Bedst til hulmur??
Fra : manden

Dato : 07-11-05 17:58

Hejsa.
Jeg går meget kraftigt og overvejer at isolerer min hulmur, men jeg kan
ikke helt finde ud af hvad der er bedst.
Jeg har kigget lidt på noget papiruld, men også flamingokugler. Ved også at
man kan få noget stenuld eller noget.
MEN... Hvad er bedst? Altså hvad har den bedste isoleringevne og hvor stor
er forskellen i priserne på de forskellige materialer?

Håber at hører fra nogle venlige mennesker.

Hilsen Ivan

Fra : Leonard

Dato : 07-11-05 18:55

manden <manden@x.dk> wrote:

>MEN... Hvad er bedst? Altså hvad har den bedste isoleringevne og hvor stor
>er forskellen i priserne på de forskellige materialer?

Søg tilbage i denne gruppe til januar (det skal du nok bruge google
til). Der undersøgte jeg det samme og fik et link til noget
SBI-undersøgelse, der viser at der ikke er forskel på isoleringsevnen
og kvaliteten, hvis ellers arbejdet udføres ordentligt.

Jeg fik den bedste pris og service på flamingo, men det kan jo være
forskelligt fra landsdel til landsdel.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-05 21:07

In news:Xns9707B6B981438manden@130.227.3.84,
manden <manden@x.dk> Typed:
> [...]
> stor er forskellen i priserne på de forskellige materialer?
>
> Håber at hører fra nogle venlige mennesker.

Kugler er noget skidt hvis man siden vil bore hul i muren, fx. ventilator
tørretumbler aftræk, kabel gennemføring.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-11-05 00:44

On Mon, 07 Nov 2005 21:06:47 +0100, Petersen_Michael wrote:

> Kugler er noget skidt hvis man siden vil bore hul i muren, fx. ventilator
> tørretumbler aftræk, kabel gennemføring.

Borer man ikke bare et lille hul først og sprøjter noget byggeskum ind i
det?
--
MVH
osv...

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-11-05 17:20

In news:pan.2005.11.07.23.43.59.689508@mail.is,
Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> Typed:

> Borer man ikke bare et lille hul først og sprøjter noget byggeskum
> ind i det?

Hvis du mokker et 100 eller 125 mm kop bor ind, hvordan vil du så bevare
hullet, inden kuglerne er rendt deres vej, samtidig med at du puster PU skum
ind?

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 08-11-05 17:27

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> wrote in
message news:4370d031$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hvis du mokker et 100 eller 125 mm kop bor ind, hvordan vil du så bevare
> hullet, inden kuglerne er rendt deres vej, samtidig med at du puster PU

Bore en 10 mm hul og sprøjter skum ind, når det så er tørt borer man det
store hul...

Br,
Morten

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-11-05 20:23

In news:4370d1d7$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Morten Klostergaard <News@tera.dk.invalid> Typed:

> Bore en 10 mm hul og sprøjter skum ind, når det så er tørt borer man
> det store hul...

Uden at bore skummet bort?

BTW: Så megen tålmodighed er jeg ikke i besiddelse af

Fra : Max

Dato : 08-11-05 20:34

Hej Morten

> Bore en 10 mm hul og sprøjter skum ind, når det så er tørt borer man det
> store hul...

Det vil sige at man skal til at planlægge hvornår man vil lave
huller i muren, det kan jeg ikke leve med.

Mvh Max

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-11-05 20:55

On Tue, 08 Nov 2005 20:34:19 +0100, Max wrote:

> Det vil sige at man skal til at planlægge hvornår man vil lave
> huller i muren, det kan jeg ikke leve med.

Jeg håber sandelig at der ligger en stum smiley et sted i det indlæg.
--
MVH
osv...

Fra : Max

Dato : 08-11-05 21:17

Hej

> Jeg håber sandelig at der ligger en stum smiley et sted i det indlæg.

Nej, der mangler ingen smiley, det er helt ærlig ment.

Mvh Max

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-11-05 22:20

On Tue, 08 Nov 2005 21:17:14 +0100, Max wrote:

> Nej, der mangler ingen smiley, det er helt ærlig ment.

Det skal være nogen pænt store huller før der begynder at drysse
flamingokugler ud. Så store huller laver man for det første ikke hver
dag og for det andet er der forhåbentlig en dybere mening med at lave
hullerne. Det kan sagtens være fornuftigt at planlægge i forvejen hvor
man vil have disse huller.

--
MVH
osv...

Fra : Max

Dato : 08-11-05 23:01

Hej

> hullerne. Det kan sagtens være fornuftigt at planlægge i forvejen hvor
> man vil have disse huller.

Hvis jeg skal have hul i muren, ja så tager det mig 5 sekunder at
beslutte mig for om jeg laver det nu eller en anden dag. Hvis man
laver et og finder ud af senere at det skulle være et andet sted,
ja så laver man bare et nyt og lukker det gamle. Men jeg har
moler i mine hulrum og det er også træls at styre med arbejdet
står på.

Mvh Max

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-11-05 20:54

On Tue, 08 Nov 2005 17:20:02 +0100, Petersen_Michael wrote:

> Hvis du mokker et 100 eller 125 mm kop bor ind, hvordan vil du så bevare
> hullet, inden kuglerne er rendt deres vej, samtidig med at du puster PU skum
> ind?

Hvis du kalder et 120 eller 125mm hul for et lille hul, så vil jeg ikke
se de huller du ellers render og borer.

Man nøjes naturligvis med et hul der kun lige er stort nok til at man kan
få røret fra dåsen med PU-skum ind i det.

--
MVH
osv...

Fra : jones_net

Dato : 08-11-05 10:37

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> wrote in
message news:436fb3d6$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In news:Xns9707B6B981438manden@130.227.3.84,
> manden <manden@x.dk> Typed:

> Kugler er noget skidt hvis man siden vil bore hul i muren, fx. ventilator
> tørretumbler aftræk, kabel gennemføring.

Hvad så med granuleret flamingo - hænger det ikke bedre sammen?

/J

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 08-11-05 08:33

Det bedste er selvfølgelig mineraluld.

www.mti-stevns.dk

Hilsen

K-E.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 08-11-05 09:42

Klaus-E. Jensen wrote:
> Det bedste er selvfølgelig mineraluld.

Uha jeg elsker når folks skriver "selvfølgelig". Det får mig altid til
at sige :

HVORFOR??

Dokumentation,dokumentation,dokumentation,dokumentation,dokumentation,dokumentation,dokumentation,dokumentation!

Dybest set er der jo ingen der ved om du ikke tilfældigvis er ansat i et
eller anden tilfældig isoleringsfirma.

Mvh
Jesper

Fra : Jacob Mygind

Dato : 08-11-05 10:55

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse
KLIP
> Dybest set er der jo ingen der ved om du ikke tilfældigvis er ansat i
et
> eller anden tilfældig isoleringsfirma.

Jeg ved det

Ejeren af firmaet MTI, som der blev linket til, har samme e-mail adrasse
som Klaus-E.Jensen.

Mvh
Mygind

Fra : Leonard

Dato : 08-11-05 10:56

Jesper Hansen <noone@nowhere.com> wrote:

>Dybest set er der jo ingen der ved om du ikke tilfældigvis er ansat i et
>eller anden tilfældig isoleringsfirma.

Jo, Klaus linker jo endda til dette firma ...

Fra : Søren Kring

Dato : 10-11-05 04:07

Hulmursisolering er et emne hvor meningerne skilles, det har du vist
allerede set på svarende. Nogle siger Rockwool er bedst, andre siger noget
andet. Nogen påstår at man for problemer med at blændstenene fryser i
stykker efter hulmursisolering, andre påstår noget andet. Generellt siges
det at flamingo har bedre isoleringsegensskaber end mineraluld, derfor kan
jeg ikke se at mineraluld skulle være bedre ved hulmursisolering. Jeg har
selv valgt flamingo-kugler, her er mine overvejelser:

Hvis nu, de folk der spår om fugt-/frostproblemer har ret, så kan jeg tage
en sten ud nederst i muren og hele molevitten kommer ud igen (hus masser af
poser

Jeg mener at flamingokugler vil suge mindre fugt and mineraluld.

Jeg tror at de har en højere isolerings evne.

Fordele ved flamingo:
Man kan selv isolere; jeg har fyldt det ned i hulmuren, da jeg aligevel
havde vinduerne ude. Resten er blæst imd gennem en studsfuge v.hj.a. en
gammel Nilfisk. (ved mineraluld skal de tage hele sten ud)
Jeg kan få det ud igen, da det flyder næsten som vand.

Ulemper ved flamingo:
Det med huller i væggene (se de andre svar). Jeg har ikke prøvet endnu, men
man skulle måske overveje hvad man vil have gennem væggen _inden_ man
isolerer.
Det kræver en 100% tæt hulmur. Ellers har man 'sne' i haven
Udvikler giftig røg ved brand.
Nogle påstår at de falder sammen. Jeg tror nu, at hvis der mangler noget
flamingoisolering, så der det blæst væk.

Jeg er glad for vores isolering. I starten, inden jeg havde fyldt hele muren
op, kunne jeg, når det var koldt, faktisk på væggen mærke
temperaturforskellen mellem hvor der var isoleret og hvor det manglede
endnu. Og det er ikke noget jeg bilder mig ind: Fliserne i badeværelset
duggede kun der hvor der ingen isolering var. Og skulle pessimisterne have
ret, og det flader sammen, så fylder jeg da bare efter

håber at du kunne bruge svaret.

hilsen Søren

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-11-05 22:06

> [...]
> Jeg går meget kraftigt og overvejer at isolerer min hulmur, men jeg
> kan ikke helt finde ud af hvad der er bedst.

Bedst, er altid et spørgsmål om hvilke kriterier man vælger ud fra.

Mine hulmure (jeg har 2, fra kældergulv og ca 3 meter op.) er isoleret med
luft.
Det virker udemomærket. Mit loft er isoleret med 50 mm glas eller sten uld.
Og jeg har et rigtigt godt indeklima.

Fra : Søren Kring

Dato : 11-11-05 03:38

> [...]
> luft.
> Det virker udemomærket. Mit loft er isoleret med 50 mm glas eller sten

Jep! Luft er den bedste isolator, næst efter vakuum og det er lidt svært at
have i en hulmur. Isoleringsmaterialets opgave er at holde på luften så man
ikke får varmetab ved konvektion.

Søren