Ekstra RAM, betyder det noget?
Fra : Peter Ursin

Dato : 07-11-05 17:29

Hej,
Har lige monteret en 1GB RAM klods i min Powerbook, sådan at jeg nu har
2GB total.
Det var dog en kolossal forskel i hastigheden, især i Finder. Åbne
vinduer, vise mappeindhold med 1000 filer foregår i en rasende
hastighed. Jeg var godt klar over at mere ram er godt, men at det ville
gøre så stor en forskel vidste jeg ikke. Så havde jeg opgraderet for
længe siden

Ja, bare en lille glad kommentar.

--
Peter Ursin

Powerbook G4: 17", 1.67GHz, 1.25GB RAM, OS 10.4.2

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-11-05 21:47

Peter Ursin <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> [...]
> hastighed. Jeg var godt klar over at mere ram er godt, men at det ville
> gøre så stor en forskel vidste jeg ikke. Så havde jeg opgraderet for

Så mangler du bare at rette din signatur
(ram og OS)

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-11-05 22:20

Jeg er forundret over, at det gør en forskel for Finder, når man er helt
oppe på 1 GB til at starte med. Det var mit indtryk, at man ved 512 MB
kom over en grænse, hvor computeren begyndte at fungere godt, og hvor
man egentlig ikke vandt mere ved at putte mere RAM i, hvis man ikke
ligefrem laver avancerede ting på computeren. Er de nye versioner af OS
X blevet mere RAM-krævende, eller har du en masse andet kørende ved
siden af?

> Så mangler du bare at rette din signatur
> (ram og OS)

Ja, det er slet ikke til at følge med i den hurtige udvikling.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-11-05 22:32

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> man egentlig ikke vandt mere ved at putte mere RAM i, hvis man ikke
> ligefrem laver avancerede ting på computeren. Er de nye versioner af OS

Den del af hukommelsen som OS X ikke har tildelt applikationer, bruges
som disk cache. Dvs jo mere ledig hukommelse man har, jo mere af
disken kan beholdes inde, og derved skulle Finderen gerne få lidt mere
fart på.

> Ja, det er slet ikke til at følge med i den hurtige udvikling.

Hver ting til sin tid :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-11-05 22:52

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> [...]
> som disk cache. Dvs jo mere ledig hukommelse man har, jo mere af
> disken kan beholdes inde, og derved skulle Finderen gerne få lidt mere

Det er jeg klar over. Jeg troede bare, at med 1 GB RAM var man langt
ovre på den sikre side. Jeg kan se, at det var mapper med 1.000
dokumenter, der åbnede hurtigere. Måske er det først med så store
mapper, man mærker en forskel. Jeg prøvede selv med et par iBook sidste
år, hvor jeg installerede RAM. Til helt simpelt brug kunne jeg ikke
umiddelbart mærke forskel på 256, 512 eller 768 MB RAM. Min svigerinde
har en iMac 233, der kører OS X 10.3.9 med 192 MB RAM. Det går helt
fint, når hun bare skal hente e-mail og se lidt hjemmesider. Derfor er
jeg forundret over, at man kan mærke, computeren bliver hurtigere, når
man går fra 1 til 2 GB RAM. Jeg troede først, det var ved
videoredigering og den slags, man skulle bruge så meget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Johnny Louis

Dato : 07-11-05 23:23

> Derfor er jeg forundret over, at man kan mærke, computeren bliver
> hurtigere, når man går fra 1 til 2 GB RAM.

Måske har han købt aktier i ramfabrikken, for hvem fristes ikke til at
fordoble sin ram efter sådan et indlæg.

Johnny Louis

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-11-05 23:43

Hej

Johnny Louis wrote:

> Måske har han købt aktier i ramfabrikken,

Så ku' han passende skaffe os andre noget billigt og godt RAM.

> for hvem fristes ikke til at fordoble sin ram efter sådan et indlæg.

Jeg kan kun tilslutte mig, at maskinerne bliver væsentlig hurtigere. -
Fx. fik jeg 512mb ekstra i min G45/1,4ghz. alene det har reduceret flere
processer i både OS 9.2.2 og X til ca. den halve tid. Men alene det at
gå fra 256mb til 640mb i min Pismo 500 fik den til at virke som dobbelt
så hurtig med fx. MSOffice X 10 - og Filemaker Pro 5.5 har virkelig fået
fart på. Den er ellers meeeget tung at danse rundt med...

- Og så må jeg jo til at have min G4/1,5ghzMP'er i fuld gang, så jeg kan
mærke, hvor meget de 2gb RAM i den betyder...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-11-05 00:03

> [...]

> man går fra 1 til 2 GB RAM. Jeg troede først, det var ved
> videoredigering og den slags, man skulle bruge så meget.

Jeg skal ikke gøre mig klog på noget, men blot konstatere at man
undertiden bliver overrasket over hvor meget disktrafik der egentlig
er i et kørende system. Jeg tror at man her har passeret grænsen for
at det der skulle læses ind, slet ikke behøvedes hentes fra disken
igen.

Det må Morten vide - findes iostat og vmstat under OS X? De kan
fortælle hvad der sker i systemet lige nu.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-11-05 23:27

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Det må Morten vide - findes iostat og vmstat under OS X? De kan
> fortælle hvad der sker i systemet lige nu.

de findes, men kan ikke så meget som under eks solaris

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth