Sønderjyskkaffebord - hjælp!
Fra : Ukendt

Dato : 07-11-05 23:34

Kære venner!
Mit sønderjyskeophav har fået mig presset ud i en situation hvor hele den
fynske svigermekanik VIL inviteres på sønderjyskkaffebord ..... ved mig.
suk
"Well, fine by me..." men!: Mangler jeg noget?

De 7 Hårde:

Fedtkager
Mussenør` (sønderjyske pebbernørder)
Go´ Raij (Gode Råd)
Knep kager
Specier (De fire specier(
Ingenting
Herrnhutkager
Ravmuls (Rugmels)

De 7 Bløde:

Brø´tårt´ (Brødtærte)
Æbleskiver m. svesker
Søsterkage
Kringle
Boller
Stribekage
Honningkage

2 extra bløde

Kathrineblommetærte
Bismarckeg/Kongestamme

Savn og mangler modtages gerne :0)

M&G

Fra : Ralph

Dato : 07-11-05 23:58

"M&G" <MichaelATodc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> suk
> "Well, fine by me..." men!: Mangler jeg noget?

stakkels dig.

--
venligst
Ralph

Fra : Peter Andersen

Dato : 07-11-05 23:58

"M&G" <MichaelATodc.dk> wrote in message
> De 7 Hårde:
[...]

> De 7 Bløde:
[...]

> 2 extra bløde
[...]

Jamen dog. Her sidder jeg som ikke-sønderjyde og undres over hvilke
lækkerier, der mon befinder sig bag de fantasifulde navne.
Kunne man måske få en opskrift på en favorit?

Desværre kan jeg ikke hjælpe med mangler.

Fra : Peter Westh

Dato : 08-11-05 00:42

> [...]
> suk
> "Well, fine by me..." men!: Mangler jeg noget?

Jeg savner og mangler en invitation. MUMS!!!!

MVH

Peter

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-11-05 01:16

[snip]

Det står nu ganske klart for mig, at jeg som københavner, burde have giftet
mig med en sønderjyde, så jeg regelmæssigt ville blive inviteret til
sønderjysk kaffebord hos svigerfamilien *suk* - Selv den mest ondsindede
svigermor er vel til at holde ud, hvis der følger sådan et kagebord med,
hver gang man ser hende... *lol*

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Nette

Dato : 08-11-05 21:41

"M&G" skrev

> "Well, fine by me..." men!: Mangler jeg noget?

Jeg kan desværre heller ikke hjælpe dig, men jeg vil da lige tørre sveden af
min pande....
Har du overvejet at blive skilt inden?

Nette

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-11-05 22:43

> [...]
> suk
> "Well, fine by me..." men!: Mangler jeg noget?
-klip-

Det du mangler må du kunne finde opskrifter på her:
http://www.bager-kim.dk/historie/kaffebord.htm

Nogen opskrifter er her:
http://www.lojtskole.dk/Kaffebord/Kaffebord.htm

Og ellers må du kunne spørge her:
www.synnejysk.dk

Lidt om kaffebordet her:
http://www.kommandoergaarden.dk/restaurant/?visning=side&side=75

Fedtkager:

250 g fedt
500 g mel
250 g sukker
1 tsk hjortetaksalt
4 spsk kakao
Sæt fedtet frem i stuetemperatur, helst dagen før bagningen. Ælt fedt,
sukker og hjortetaksalt grundigt sammen. Tilsæt melet lidt ad gangen. Hvis
dejen ikke bliver smidig tilsættes lidt ekstra mel. Del portionen i to lige
store dele. Ælt kakao i den ene del. På smurte plader afsætte kagerne med en
teske i størrelse som en valnød. Bages ved 150-170 grader ca. 10 minutter.
Kagerne skal revne lidt på overfladen, for at være rigtige.
Ved serveringen lægges både hvide og brune fedtkager på fadet. Denne småkage
skal ligesom flere andre "bækkenødder" (småkager) serveres på denne bestemte
måde. Mange steder ledsages marengs eller kys af en lille gul flad småkage
kaldet klap. Den laves af sukker og den æggeblomme, der bliver tilovers fra
marengsbagning. Et tredie eksempel på småkager, som helst skal følges, er
"vrejn dreng og piche". Det er almindelige klejner og runde kranse lavet af
klejnedej og bagt i palmin.

*****
Goderåd:
1 pund mel
½ pund smør
4 æg
1/2 pund puddersukker æ
Det hele æltes til en hård dej, hvoraf et lille stykke lægges på midten af
jernet og bages. Jernet må smøres til hver kage.

*****

Mojn!

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Tommy

Dato : 08-11-05 23:11

Du får travlt.

VH

Tommy

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 09-11-05 08:33

> [...]
> suk
> "Well, fine by me..." men!: Mangler jeg noget?

Mojn,

Jeg har aldrig hørt om, at specier skulle høre til et sønderjysk kaffebord?
Til gengæld synes jeg du mangler "vrejn unge" (klejner) nu da vi nærmer os
julen og du har jo også æbleskiverne med....

> De 7 Bløde:
>
> Brø´tårt´ (Brødtærte)
> Æbleskiver m. svesker
> Søsterkage
> Kringle
> Boller
> Stribekage
> Honningkage
>
> 2 extra bløde
>
> Kathrineblommetærte
> Bismarckeg/Kongestamme
>
> Savn og mangler modtages gerne :0)
>
> M&G

Synes ikke der ellers mangler noget. Der er ikke meget andet at sige,
end god arbejdslyst. Nogen vil måske mene, at det kan tage pusten helt fra
en, når man skal lave så mange forskellige slags. For mig er det blot
arbejde der skal gøres og ofte en ren fornøjelse.
Jeg er selv sønderjyde og bor i dag i østjylland. Det forpligter.... *G*

Mvh. Renate

Fra : JS

Dato : 09-11-05 09:50

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er selv sønderjyde og bor i dag i østjylland. Det forpligter.... *G*

Er det dig der bor i nærheden af Juelsminde?

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 09-11-05 10:15

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det dig der bor i nærheden af Juelsminde?

Næh.... Jeg bor på norddjursland.... Hvorfor?

Mvh. Renate

Fra : JS

Dato : 10-11-05 11:41

> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Næh.... Jeg bor på norddjursland.... Hvorfor?

Jeg kender én der kender én i Juelsminde der hedder Renate, så jeg ville
blot lige høre om det var dig, men det er det så ikke

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 10-11-05 13:07

> "Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender én der kender én i Juelsminde der hedder Renate, så jeg ville
> blot lige høre om det var dig, men det er det så ikke

Hehe...Næh. Jeg ved godt, at Renate ikke er det mest almindelige navn, men
hvis man søger på f.eks. Krak, så får man 187 resultater. Helt så få er vi
trods alt ikke.

Mvh. Renate

Fra : JS

Dato : 10-11-05 15:03

> [...]
> hvis man søger på f.eks. Krak, så får man 187 resultater. Helt så få er vi

Årsagen til nysgerrigheden er at denne Renate også er meget interesseret i
madlavning

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 09-11-05 11:24

M&G <MichaelATodc.dk> skrev:
> [...]
>på sønderjyskkaffebord ..... ved mig.
>suk
>"Well, fine by me..." men!: Mangler jeg noget

Mojn !!

Til din orientering kan jeg fortælle dig, at på Den Gamle Kro i
Gråsten kan du for kun Kr. 65,- få et Sønderjydsk Kaffebord med
29 forskellige kager. Du må spise og drikke alt det kaffe du vil
til den pris.
Inden du får købt ind og rettet det an, tror jeg det bliver nem-
mere og billiger at invitere dem til det, (bordbestinlling
74651567, du kan se mere om det i Graastn og omegns folkeblad
frea den 14. november. Det kan måske kombineres med en indkøbstur
til das gross Vaterland (Tyskland). God fornøjelse.
Mvh. Hans

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-05 23:38

1000 tak!
Selvfølgelig Renate! Vrejne Dreng, dem havde jeg da helt glemt.
Og tak for info omrking Gråsten Hans! det kunne være kæmpe hyggeligt!
Gråsten er også i sig ret fin i decmber ... go´ ide, men ak og ve ...... jeg
må nok til det.

Til forspørgelser på opskrifter:
Mine egne favoritter er
Fedtkager, her bruger jeg, ligesom alle andre gode drenge, min mors opskrift
:

Fedtkager (småkager)
Fedt 250 gr., 500 gr. mel, 250 gr. sukker, hjortetaksalt og kakao.

Ælt fedtet sammen med sukker og 1 teske fuld hjortetaksalt. Tilsæt melet til
dejen er smidig. Del dejen i to portioner og ælt 4 spiseske fulde kakao i
den ene portion. Form kagerne med en teske, og sæt dem på en bageplade.
Kagerne skal bages på 170 grader i ca. 10 minutter, og skal helst revne i
overfladen. Kagerne bliver hendholdsvis brune og hvide.

En anden lækker ting er Bismarck Eg:

Bismarck-eg eller Kongestamme
Æg 4-5
Mel 150 g
Sukker 150 g
Bagepulver 2 tsk.
Smør ca. 100 g

Fyld: Smørcreme
Chokolade 100 g
Vand 1 dl.
Smør 200 g
Sukker 50 g
Æggeblommer 3 stk.

Fremgangsmåde: Sukkerbrødsdej
Æg og sukker piskes til en luftig masse. Melet drysses forsigtigt i, og
dejen hældes straks i en bradepande, beklædt med smørsmurt papir. (Det er
lettest at tage en pakke smør og høvle tynde skiver af med ostehøvlen. Hele
papiret skal være smørdækket, for at kagen ikke hænger i.) Kagen er
færdigbagt, når den er lidt lysebrun i kanterne.

Bages ved 210o i ca. 6-8 min.

Så snar kagen tages ud, strøes den med flormelis over det hele og vendes ud
på et andet stykke bagepapir.

Derpå trækkes det første stykke bagepapir af, og kagen påstryges smørcreme
og rulles forsigtig sammen, mens man forsigtigt holder den i hagepapiret.
Rouladen lægges nu til afkøling på en bagerist ovenpå sammenfoldningen, så
trykket fra papiret kan holde rouladen i form, indtil den er helt afkølet.

Fremgangsmåde: Smørcreme
Sukkeret og vandet koges til en lage, der hældes over de sammen-piskede
æggeblommer under stærk piskning, som fortsættes indtil cremen er afkølet.
Det blødgjorte smør røres i cremen, kun lidt smør ad gangen. Når cremen er
afkølet og smidig, kan den over damp smeltede chokolade røres i.

Når rouladen er afkølet, vil den holde formen, og man kan da dekorere dem
med resten af smørcremen og pynte den med høvlet chokolade, så kagen
illuderer en egestamme.

Tips
En fin variant - ikke mindst om sommeren - er at erstatte smørcreme og
chokolade med frisk hindbærsyltetøj. Det giver en let og meget velsmagende
kage.

Tak for svarene!

M&G