jeg vil bruge det til at boote med når jeg skal ha'
formateret hele C-drevet istedet for, at gå igang med egentlig
reinstallation af Windows, hvor jeg altid skal installere SP2 først og
dernæst alle de programmer jeg normalt har på PC'en. Det hele ville
være noget nemmere hvis jeg bare kunne lave et image og så boote med
det og så vupti: ha' en frisk Windows med alle programmer
præinstalleret...

Mvh

Ali

Fra : Steen

Dato : 15-11-05 03:11

<a1awan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Nu har jeg fået mig anskaffet mig Acronis Trueimage og spørgsmålet
er derfor hvordan man evt. kan lave i image af sit C-drev og brænde
det ned på en DVD-skive.

Kan man købe Acronic TrueImage i Danmark ?

Hilsen Steen

Fra : Awan

Dato : 15-11-05 04:07

"Steen" <steen.nissen(fjerndette)@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det ned på en DVD-skive.
>

> Kan man købe Acronic TrueImage i Danmark ?

Alt kan i grunden købes i Danmark - og software er noget af det nemmeste.

I år 2005, som vi nu lever i er dette selvsagt muligt.

Det hele afnænger af hvorvidt du villig til at gå på kompromis mht.
betalingsfacon. Mulighederne er utallige og ligeså er priser/gebyrer og
lignende.

Har du aldrig handlet over nettet? ? ?

Mvh

Awan