Dahlia lynkursus
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-11-05 22:02

I får lige et lynkursus i opgravning af Dahliaknolde. De skal renses for
jord. (Spule eller børste mv.). Stænglerne klippes helt ned til knoldene, en
halv til to cm max. Derefter til tørre ved stuetemperatur 2-7 dage. Derefter
studses alle rodtrævler og de allertyndeste forstadier til knolde væk.
Derefter skal alt råd skæres/saves væk til rent snit. Det kan i grelle
tilfælde være nødvendigt at dele stænglen/knoldklumpen for at komme til. Er
knoldens stilk brækket, fjernes knolden. Man k a n få en enkelt løs knold
til at overleve, blot der er et stykke af stængelbasis med. Efter beskæring
skal de stå endnu et par dage i stuetemperatur. Der kan bruges
svampemidler/50% Atamon på sårene, og det er altid godt at kigge tit til
knoldene efter forandringer/mug. Kommer der mug eller spirer (før tid), er
der garanteret et problem.

Opbevares i tætte kasser (fugtbevarende) med et par aviser over, eller
dækket med helt tør sphagnum. De mindste skal muligvis fugtes/stå i en åben
plastpose, så de ikke tørrer helt ud. Idealtemperatur er 7 grader (mere kan
gå, men slet ikke frost) og 70% fugt (ikke så vigtigt).

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Annette

Dato : 12-11-05 21:27

Takker. Det var lige hvad jeg havde brug for at vide.

Annette

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-11-05 22:09

"Annette" <lauses11@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Takker. Det var lige hvad jeg havde brug for at vide.

Jeg må så ikke oplyse at du kan få mere at vide på www.danskdahlia.dk eller
skriv til undertegnede (Esbjerg).
--
M.V.H.