Rustfrit stål - behandling
Fra : Helle

Dato : 07-11-05 22:24

Hejsa.

Jeg er ved at få lavet sokler til mit køkken i rustfrit stål. Ligeledes har
jeg i forvejen en stor plade på væggen ved komfuret - også i rustfrit stål.

Skal sådan noget behandles med noget specielt fra nyt af? skal det
vedligeholdes med noget? pladen ved komfuret er lidt grim i den ene ende -
det ligner mest af alt at nogen har tørret på den med noget som der ikke
skulle bruges, men resten af pladen er fin. (bor til leje).

Mvh Helle

Fra : Max

Dato : 07-11-05 22:35

Hej Helle

> Skal sådan noget behandles med noget specielt fra nyt af? skal det
> vedligeholdes med noget? pladen ved komfuret er lidt grim i den ene ende -

Fidusen ved rustfast stål skulle jo netop være at det er
vedligeholdelsesfrit,
og at det tåler næsten alting. Hvis du vil gøre noget, så giv det lidt
parrafin
olie, det bruger man i storkøkkener for at det ser pænt ud.

Mvh Max

Fra : Janner

Dato : 07-11-05 22:37

> [...]
> parrafin
> olie, det bruger man i storkøkkener for at det ser pænt ud.

Ja parrafin skulle lige til skrive det ... eller prøv køb noget WD40 spray
og tør det over med det

Fra : Max

Dato : 07-11-05 22:52

Hej

> Ja parrafin skulle lige til skrive det ... eller prøv køb noget WD40 spray
> og tør det over med det

WD40 lugter ad h... til og indbyder ikke til brug i et køkken, derimod
er parrafinolie lugtfri.

Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-11-05 08:16

"Janner" <noway@jose.cum ... ask me for it> skrev

> Ja parrafin skulle lige til skrive det ... eller prøv køb noget WD40 spray
> og tør det over med det

Lad være med det. Det er fuldstændig unødvendigt at bruge opløsningsmidler
indendøre, og wd40 er 80% terpentin/nafta.

Brug hellere olivenolie eller hvis du har, rå, koldpresset linolie. Linolie
har så små molekyler, at det kan trænge ind i stålet, så det er faktisk den
allerbedste behandling, du kan give RFS. Husk at tørre efter med en helt ren
klud, og husk, at linolieklude er *selvantændelige*!

Claus

Fra : Helle

Dato : 08-11-05 09:22

> [...]
> parrafin
> olie, det bruger man i storkøkkener for at det ser pænt ud.

Parafinolie? hvor køber man det? og giver det ikke sådan en fedtet hinde?

Fra : Max

Dato : 08-11-05 09:35

Hej Helle

> Parafinolie? hvor køber man det? og giver det ikke sådan en fedtet hinde?

Det står blandt rengøringsmidlerne i supermarkeder.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 08-11-05 09:50

Hej

hinde?

Nej, ikke særlig fedtet, og hvis du får fat i den rigtige rene paraffinolie,
ja
så er det også godt til at give skærebrædtet og køkkenbordet en omgang med.

Mvh Max

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 08-11-05 10:22

> [...]
> parrafin
> olie, det bruger man i storkøkkener for at det ser pænt ud.

Vi bruger Stålrens fra borup kemi, det indeholder parrafinolie. Det er
effektivt, og efterlader en tynd film på stålet der gør det nemt at
"vedligeholde".
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Lars

Dato : 08-11-05 09:28

Hej!

Jeg bruger det produkt der hedder "stål blank" fra sterling

Det virker fortrinligt, og så afhjælpeer det "fedt-fingre"

Det indeholder naphta som er råolie, så jeg ved ikke om ikke om parafinolie
ikke er ligeså godt, men det her lå jo lige til højrefoden, så det blev
valget!

Lars

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-11-05 18:46

"Lars" <olato@w"fjern"orldonline.dk> skrev
> Det indeholder naphta som er råolie,

Det gør det ikke, men det er lavet af råolie. Derudover der det uskadeligt,
og endda spiseligt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-05 12:20

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> wrote in

> [...]
> ende - det ligner mest af alt at nogen har tørret på den med noget som
> der ikke skulle bruges, men resten af pladen er fin. (bor til leje).

som sagt tåler rustfrit meget, men du må ikke bruge den grove side af
køkkensvampen !! Den vil ridse stålet.

Fra : Helle

Dato : 08-11-05 12:47

> som sagt tåler rustfrit meget, men du må ikke bruge den grove side af
> køkkensvampen !! Den vil ridse stålet.

Ja det ved jeg. Jeg tror at tidligere lejer har gjort det i den ene ende af
stålpladen - det kunne det godt ligne. Tak for alle jeres bud- jeg tror jeg
vil købe noget af det der parafinolie næste gang jeg handler.

Mvh Helle